• Σχόλιο του χρήστη 'Σύλλογος Εργαζομένων ΡΑΕ' | 24 Φεβρουαρίου 2023, 16:16

    Για τον κλάδο της ενέργειας, θα πρέπει να προβλέπεται εξαίρεση από τη δυνατότητα οποιασδήποτε κρίσης επί ενεργειακών θεμάτων από Μέλη άλλα πλην αυτά της κλαδικής Ολομέλειας διότι, σε διαφορετική περίπτωση, υφίσταται ευθεία παραβίαση των υπέρτερης ισχύος διατάξεων των ενωσιακών οδηγιών. Αναλυτικότερα, το άρθρο 57 παρ. 4 της Οδηγίας 2019/944 επιβάλλει στα κράτη μέλη μία υποχρέωση αποτελέσματος, δηλαδή την υποχρέωση διασφάλισης της ανεξαρτησίας του Ρυθμιστή της Ενέργειας, η οποία συνέχεται άρρηκτα με τον τρόπο που ο Ρυθμιστής ασκεί τα καθήκοντά του: «4. Τα κράτη μέλη εγγυώνται την ανεξαρτησία της ρυθμιστικής αρχής και διασφαλίζουν ότι ασκεί τις εξουσίες της με αμεροληψία και διαφάνεια. Για τον σκοπό αυτό, τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι, κατά την άσκηση των ρυθμιστικών καθηκόντων που τους ανατίθενται βάσει της παρούσας οδηγίας και της σχετικής νομοθεσίας, η ρυθμιστική αρχή: α) είναι νομικά διακριτή και λειτουργικά ανεξάρτητη από κάθε άλλη δημόσια ή ιδιωτική οντότητα, β) διασφαλίζει ότι το προσωπικό τους και όλα τα πρόσωπα που είναι επιφορτισμένα με τη διοίκησή της: i) ενεργούν ανεξάρτητα από οποιοδήποτε αγοραίο συμφέρον· και ii) δεν ζητούν ούτε λαμβάνουν απευθείας οδηγίες από οποιαδήποτε κυβέρνηση ή άλλη δημόσια ή ιδιωτική οντότητα κατά την άσκηση των ρυθμιστικών καθηκόντων. Με την απαίτηση αυτή δεν θίγεται η, κατά περίπτωση, στενή συνεργασία με άλλες συναφείς εθνικές αρχές ούτε οι γενικοί πολιτικοί προσανατολισμοί που εκδίδει η κυβέρνηση και οι οποίοι δεν συνδέονται με τα κατά το άρθρο 59 καθήκοντα και αρμοδιότητες της ρυθμιστικής αρχής». Επισημαίνουμε ότι σκόπιμα ο ενωσιακός νομοθέτης επιβάλλει την ανεξαρτησία του Ρυθμιστή Ενέργειας από κάθε οντότητα (“entity” στο ενωσιακό κείμενο), αντί άλλων όρων (π.χ. φορέας, όργανο, αρχή κλπ.), ακριβώς για να διευρύνει την έννοια και το περιεχόμενο της ανεξαρτησίας ώστε να καταλαμβάνονται και περιπτώσεις, όπως η περιγραφόμενη στο παρόν νομοσχέδιο της ενσωμάτωσης του Ρυθμιστή της Ενέργειας σε άλλη οντότητα. Επιπλέον, η απαίτηση της εξέτασης των ενεργειακών ζητημάτων μόνο από πρόσωπα που έχουν αξιολογηθεί για την εμπειρογνωσία τους στον ενεργειακό κλάδο ορίζεται στην παρ. 5 του ίδιου άρθρου 57 της Οδηγίας 2019/944 ως εξής: «5. Για να προστατεύσουν την ανεξαρτησία της ρυθμιστικής αρχής, τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ιδίως ότι: […] ε) τα μέλη του συμβουλίου της ρυθμιστικής αρχής ή, ελλείψει συμβουλίου, η ανώτερη διοίκηση της ρυθμιστικής αρχής, διορίζονται βάσει αντικειμενικών, διαφανών και δημοσιευμένων κριτηρίων με ανεξάρτητη και αμερόληπτη διαδικασία, η οποία διασφαλίζει ότι οι υποψήφιοι διαθέτουν τις απαραίτητες δεξιότητες και την εμπειρία για κάθε συναφή θέση στη ρυθμιστική αρχή». Συνεπώς, στην παράγραφο 1 του άρθρου 9, σε περίπτωση απουσίας του Αντιπροέδρου της κλαδικής Ολομέλειας για την ενέργεια, προτείνουμε η αντικατάσταση να γίνεται από μέλος της κλαδικής Ολομέλειας λόγω αντικειμένου/γνώσης/εξειδίκευσης και όχι από τον Πρόεδρο.