• Σχόλιο του χρήστη 'Νίκος Β.' | 27 Φεβρουαρίου 2023, 05:01

    O τομέας παροχής των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης (με εξαίρεση τα εμφιαλωμένα νερά) ΔΕΝ επιτρέπεται εκ του Συντάγματος να ιδιωτικοποιηθεί όπως ρητώς έχει κρίνει με σειρά αποφάσεων η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΟλΣτΕ 1906/2014, 190/2022, 191/2022). Υποχρεωτικώς, οι επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης υπόκεινται στον ευθύ και αποφασιστικό έλεγχο του Δημοσίου, δια της κατοχής, τουλάχιστον, της πλειοψηφίας του μετοχικού τους κεφαλαίου από αυτό. Στις εταιρείες ΕΥΑΘ-ΕΥΔΑΠ-ΔΕΥΑ όπου, μέσω της μετοχικής τους σύνθεσης, ικανοποιείται η συνταγματική επιταγή για ευθύ και αποφασιστικό έλεγχο του Δημοσίου, δεν είναι δυνατόν να ανταγωνίζονται μεταξύ τους ούτε και να κερδοσκοπούν. Η υπαγωγή του ελέγχου ενός αγαθού κοινής ωφελείας σε ρυθμιστική αρχή έχει νόημα όταν η αγορά παροχής του εν λόγω αγαθού ιδιωτικοποιείται και «απελευθερώνεται». Δηλαδή, εκεί που υπήρχε ευθύς και αποφασιστικός έλεγχος του Δημοσίου, τώρα δημιουργούνται ιδιωτικές, ανταγωνιστικές εταιρείες και, έτσι, ως αντιστάθμισμα δημοσίου ελέγχου, δημιουργείται μία ρυθμιστική αρχή, ώστε, στο μέτρο που οι κανόνες της «ελεύθερης αγοράς» επιτρέπουν, να υπάρχει ένας στοιχειώδης έλεγχος υπέρ του δημοσίου συμφέροντος. Σε τι αποσκοπεί, λοιπόν, η δημιουργία ρυθμιστικής αρχής για την ύδρευση, την αποχέτευση και την άρδευση αν είναι να τηρηθούν όσα το Σύνταγμα επιβάλλει; Το νομοσχέδιο υποκρύπτει ιδιωτικοποίηση των υδάτων σε εθνικό και τοπικό επίπεδο αντίστοιχη με αυτήν της ενέργειας.