• Παράγρ 2.: η εφαρμογή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού θα πρέπει να επιτραπεί και σε νοικοκυριό με περισσότερες κατοικίες. Για παράδειγμα εάν μια οικογένεια διαμένει στην Αθήνα σε πολυκατοικία όπου είναι δύσκολο να εγκαταστήσει Φ/Β και έχει μια δεύτερη κατοικία στην επαρχία όπου εκεί είναι ευκολότερο, να μπορεί να προβαίνει σε εικονικό συμψηφισμό. Παράγρ 4α.: γιατί τα νοικοκυριά να περιορίζονται στα 10kW, ήδη η πράξη έχει δείξει πως εγκαθίστανται και μεγαλύτερα συστήματα, έως και 20kW σε ένα ποσοστό 25%. Έρευνα του ΚΑΠΕ αναφέρει πως η μέση ετήσια κατανάλωση ρεύματος νοικοκυριών όπου για θέρμανση χρησιμοποιούν ηλεκτρισμό ξεπερνά τις 13.000 kWh/έτος. Ένα σύστημα ισχύος 10kW σε στέγη κατά μέσο όρο παράγει κάτω από 13.000kWh/έτος στη Βόρεια Ελλάδα. Λαμβάνοντας επίσης υπόψη την προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων καταλαβαίνουμε πως ο περιορισμός των 10kW είναι άτοπος. Αυτό δείχνει ότι δεν νοιάζει πραγματικά την κυβέρνηση ώστε ο απλός πολίτης να καλύψει πλήρως τις ανάγκες του με την τεχνολογία που αυτός αγοράζει και εγκαθιστά στο σπίτι του. Προτείνουμε οι μέγιστη ισχύς να είναι τουλάχιστον 20kW. Παράγρ 7: για το πλεόνασμα της ενέργειας εκτιμούμε πως δίκαιο είναι να προβλέπεται αποζημίωση διότι δεν είναι εύκολο να προβλεφθεί το ποια θα είναι η κατανάλωση ενός νοικοκυριού σε 20, 15, 10, ακόμα και 5έτη. Λόγοι επαγγελματικοί, όσο και λόγοι υγείας μπορούν να αναγκάσουν μια οικογένεια να μετακινηθεί, τότε τι γίνεται από τη στιγμή που δεν τους επιτρέπεται να κάνουν και εικονικό συμψηφισμό; Σημειώνεται πως σύμφωνα με την Οδηγία ΕΕ 2019/944: (39) Όλες οι ομάδες πελατών (βιομηχανία, επιχειρήσεις και νοικοκυριά) θα πρέπει να έχουν πρόσβαση στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας για να διαθέτουν προς πώληση την ευελιξία τους και την αυτοπαραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια. (42) Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι σε θέση να καταναλώνουν, να αποθηκεύουν ή/και να πωλούν αυτοπαραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια στην αγορά και να συμμετέχουν σε όλες τις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας παρέχοντας ευελιξία στο σύστημα.....Τα κράτη μέλη θα πρέπει να μπορούν να έχουν διαφορετικές διατάξεις στην εθνική τους νομοθεσία όσον αφορά τους φόρους και τις εισφορές για τους μεμονωμένους και τους από κοινού δρώντες ενεργούς πελάτες, καθώς και για τα νοικοκυριά και άλλους τελικούς πελάτες Άρθρο 15 Ενεργοί πελάτες 1. Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι οι τελικοί πελάτες δικαιούνται να ενεργούν ως ενεργοί πελάτες, χωρίς να υποβάλλονται σε δυσανάλογες ή διακριτικές τεχνικές απαιτήσεις, διοικητικές απαιτήσεις, διαδικασίες και χρεώσεις, και σε τέλη δικτύου που δεν αντανακλούν το κόστος· 2. Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι οι ενεργοί πελάτες: α) δικαιούνται να ασκούν τη δραστηριότητά τους είτε απευθείας είτε μέσω σωρευτικής εκπροσώπησης· β) δικαιούνται να πωλούν αυτοπαραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια μεταξύ άλλων μέσω συμφωνιών αγοράς ενέργειας... Στην Οδηγία ΕΕ 2018/2019 στο Άρθρο 76 αναφέρεται: Στη στρατηγική για την Ενεργειακή Ένωση αναγνωρίστηκε επίσης ο ρόλος των πολιτών στην ενεργειακή μετάβαση, καθώς οι πολίτες αναλαμβάνουν την ευθύνη για τη μετάβαση αυτή, επωφελούνται από τις νέες τεχνολογίες για να μειώσουν τους λογαριασμούς τους και συμμετέχουν ενεργά στην αγορά.