• Σχόλιο του χρήστη 'Μαζαράκης Γεράσιμος-Αλέξανδρος' | 13 Νοεμβρίου 2023, 22:29

    Παρατήρηση επί του ΚΕΦ.Β' ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ, ΟΡΟΙ ΔΟΜΗΣΗΣ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΕΝΤΡΑ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ Άρθρο 3 Πλαίσιο λειτουργίας των κέντρων δεδομένων. Σύμφωνα με το άρθρο 329 του Ν/Σ «τα κέντρα δεδομένων εμπίπτουν στην ειδική κατηγορία χρήσεων γης 21.1 του ΠΔ 59/2018 και εγκαθίστανται σε περιοχές που επιτρέπεται η εν λόγω χρήση, σύμφωνα με το άρθρο 44 του Ν. 4759/2020 που προβλέπει ότι « Στις ειδικές κατηγορίες χρήσεων γης της παρ. ΙΙ του άρθρου 1 του π.δ. 59/2018 (Α΄ 112) προστίθενται ειδικές κατηγορίες χρήσεων γης 21.Α Κέντρα Δεδομένων και τεχνολογικής υποστήριξης επιχειρήσεων και λοιπές συνοδευτικές δραστηριότητες (Data Centers) και 36.Α Κέντρα Περίθαλψης Ειδών Άγριας Πανίδας (ΚΕΠΕΑΠ).» Κατά συνέπεια των ανωτέρω τα κέντρα δεδομένων (Data centers), «εισχωρούν» στην «αμιγή κατοικία» (που ορίζεται και ρυθμίζεται από την παρ. 2 του άρθρου 1 του ΠΔ 59/2018) μέσω του ήδη ισχύοντος άρθρου 44 του Ν. 4759/2020 ως «ειδική κατηγορία χρήσεων γης»! Αυτή η αλλοίωση της «αμιγούς κατοικίας» - υπό το πρόσχημα του καθορισμού «ειδικής κατηγορίας» μέσα στην γενική κατηγορία της «αμιγούς κατοικίας», επιτρέπει την εγκατάσταση των κέντρων αυτών σε περιοχές «αμιγούς κατοικίας» όπου απαγορεύονται ακόμη και τα γραφεία. Τα δε προβλεπόμενα κέντρα δεδομένων (όπως περιγράφονται από πλευράς «ονομαστικής ηλεκτρικής ισχύος εξοπλισμού τεχνολογιών πληροφορικής» στο Ν/Σ), υπερβαίνουν καταφανώς το φόρτο που οποιοδήποτε «γραφείο» θα επιφέρει σε όποια περιοχή «αμιγούς κατοικίας» και αν επιτραπεί να εγκατασταθεί και να λειτουργήσει. Συγκεκριμένα προβλέπονται δύο μεγάλες κατηγορίες ηλεκτρικής ισχύος 200kw και 1000 kw αντίστοιχα (!) την στιγμή που ένα μέσο γραφείο (ανεξαρτήτως αντικειμένου δραστηριότητας) δεν χρειάζεται (και άρα δεν διαθέτει) ηλεκτρική ισχύ άνω των 700-1000 watt! Όπερ εστί μεθερμηνευόμενο τα 200.000watt ή ακόμη περισσότερο τα 1.000.000watt των κέντρων δεδομένων του Ν/Σ είναι κυριολεκτικά εργοστάσια, αφού με έναν μετριοπαθή υπολογισμό των 200watt/θέση εργασίας, μπορούν να απασχολούν από 1.000 έως 5.000 εργαζόμενους!! Και αυτά χωρίς να συνυπολογίζονται οι επιπρόσθετε ενεργειακές απαιτήσεις ψύξης/υγρασφάλειας/πυρασφάλειας κλπ ούτε βεβαίως οι αναγκαίες κατασκευαστικές υποδομές που θα απαιτηθούν για να φιλοξενήσουν τέτοιες εγκαταστάσεις. Επίσης δεν πρέπει να παροράται και το γεγονός ότι τέτοιας κλίμακας εγκαταστάσεις, θα μπορούν να εγκατασταθούν σε περιοχές «αμιγούς κατοικίας» ΧΩΡΙΣ να απαιτείται προηγούμενη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που λόγω μεγέθους και αντικειμένου και μόνο είναι επιβεβλημένη. Ως εκ τούτου η επιδείνωση της ποιότητας ζωής και η επιβάρυνση του περιβάλλοντος είναι αυταπόδεικτη και άρα η αντίθεση στο Σύνταγμα και τις Οδηγίες της ΕΕ είναι δεδομένη. Η διάσταση αυτή επιτείνεται από το γεγονός ότι για την προβλεπόμενη δυνατότητα εκ πλαγίου αλλοίωσης του περιεχομένου της «αμιγούς κατοικίας» δεν απαιτείται τουλάχιστον να προηγηθεί Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων όπως στην περίπτωση του ΠΔ 59/2018. Μάλιστα το γεγονός ότι η εν λόγω εγκατάσταση εξαρτάται μόνο από γνωστοποίηση - μάλιστα σε μικρότερης κλίμακας κέντρων δεδομένων (που είναι τεράστια έτσι κι’αλλιώς) ούτε καν από γνωστοποίηση (άρθρο 322 Ν/Σ), δημιουργεί πολύ μεγάλη ανησυχία ως προς την τήρηση οιωνδήποτε περιβαλλοντικών όρων, καθώς υπάγονται στην Δ/νση Ανάπτυξης της οικείας Περιφέρειας και άρα σε φορέα με αντικείμενο την «ανάπτυξη» και όχι το περιβάλλον ή την προστασία του. Συνολικά δημιουργείται ένα "κακό" προηγούμενο εισαγωγής επιπλέον επιβαρυντικών για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής, δραστηριοτήτων υπο το πρόσχημα της δημιουργίας "ειδικής" χρήσης μέσα σε υφιστάμενη θεσμοθετημένη γενική - και ελαφρύτερη - χρήση και μάλιστα χωρίς προηγούμενη Στρατηγική ΜελέτηΠεριβαλοντικών Επιπτώσεων.