Αρχική ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΙΟΜΕΘΑΝΙΟΥ...Άρθρο 16 Διάθεση του παραγόμενου βιομεθανίουΣχόλιο του χρήστη Κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΔΗΣ | 10 Ιουνίου 2025, 15:14
|
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η διατύπωση του άρθρου 16, και ειδικότερα της παραγράφου 3 περί δυνατότητας μη παραλαβής του βιομεθανίου από τους διαχειριστές δικτύου, καθώς και το πλαίσιο που θα την διέπει (συμφωνία με τους όρους και τις προδιαγραφές των οικείων Κωδίκων των αρμόδιων Διαχειριστών) αφήνει περιθώρια αστοχίας στην υπηρέτηση ενός από τους βασικούς στόχους του Νόμου, που ορίζονται από: Το πλαίσιο της Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της 8ης Μαρτίου 2022, «REPowerEU: Κοινή ευρωπαϊκή δράση για πιο προσιτή οικονομικά, εξασφαλισμένη και βιώσιμη ενέργεια», αλλά και την Οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 13ης Ιουνίου 2024, «σχετικά με κοινούς κανόνες για τις εσωτερικές αγορές ανανεώσιμων αερίων, φυσικού αερίου και υδρογόνου (Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης, Αιτιολογική έκθεση, παρ.2). Στον στόχο αυτό πρέπει να συστρατευθούν και οι Διαχειριστές δικτύων, οι οποίοι υποχρεούνται να υπηρετούν τόσο το ορυκτό Μεθάνιο, όσο και το Βιομεθάνιο, με σημαντική έμφαση στο δεύτερο βάσει των στόχων του ΕΣΕΚ. Αν δε οι Διαχειριστές δεν είναι διατεθειμένοι να παρεκκλίνουν από τις παγιωμένες πρακτικές και τις προδιαγραφές των εγκαταστάσεων (οι οποίες διαμορφώθηκαν με κριτήρια τα τεχνικά χαρακτηριστικά των φυσικών αερίων), θα πρέπει το νομοθετικό και ρυθμιστικό πλαίσιο να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ώστε να διευκολυνθεί η ενσωμάτωση του βιομεθανίου στο ενεργειακό μίγμα της χώρας. Πολύ σοβαρό από την άποψη αυτή ζήτημα είναι η σύσταση και η θερμογόνος δύναμη του αποδεκτού βιομεθανίου. Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του βιομεθανίου που έχουν άμεση επίπτωση στη διαδικασία της καύσης (Ανωτέρα και κατωτέρα Θερμογόνος δύναμη, δείκτης Wobbe, περιεκτικότητα σε Οξυγόνο) πρέπει βεβαίως να το καθιστούν συμβατό με το φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται στη χώρα, δεν είναι όμως απαραίτητο να ταυτίζονται ή να είναι παραπλήσια με αυτό εντός στενών πλαισίων αποκλίσεων. Συνεκτιμώντας την κατά τεκμήριο μικρή αναλογία του βιομεθανίου στο τελικό μίγμα, οι αποκλίσεις αυτές (συνήθως προς τα κάτω) μπορούν να είναι της τάξεως μέχρι 10%, χωρίς να διακυβεύεται η καλή λειτουργία των συσκευών καύσης, αφού άλλωστε οι σύγχρονες συσκευές καύσης έχουν τη δυνατότητα προσαρμογής σε μεγάλο εύρος δεικτών ενεργειακού περιεχομένου (αυτορρύθμιση). Δεν τίθεται δε θέμα δίκαιης ενεργειακής μέτρησης ούτε από τον παραγωγό προς τους διαχειριστές δικτύων, ούτε από τα δίκτυα των διαχειριστών προς τους καταναλωτές, δεδομένου ότι πλέον υπάρχει άμεση μέτρηση της θερμογόνου δύναμης στο σημείο μέτρησης της ποσότητας. Στο παρελθόν υπήρχε σκεπτικισμός ως προς τη μέτρηση ενέργειας στο σημείο παράδοσης από τα δίκτυα διανομής προς τους καταναλωτές, αλλά αυτό το πρόβλημα σύντομα θα εξαλειφθεί με τη χρήση των νέου τύπου έξυπνων μετρητών που ανήγγειλε η ΕΝΑΟΝ . Δεδομένου ότι το βιομεθάνιο κατά κανόνα έχει χαμηλότερη ειδική θερμογόνο δύναμη από τα περισσότερα φυσικά αέρια (λόγω ύπαρξης στα τελευταία ποσοτήτων αιθανίου, προπανίου και άλλων αερίων κλασμάτων υψηλής ειδικής θερμογόνου δύναμης), είναι άσκοπο να προδιαγράφονται τιμές θερμογόνου δύναμης του Βιομεθανίου κατ’ αντιστοιχία με τα φυσικά αέρια που υπάρχουν σήμερα στην αγορά. Για τον καθορισμό των ποιοτικών χαρακτηριστικών αρμόδια πρέπει να είναι η ΡΑΑΕΥ, βάσει κοινής αιτιολογημένης εισήγησης του φορέα συντονισμού των διαχειριστών δικτύων, με δυνατότητα σχολιασμού από τους φορείς εκπροσώπησης των παραγωγών βιομεθανίου. Επίσης, η ΡΑΑΕΥ θα καθορίζει τα κριτήρια μη παραλαβής βιομεθανίου σε περιπτώσεις μικρής διάρκειας και μικρού ποσοστού αποκλίσεων από τις προδιαγραφές. Για τον έλεγχο της ορθής εφαρμογής των κριτηρίων, αρμόδια καθίσταται η υπηρεσία έκδοσης των πιστοποιητικών ανανεώσιμου αερίου του ΔΑΠΕΕΠ, προς την οποία υποβάλλονται τα ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία των εγχεόμενων και μεταφερόμενων ποσοτήτων βιομεθανίου. Θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια να μην απορρίπτονται ποσότητες παραγόμενου βιομεθανίου εξ αιτίας πρόσκαιρων συμβατικών αποκλίσεων. Σε ειδικές περιπτώσεις, όπου ο καταναλωτής έχει ειδικές απαιτήσεις ορίων ποιότητας (π.χ. μεταφορές), οι διαχειριστές δικτύων έχουν τις τεχνικές δυνατότητες να εξασφαλίσουν την συμβατότητα με τις απαιτήσεις του καταναλωτή με χρήση μεθόδων ανάμιξης με υψηλότερης θερμογόνου δύναμης ορυκτά καύσιμα (φυσικό αέριο, υγραέριο). Κατόπιν αυτών, προτείνεται η εξής τροποποίηση στο άρθρο 16: 3. Στην περίπτωση μονάδων συνδεδεμένων με το ΕΣΦΑ ή Δίκτυο Διανομής, ο αρμόδιος Διαχειριστής δύναται να μην παραλαμβάνει βιομεθάνιο που (α) δεν είναι σύμφωνο με τις προδιαγραφές που έχουν τεθεί με την απόφαση της παρ. 3 του άρθρου 20 ή (β) προέρχεται από μονάδα που δεν διαθέτει Άδεια Λειτουργίας σε ισχύ. Για την περίπτωση (α) θα εκδοθεί Υπουργική Απόφαση που θα ορίζει τα περιθώρια αποδεκτών αποκλίσεων, τα οποία θα εξαρτώνται από το ποσοστό συμμετοχής της αποκλίνουσας εγχεόμενης ποσότητας σε σχέση με τη συνολική κατανάλωση στο αντίστοιχο τμήμα του δικτύου. Για την έγχυση στα δίκτυα του ΕΣΦΑ επιτρέπεται απόκλιση μέχρι 10% επί των τιμών της ισχύουσας προδιαγραφής. και στο άρθρο 20.3.α: 3. Με απόφαση της ΡΑΑΕΥ, μετά από εισήγηση επιτροπής με συμμετοχή εκπροσώπων του ΥΠΕΝ, διαχειριστών δικτύων, συλλογικών φορέων βιοαερίου και βιομάζας και του ΕΜΠ, καθορίζονται τα κάτωθι: (α) Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του βιομεθανίου, ήτοι η σύσταση, ο Δείκτης Wobbe, η Ανωτέρα και Κατωτέρα Θερμογόνος δύναμη και γενικά κάθε χαρακτηριστικό που απαιτείται προκειμένου το βιομεθάνιο να είναι συμβατό με το φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται σε διάφορα τμήματα του δικτύου. Τα χαρακτηριστικά αυτά είναι δυνατόν να διαφοροποιούνται μεταξύ των δικτύων Μεταφοράς ή Διανομής ή ως συμπιεσμένο ή υγροποιημένο.