Αρχική ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΙΟΜΕΘΑΝΙΟΥ...Άρθρο 18 Κίνητρα για την παραγωγή βιομεθανίουΣχόλιο του χρήστη ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΡΑΜΕΡΟΣ - PARTNER, EY-PARTHENON ΕΛΛΑΔΟΣ | 13 Ιουνίου 2025, 22:54
|
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στο πλαίσιο της διεξαγωγής Δημόσιας Ηλεκτρονικής Διαβούλευσης για το Σχέδιο Νόμου: «ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΙΟΜΕΘΑΝΙΟΥ, ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΥΔΡΟΓΟΝΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΑ ΔΙΚΤΥΑ ΥΔΡΟΓΟΝΟΥ – ΜΕΡΙΚΗ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2024/1788 ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ», παρατίθενται τα κάτωθι από πλευράς EY-Parthenon Ελλάδος: -Αντιλαμβανόμεθα ότι με την ολοκλήρωση της ως άνω διαβούλευσης, θα εξειδικευτεί το πλαίσιο αναφορικά με την ενίσχυση των μονάδων βιοαερίου σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή επενδυτικής ή λειτουργικής ενίσχυσης για τις ποσότητες του παραγόμενου βιομεθανίου, συμπεριλαμβανομένου του συμπιεσμένου ή υγροποιημένου βιομεθανίου, ως γίνεται μνεία στο Άρθρο 17 «Καθεστώς στήριξης μονάδων βιομεθανίου» (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΒΙΟΜΕΘΑΝΙΟΥ) με την Εξουσιοδοτική Διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 20 του υπό διαβούλευση πλαισίου. -Παρακαλούμε όπως διευκρινιστεί εάν αμφότερες οι μορφές ενίσχυσης (λειτουργική, επενδυτική) θα αποτελέσουν αντικείμενο ανταγωνιστικής διαδικασίας, ή εναλλακτικά πρόκειται να οριστεί ένα επίπεδο επενδυτικής ενίσχυσης (π.χ. δια της μορφής επιχορήγησης επί των κεφαλαιουχικών δαπανών της επένδυσης / CapEx) και η λειτουργική ενίσχυση θα καθορίζεται με βάση την διεξαγωγή ανταγωνιστικών διαδικασιών (διαγωνισμών). -Παρακαλούμε όπως δοθεί ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα της έκδοσης της σχετικής ΥΑ κατόπιν γνώμης της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., αναφορικά με την διεξαγωγή των ως άνω ανταγωνιστικών διαδικασιών. -Στο πλαίσιο της πλήρους μετατροπής μονάδων ηλεκτροπαραγωγής σε βιομεθάνιο, εισάγεται η προσέγγιση επιβολής περιορισμών ή αναθεώρησης των υφιστάμενων συμβάσεων ηλεκτροπαραγωγής, ως προϋπόθεση για την ένταξη μέρους ή του συνόλου του παραγόμενου βιομεθανίου σε μελλοντικά – χωρίς να έχουν διασαφηνιστεί προς το παρόν – καθεστώτα στήριξης. Η προσέγγιση αυτή ενδεχομένως να αναμενόταν να λειτουργήσει ως αντικίνητρο στους επενδυτές για την εν λόγω μετάβαση. -Οι ισχύουσες ταρίφες για την παραγωγή Η/Ε από μονάδες Βιοαερίου, διαμορφώνονται ως κάτωθι δυνάμει της ΥΑ 30971/1190/2020 (η προσαύξηση κατά 25% των ταριφών των μονάδων Βιοαερίου βάσει του Ν. 5106/2024 (Άρθρο 126) αφορούσε μόνο το χρονικό διάστημα Απριλίου 2023 – Δεκεμβρίου 2024 δίχως να έχει προβλεφθεί σχετική παράταση): o 219 €/ΜWh για μονάδες βιοαερίου που προέρχεται από την αναερόβια χώνευση βιομάζας και αξιοποιείται από σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ ≤1MW o 209 €/ΜWh για μονάδες βιοαερίου που προέρχεται από την αναερόβια χώνευση βιομάζας και αξιοποιείται από σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ >1MW και ≤3MW o 192 €/ΜWh για μονάδες βιοαερίου που προέρχεται από την αναερόβια χώνευση βιομάζας και αξιοποιείται από σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ >3 MW Δεδομένου ότι θα απαιτηθεί επενδυτική δαπάνη μετατροπής το υφιστάμενων μονάδων Βιοαερίου σε μονάδες παραγωγής Βιομεθανίου, από οικονομικής σκοπιάς θα αναμενόταν ότι ο συνδυασμός επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης διαφορικής προσαύξησης (FiP) θα είχε μεγαλύτερο οικονομικό όφελος για την μονάδα Βιομεθανίου, ούτως ώστε να διατηρείται κατ’ ελάχιστον την απόδοση (Project IRR) που μπορούσε να επιτύχει και την αρχική λειτουργία της μονάδας ως παραγωγός Η/Ε μέσω βιοαερίου. Για παράδειγμα, στο υποθετικό σενάριο που δεν υπήρχε επενδυτική ενίσχυση, η λειτουργική ενίσχυση διαφορικής προσαύξησης (FiP/ταρίφα) θα αναμενόταν μεγαλύτερη από τις ισχύουσες τιμές για μονάδες βιοαερίου, ώστε να ανακτάται το επενδυτικό και λειτουργικό κόστος μετατροπής (διατηρώντας το Project IRR) και επομένως να δοθούν τα απαραίτητα επενδυτικά κίνητρα για την μετατροπή των εν λόγω μονάδων. Ποια είναι η οπτική του ΥΠΕΝ επί αυτού του θέματος; -Παρακαλoύμε όπως γίνει μνεία σχετικά με το ενδεχόμενο στήριξης των επενδυτών/παραγωγών στην εξασφάλιση της πρώτης ύλης (βιομάζα ή βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα αστικών ή βιομηχανικών αποβλήτων ή ιλύς προερχόμενη από εγκαταστάσεις επεξεργασίας αστικών λυμάτων και οργανικό κλάσμα σύμμεικτων στερεών αστικών απορριμμάτων), την διαδικασία καθορισμού του πλαισίου και το χρονοδιάγραμμα έκδοσης σχετικής ΚΥΑ από ΥΠΕΝ και ΥΠΑΑΤ. -Στην παρ. 4 του Άρθρου 18 «Κίνητρα για την παραγωγή βιομεθανίου» αναφέρεται ότι σε περίπτωση αναβάθμισης μονάδων βιοαερίου σε μονάδες βιομεθανίου, ο ηλεκτρικός χώρος που αποδεσμεύεται δύναται να χρησιμοποιηθεί, εν μέρει ή εν όλω, από τον παραγωγό βιομεθανίου για τη σύνδεση με το Δίκτυο Ηλεκτρικής Ενέργειας φωτοβολταϊκού συστήματος, με το σύστημα αυτοπαραγωγής του ταυτοχρονισμένου συμψηφισμού (net billing), το οποίο εγκαθίσταται στο γήπεδο της μονάδας ή σε γήπεδο όμορο αυτού, χωρίς να απαιτείται περαιτέρω αδειοδότηση. Αναφορικά με τη μείωση του ενεργειακού κόστους των μονάδων, πρόκειται να εξεταστεί η δυνατότητα αυτοπαραγωγής με εικονικό ταυτοχρονισμένο συμψηφισμό (virtual net billing), δεδομένου ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχουν διαθέσιμα όμορα αγροτεμάχια για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων;