• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ' | 16 Ιουνίου 2025, 15:29

    Αξιότιμοι Κύριοι, Όπως γνωρίζετε, η ΕΕΔΣΑ αποτελεί τον επιστημονικό φορέα που επιθυμεί να συμβάλει στη διαμόρφωση βιώσιμων λύσεων για την προώθηση της κυκλικής οικονομίας και την ορθολογική διαχείριση των αποβλήτων. Στο πλαίσιο της διαμόρφωσης εθνικής στρατηγικής για την προώθηση της παραγωγής βιομεθανίου, η ΕΕΔΣΑ καταθέτει τα παρακάτω σχόλια επί του σχεδίου νόμου: Οι μονάδες βιοαερίου αποτελούν κρίσιμη υποδομή για τη διαχείριση οργανικών αποβλήτων ζωικής, γεωργικής και βιομηχανικής προέλευσης. Τα απόβλητα αυτά (υγρή κοπριά βοοειδών, στερεά κοπριά πουλερικών, ακατάλληλα φρούτα, οργανικά βιομηχανικά κατάλοιπα) συλλέγονται εδώ και αρκετά χρόνια από μονάδες σε ακτίνα έως 10 χλμ. H διαχείριση των εν λόγω ρευμάτων γίνεται μέσω αναερόβιας χώνευσης, και το παραγόμενο βιοαέριο αξιοποιείται ως ΑΠΕ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, εν μέρει δε και θερμικής ενέργειας. Σε όλη την επικράτεια λειτουργούν 85 μονάδες (με συνολική ισχύ 130 MW) που επεξεργάζονται περίπου 4 εκατομμύρια κυβικά μέτρα οργανικών αποβλήτων ετησίως – ποσότητα που στο παρελθόν κατέληγε ανεξέλεγκτα στο περιβάλλον, προκαλώντας ρύπανση εδαφών, νερών και υδροφόρου ορίζοντα. Οι μονάδες βιοαερίου, όπως και οι μελλοντικές μονάδες βιομεθανίου, αποτελούν πρωτίστως μονάδες διαχείρισης αποβλήτων και η παράλληλη δραστηριότητά τους ως παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ εξυπηρετεί το κοινωνικό σύνολο, καθώς εξασφαλίζει πρόσθετη πηγή εσόδων, η οποία μειώνει το κόστος επεξεργασίας και διάθεσης αποβλήτων για τους δημότες και τους χρήστες, αποτρέποντας την παράνομη διάθεση αποβλήτων και ενισχύοντας τις τοπικές κοινωνίες του τόπου εγκατάστασης. Επιπλέον εδώ πρέπει να τονιστεί ότι οι μονάδες βιοαερίου είναι θερμικές μονάδες φορτίου βάσης, οι οποίες συμβάλλουν στην σταθερότητα του δικτύου τοπικά αλλά και ευρύτερα, όπως άλλωστε κάνουν όλες οι στρεφόμενες μονάδες (υδροηλεκτρικά, μονάδες φ.α.), συμβάλλοντας στην σταθερότητα του δικτύου και μειώνοντας τις ανάγκες για στρεφόμενη εφεδρεία. Η εύλογη ανάγκη προστασίας της ευστάθειας του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας εν μέσω της ραγδαία αυξανόμενης παραγωγής από ΑΠΕ (κυρίως φωτοβολταϊκά πάρκα) αναγκάζει τον ΔΕΔΔΗΕ να προβαίνει σε περικοπές στην έγχυση ηλεκτρικής ενέργειας στο δίκτυο από τις μονάδες ΑΠΕ. Δυστυχώς, οι περικοπές αυτές γίνονται σε οριζόντια βάση, χωρίς να εξαιρούνται οι μονάδες βιοαερίου και χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν όλες οι ιδιαιτερότητες που σχετίζονται με τη λειτουργία τους, δηλαδή πρωτίστως η εξυπηρέτηση του κοινωνικού συνόλου ως μονάδες διαχείρισης αποβλήτων και η επίτευξη των εθνικών στόχων διαχείρισης αποβλήτων (σύμφωνα με τον ΕΣΔΑ και τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ΑΠΕ) και δευτερευόντως η παραγωγή ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας ως μονάδες ΑΠΕ. Επισημαίνεται ότι λόγω της διαταραχής της λειτουργίας μονάδων βιοαερίου στα πλαίσια των περικοπών του δικτύου, δημιουργούνται σοβαρά θέματα στη διαχείριση ενός πολύ σημαντικού μέρους των οργανικών αποβλήτων στην Ελλάδα (της τάξης του 20-30% των αποβλήτων), με κίνδυνο συσσώρευσης, δυσοσμίας, και αυξημένου υγειονομικού και περιβαλλοντικού κινδύνου. Επιπλέον, προκύπτει πρόσθετη λειτουργική και οικονομική επιβάρυνση για τους τοπικούς δήμους και τους δημότες από την αναγκαιότητα διαχείρισης των ποσοτήτων που για λόγους περικοπών δε μπορούν να παραλάβουν οι μονάδες βιοαερίου. Επιπρόσθετα, στις περιπτώσεις ταυτόχρονης παραγωγής ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας, το σκέλος της θερμικής ενέργειας απαιτεί πρόσθετες επενδύσεις και λειτουργικές δαπάνες των μονάδων βιοαερίου για την κάλυψή του κατά το διάστημα εφαρμογής των περικοπών. Τέλος, κατά το διάστημα εφαρμογής των περικοπών, η διατήρηση της παραγωγής βιοαερίου είναι λειτουργικά δυσχερής λόγω: • της απαίτησης παρατεταμένης αποθήκευσης η οποία δεν είναι τεχνικά εφικτή με την εφαρμοζόμενη τεχνολογία (αεριοφυλάκια) • της καύσης στον πυρσό, η οποία καθιστά (για το διάστημα των περικοπών) τις μονάδες βιοαερίου απλά ουδέτερες ως προς τις εκπομπές CO₂, ενώ θα μπορούσαν να είναι αρνητικές εφόσον παραγόταν και ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια. • της απώλειας εσόδων και της συνεπαγόμενης αύξησης του τέλους εισόδου για τις μειωμένες εισερχόμενες ποσότητες αποβλήτων, ώστε να διατηρηθούν οι χρηματοοικονομικοί στόχοι των επενδύσεων και η εξυπηρέτηση των δανειακών συμβάσεων. Τούτων δοθέντων, και με δεδομένο το χαμηλό ποσοστό των μονάδων βιοαερίου στη συνολική ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ (~4%), εμφανίζεται επιβεβλημένη η επανεξέταση του πλαισίου περικοπών, με την εξαίρεση των μονάδων βιοαερίου. Η εφαρμογή του κείμενου θεσμικού πλαισίου για την χωριστή συλλογή και επεξεργασία βιοαποβλήτων θα πολλαπλασιάσει τα επόμενα χρόνια τις ανάγκες για επέκταση των υφιστάμενων και δημιουργία νέων μονάδων βιοαερίου ή βιομεθανίου στη χώρα. Η τεχνογνωσία από τις ως άνω μονάδες του αγρο-κτηνοτροφικού τομέα θα είναι επί του προκειμένου ιδιαίτερα χρήσιμη. Ας σημειωθεί ότι πολλές από τις μονάδες αυτές είναι ήδη σε θέση να δεχτούν για επεξεργασία αστικά προδιαλεγμένα βιοαπόβλητα. Αναμένεται ότι πέραν των προβλεπόμενων στους ΠΕΣΔΑ μονάδων ΜΕΒΑ και ΜΑΑ θα απαιτηθούν πολυάριθμες νέες μονάδες με δραστηριοποίηση του ιδιωτικού τομέα, εν μέρει ίσως και με αύξηση της ισχύος των σήμερα λειτουργουσών μονάδων βιοαερίου του αγρο-κτηνοτροφικού τομέα. Οι περικοπές, για τις οποίες έγινε λόγος παραπάνω, αποτελούν κρίσιμο θέμα καθώς φαίνεται να επεκτείνονται από το υπό σχολιασμό κείμενο του σχεδίου νόμου και στις υβριδικές μονάδες βιομεθανίου. Είναι δε χαρακτηριστικό το ότι το άρθρο 22 του σχεδίου νόμου δεν επιτρέπει την υπογραφή νέων συμβάσεων λειτουργικής ενίσχυσης με τον ΔΑΠΕΕΠ πλην συγκεκριμένων περιπτώσεων στις οποίες δεν εντάσσονται τα σε εξέλιξη έργα Μονάδων Επεξεργασίας Αποβλήτων ή Μονάδων Ανάκτησης – Ανακύκλωσης, τα οποία έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα το μειωμένο τέλος εισόδου (gate fee) που επιτυγχάνεται μέσω της ηλεκτροπαραγωγής από βιοαέριο οργανικών αποβλήτων, και επιπλέον διαθέτουν εξασφαλισμένες επιχορηγήσεις και ενδέχεται να πρέπει να εξεταστούν εκ νέου από τους ευρωπαϊκούς μηχανισμούς, με αποτέλεσμα σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων. Ο σχολιασμός του σχεδίου νόμου, που παρατίθεται με λεπτομέρεια κατ’ άρθρο στο συνημμένο έγγραφο, αποσκοπεί από πλευράς ΕΕΔΣΑ στην μεγιστοποίηση του οφέλους από τις (υβριδικές ή μη) μονάδες βιοαερίου ή βιομεθανίου στο πλαίσιο της επίτευξης των στόχων Κυκλικής Οικονομίας, στη διευκόλυνση της υλοποίησης των νέων επενδύσεων βιομεθανίου και στη διευκόλυνση της ολικής ή μερικής μετατροπής των υφιστάμενων μονάδων βιοαερίου σε μονάδες βιομεθανίου. Ιδιαίτερο ρόλο σε αυτό διαδραματίζουν: 1. Η επέκταση του ορισμού της μονάδας βιομεθανίου ώστε να συμπεριλάβει και τα προδιαλεγμένα οργανικά αστικά απόβλητα (καφέ κάδος), είτε προέρχονται από τον τομέα εστίασης (Ho.Re.Ca.) είτε από τα νοικοκυριά. 2. Η εισαγωγή της έννοιας της «Αρχικής εκτίμησης σύνδεσης», προκειμένου να διευκολύνεται και ο επενδυτής για τη λήψη των σχετικών αρχικών αποφάσεων και να λαμβάνονται υπόψη τα σχετικά έργα κατά την περιβαλλοντική αδειοδότηση, στα πρότυπα των όρων ηλεκτρικής διασύνδεσης για τις εγκαταστάσεις ΑΠΕ, ώστε να μην υπάρχουν μεταγενέστερα εμπόδια και να προχωρούν απρόσκοπτα οι επενδύσεις. 3. Η ευελιξία κατά τη χορήγηση της οριστικής προσφοράς σύνδεσης στους επενδυτές από τον αρμόδιο Διαχειριστή και η δυνατότητα των επενδυτών να μπορούν να διαφοροποιούνται σε μη συνδεδεμένη μονάδα, εφόσον η οριστική προσφορά σύνδεσης μεταβάλλει δραματικά τα οικονομικά δεδομένα του έργου. 4. Η δοκιμαστική λειτουργία, για την οποία υποβάλλονται διάφορες προτάσεις, οι οποίες πιστεύουμε ότι προσδίδουν πρόσθετη ευελιξία, διευκολύνοντας όλους τους εμπλεκόμενους. 5. Η, κατά τη γνώμη μας, απαραίτητη και κατά προτεραιότητα απορρόφηση όλου του εγχεόμενου βιοαερίου στο δίκτυο μεταφοράς ή διανομής, κατ’ αναλογία με την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από ΑΠΕ. Τέλος, θεωρούμε ότι κρίσιμη παράμετρος για την επιτυχία του σχεδίου νόμου και την ανάπτυξη της αγοράς βιομεθανίου είναι ή όσο το δυνατόν ταχύτερη και πληρέστερη εκπόνηση και δημοσίευση όλων των εφαρμοστικών αποφάσεων, διατάξεων κ.λπ. που προβλέπονται στο άρθρο 20 του σχεδίου νόμου. Παραμένουμε στη διάθεσή σας για διευκρινίσεις και, εφόσον το κρίνετε σκόπιμο, για κατ’ ιδίαν συνάντηση προκειμένου να αναπτύξουμε και να διευκρινίσουμε περαιτέρω τα σχόλιά μας. ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ: ΑΡΘΡΟ 3 1. Προτείνεται η εξής τροποποίηση του ορισμού (ε) «Αυτόνομο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου»: δίκτυο διανομής που δεν είναι συνδεδεμένο με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου ή με υπάρχον δίκτυο διανομής, 2. Προτείνεται η ένταξη νέου ορισμού, ως εξής: «Έργο Σύνδεσης»: Το σύνολο του εξοπλισμού, των έργων και εργασιών που περιλαμβάνονται στη Σύμβαση Σύνδεσης Και αναρίθμηση των υπόλοιπων ορισμών 3. Προτείνεται η εξής τροποποίηση του ορισμού (ζ) «Βιοαέριο»: το καύσιμο αέριο που παράγεται από βιoμάζα, προδιαλεγμένα βιοαπόβλητα ή από το βιοαποδομήσιμο κλάσμα αστικών ή βιομηχανικών αποβλήτων, κατά την περ. 32ε’ του άρθρου 2 του ν. 3468/2006 (Α’ 129), 4. Προτείνεται η εξής τροποποίηση του ορισμού (η) η) «Βιομεθάνιο»: ανανεώσιμο αέριο που προέρχεται από την αναβάθμιση και τον καθαρισμό του βιοαερίου, που παράγεται από βιομάζα, προδιαλεγμένα βιοαπόβλητα ή το βιοαποδομήσιμο κλάσμα αστικών ή βιομηχανικών αποβλήτων, 5. Αναφορικά με τον ορισμό (ιδ) «Μονάδα Ελέγχου και Μέτρησης Βιομεθανίου (Μ.Ε.Μ.)», προτείνεται το κείμενο που αφορά τον ελάχιστο εξοπλισμό που πρέπει να περιλαμβάνει η Μ.Ε.Μ. να ενταχθεί στους αντίστοιχους κώδικες δικτύων σύμφωνα με το άρθρο 20, παρ. 3 του σχεδίου νόμου, καθώς είναι αμιγώς τεχνικό. 6. Προτείνεται η εξής τροποποίηση του ορισμού (ιε) «Μονάδα παραγωγής βιομεθανίου (μονάδα βιομεθανίου)»: οι απαραίτητες υποδομές και εγκαταστάσεις υποδοχής, επεξεργασίας, και αποθήκευσης πρώτων υλών, καθώς και οι υποδομές και εγκαταστάσεις παραγωγής βιομεθανίου. Στις εγκαταστάσεις του πρώτου εδαφίου περιλαμβάνονται αυτές για ιεα) την αποθήκευση, συμπίεση ή υγροποίηση του βιομεθανίου, με την εξαίρεση των εγκαταστάσεων που περιλαμβάνονται στο Έργο Σύνδεσης της μονάδας βιομεθανίου με το Ε.Σ.Φ.Α. ή το δίκτυο διανομής αερίου, ιεβ) τον έλεγχο και τη ρύθμιση της ποιότητας του προϊόντος, ιεγ) την επεξεργασία και τον ποιοτικό έλεγχο του υπολείμματος. Ο παρών ορισμός περιλαμβάνει και τις μονάδες βιομεθανίου που έχουν προέλθει από ολική ή μερική αναβάθμιση μονάδας βιοαερίου, περιπτώσεις στις οποίες, ως μονάδα βιομεθανίου, νοείται το σύνολο των απαραίτητων υποδομών και εγκαταστάσεων αναβάθμισης βιοαερίου για την παραγωγή βιομεθανίου, περιλαμβανομένων των εγκαταστάσεων του δευτέρου εδαφίου, ΑΡΘΡΟ 4 Παρ. 1: προτείνεται η διαγραφή του κειμένου «… που παράγεται από βιομάζα ή από το βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα αστικών ή βιομηχανικών αποβλήτων» δεδομένου ότι περιλαμβάνεται στους ορισμούς και τυχόν επαναλήψεις μπορούν να δημιουργήσουν σύγχυση. Παρ. 3: Δεδομένου ότι οι μονάδες βιοαερίου, που μετατρέπονται σε μονάδες βιομεθανίου είτε ολικώς είτε μερικώς, περιλαμβάνουν εξοπλισμό ηλεκτροπαραγωγής και ανάκτησης θερμότητας προτείνεται να διευκρινιστεί ότι η παρ. 3 αφορά τις νέες μονάδες ή τις ολικώς μετατρεπόμενες μονάδες βιοαερίου και όχι τις υβριδικές, ως εξής: «3. Για τις θερμικές ανάγκες σε κανονική λειτουργία των νέων μονάδων παραγωγής βιομεθανίου ή των μονάδων βιοαερίου που μετατρέπονται ολικώς σε μονάδες βιομεθανίου, χρησιμοποιείται μέρος του παραγόμενου βιοαερίου, είτε σε λέβητα καύσης, είτε σε μονάδα συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας με ιδιοκατανάλωση της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας. Οι εγκαταστάσεις αυτές θεωρούνται μέρος της μονάδας παραγωγής βιομεθανίου.» ΑΡΘΡΟ 6 Προτείνεται να απλοποιηθεί και να αφαιρεθούν οι επιμέρους αναφορές στη Μ.Ε.Μ. Η Σύμβαση Σύνδεσης εξ ορισμού περιλαμβάνει τη Μ.Ε.Μ. (είτε ως μέρος του Έργου Σύνδεσης είτε ως Μ.Ε.Μ. αναφορικά με τις μη συνδεδεμένες μονάδες βιομεθανίου. ΑΡΘΡΟ 7 1. Προτείνεται στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης να εκδίδεται μια προσωρινή εκτίμηση (χάραξη – διαδρομή και απαιτούμενος χώρος για τη Μ.Ε.Μ.) των έργων σύνδεσης ως «Αρχική εκτίμηση σύνδεσης», προκειμένου να λαμβάνεται υπόψη στην ΑΕΠΟ, στα πρότυπα των όρων ηλεκτρικής διασύνδεσης για τις εγκαταστάσεις ΑΠΕ, ώστε να διευκολύνεται και ο επενδυτής για τη λήψη των σχετικών αρχικών αποφάσεων (έγχυση στο δίκτυο ή συμπίεση σε CNG), αφού επιμερίζεται και σε αυτόν κόστος. Μετά την έκδοση της ΑΕΠΟ μπορεί να δίδεται η οριστική προσφορά σύνδεσης όπως προβλέπεται ήδη σχετικά και στο στάδιο αυτό ο επενδυτής να επιλέγει αν είναι προς το συμφέρον του να συνδεθεί ή όχι με το δίκτυο. 2. Προτείνεται η αντικατάσταση του λεκτικού της παρ. 4 ως εξής: «4. Ο αρμόδιος Διαχειριστής … οριστικής προσφοράς σύνδεσης δεν υπερβαίνει αυτή που αναγράφεται …». 3. Προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 6, ούτως ώστε οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις βιοαερίου που θέλουν να μετατραπούν σε εγκαταστάσεις βιομεθανίου με την ίδια ισχύ να έχουν προτεραιότητα κατά την εξέταση του αιτήματος της οριστικής προσφοράς σύνδεσης. 4. Προτείνεται αναμόρφωση των παρ. 8, 9 και 10 ώστε: • Να γνωστοποιείται εξ αρχής, μαζί με την οριστική προσφορά σύνδεσης στον αιτούντα φορέα η μελέτη για τη χορήγησή της, ώστε να μπορεί ταχύτερα να αποφασίζει περί αιτήματος για εναλλακτικό τρόπο σύνδεσης. Εφόσον η πρόταση αυτή δε γίνει αποδεκτή να τίθεται χρονικό όριο 15 ημερών για τη χορήγησή της. • Η αυτοδίκαιη παύση των αδειών και εγκρίσεων της παρ. 9 να ισχύει για τις άδειες και εγκρίσεις που έχουν ως προαπαιτούμενη την οριστική προσφορά σύνδεσης και μόνο. Διαφορετικά ο ενδιαφερόμενος θα καταφεύγει σε αίτημα εναλλακτικού τρόπου σύνδεσης για να τις διατηρήσει σε ισχύ. • Δεδομένου ότι σε περίπτωση απόρριψης λόγω αδυναμίας σύνδεσης ή αυξημένου κόστους σύνδεσης που επηρεάζει την οικονομικότητα της επένδυσης, απαιτείται επανασχεδιασμός, ίσως και διερεύνηση εναλλακτικών στην αγορά βιομεθανίου, προτείνεται η επιμήκυνση της περιόδου αποδοχής της οριστικής προσφοράς σύνδεσης από 30 σε 45 ημέρες υπό την προϋπόθεση ότι η μελέτη θα χορηγείται μαζί με την προσφορά σύνδεσης. Διαφορετικά προτείνεται η περίοδος αποδοχής να διαμορφωθεί σε 60 ημέρες (45 + 15 για τη χορήγηση της μελέτης). ΑΡΘΡΟ 8 1. Αναφορικά με την παρ. 4 του άρθρου σημειώνεται ότι τυχόν μη απομάκρυνση της οσμητικής ουσίας σε περίπτωση αντίστροφης ροής είναι θέμα που επιλύεται μεταξύ των διαχειριστών διανομής και μεταφοράς και δεν αφορούν τους φορείς των μονάδων βιομεθανίου, οι οποίοι και θα πρέπει να αποζημιώνονται για το παραγόμενο βιομεθάνιο που εξέρχεται των μονάδων. Κατά συνέπεια, η περίπτωση (εβ) δεν πρέπει να αποτελεί αντικείμενο της Σύμβασης Σύνδεσης των παραγωγών βιομεθανίου αλλά να εντάσσεται στα ειδικά θέματα του άρθρου 9 και μόνον. 2. Η τροποποίηση των έργων σύνδεσης της παρ. 5(δ) μπορεί να γίνει μόνο από πλευράς διαχειριστή και όχι από πλευράς παραγωγού βιομεθανίου, αφού προϋποθέτει αίτημα τροποποίησης των όρων σύνδεσης από τον τελευταίο (περίπτωση (ε)). Χρειάζεται περαιτέρω διευκρίνιση, ίσως και σε σχέση με την παρ. 6. ΑΡΘΡΟ 10 Προτείνεται η αντικατάσταση του λεκτικού της παρ. 5 ως εξής: «5. Η αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή … αν η ισχύς της δεν υπερβαίνει αυτή που αναγράφεται …». ΑΡΘΡΟ 13 1. Προτείνεται τροποποίηση ώστε κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής λειτουργίας συνδεδεμένων μονάδων βιομεθανίου να μην αποζημιώνεται ο Παραγωγός αλλά το εγχεόμενο βιομεθάνιο να «πιστώνεται» (ισοδύναμο μοντέλο με τη δοκιμαστική λειτουργία των έργων ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ). Η αποζημίωση για το εγχεόμενο βιομεθάνιο θα λαμβάνεται μετά τη λήψη της Άδειας Λειτουργίας, η οποία προϋποθέτει τη λήψη Βεβαίωσης Περάτωσης Δοκιμαστικής Λειτουργίας. Έτσι, ο Παραγωγός έχει κίνητρο ταχύτερης ολοκλήρωσης της δοκιμαστικής λειτουργίας και δεν υπάρχει ανάγκη επιβολής των αναφερόμενων στο σχέδιο νόμου κυρώσεων. 2. Προτείνεται η αναφερόμενη στο άρθρο 4(α) Βεβαίωση του αρμόδιου Διαχειριστή ως προς τη διαπίστωση της ολοκλήρωσης της εγκατάστασης της Μ.Ε.Μ. να εντάσσεται στην Βεβαίωση Περάτωσης Δοκιμαστικής Λειτουργίας του άρθρου 3, αποτελώντας ένα ενιαίο έγγραφο. 3. Προτείνεται η απόρριψη της αίτησης χορήγησης άδειας λειτουργίας που κοινοποιείται στον αιτούντα, σύμφωνα με το άρθρο 10 να περιλαμβάνει την έκδοση ειδικώς αιτιολογημένης γνώμης, όπως συμβαίνει και με την άδεια εγκατάστασης. ΑΡΘΡΟ 16 Προτείνεται να τροποποιηθεί η παρ. 3 ώστε: 1. Να προστεθεί στην περίπτωση (β) ρητή εξαίρεση ώστε στην περίπτωση μονάδων συνδεδεμένων με το Ε.Σ.Φ.Α. ή το Δίκτυο διανομής, ο αρμόδιος Διαχειριστής να δύναται να παραλαμβάνει βιομεθάνιο από μονάδα βιοαερίου που δε διαθέτει μεν ισχύουσα άδεια λειτουργίας αλλά βρίσκεται στο στάδιο δοκιμαστικής λειτουργίας. 2. Να διαγραφεί η περίπτωση (γ). Ο Διαχειριστής θα πρέπει να παραλαμβάνει το βιομεθάνιο κατ’ αναλογία με την ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ, η οποία έχει προτεραιότητα στην έγχυση στο ηλεκτρικό δίκτυο. Το βιομεθάνιο είναι ανανεώσιμη θερμική ενέργεια και η χρήση του στην πρωτογενή μορφή του ως καυσίμου εξασφαλίζει μεγάλο βαθμό απόδοσης, ειδικά όταν χρησιμοποιείται στην παραγωγή θερμικής ενέργειας. Η κατά προτεραιότητα έγχυσή του στο δίκτυο ικανοποιεί και μεγιστοποιεί όλους του στόχους της κυκλικής οικονομίας. ΑΡΘΡΟ 18 1. Προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου 2 ώστε μετά την παρέλευση της 5ετίας οι μετατρεπόμενες μονάδες βιοαερίου σε μονάδες βιομεθανίου να είναι επιλέξιμες για χορήγηση μόνο λειτουργικής ενίσχυσης καθ’ όλο το υπολειπόμενο διάστημα μέχρι τη λήξη των εν ισχύ συμβάσεών τους με τον ΔΑΠΕΕΠ. 2. Προτείνεται η αναμόρφωση του άρθρου 3 ώστε η διάρκεια των συμβάσεων λειτουργικής ενίσχυσης των υβριδικών με τον ΔΑΠΕΕΠ να μη μειώνεται κατά 5 έτη εφόσον οι μονάδες αυτές δε λάβουν επενδυτική ενίσχυση. 3. Προτείνεται η αναμόρφωση της παρ. 4 ώστε να επιτρέπει ρητά την εγκατάσταση φ/β συστημάτων και στις υβριδικές μονάδες βιομεθανίου σύμφωνα με τον ηλεκτρικό χώρο που αποδεσμεύεται. ΑΡΘΡΟ 20 Όπως αναφέρθηκε και στη συνοδευτική επιστολή, οι μονάδες βιοαερίου έχουν ειδικά χαρακτηριστικά και πρωτίστως εξυπηρετούν τη διαχείριση αποβλήτων, κατά συνέπεια οι υβριδικές μονάδες βιομεθανίου πρέπει και αυτές να εξαιρούνται των περικοπών ως μονάδες φορτίου βάσης. Προτείνεται, συνεπώς, η πλήρης αναμόρφωση του άρθρου 4(β) και η αποφυγή καθορισμού ημερήσιων ωρών λειτουργίας. ΑΡΘΡΟ 22 Λόγω της έκτασης των Καλλικρατικών δήμων, πολλές φορές το δίκτυο βρίσκεται πολύ μακριά από υφιστάμενες, αδειοδοτημένες ή μελλοντικές εγκαταστάσεις. Πολλές φορές δε η μέχρι σήμερα πρακτική είναι οι μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων να σχεδιάζονται σε απομακρυσμένες και ημιορεινές περιοχές προκειμένου να βρίσκονται μακριά από κατοικημένες περιοχές και να «εξασφαλίζεται» για τον τοπικό πληθυσμό ότι δεν προκαλούν οπτική ή άλλη όχληση. Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η ΡΑΕΕΥ να καθορίσει μέγιστη χιλιομετρική απόσταση από το δίκτυο, πάνω από την οποία οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν είτε να επιλέξουν μεταξύ της λύσης της μη συνδεδεμένης μονάδας βιομεθανίου (CNG, LNG) είτε της λύσης της ηλεκτροπαραγωγής από βιοαέριο, αναλόγως των οικονομικών δεικτών της επένδυσης. Η μέγιστη αυτή απόσταση προφανώς έχει να κάνει με το έργο σύνδεσης και το πώς αυτό επιδρά στα χρηματοοικονομικά μεγέθη των έργων, αναλόγως της δυναμικότητάς τους. Η πρόταση αυτή γίνεται προς αύξηση της ευελιξίας του νομικού πλαισίου και παρέχει όλες τις δυνατές λύσεις στους ενδιαφερόμενους. Περαιτέρω, προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 1 ώστε: 1. Να επιτρέπεται η υπογραφή για όσες μονάδες βιοαερίου δεν έχουν υπογράψει ακόμη σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης αλλά κατέχουν άδεια εγκατάστασης ή βρίσκονται στο στάδιο της κατασκευής. 2. Να ενταχθούν στις περιπτώσεις όπου επιτρέπεται η σύναψη ή η ανανέωση συμβάσεων λειτουργικής ενίσχυσης με ρητό τρόπο οι ΜΕΑ/ΜΑΑ που εντάσσονται σε ΠΕΣΔΑ και για τις οποίες προβλέπεται ηλεκτροπαραγωγή από βιοαέριο. 3. Να διευκρινιστεί η αναφορά σε «μονάδες βιοαερίου» στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 1. Πρόκειται για υφιστάμενες μονάδες βιοαερίου που δεν μετατρέπονται ή η αναφορά γίνεται για κάποια άλλη περίπτωση;