Αρχική ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΙΟΜΕΘΑΝΙΟΥ...ΜΕΡΟΣ Α’ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΙΟΜΕΘΑΝΙΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Α’ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΠΑΣΕΠΠΕ | 16 Ιουνίου 2025, 18:06
|
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμοι κύριοι/κυρίες, Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Προστασίας Περιβάλλοντος (ΠΑΣΕΠΠΕ), εκπροσωπώντας ένα ευρύ φάσμα εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη διαχείριση αποβλήτων, την κυκλική οικονομία και τις καθαρές τεχνολογίες, χαιρετίζει τη νομοθετική πρωτοβουλία για το πλαίσιο λειτουργίας και ανάπτυξης της αγοράς βιομεθανίου και υδρογόνου στην Ελλάδα. Σε συνέχεια της δημόσιας διαβούλευσης και με γνώμονα την εμπειρία των μελών μας στον τομέα της διαχείρισης βιοαποβλήτων και της αξιοποίησης του βιοαερίου, παραθέτουμε τις ακόλουθες παρατηρήσεις και προτάσεις για τη βελτιστοποίηση του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου: 1. Ο ρόλος των μονάδων βιοαερίου και η σημασία τους για τη διαχείριση αποβλήτων Οι υφιστάμενες μονάδες βιοαερίου στην Ελλάδα αποτελούν κρίσιμες υποδομές για την ασφαλή, υγειονομική και περιβαλλοντικά ορθή διαχείριση οργανικών αποβλήτων από τον αγροδιατροφικό και βιομηχανικό τομέα. Η συμβολή τους είναι διττή: • Περιβαλλοντική, μέσω της αποτροπής ρύπανσης από κοπριές, γεωργικά υπολείμματα και υποπροϊόντα της βιομηχανίας. • Ενεργειακή, καθώς παράγουν ηλεκτρική και θερμική ενέργεια από ΑΠΕ, μειώνοντας τη χρήση ορυκτών καυσίμων. Περίπου 85 μονάδες λειτουργούν σήμερα στη χώρα, επεξεργαζόμενες περί τα 4 εκατ. κυβικά μέτρα αποβλήτων ετησίως. Η σημασία τους για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) είναι κομβική. Πέραν της ενεργειακής τους διάστασης, οι μονάδες αυτές λειτουργούν κυρίως ως μονάδες περιβαλλοντικής διαχείρισης, μειώνοντας το κόστος επεξεργασίας για τους ΟΤΑ και περιορίζοντας σημαντικά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που προκύπτουν από την ανεξέλεγκτη διάθεση των αποβλήτων. 2. Ανάγκη εξαίρεσης των μονάδων βιοαερίου από τις περικοπές ηλεκτρικής ενέργειας Η υφιστάμενη πρακτική οριζόντιων περικοπών από τον ΔΕΔΔΗΕ στην απορρόφηση ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, χωρίς εξαιρέσεις για μονάδες βιοαερίου, δημιουργεί σοβαρές συνέπειες: • Κίνδυνος συσσώρευσης και ανεξέλεγκτης διάθεσης οργανικών αποβλήτων. • Απώλεια εσόδων και διατάραξη της λειτουργίας θερμικών μονάδων βάσης. • Επιβάρυνση δήμων και δημοτών λόγω αδυναμίας διάθεσης αποβλήτων. Ζητούμε την άμεση θεσμική εξαίρεση των μονάδων βιοαερίου από τις περικοπές, λαμβάνοντας υπόψη τον ρόλο τους ως μονάδες αποβλήτων και όχι αποκλειστικά ως παραγωγοί ΑΠΕ. 3. Ανάγκη προστασίας των υβριδικών έργων και των νέων επενδύσεων Το άρθρο 22 του σχεδίου νόμου αποκλείει από την ένταξη σε καθεστώς λειτουργικής ενίσχυσης τα υβριδικά έργα επεξεργασίας αποβλήτων που βασίζονται στην ηλεκτροπαραγωγή από βιοαέριο, προκαλώντας: • Οικονομική αβεβαιότητα σε ώριμα έργα με εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις. • Ανατροπή των επενδυτικών σχεδίων και των πλάνων υλοποίησης του ΕΣΔΑ. • Ενδεχόμενη ανάγκη επανεξέτασης από ευρωπαϊκούς μηχανισμούς. Ζητούμε την ένταξη των υπό εξέλιξη έργων βιομεθανίου/βιοαερίου σε καθεστώς ενίσχυσης, ιδίως όταν αποτελούν κρίσιμες μονάδες διαχείρισης οργανικών αποβλήτων. 4. Θεσμικά βήματα για τη βιώσιμη ανάπτυξη της αγοράς βιομεθανίου Στο πλαίσιο της ενεργής συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στη μετάβαση προς την κυκλική οικονομία, προτείνουμε: 1. Επέκταση του ορισμού μονάδας βιομεθανίου ώστε να περιλαμβάνει και προδιαλεγμένα αστικά βιοαπόβλητα (καφέ κάδος). 2. Εισαγωγή "Αρχικής Εκτίμησης Σύνδεσης" για τη διευκόλυνση της αδειοδοτικής και επενδυτικής ωρίμανσης. 3. Ευελιξία στη διαδικασία Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, με δυνατότητα μετατροπής σε μη συνδεδεμένη μονάδα εάν αλλάξουν σημαντικά οι όροι. 4. Καθιέρωση περιόδου δοκιμαστικής λειτουργίας με ρεαλιστικούς και ξεκάθαρους κανόνες. 5.Κατά προτεραιότητα απορρόφηση βιομεθανίου στο δίκτυο, κατά το πρότυπο της απορρόφησης ΑΠΕ στον ηλεκτρισμό. 5. Άμεση έκδοση εφαρμοστικών πράξεων Τονίζουμε την ανάγκη ταχείας και πλήρους έκδοσης όλων των προβλεπόμενων εφαρμοστικών διατάξεων (άρθρο 20), ώστε να ενεργοποιηθεί αποτελεσματικά το νέο πλαίσιο και να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην επενδυτική δραστηριότητα. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις εναρμονίζονται με τις ευρωπαϊκές Οδηγίες 2018/851/ΕΕ και 2018/2001/ΕΕ, οι οποίες ενθαρρύνουν τη διαλογή στην πηγή, την ενεργειακή αξιοποίηση των βιοαποβλήτων και την προώθηση του βιομεθανίου ως βασικού πυλώνα της κυκλικής οικονομίας. Η εξαίρεση των μονάδων βιοαερίου από περικοπές, η προτεραιότητα στην απορρόφηση βιομεθανίου και η προστασία των υβριδικών έργων αποτελούν πλέον καθιερωμένες πρακτικές σε πολλά κράτη-μέλη της ΕΕ, συμβάλλοντας στη διασφάλιση της περιβαλλοντικής διαχείρισης και της επενδυτικής σταθερότητας. Με εκτίμηση, Το ΔΣ ΠΑΣΕΠΠΕ