Αρχική ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΙΟΜΕΘΑΝΙΟΥ...ΜΕΡΟΣ Α’ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΙΟΜΕΘΑΝΙΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Α’ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Κ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΔΗΣ | 16 Ιουνίου 2025, 18:00
|
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, που εξειδικεύει το πρώτο άρθρο του Ν/Σ: Σκοπός του σχεδίου νόμου είναι η διαμόρφωση του πλαισίου παραγωγής και συμμετοχής του βιομεθανίου και του υδρογόνου (ανανεώσιμου υδρογόνου και υδρογόνου χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών), ως ανανεώσιμων αερίων, κατά την έννοια της περ. 32λστ) του άρθρου 2 του ν. 3468/2006 (Α’ 129), στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, προς επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (Β’ 6983/2024). Ειδικότερα, θεσπίζεται ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό νομοθέτημα για την ΠΑΡΑΓΩΓΗ βιομεθανίου και υδρογόνου και την ΕΓΧΥΣΗ τους στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (Ε.Σ.Φ.Α.) ή στα Δίκτυα Διανομής Φυσικού Αερίου (Δίκτυα Διανομής), τη ΔΙΑΘΕΣΗ τους σε τελικούς πελάτες που δεν συνδέονται με το Σύστημα ή τα Δίκτυα Διανομής και τη ΧΡΗΣΗ τους ως καυσίμων κίνησης. Α. Παραγωγή – Μεταφορά Το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει αρκετά αναλυτικά τις αδειοδοτικές διαδικασίες, υπεισέρχεται σε θέματα ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ και πιστοποίησής της και υπαινίσσεται την μελλοντική διατύπωση καθεστώτος στήριξης με τη μορφή επενδυτικής ή λειτουργικής ενίσχυσης (δηλαδή σε θέματα που αφορούν τους ΠΑΡΑΓΩΓΟΥΣ. Στα θέματα ΕΓΧΥΣΗΣ, ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ και ΔΙΑΘΕΣΗΣ στους τελικούς πελάτες (στο εσωτερικό της χώρας ή στο εξωτερικό), δηλαδή θέματα που αφορούν τους ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΣ των δικτύων, οι αναφορές και δεσμεύσεις είναι είτε αόριστες είτε σε λάθος κατεύθυνση. Ενδεικτικά αναφέρονται τα εξής (για τα οποία έχουν γίνει προτάσεις τροποποίησης υπαρχόντων άρθρων ή εισαγωγής νέων άρθρων – προβλέψεων): • Δεν αναφέρεται η ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ των Διαχειριστών δικτύων να δημιουργούν τις υποδομές και να διευκολύνουν – επισπεύδουν τις διαδικασίες ώστε να παραλαμβάνουν οποιεσδήποτε ποσότητες βιομεθανίου παράγονται, ανεξαρτήτως τόπου παραγωγής. Ειδικότερα, ο διαχειριστής του ΕΣΦΑ, χάρη στην μεγάλη αποθηκευτική ικανότητα που διαθέτει, μπορεί να παραλαμβάνει μέσω φυσικών ή εικονικών αγωγών (υπερσυμπιεσμένου BIO-CNG) ποσότητες βιομεθανίου σε διάφορες, εποχικά μεταβαλλόμενες ή σταθερές ποσότητες και ποιότητες, εντός ευρέων ορίων, χωρίς την ανάγκη εγκαταστάσεων αντίστροφης ροής. • Δεν αναφέρεται ρητά ότι ΟΛΟ το κόστος ΕΓΧΥΣΗΣ, ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ και ΔΙΑΘΕΣΗΣ βαρύνει εξ ολοκλήρου τους διαχειριστές δικτύων, οι οποίοι είναι φυσικά ολιγοπώλια μεταφοράς και διανομής, ανεξαρτήτως τύπου συμβάσεων προμήθειας και αποζημιώνονται με τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις που εγκρίνονται τακτικά από την ΡΑΑΕΥ και αφορούν το κόστος μεταφοράς και διανομής, ανεξάρτητα του αν σχετίζεται με τις αντίστοιχες υπηρεσίες ανάντι ή κατάντι του κάθε δικτύου. Αντιθέτως, υπάρχουν μια σειρά από διατάξεις που αφήνουν στην διακριτική ευχέρεια την διαχειριστών δικτύων είτε να αρνηθούν την σύνδεση, είτε να αποφασίζουν μονομερώς την περιστασιακή μη παραλαβή ποσοτήτων αερίου είτε να ζητούν έμμεση ή άμεση οικονομική συμμετοχή των παραγωγών στις υποδομές και το κόστος λειτουργίας. Επίσης, δεν αναφέρεται ρητώς ότι οι διαχειριστές δικτύων οφείλουν να υπηρετούν μεταφορές βιομεθανίου για παραδόσεις μέσω διμερών συμβάσεων, για διασυνοριακές παραδόσεις και για «εικονική» υγροποίηση. Στα σχόλια των επιμέρους άρθρων έχουν γίνει προτάσεις τροποποιήσεων (Κ. Αλεξανδρίδης) ώστε το Ν/Σ να διευκολύνει την υλοποίηση των παραπάνω αρχών, και συγκεκριμένα: • Άρθρο 2, σχόλιο της 9-6-25 περί ορισμού του «Χρήστη» • Άρθρο 6, σχόλιο της 11-6-25, πρόσθετη παράγραφος για σύσταση επιτροπής συντονισμού – προεγκρίσεων όρων σύνδεσης. • Άρθρο 7, σχόλιο 9-6-25 με παρεμφερή πρόταση. • Άρθρο 9, σχόλιο της 10-6-25, αναλυτική τεκμηρίωση γιατί το πλήρες κόστος CAPEX και OPEX της μεταφοράς και διανομής πρέπει να βαρύνει τους διαχειριστές. Στην παράγραφο 3 προτείνεται το κόστος προσαρμογής (συμπίεση, υγροποίηση) του βιομεθανίου για την προετοιμασία του για μεταφορά να βαρύνει τον παραγωγό, παρόλο που βρίσκεται στις παρυφές της παραγωγής (αντίστοιχα με την ανύψωση τάσης που γίνεται στον υποσταθμό κατά την έγχυση ηλεκτρικής ισχύος στο δίκτυο). • Άρθρα 16 και 20, σχόλιο 10-6-25, Καθορισμός των όρων παραλαβής και των ποιοτικών χαρακτηριστικών όχι μονομερώς από τους διαχειριστές δικτύων, αλλά με τη συμμετοχή εκπροσώπων των παραγωγών και του ΕΜΠ. Β. Κίνητρα – αντικίνητρα. Παρόλο που δεν αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση περί σκοπών, είναι εμφανής η πρόθεση του Ν/Σ η ανάπτυξη του Βιομεθανίου να γίνει σταδιακά με μείωση της ηλεκτροπαραγωγής, με στόχο η δαπάνη στήριξης του βιομεθανίου να συντελέσει στην συντόμευση της μείωσης της δαπάνης για ηλεκτροπαραγωγή. Κάτι τέτοιο, θα γίνει αυτόματα με τη λήξη των συμβάσεων ηλεκτροπαραγωγής, οπότε οι σχετικές προβλέψεις των άρθρων 18 (Κίνητρα) και 22 (Μεταβατικές), σχολιασμένες στις 11-6-25, μόνο ανασταλτικό χαρακτήρα θα έχουν για την δημιουργία υβριδικών μονάδων, που θα προηγηθούν κατά την πρώτη 4ετία Γ. ΧΡΗΣΗ του βιομεθανίου ως καυσίμου κίνησης. Δεν υπάρχει στο Ν/Σ καμία σχετική πρόβλεψη για τη χρήση αυτή, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗΣ / ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ. Στην κατεύθυνση αυτή θα μπορούσαν να συμβάλουν οι δυο πρόσθετες προτεινόμενες παράγραφοι του σχολίου της 11-6-25 περί ο χωριστού υπολογισμού ποσόστωσης για το βιομεθάνιο ως βιοκαύσιμο. (Άρθρο 18 – Νέες παράγραφοι 6 και 7). Στην ίδια κατεύθυνση, θετική συμβολή έχουν τα σχόλια του κ. Ο. Ρηγόπουλου HEYGAS (Άρθρο 16, σχόλιο της 12-6-25).