• Σχόλιο του χρήστη 'Κολυδάς Θοδωρής' | 27 Ιουνίου 2010, 14:47

    Όταν στις Βρυξέλλες στις 13.9.2006 έγιναν δεκτές με την COM(2006) 484 τελικό 2004/0175 (COD) οι τροπολογίες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην κοινή θέση του Συμβουλίου, όσον αφορά την πρόταση ΟΔΗΓΙΑΣ INSPIRE έγινε δεκτή η τροπολογία 21 που είχε ως σκοπό να αποκαταστήσει την πρόθεση της πρότασης της Επιτροπής όσον αφορά τη δωρεάν πρόσβαση του κοινού σε δεδομένα και, ως εκ τούτου, εδέχθη ότι είναι κατ’ αρχή αποδεκτή. Ωστόσο, εδέχθησαν ότι υφίστανται ορισμένες κατηγορίες δεδομένων, «όπως τα μετεωρολογικά δεδομένα, για τις οποίες ενδέχεται να μην είναι οικονομικά σκόπιμο ή εύλογο για τους φορείς παροχής δεδομένων να διαθέτουν δωρεάν τα ως άνω στοιχεία λόγω του υπερβολικά μεγάλου όγκου τους και/ή του ότι παρουσιάζουν ενδιαφέρον μόνο για ένα πολύ περιορισμένο χρονικό διάστημα». Η έννοια του ευλόγου κόστους αναφέρεται ρητώς και στην ήδη ψηφισμένη οδηγία INSPIRE στο άρθρο 17 παρ 3 καθώς και στην Εθνική μας Νομοθεσία στο ΦΕΚ 327/17-3-2006 όπου στο άρθρο 5 παράγραφος 2 του νόμου για το Περιβάλλον αναφέρεται, ότι από τις Δημόσιες Υπηρεσίες «δύνανται να επιβάλλονται τέλη για την παροχή περιβαλλοντικών πληροφοριών». Για να μη γίνεται όμως κατάχρηση της επιβολής τελών, όλες οι Μετεωρολογικές Υπηρεσίες ακολουθούν τους κανόνες του WMO όπου αναφέρονται τα ΔΩΡΕΑΝ δεδομένα και τα οποία σας κατέθεσα σε άλλο σχολιασμό. Ενα άλλο θέμα πολύ σοβαρό είναι ότι δεν έχει γίνει προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στην Οδηγία 2006/123/ΕΚ σχετικά με τις υπηρεσίες στην Εσωτερική Αγορά και δεν έχει εξεταστεί το πώς αυτή ενδέχεται να επηρεάσει τη Μετεωρολογική Πληροφορία.Οι διαβουλεύσεις μεταξύ ΕΕ και Μετεωρολογικών Οργανισμών βρίσκονται σε εξέλιξη. Για παράδειγμα ο ορισμός του παρόχου Υπηρεσιών της Ε.Ε. είναι διαφορετικός από τον αντίστοιχο του ECOMET (Ευρωπαικού Οργανισμού Μετ. Υπηρεσιών σε οικονομικής φύσεως θέματα) , κυρίως σε ότι αφορά θέματα τιμολογιακής πολιτικής Στη Μετεωρολογική Πληροφορία και ειδικότερα σε ότι αφορά τον ορισμό του παρόχου υπηρεσιών (service provider), σύμφωνα με τις Οδηγίες του ECOMET υπάρχει δυνατότητα επανεκπομπής της Πληροφορίας μετά από ειδικές άδειες, και τιμολογήσεις κάτι το οποίο δεν αναφέρεται στην 123/2006.(Υπάρχει όμως σχετική αναφορά στην Ιnspire στις ειδικές άδειες ) στο Παράρτημα 3 του Draft D4.9 στο « Implementing rules for governing access and rights of use of spatial data sets and services for Community institutions and bodies – Description of the rules with accompanying Commentary and Guidance» της Inspire http://inspire.jrc.ec.europa.eu/reports/ImplementingRules/DataandServiceSharing/D4.9_Draft_IR_Data_and_Service_sharing_v2.0.pdf Να σημειώσω επίσης οτι στον ECOMET υάρχουν και άλλοι ορισμοί, όπως είναι αυτός του “Broadcaster” και του “Internet Provider” Μέσα από αυτούς τους ορισμούς μεγάλο μέρος στοιχείων που διατίθενται μέσω των διεθνών τηλεπικοινωνιακών κυκλωμάτων υπάρχει η δυνατότητα χρήσης και διάθεσης τους μέσω ειδικών εκπτωτικών σχημάτων. Ετσι σε όλους τους παρόχους (Ιδιώτες και Δημόσιες Υπηρεσίες) με τους ίδιους όρους τους δίνεται η δυνατότητα να παράγουν προϊόντα προστιθέμενης αξίας (VAS), κάτι το οποίο είναι θεμιτό με βάση την Εθνική αλλά και την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία. Σαφώς και σε ότι αφορά τα Επιστημονικά και Ερευνητικά Ιδρύματα τα δεδομένα με βάση το Ευρωπαικό Δίκαιο δίνονται δωρεάν, αρκεί να μη γίνεται εμπορική χρήση αυτών. Ο ορισμός «εμπορική χρήση» είναι εύθραυστος και σε πολλές περιπτώσεις δύσκολο να αποδειχθεί. Γιαυτό ήδη στην Ευρωπαική Ενωση έχουν διατυπωθεί επιφυλάξεις ως προς τη μη καταβολή τιμήματος ,καθότι σε πολλές χώρες (πχ . Ιταλία) τυγχάνει μεγάλα ερευνητικά κέντρα να «παίρνουν τις δουλειές» από Ιδιωτικές Τεχνικές εταιρείες με καλύτερους για αυτά όρους. Στην Ελλάδα είναι ακόμη πιο δύσκολο να διερευνηθεί η εμπορικότητας η μη ενός προγράμματος, λόγω της ύπαρξης Ειδικών Λογαριασμών στα Ερευνητικά Κέντρα.