• Σχόλιο του χρήστη 'Κώστας Βασιλικός. Μηχ. Μηχανικός' | 17 Αυγούστου 2010, 14:43

    Από το εισηγητικό κείμενο της ΥΑ και το σκοπό που καλείται να επιτελέσει, (συμπλήρωση και εξειδίκευση κριτηρίων χωροθέτησης ΜΥΗΕ……) προκύπτουν τα παρακάτω βασικά, εύλογα και αυτονόητα συμπεράσματα: • Η προς ψήφιση ΥΑ προκύπτει κατ’ εξουσιοδότηση του Ν.3851/2010 και αφορά την πρόσθετη διασφάλιση των περιβαλλοντικών μέσων και παραμέτρων και την αρμονική ένταξη των Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων (ΜΥΗΕ) στο περιβάλλον, με την εξειδίκευση και συμπλήρωση των τεχνικών και λοιπών λεπτομερειών των κριτηρίων χωροθέτησης των έργων ΑΠΕ του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΠΧΣΑΑ-ΑΠΕ). • Από τα άρθρα της προτεινόμενης ΥΑ προκύπτει σαφέστατα ότι δεν πρόκειται για εξειδίκευση ή συμπλήρωση των κριτηρίων του Ειδικού Χωροταξικού αλλά για καθαρή αλλαγή, τροποποίηση και κατάργηση των κριτηρίων του που αφορούν τα ΜΥΗΕ. Οι περιορισμοί που τίθενται μέσω του μαθηματικού τύπου και των 20 cm βάθους νερού (εκτός από την έλλειψη επιστημονικής τεκμηρίωσης για την αναγκαιότητά τους) αναιρούν στην ουσία το μεγαλύτερο μέρος του άρθρου 16 του ΕΠΧΣΑΑ-ΑΠΕ και τα αναφερόμενα σε αυτό κριτήρια. • Στον Ν3851/2010 αναφέρονται σαφέστατα ποια είναι τα σημεία του (ΕΠΧΣΑΑ-ΑΠΕ) που τροποποιούνται και σε αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται τα αναφερόμενα στην ΥΑ. • Η προτεινόμενη ΥΑ έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον ίδιο το νόμο που την προβλέπει αφού καταργεί αυτόματα διατάξεις τις οποίες ο κατ’ εξουσιοδότηση νόμος διατηρεί. • Η εφαρμογή της θα επιφέρει πάμπολλα νομικά θέματα σχετικά με την ισχύ της τη στιγμή που αναιρούνται ταυτόχρονα μεγαλύτερης ισχύος νομοθετικές πράξεις (Ν.3851/2010 & ΚΥΑ ΕΠΧΣΑΑ-ΑΠΕ). Σημαντικό πρόβλημα επίσης θα αποτελέσει η αναδρομική εφαρμογή της σε έργα τα οποία μελετήθηκαν και εγκρίθηκαν με διαφορετικό νομικό πλαίσιο και διαφορετικούς περιβαλλοντικούς περιορισμούς και κριτήρια. • Η ενδεχόμενη εφαρμογή της ΥΑ θα αποτελέσει αφορμή κατάργησης της πλειοψηφίας των προβλεπόμενων έργων στην χώρα(ως μη συμβατά). Στην υποθετική δε περίπτωση που εφαρμοζόταν στα εν λειτουργία έργα, αυτό αυτομάτως θα σήμαινε ότι θα έπρεπε να πάψουν να λειτουργούν τα μισά από αυτά. Το γεγονός αυτό μεταφράζεται στην ουσία ως ομολογία της πολιτείας ότι μέχρι σήμερα επέτρεψε κατ’ εξακολούθηση την κατασκευή «καταστροφικών για το περιβάλλον τερατουργημάτων που έχουν προκαλέσει ερήμωση της περιοχής» και τώρα έρχεται να περισώσει ότι μπορεί. Δηλαδή η προτεινόμενη ΥΑ καλείται να αποτελέσει την περιβαλλοντική ασπίδα της πολιτείας έναντι στους περιβαλλοντικούς καταστροφείς κατασκευαστές ΜΥΗΕ. • Το ότι τα έργα που έχουν κατασκευαστεί ή πρόκειται να κατασκευαστούν ικανοποιούν τις συνήθεις πρακτικές και περιορισμούς που εφαρμόζονται παγκόσμια εδώ και δεκάδες χρόνια αλλά και τους όρους και τους περιορισμούς που η ίδια η πολιτεία έχει υποβάλει, δεν είναι κάτι που έχει ληφθεί υπόψη κατά την σύνταξη των περιεχομένων της ΥΑ, τα οποία κινούνται στα όρια της πρωτοτυπίας και της υποτιθέμενης μοναδικότητας του ελληνικού περιβάλλοντος. Σχόλια και συμπεράσματα επί της ουσίας αλλά και της σκοπιμότητας των περιεχομένων ρυθμίσεων της ΥΑ μπορεί να βγάλει αβίαστα ο καθένας…