• Σχόλιο του χρήστη 'Γεώργιος Σιώζος' | 19 Αυγούστου 2010, 19:58

    Κα Υπουργέ Με την παρούσα θα θέλαμε να παρέμβουμε στη συζήτηση για το σχέδιο της ΥΑ για τα ΜΥΗΕ, καθώς κρίνουμε πως πολλά από τα προτεινόμενα κριτήρια είναι αντιεπιστημονικά, αυθαίρετα και ουδεμία εφαρμογή μπορούν να έχουν στα υδατορρέματα της χώρας μας. 1. Η απαίτηση για τουλάχιστον 20 cm βάθος της επιφανειακής ροής στο τμήμα της εκτρεπόμενης κοίτης προφανώς αναφέρεται σε ποταμούς και όχι σε υδατορρέματα, καθώς αυτές οι συνθήκες στα υδατορρέματα της χώρας μας δεν απαντώνται για 4 έως 5 μήνες ετησίως. Εκτός και αν υπάρχουν άνθρωποι που πιστεύουν ότι από τον Ιούνιο έως και τον Οτώβριο τα υδατορρέματα εμφανίζουν παροχές μεγαλύτερες του 1,0 m3/sec με το πλάτος της καλοκαιρινής κοίτης να ξεπερνά τα 6 μέτρα. Ιχθυοπανίδα σε αυτά τα ρέματα δεν υπάρχει; Φυσικά και υπάρχει και επιβιώνει με διατομές βάθους 10 cm σε ικανό πλάτος διατομής 35 cm. 2. Η ενδιάμεση απόσταση μεταξύ 2 ΜΥΗΕ, όταν ορίζεται ως το 33% της συνολικής απόστασης μεταξύ των 2 έργων, αφαιρεί τη δυνατότητα εκμετάλλευσης του υδάτινου δυναμικού στα ανάντη των ρεμάτων (εκεί που οι κλίσεις είναι μεγάλες) και ευνοεί την κατασκευή έργων πλησίον των εκβολών των υδατορρεμάτων στις κοίτες των ποταμών, όπου οι υψομετρικές διαφορές είναι μικρές με συνέπεια την κατασκευή έργων με μεγάλες εκτροπές. (Μήπως ξεχάσαμε το μαθηματικό τύπο;) 3. Μαθηματικός τύπος αλληλεξάρτησης εκτροπής και παραγόμενης ενέργειας: αστήρικτος επιστημονικά, μια μαθηματική αλχημεία - εφεύρεση για την εξαφάνιση των ΜΥΗΕ. Αλήθεια, κα Υπουργέ, μήπως με το μαθηματικό αυτό τύπο οδηγούμαστε σε μεγάλα έργα - συμφέροντα; Τα πλεονεκτήματα των ΜΥΗΕ είναι γνωστά και αναμφισβήτητα. Τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργήσουν δεν είναι αμελητέα, όταν ο σχεδιασμός δεν είναι σωστός και απουσιάζει ο έλεγχος. Αντί να καταφεύγουμε σε ευφάνταστες δεσμεύσεις - περιορισμούς εντελώς αντιεπιστημονικούς, θα ήταν προτιμότερο να κοιτάξουμε το κομμάτι του ελέγχου κατά τη φάση λειτουργίας ενός ΜΥΗΕ. Ειδικότερα: α)Ξαφνικοί έλεγχοι 3 έως 4 φορές το χρόνο από το Τμήμα Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων της οικείας Περιφέρειας για την εξασφάλιση της οικολογικής παροχής. β)Ένα έτος μετά τη λειτουργία του έργου, έλεγχος και πιστοποίηση από το οικείο Δασαρχείο για την πλήρη αποκατάσταση των επεμβάσεων που έγιναν κατά την κατασκευή του έργου. γ)Στο τέλος κάθε έτους λειτουργίας, ο φορέας του έργου να δίνει πλήρη υδρολογικά στοιχεία στο Τμήμα Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων της Περιφέρειας, σύμφωνα με τα στοιχεία λειτουργίας του/των στροβίλων. Με το πέρας 3 ετών λειτουργίας να εκτιμώνται τα υδρολογικά στοιχεία (Περιφέρεια-ΚΑΠΕ-ΡΑΕ)και να αναπροσαρμόζεται η υδρολογική μελέτη, αν απαιτείται, καθώς και η οικολογική παροχή. δ)Με τα στοιχεία τριετίας να συντάσσεται σενάριο λειτουργίας για κάθε έτος και, αν κριθεί, να σταματάει η λειτουργία του έργου για 1 έως 3 μήνες ανάλογα με την περίπτωση.