• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΡΕΝΤΖΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ' | 20 Αυγούστου 2010, 13:58

    Προς: την Πολιτική ηγεσία των Υπουργείων ΠΕΚΑ, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Θα ήθελα κατ’ αρχήν να επισημάνω το θετικό της διαβούλευσης πριν την έκδοση αποφάσεων όπως είναι η παρούσα. Η προς διαβούλευση Απόφαση, έχει βαρύτητα μεγαλύτερη του Νόμου για την εφαρμογή του οποίου εκδίδεται, με σημαντικές επιπτώσεις στην Εθνική οικονομία, την επιχειρηματικότητα, την απασχόληση και το περιβάλλον και δεν πρέπει να εκδοθεί εμπεριέχοντας μόνο το πνεύμα και την οπτική των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης, που ελέγχουν Περιβαλλοντικές Μελέτες και πιθανόν λόγω αντικειμένου διακρίνονται από μονομέρεια και υποκειμενισμό. Η προς διαβούλευση Υπουργική Απόφαση θα πρέπει να αποσυρθεί και να επανέλθει εμπλουτισμένη και με πληρότητα προς συζήτηση, για τους ουσιαστικούς λόγους που καταγράφονται παρακάτω χωρίς ιεράρχηση: 1. Δεν συνοδεύεται με επιχειρηματολογία και επιστημονική τεκμηρίωση των παραμέτρων που χρησιμοποιεί, είτε για το μήκος εκτροπής, είτε για το μήκος κοίτης μεταξύ δύο ΜΥΗΕ, είτε για την ροή βάθους 20εκ. 2. Δεν παρατίθεται ούτε ένα παράδειγμα ή μια αναφορά σε επιστημονική έρευνα, εργασία ή σύγγραμμα που να αιτιολογεί τον καθορισμό των αριθμητικών παραμέτρων και των μαθηματικών σχέσεων της Υ.Α. ούτε επίσης και στη διεθνή εμπειρία. 3. Η προστασία του περιβάλλοντος δεν μπορεί να προκύψει με την εφαρμογή ενός μαθηματικού τύπου, ενιαίου για όλη τη χώρα, ενώ είναι γνωστή ποικιλία του φυσικού αναγλύφου και οι διαφορετικές κλιματολογικές συνθήκες, η βλάστηση και άλλες συνθήκες, ανά περιοχή. (Θα μου ήταν πιο λογικοφανής -παρά την αυθαιρεσία της- μια διάταξη η οποία ανά γεωγραφικό-υδρολογικό διαμέρισμα θα προέβλεπε παύση λειτουργίας των ΜΥΗΕ ορισμένο χρόνο κατά την θερινή περίοδο, ανάλογα με τα υδρολογικά δεδομένα του διαμερίσματος και αυτό βέβαια λόγω της παντελούς έλλειψης οργανωμένης διαχείρισης υδάτων, που θα επέτρεπε την σωστή εκμετάλλευσή τους για ύδρευση-άρδευση και παραγωγή ενέργειας.) 4. ΟΙ τιμές παροχών για τον περιορισμό των 20 εκ, είναι εξωπραγματικές για την πλειονότητα των υδατορευμάτων της χώρας και ειδικότερα στις ορεινές κοίτες, καθώς ελάχιστα είναι που τους άνυδρους μήνες έχουν στην κοίτη τους 10εκ ύψος νερού και σε ικανό πλάτος. 5. Από ότι διαφαίνεται στα σχόλια όσων συμμετέχουν στη διαβούλευση και έχουν γνώση των προς αδειοδότηση ΜΥΗΕ με την υπό έκδοση Υ.Α. οδηγείται στην ακύρωση και στην απαξίωση το μεγαλύτερο ποσοστό (70%) του εγχώριου ενεργειακού πόρου του υδάτινου δυναμικού, που μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη των ενεργειακών και περιβαλλοντικών εθνικών στόχων. 6. Η αναδρομική ισχύς της προς έκδοση απόφασης, αγγίζει τα όρια του εμπαιγμού αλλά και της αντισυνταγματικότητας και οδηγεί σε απόγνωση, πικρία και αγανάκτηση, όσους ασχολήθηκαν ή είχαν σκοπό να ασχοληθούν με μικρά υδροηλεκτρικά . Οι πολίτες αυτοί, λειτούργησαν στα πλαίσια ενός υφιστάμενου Νομοθετικού πλαισίου, ανέθεσαν την εκπόνηση σειράς μελετών με σημαντικό κόστος και αφού ανάλωσαν σημαντικούς πόρους, κεφάλαια και χρόνο, θα βρεθούν με μεταγενέστερη απόφαση, με μια άκυρη αλλά σημαντικά ακριβή, άκαρπη επενδυτική προσπάθεια. Δεν νομίζω ότι είναι ότι καλύτερο, σημειολογικά, μια τέτοια έκβαση στην κρίσιμη αυτή εποχή της επενδυτικής ανομβρίας και μάλιστα εν ονόματι μιας επιδιωκόμενης νεφελώδους περιβαλλοντικής προστασίας που δεν επιτρέπει την υλοποίηση των πλέον πράσινων επενδύσεων. 7. Η κυβέρνηση ,συνολικά, θα πρέπει να έχει εικόνα των επιπτώσεων της Υ.Α. διότι: α. Με την υιοθέτησή της οι επιπτώσεις στην Εθνική Οικονομία είναι σημαντικότατες, για το λόγο, ότι μεγάλος αριθμός επενδύσεων θα ακυρωθεί, με ότι αυτό συνεπάγεται για τα κρατικά έσοδα και το ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας. Είναι δε γενικότερα αποδεκτό, ότι η ενέργεια, είναι η τελευταία και η σημαντικότερη ευκαιρία ανάπτυξης της χώρας. β. Τα ΜΥΗΕ είναι τα έργα ΑΠΕ με το μεγαλύτερο ενσωματούμενο ποσοστό εγχώριας αξίας και σε σύγκριση με άλλες τεχνολογίες είναι τα πλέον συμφέροντα από άποψη οικονομικής αποδοτικότητας. γ. Τα ΜΥΗΕ υλοποιούνται στην ορεινή ακριτική Ελλάδα όπου απασχολούνται σειρά επαγγελματιών και εργαζομένων στην φάση υλοποίησής των αλλά και λειτουργίας τους. δ. Τα ΜΥΗΕ με την εισφορά 3% στους ορεινούς Δήμους συμβάλουν στην λειτουργία και επιβίωσή τους και προς επαλήθευση αυτού θα πρέπει να ερωτηθούν Δήμοι όπου λειτουργούν ήδη ΜΥΗΕ. Η κυρία Υπουργός ΠΕΚΑ, με την ως τώρα πορεία της, αποδεικνύει ότι ενδιαφέρεται για την αειφόρο ανάπτυξη, ξέρει να ακούει και να παίρνει σωστές αποφάσεις. Ελπίζουμε σε αντίστοιχη ενέργεια και τώρα. Με εκτίμηση Για την ’’ΚΕΔΡΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΕΠΕ’’ Γιώργος Πρέντζας Πολιτικός Μηχανικός