• Σχόλιο του χρήστη 'ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, δικηγόρος Θεσσαλονίκης, νομικός σύμβουλος Συνδέσμου Μικρών Υδροηλεκτρικών (ΕΣΥΕΝ)' | 27 Αυγούστου 2010, 14:18

    Σχετικά με την υπό έκδοση υπουργική απόφαση περί λειτουργίας Υδροηλεκτρικών σταθμών. Η ανάγκη για την αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, ως κύριος τρόπος μείωσης της παραγωγής από επιβαρυντικές για το περιβάλλον μεθόδους έχει αναγνωριστεί από το σύνολο των εμπλεκόμενων πλευρών αλλά και της κοινωνίας. Άλλωστε εκτός από την πραγματική ανάγκη για την προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί και νόμιμη υποχρέωση της Ελληνικής πολιτείας προς τη διεθνή κοινότητα. Ήδη από χρόνια έχει θεσμοθετηθεί στην Ελλάδα νομοθεσία που ορίζει τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες, συγκαταλέγοντας σ΄ αυτές και τα ΜΥΗΕ και ορίζει χορήγηση άδειας, εγκατάστασης και λειτουργίας των. Στα πλαίσια της νομοθεσίας αυτής αφενός μεν έχουν εκδοθεί ήδη αρκετές άδειες και λειτουργούν ΜΥΗΕ αφετέρου δε, έχουν εκπονηθεί πολύ περισσότερες μελέτες και έχουν υποβληθεί οι αντίστοιχες αιτήσεις αδειοδότησης , διαδικασία με σοβαρό κόστος. Μεταξύ των μεθόδων παραγωγής ηλεκτρισμού από ανανεώσιμες πηγές, τα ΜΥΗΕ είναι τα πιο ευνοϊκά για την ελληνική οικονομία λόγω μεγάλης προστιθέμενης αξίας (το μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού κατασκευάζεται στην Ελλάδα) και χρόνου ζωής (υπερβαίνει τα 50 χρόνια). Μέσα σ΄ αυτές τις συνθήκες το πλειοψηφούν στη Βουλή σήμερα κόμμα προέβαλλε την πράσινη ενέργεια όχι μόνο ως μέσο αναγκαίο για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και ως μοχλό γενικότερης οικονομικής ανάπτυξης . Τέθηκε λοιπόν προεκλογικά με πανηγυρικό τρόπο και ψηφίστηκε από τον ελληνικό λαό η διεύρυνση και εξάπλωση της χρήσης Α.Π.Ε. και ασφαλώς το Ελληνικό Σύνταγμα δεν προσδίδει νομική δέσμευση σε προεκλογικές εξαγγελίες. Ο λαός ψηφίζει κόμματα και βουλευτές, δηλαδή πρόσωπα νομικά και φυσικά. Η Βουλή όμως δίνει ψήφο εμπιστοσύνης σε συγκεκριμένες προγραμματικές δηλώσεις και ψηφίζει συγκεκριμένους νόμους. Έτσι λοιπόν και στις εξοπλισμένες με ψήφο εμπιστοσύνης της Βουλής προγραμματικές δηλώσεις που δεσμεύουν νομικά αλλά και στον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο για τις Α.Π.Ε. διατυπώνεται η ανάγκη διεύρυνσης και εξάπλωσης της χρήσης των. Τα ΜΥΗΕ παραμένουν και με το νέο νόμο μια από τις βασικές μορφές Α.Π.Ε. που πρέπει να διευρυνθεί και εξαπλωθεί η χρήση τους. Το νομικό καθεστώς της χώρας έχει δημιουργήσει το νομικό εργαλείο της Διοικητικής Πράξης Κανονιστικού Περιεχομένου ώστε να εκτελείται και να προσαρμόζεται ένας νόμος χωρίς τις χρονοβόρες διαδικασίες της Βουλής. Τέτοιες είναι και οι υπουργικές αποφάσεις που εκτελούν και εξειδικεύουν έναν νόμο, οι οποίες έχουν ουσιαστικά ισχύ νόμου και η νομιμότητά τους εξαρτάται κυρίως από δύο προϋποθέσεις. Η πρώτη προϋπόθεση είναι να υπάρχει διάταξη νόμου που έχει ψηφιστεί από την Βουλή και χορηγεί στον εκάστοτε Υπουργό την ρητή εξουσιοδότηση να προβεί στην έκδοση κανοστικού διατάγματος / Υπουργικής απόφασης. Η δεύτερη προϋπόθεση είναι με την υπουργική απόφαση να επιτυγχάνεται η εκτέλεση και εφαρμογή του νόμου και όχι να μειώνεται η ισχύς του. Διότι στην τελευταία περίπτωση έχουμε έμμεση κατάργηση του νόμου χωρίς την σύμφωνη γνώμη της Βουλής. Και στην περίπτωση λοιπόν της υπό διαβούλευση υπουργικής απόφασης, η νομιμότητα της θα κριθεί και από τις παραπάνω δύο προϋποθέσεις. Έχει ο Υπουργός εξουσιοδότηση να περιορίζει το πεδίο εφαρμογής του νόμου σε στενότερα πλαίσια από το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς, όταν σκοπός του νόμου είναι η διεύρυνση και εξάπλωση χρήσης Α.Π.Ε.; Είναι η συγκεκριμένη υπουργική απόφαση νόμιμη διότι επιδιώκει την εφαρμογή του νόμου ή παράνομη διότι καταστρατηγεί; Πέρα από τις εύλογες υποψίες για αδιαφανή κίνητρα και σκοπιμότητες των εμπνευστών της προς διαβούλευση απόφασης, η τυπική και ουσιαστική νομιμότητά της ελέγχεται και δικαστικά.