• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ' | 13 Οκτωβρίου 2010, 13:14

    ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ Πίνακας 3. Αποστάσεις απο κεραίες [αναμεταδότες] VHF, TV & FM Εκπεμπόμενη ισχύς Ελάχιστη απόσταση Κανάλια 2-6 Ελάχιστη απόσταση FM Ελάχιστη απόσταση Κανάλια 7-13 Watts [έως] Meters Meters Meters 1000 330 260 200 10000 600 460 330 100000 1060 860 630 316000 1430 1130 830 1000000 1930 1530 1100 10000000 3400 2700 1960 Πίνακας 4. Αποστάσεις απο κεραίες [τηλεοπτικοί αναμεταδότες] UHF Εκπεμπόμενη ισχύς Ελάχιστη απόσταση Watts [έως] Meters 10000 200 1000000 660 5000000 1000 100000000 2000 Πίνακας 5. Αποστάσεις απο κινητούς αναμεταδότες MF 1,6-3,4 MHz HF 28-29,7 MHz VHF 35-36 / 42-44 / 50-54 MHz VHF 144-148 MHz 150-161,6 MHz UHF 450-470 MHz + [Cellular + automobile tel. › 800 MHz] Εκπεμπόμενη ισχύς Ελάχιστη απόσταση Ελάχιστη απόσταση Ελάχιστη απόσταση Ελάχιστη απόσταση Ελάχιστη απόσταση Watts [έως] Meters Meters Meters Meters Meters 5 10 23 20 7 3 10 12 33 25 10 6 50 30 75 60 24 13 100 40 105 85 34 20 180 55 142 115 44 26 250 65 165 135 54 30 500 93 235 193 74 40 600 100 260 212 80 46 1000 133 335 273 104 60 10000 412 1065 865 330 186 [*]: Οι πίνακες θα μπορούσαν να μπουν σε ένα παράρτημα στο τέλος του κειμένου. γ) Επειδή είναι αρκετά διαδεδομένα και άλλα μέσα πυροδότησης όπως τα ηλεκτρονικά καψύλια και τα Nonel πρέπει να προστεθούν κατά τη γνώμη μας τα εξής: Όσον αφορά τα ηλεκτρονικά καψύλια πρέπει να ληφθούν υπόψη: - Η διαχείριση σε όλες τις φάσεις του κύκλου τους (φόρτωση , μεταφορά αποθήκευση, γόμωση) να είναι σύμφωνα με όσα αναφέρονται για τους ηλεκτρικούς πυροκροτητές. - Πρέπει να διατηρείται ηλεκτρονικό αρχείο αναφορικά με την σχεδιαζόμενη διάταξη πυροδότησης υπονόμων και προγραμματιζόμενη σειρά χρόνων πυροδότησης. - Απαγορεύεται η χρήση μικτού σχήματος πυροδότησης στην ίδια πυροδότηση. - Ο προγραμματισμός των χρόνων πυροδότησης, καθώς και ο σχεδιασμός της διάταξης των υπονόμων είναι βασική υποχρέωση του επιβλέποντα μηχανικού. - Το ίδιο και η τήρηση του σχετικού αρχείου. - Σε αφλογιστίες κατά τις οποίες χρησιμοποιήθηκαν ηλεκτρονικά καψύλλια τοποθετούμενα εντός του διατρήματος, αυτές πρέπει να αντιμετωπίζονται ανάλογα, ως «άπαρτα» στα οποία συνυπάρχει και η εκρηκτική ύλη και το καψύλλιο. - Σε περιπτώσεις κατά τις οποίες καψύλλια τοποθετούνται εντός του διατρήματος (bottom loading ή deck loading), τότε η διάταξη και η φορά του καψυλλίου πρέπει να είναι απαραίτητα σύμφωνα με τα προβλεπόμενα για τον συγκεκριμένο τύπο γόμωσης (τα καψύλλια στραμμένα έτσι ώστε να «βλέπουν» την προς πυροδότηση στήλη). Όσον αφορά τα Nonel πρέπει να ληφθούν υπόψη: - Αρχική έναυση σειράς: Εφόσον γίνεται με χρήση ηλεκτρικού καψυλλίου και δυναμοεκρηκτήρα ή κοινού καψυλλίου, ισχύουν όσα αναφέρονται στο σχετικό άρθρο περί ηλεκτρικών πυροδοτήσεων και κοινών πυροδοτήσεων αντίστοιχα. - Οι επιβραδύνσεις χρόνων πυροδότησης, καθώς και η διάταξη των αντίστοιχων επιβραδυντήρων (ή καψυλλίων επιβράδυνσης) πρέπει να επιλέγονται και να διατάσσονται κατά τρόπο που δεν θα υφίσταται κίνδυνος αλληλοεπικάλυψης (overlapping) και αφλογιστιών. Υποχρέωση ύπαρξης σχετικού σχεδίου διάταξης υπογεγραμμένου από τον επιβλέποντα μηχανικό. - Απαγόρευση χρήσης μικτού σχήματος πυροδότησης (μέρος καψυλλίων Nonel και μέρος ηλεκτρικών ή οποιουδήποτε άλλου τύπου) στην ίδια πυροδότηση (πλην του ηλεκτρικού ή κοινού καψυλλίου που χρησιμοποιείται για την έναρξη του κύκλου). - Η σειρά και ο τρόπος συνδεσμολογιών πρέπει απαραίτητα να ακολουθεί τις οδηγίες του κατασκευαστή. - Σε οποιαδήποτε περίπτωση η γραμμή μετάδοσης (shock tube) φαίνεται καταπονημένη, ή στρεβλωμένη, το εν λόγω καψύλλιο δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σε συνδεσμολογία πυροδότησης, αλλά είτε να καταστρέφεται σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο … περί καταστροφής καψυλλίων, είτε να επιστρέφεται στον προμηθευτή ως προβληματικό (αποφυγή αφλογιστίας). - Σε οποιαδήποτε περίπτωση χρήσης Nonel με σκοπό πυροδότηση ANFO σε διαμετρήματα διαμέτρου μικρότερης των 76,2 mm (3 in) πρέπει απαραίτητα ο πυροκροτητής Nonel να εξαρτάται πάνω σε κατάλληλο ενισχυτικό έναυσμα (primer). - Το ενισχυτικό έναυσμα πρέπει να επιλέγεται έτσι ώστε η πίεση έκρηξής του να είναι ανώτερη του ορίου που απαιτείται για την πυροδότηση της γόμωσης στήλης (διασφάλιση ότι η γόμωση στήλης θα πυροδοτηθεί με ταχύτητα τουλάχιστον ίση της σταθερής ταχύτητας έκρηξής της). - Η ευαισθησία του ενισχυτικού εναύσματος πρέπει να είναι κατάλληλη ώστε να μπορεί να ενεργοποιηθεί από τον δεδομένο πυροκροτητή (καψύλλιο). - Σε περιπτώσεις που χρησιμοποιείται διακεκομμένη γόμωση και οι πυροδοτήσεις πραγματοποιούνται με καψύλλια Nonel, πρέπει απαραίτητα να χρησιμοποιείται κατάλληλο μέσο μετάδοσης του εκρηκτικού κύματος σε όλο του μήκος του διατρήματος (π.χ. εκρηκτική θρυαλλίδα), ή διακριτοί Nonel πυροκροτητές για κάθε γομούμενη διακοπή (deck). Στην δεύτερη περίπτωση, οι επιβραδύνσεις πρέπει να επιλέγονται με τέτοιον τρόπο που να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη μετάδοση του εκρηκτικού κύματος σε όλο το μήκος της στήλης (αποφυγή εκτινάξεων πετρωμάτων σε μεγάλη απόσταση και τμηματικών αφλογιστιών στην στήλη). - Σε αφλογιστίες κατά τις οποίες χρησιμοποιήθηκαν Nonel καψύλλια τοποθετούμενα εντός του διατρήματος, τότε αυτές πρέπει να αντιμετωπίζονται ανάλογα (ως «άπαρτα» στα οποία συνυπάρχει και η εκρηκτική ύλη και το καψύλλιο). - Σε περιπτώσεις κατά τις οποίες καψύλλια τοποθετούνται εντός του διατρήματος (bottom loading ή deck loading), τότε η διάταξη και η φορά του καψυλλίου πρέπει να είναι απαραίτητα σύμφωνα με τα προβλεπόμενα για τον συγκεκριμένο τύπο γόμωσης (τα καψύλλια στραμμένα «βλέπουν» την προς πυροδότηση στήλη) δ) Πιστεύουμε ότι πρέπει να προστεθούν δύο ακόμη παράγραφοι για μέτρα προστασίας που αφορούν ηλεκτρικές πυροδοτήσεις: ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΠΥΡΟΔΟΤΗΣΕΙΣ – ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΑΠΟ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΚΑΤΑΙΓΙΔΩΝ. 1. Απαγορεύεται η συνδεσμολογία πυροκροτητών και η εκτέλεση ηλεκτρικών πυροδοτήσεων σε περιπτώσεις προσέγγισης καταιγίδων και εν γένει ακραίων καιρικών φαινομένων ή κατά την διάρκειά τους. 2. Σε τέτοιες περιπτώσεις, πρέπει υποχρεωτικά η διαδικασία να διακόπτεται, η δε θέση γόμωσης [εφόσον ήταν σε εξέλιξη] να διασφαλίζεται και να σημαίνεται. 3. Επανάληψη και ολοκλήρωση της διαδικασίας επιτρέπεται μόνον εφόσον έχει παρέλθει το καιρικό φαινόμενο και μόνο κατόπιν άδειας από τον υπεύθυνο επιβλέποντα μηχανικό. ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΠΥΡΟΔΟΤΗΣΕΙΣ – ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΑΠΟ ΔΙΚΤΥΑ ΨΗΛΗΣ ΤΑΣΗΣ. 1. Σε κάθε περίπτωση ηλεκτρικής πυροδότησης πρέπει πάντα το κύκλωμα να διατηρείται γειωμένο και διασφαλισμένο από παράσιτα ρεύματα μέχρι την στιγμή της πυροδότησης. 2. Σε κάθε περίπτωση πυροδότησης κατά την οποία τα κύκλωμα δεν μπορεί να διασφαλιστεί έναντι παράσιτων ή επαγωγικών ρευμάτων πρέπει να εφαρμόζεται διάταξη μη ηλεκτρικής έναυσης & πυροδότησης. Άρθρο 57, παράγραφος (2) Πρέπει να διαχωριστεί η αποτυχία έναυσης από την αποτυχία πυροδότησης. Άρθρο 58 α) Παράγραφος (2). Τα καψύλια δεν πρέπει να καταστρέφονται με έκρηξη σε υπόνομο παρά μόνο σε ανοικτή ελεγχόμενη πυροδότηση. β) Προσθήκη στο τέλος. Μετά από κάθε καταστροφή εκρηκτικών υλών και καψυλλίων ακολουθεί πρωτόκολλο καταστροφής. Άρθρο 59 α) Παράγραφος (1). Η αναφορά στο Π.Δ. 225/1989 το οποίο από το πεδίο εφαρμογής του εξαιρεί τα μεταλλεία (ενώ αντίθετα το ΦΕΚ 106/Α/2-5-1989 δεν τα εξαιρεί) πιστεύουμε ότι δεν είναι δόκιμη. Αν χρειάζεται να συμπεριλάβουμε στον ΚΜΛΕ κομμάτια του Π.Δ. 225 ας αντιγραφούν αυτά ως έχουν. β) Παράγραφος (3δ). Έχει γραφεί εκ παραδρομής δύο φορές η πρόταση: «Οι υπόγειοι χώροι εργασίας, ανάλογα με ….τηλεφωνικό δίκτυο». γ) Παράγραφος (3στ). Διόρθωση. «Η εργασία ενός ατόμου επιτρέπεται μόνον αν ………ελέγχεται από μόνιμο οπτικό σύστημα και ή φέρει σύστημα συνεχούς ενδοεπικοινωνίας». Άρθρο 61, παράγραφος (2) Αναφέρεται ότι: «Στις υπόγειες εκσκαφές μεταφοράς, εφόσον δεν υπάρχει ………κατασκευάζονται σε αποστάσεις το πολύ 50Μ, εγκάρσια καταφύγια με διαστάσεις………». Πιστεύουμε ότι το να κατασκευάζονται κάθε 50Μ εγκάρσια είναι υπερβολικό. Προτείνουμε τα εγκάρσια αυτά να κατασκευάζονται ανά 100Μ διαδρομής. Άρθρο 64 α) Παράγραφος (3). Αναφέρεται το ύψος των κενών να μην ξεπερνά τα 10Μ και αυτό να ισχύει μόνο κατ΄ εξαίρεση. Διαφωνούμε, με τις σημερινές μεθόδους και τα σημερινά μηχανήματα μεγάλων διαστάσεων που χρησιμοποιούνται στις υπόγειες εκμεταλλεύσεις, το ύψος των 10Μ είναι απόλυτα φυσιολογικό. Γι΄ αυτό πιστεύουμε ότι πρέπει να γραφεί ότι το ύψος του κενού της εξόρυξης είναι συνάρτηση της μεθόδου εκμετάλλευσης, των βραχομηχανικών χαρακτηριστικών του πετρώματος και των δυνατοτήτων του χρησιμοποιούμενου εξοπλισμού. Ο προσδιορισμός του μέγιστου ύψους μαζί με όλες τις σχετικές αιτιολογήσεις θα αποτελεί μέρος της τεχνικής μελέτης (δημιουργία ειδικής βραχομηχανικής μελέτης) του έργου με βάση τον παρόντα κανονισμό. Στην ίδια παράγραφο αναφέρεται «ότι αν στη διάρκεια εργασίας, το ύψος των κενών πρόκειται να ξεπεράσει τα 10Μ πρέπει ………ή κατακρήμνιση οροφής». Και πάλι εδώ δεν είναι ξεκάθαρος ο τρόπος που πρέπει να αντιμετωπιστεί το κενό εκσκαφής. Π.χ. στις υπόγειες εκμεταλλεύσεις μαρμάρου με ανεστραμμένες βαθμίδες δεν είναι δυνατόν να γίνει χωρισμός σε ορόφους ή πλήρωση κενών ή κατακρήμνιση. . Άρθρο 70, παράγραφος (1) «Σε περίπτωση που…………ξεπερνάει τα 6Μ, για την προστασία …………» Διαφωνούμε με τα 6Μ. Σήμερα λειτουργούν μηχανικοί ξεσκαρωτές, μεγάλων διαστάσεων και σημαντικού βεληνεκούς. Προτείνουμε τα 6Μ να γίνουν 8Μ. Άρθρο 71 α) Παράγραφος (3). Πως προέκυψαν τα νούμερα που παρατίθενται και με ποιο πρότυπο; Ο ετεροχρονισμός πρέπει να λαμβάνεται υπόψη. Οι μελέτες αερισμού πρέπει να αναλύουν την πλέον επιβαρημένη φάση που μπορεί να υπάρξει από την συνλειτουργία διαφόρων μηχανημάτων και αυτή να αποτελέσει την βάση υπολογισμού. β) Παράγραφος (4). Πρέπει να διευκρινιστεί εάν τα μεγέθη αναφέρονται στο μέτωπο εργασίας ή στο σύνολο του υπόγειου έργου. Πιστεύουμε ότι οι αναγραφόμενες ταχύτητες είναι πολύ μικρές. Σήμερα εφαρμόζεται καθολικά στα υπόγεια έργα η τοποθέτηση βοηθητικών ανεμιστήρων ισχύος 35KW – 45KW. Άρθρο 73 α) Παράγραφος (1). Διαφωνούμε ότι χρειάζεται έλεγχος (βλέπε εκτεταμένες μετρήσεις) του κεντρικού κυκλώματος αερισμού το λιγότερο μία φορά το μήνα. Οι σημερινές συνθήκες των εργοταξίων, από τη στιγμή που θα αποκατασταθεί κεντρικό κύκλωμα αερισμού (ξετρύπημα) δεν αλλάζουν εύκολα και με συχνότητα τέτοια που να θέλουν έλεγχο τουλάχιστον δώδεκα φορές το χρόνο, ούτε η λειτουργία των κεντρικών ανεμιστήρων θέλει τόσο συχνούς ελέγχους και πιθανές ρυθμίσεις (κλίση πτερυγίων κτλ). Προτείνουμε οι έλεγχοι να γίνονται μία φορά κάθε τετράμηνο καθώς και όποτε εντοπίζονται αλλαγές ή διαφοροποιήσεις στις συνθήκες αερισμού. β) Παράγραφος (2). Την ίδια διαφωνία έχουμε και με τον έλεγχο αερισμού ανά δεκαπενθήμερο!!! στα μέτωπα και τις θέσεις εργασίας, τη στιγμή που εγκαθίστανται βοηθητικοί ανεμιστήρες σημαντικής ισχύος και τα πανιά τους ακολουθούν την προχώρηση του μετώπου (αυτό μπορεί να ζητηθεί). Υπόψιν ότι στα μέτωπα της εξόφλησης, από τη στιγμή που λειτουργεί ο κεντρικός αερισμός, ο έλεγχος είναι άνευ ουσίας. Προτείνουμε έλεγχο του αερισμού στα μέτωπα εργασίας μία φορά το μήνα. Άρθρο 79 α) Παράγραφος (2). Πρέπει να ξεκαθαριστεί η απαίτηση για τελική γωνία πρανούς ή γωνία πρανούς εκσκαφής που βρίσκεται σε εξέλιξη ή την γωνία πρανούς της βαθμίδας. Όπως γράφονται δημιουργούν σύγχυση. Σε κάθε περίπτωση η γωνία πρανούς εκσκαφής είτε εκσκαφής σε προχώρηση είτε εκσκαφής σε τελική θέση δεν μπορεί να είναι μόνο 600. Αυτό εξαρτάται κατά κύριο λόγο από τα βραχομηχανικά χαρακτηριστικά και τον τρόπο εξόρυξης. Π.χ. στις εκμεταλλεύσεις μαρμάρου με χρήση συρματοκοπής η γωνία πρανούς με πλήρη ασφάλεια μπορεί να φθάσει στις 900. Γι΄ αυτό προτείνουμε: Η γωνία πρανούς της εκσκαφής, της βαθμίδας και ιδιαίτερα της τελικής εκσκαφής μπορεί να είναι πάνω από τις 60 μοίρες, εφόσον μετά από ειδική γεωτεχνική – βραχομηχανική μελέτη αποδεικνύεται ότι διασφαλίζεται η ευστάθεια των πρανών τόσο κατά το στάδιο λειτουργίας, όσο και μετά την λήξη της εκμετάλλευσης. Η εν λόγω ευστάθεια μπορεί να διασφαλίζεται επιπλέον εφόσον εφαρμόζονται ειδικά μέτρα ή μέθοδοι (π.χ. πρότμηση, απαλή όρυξη, χρήση συρματοκοπής, κλπ.). Σε κάθε περίπτωση, οι ειδικές γεωτεχνικές ή βραχομηχανικές μελέτες ενσωματώνονται και αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της εγκεκριμένης Τεχνικής μελέτης του άρθρου 4, καθώς και της περιβαλλοντικής μελέτης του έργου. Η γωνία πρανούς της εκσκαφής σε όλες τις φάσεις εργασίας για σαθρά, αμμώδη, προσχωσιγενή και γενικά επιρρεπή σε κατολίσθηση πετρώματα μπορεί να είναι πάνω από τις 45 μοίρες, εφόσον μετά από ειδική γεωτεχνική – βραχομηχανική μελέτη αποδεικνύεται ότι διασφαλίζεται η ευστάθεια των πρανών τόσο κατά το στάδιο λειτουργίας, όσο και μετά την λήξη της εκμετάλλευσης. Η εν λόγω ευστάθεια μπορεί να διασφαλίζεται επιπλέον εφόσον εφαρμόζονται ειδικά μέτρα ή μέθοδοι (π.χ. πρότμηση απαλή όρυξη κλπ.). Σε κάθε περίπτωση, οι ειδικές γεωτεχνικές ή βραχομηχανικές μελέτες ενσωματώνονται και αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της εγκεκριμένης Τεχνικής μελέτης του άρθρου 4, καθώς και της περιβαλλοντικής μελέτης του έργου. β) Παράγραφος (3). Διόρθωση της τελευταίας παραγράφου. Στις επιφανειακές εκσκαφές κλειστού τύπου, πρέπει να γίνεται αποστράγγιση των νερών που εισρέουν στα μέτωπα εργασίας, με όρυξη υπόγειων εκσκαφών (π.χ. στοά αποστράγγισης) ή και με άντληση με κατάλληλο αντλητικό (π.χ. στοά αποστράγγισης) ή και με άντληση με κατάλληλο αντλητικό δίκτυο (αποστραγγιστικές γεωτρήσεις). Η δυναμικότητα της αποστράγγισης ή της άντλησης, καθορίζεται με βάση τις περιπτώσεις (γ) και (δ) της παραγράφου 1 αυτού του άρθρου. Σε περιπτώσεις εποχικής λειτουργίας κάποιων έργων οι κενές εκσκαφές μπορούν να λειτουργήσουν και ως ταμιευτήρες νερού. Άρθρο 80 α) Παράγραφος (1). Εκφράζουμε την ίδια αντίρρηση όπως και στο άρθρο 79 σχετικά με τις γωνίες πρανούς. Το τελικό πλάτος των βαθμίδων (ώστε να μπορεί να λειτουργήσει και η αποκατάσταση στο τέλος) δεν χρειάζεται να είναι μεγαλύτερο των 5M (min 5M). Ειδικές περιπτώσεις όπου για λόγους ευστάθειας τελικών πρανών απαιτείται άλλη γεωμετρία, αυτή πρέπει να προσδιορίζεται από ειδικές βραχομηχανικές μελέτες. β) Παράγραφος (2). Αναφέρεται ότι η εξόρυξη πρέπει να σταματάει το λιγότερο 8Μ από τα όρια του μεταλλευτικού ή λατομικού χώρου. Σ΄ ότι αφορά τους μεταλλευτικούς χώρους αλλά και γενικότερα εάν ισχύσει κάτι τέτοιο θα συνεπάγεται απώλειες αποθεμάτων. Κατά τη γνώμη μας η εξόρυξη πρέπει να σταματάει στα όρια του μεταλλευτικού ή του λατομικού χώρου. Επίσης σε περίπτωση όμορων παραχωρήσεων, των οποίων τα μεταλλευτικά δικαιώματα έχουν διαφορετικοί ιδιοκτήτες, η εξόρυξη των υπερκειμένων θα γίνεται με συνεργασία των ενδιαφερομένων με στόχο την πλήρη αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου. Άρθρο 81, παράγραφος (2) Η παράγραφος αυτή γράφτηκε όπως ήταν διατυπωμένη και στον παλιό ΚΜΛΕ. Σήμερα έχουν δημιουργηθεί πολλά προβλήματα με τη χωροθέτηση των εξορυκτικών έργων που δεν ξεπερνώνται με την παράγραφο αυτή όπως τελικά διατυπώθηκε. Επανερχόμαστε στην πρότασή μας, διατυπώνοντας την παράγραφο (2) ως εξής: Για τη χωροθέτηση επιφανειακών μεταλλευτικών και λατομικών εργασιών λαμβάνονται υπόψη μόνο τα προϋπάρχοντα βιομηχανικά κτίσματα και οικίες, που έχουν νομίμως αδειοδοτηθεί πριν την κατάθεση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και της Τεχνικής Μελέτης. Εφόσον δεν χρησιμοποιούνται για την εκτέλεση των μεταλλευτικών εργασιών εκρηκτικές ύλες, πρέπει να αφήνεται απόσταση ασφάλειας, το λιγότερο, 200 Μ από κείνες που έχουν άμεσες επιπτώσεις (π.χ. κατολισθήσεις πρανών, ρωγματώσεις, δονήσεις από μηχανήματα, σκόνη από εκσκαφές ή αποθέσεις) στα φυσικά χαρακτηριστικά του γειτονικού και του ευρύτερου χώρου. Το ίδιο όριο ισχύει και για τα έργα κοινής ωφέλειας, πλατείες, γυμναστήρια, νεκροταφεία και λοιπούς κοινόχρηστους χώρους. Σε περίπτωση που γίνεται χρήση εκρηκτικών υλών, το πιο πάνω όριο κυμαίνεται από 250 Μ έως 500 Μ ανάλογα με το είδος των πετρωμάτων, των χρησιμοποιούμενων εκρηκτικών και του τρόπου πυροδότησής τους. Ειδικότερα για την περίπτωση που λαμβάνονται ειδικά μέτρα χρήσης εκρηκτικών όπως, κάλυψη των φουρνέλων κλπ η απόσταση ασφαλείας παραμένει στα 200 Μ. Σε περίπτωση που προϋπάρχουν της χωροθέτησης των μεταλλευτικών ή λατομικών επιφανειακών εργασιών παραπήγματα – ποιμνιοστάσια και εν γένει μη μόνιμης φύσης εγκαταστάσεις, τότε η απόσταση που πρέπει να αφήνεται, καθορίζεται στα 50 Μ. ΣΧΟΛΙΟ: Είναι συνηθέστατο φαινόμενο σε περιπτώσεις μελλοντικών εκμεταλλεύσεων οι οποίες έχουν αδειοδοτηθεί αλλά δεν έχουν εγκατασταθεί να στήνονται «μαντριά» ζητώντας την προστασία τους ως βιομηχανικά κτίσματα, αναγκάζοντας τον εκμεταλλευτή να πληρώσει υπέρογκα ποσά αποζημίωσης – απαλλοτρίωσης της «εγκατάστασης» προκειμένου να λειτουργήσει. Στη χωροθέτηση μεταλλευτικών - λατομικών εργασιών λαμβάνονται υπόψη τα προϋπάρχοντα κτίσματα, κατασκευές, οικίες κτλ που έχουν νομίμως αδειοδοτηθεί πριν την κατάθεση της αίτησης για συναίνεση διενέργειας ερευνητικών εργασιών ή την αίτηση για απευθείας μίσθωση. Ισχύουν τα ίδια που προαναφέρθηκαν και για τις μεταλλευτικές εργασίες. Η εγκεκριμένη χωροθέτηση των εργασιών της παραγράφου 2 προστατεύεται από μεταγενέστερες πάσης φύσεως εγκαταστάσεις και κατά την φάση των εγκρίσεων των αρχικών αδειών και κατά την φάση της ανανέωσής τους. Ισχύουν τα ίδια σε περίπτωση γειτνίασης του εξορυκτικού έργου με κεραίες κινητής τηλεφωνίας ή ΑΠΕ. ΣΧΟΛΙΟ: Η τροποποίηση της παραγράφου 2 που προτείνουμε γίνεται για να λυθούν σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο αδειοδότησης οι υπάρχουσες τριβές οι οποίες πολλές φορές παρεμποδίζουν σημαντικά την αδειοδότηση μιας εξορυκτικής δραστηριότητας, ενώ ταυτόχρονα αποτελούν μόνιμο σημείο τριβής σε επίπεδο τοπικών κοινωνιών κατά τις φάσεις λειτουργίας. Ένα σωστό και σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο οφείλει να διασφαλίζει την συνύπαρξη δραστηριοτήτων και την αποφυγή κατά το δυνατόν προστριβών μεταξύ κοινωνικών εταίρων. ΣΧΟΛΙΟ: Στην παράγραφο 2, όπως και στις παραγράφους 3, 4, και 5 η τεχνική μελέτη, όπου απαιτείται, να περιγράφει τα βραχομηχανικά και εδαφοτεχνικά χαρακτηριστικά του έργου καθώς και τις ειδικές εκρηκτικές ύλες (π.χ. μόνο με διαρρηκτική και όχι με οστική φάση, ειδικής τεχνολογίας εκρηκτικά κτλ) όπως και τους τρόπους πυροδότησής τους, προκειμένου να στοιχειοθετείται η αιτούμενη απόσταση του εξορυκτικού έργου από κάποια προϋπάρχοντα άλλα κτίσματα. Στην παράγραφο (5) μετά την αναφορά που γίνεται για την ελάχιστη επιτρεπόμενη απόσταση των 50Μ από έργα κοινής ωφελείας προτείνουμε την εξής προσθήκη: Για τη χωροθέτηση των εργασιών της παρ. 2 εδαφ. α του παρόντος άρθρου, κοντά σε γραμμές μεταφοράς φυσικού αερίου, η ελάχιστη απόσταση ασφαλείας καθορίζεται σε 50 Μ, εφόσον σύμφωνα με την Τεχνική Μελέτη τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά της περιοχής το επιτρέπουν. Σε περίπτωση χρήσης εκρηκτικών υλών η απόσταση ασφαλείας καθορίζεται με βάση την ταχύτητα εδαφικής δόνησης που καθορίζεται σε 10 mm/sec maximum στον άξονα του αγωγού. Στην προκειμένη περίπτωση η Τεχνική Μελέτη πρέπει να προβλέπει όλα τα αναγκαία μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται (είδος, ποσότητα, εκρηκτικές ύλες, τρόπος πυροδότησης, εγκατάσταση δονησιογράφου κλπ) για την τήρηση του τιθέμενου ορίου της εδαφικής δόνησης ως και τα σχετικά βιβλία που πρέπει να τηρούνται στο εργοτάξιο, στα οποία θα καταχωρούνται τα στοιχεία κάθε έκρηξης και οι αντίστοιχες ποσότητες εδαφικής δόνησης. Μετά το τέλος της παραγράφου (5) προτείνουμε την εξής προσθήκη: Σε ειδικές περιπτώσεις όπου καθίσταται αναγκαία η εφαρμογή εκρηκτικών υλών για σκοπούς προχαλάρωσης, υφίσταται η δυνατότητα αδειοδότησης για χρήση Ε.Υ. από την Επιθεώρηση Μεταλλείων, με τις ακόλουθες προϋποθέσεις: α) έχει προηγηθεί ειδική μελέτη ελέγχου δονήσεων και υπολογισμού επιτρεπομένων αποστάσεων και πυροδοτούμενων ποσοτήτων, οι οποίες αποτελούν δεσμευτικό και απαρέγκλιτο όρο για την αδειοδότηση. β) γίνεται συστηματική καταγραφή μέσω δονησιογράφων σύμφωνα με το αρ. 84 παρ. β γ) εφαρμόζονται ειδικές μέθοδοι ελεγχόμενων ανατινάξεων δ) λαμβάνονται ειδικά μέτρα αποφυγής εκτινάξεων (π.χ. blasting mats). Στην παράγραφο (6) δεν έχουν νόημα τα ενδεικνυόμενα μέτρα που περιγράφονται εάν δεν υπάρχουν υπερκείμενα επιφανειακά άλλα έργα. Γι΄ αυτό προτείνουμε: «Για χωροθέτηση των υπογείων …………(π.χ. ρωγμές, καθιζήσεις, κατολισθήσεις) στις περιπτώσεις όπου υπάρχουν υπερκείμενα επιφανειακά έργα ή κατασκευές, υπερκείμενες περιοχές αρχαιολογικού ή τουριστικού ενδιαφέροντος ή φυσικού κάλλους. Άρθρο 83 α) Παράγραφος (1). Προσθήκη στο τέλος. Θα ήταν σκόπιμο να αναφερθούν μέτρα προστασίας των πρανών των αποθέσεων όπως και παρακολούθησης πιθανών αστοχιών. Χρήσιμο θα ήταν η παράθεση ανά κατηγορία πρανών ελάχιστων συντελεστών ασφαλείας όπως οι πίνακες του συναδέλφου Μ. Λεονάρδου που σας αποστείλαμε. β) Προσθήκη στο τέλος του άρθρου: Χώροι που μισθώνονται ή παραχωρούνται συμπληρωματικά για την απόθεση στείρων υλικών που προέρχονται από την εκμετάλλευση μεταλλευτικών ή λατομικών χώρων και δεν είναι όμοροι προς αυτούς, πρέπει να αντιμετωπίζονται ως υπαίθριες εκμεταλλεύσεις άνευ εκρηκτικών και συνεπώς να ακολουθείται η χωροθέτηση του άρθρου 81. γ) Προσθήκη στο τέλος του άρθρου: Πιστεύουμε ότι πρέπει να γραφούν και ορισμένες διατάξεις για τα φράγματα τελμάτων πέραν της αναφοράς που γίνεται στην Οδηγία Διαχείρισης Μεταλλευτικών Αποβλήτων (Υ.Α. 39624/2209/Ε103/25-9-2009). Σας παραθέτουμε ενδεικτικά τις κατά την γνώμη μας βασικότερες: - Για τον σχεδιασμό, κατασκευή, λειτουργία και αποκατάσταση του φράγματος τελμάτων πρέπει να λαμβάνονται υπ' όψη οι συστάσεις σχετικές της Διεθνούς Επιτροπής για τα Μεγάλα Φράγματα (ICOLD). - Το φράγμα πρέπει να είναι εξοπλισμένο με τα κατάλληλα όργανα (βάθρα μέτρησης μικρομετακινήσεων, κλισιόμετρα, πιεζόμετρα κτλ.). Οι μετρήσεις των οργάνων πρέπει να γίνονται σε τακτά διαστήματα σύμφωνα με καθορισμένο πρόγραμμα, τα δε αποτελέσματα να καταχωρούνται και σε διαγράμματα συναρτήσει του χρόνου ώστε να είναι αμέσως αντιληπτές κάποιες διαφοροποιήσεις των μετρουμένων μεγεθών. Το φράγμα πρέπει να επιθεωρείται σε ετήσια βάση από εξειδικευμένο τεχνικό ώστε να πιστοποιείται η ασφάλεια και ο ορθός τρόπος λειτουργίας του. - Το φράγμα τελμάτων πρέπει να διαθέτει κανονισμό λειτουργίας, ο οποίος πρέπει να παραδίδεται στους εργαζόμενους κατά την εκπαίδευσή τους στις σχετικές εργασίες. Επίσης, το προσωπικό επίβλεψης πρέπει να είναι ενήμερο για τα σχεδιαστικά όρια του φράγματος ώστε να λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα και να αποφεύγονται φαινόμενα στατικής ή δυναμικής ρευστοποίησης. - Πρέπει επίσης να υπάρχουν σχέδια εκτάκτου ανάγκης για την περίπτωση αστοχίας του φράγματος. Σε αυτά πρέπει να περιλαμβάνονται τα μέτρα ανάταξης της αστοχίας και η διαδικασία ειδοποίησης των κατοίκων των περιοχών που επηρεάζονται από την ροή των εξερχόμενων του φράγματος υλικών. Άρθρο 84, παράγραφος (γ). Διόρθωση. Το όριο 134Db όπως έχει γραφεί πρέπει να διορθωθεί ως 134dBL . Σημειώνουμε επίσης ότι όταν οι εκρήξεις είναι με ένταση ωστικού κύματος κάτω του 134dBL μπορούν να πραγματοποιηθούν και σε ώρες κοινής ησυχίας, τηρουμένων των αποστάσεων χωροθέτησης του έργου, διότι οι εκρήξεις αυτές δεν γίνονται ιδιαίτερα αισθητές. Άρθρο 85 α) Παράγραφος (3). Γίνεται αναφορά στην Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΠΠΕ). Τα εξορυκτικά έργα με βάση τον Ν. 3010/2002 εξαιρούνται της υποβολής ΠΠΕ. Υποβολή ΠΠΕ γίνεται υποχρεωτικά μόνο για τις εγκαταστάσεις που δεν είναι συνοδά έργα του μεταλλείου ή λατομείου. β) Παράγραφος (5). «Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) όπου αυτή απαιτείται θα πρέπει να περιλαμβάνει:» Η ΜΠΕ απαιτείται για όλα τα εξορυκτικά έργα. γ) Παράγραφος (5). Προσθήκη στο τέλος: Υπεύθυνος για τον έλεγχο της τήρησης των Περιβαλλοντικών Όρων και την επιβολή διοικητικών ποινών είναι η αντίστοιχη Επιθεώρηση Μεταλλείων ή οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος. Οι διοικητικές ποινές είναι αυτές που ορίζονται από το άρθρο 15 του Ν. 1428/1984. δ) Προτείνουμε να αναφερθεί σε κάποιο Παράρτημα ο Πίνακας με το Εθνικό και Κοινοτικό Πλαίσιο που αφορά προστασία περιβάλλοντος. Σας παραθέτουμε την δική μας προσπάθεια καταγραφής: ΦΥΣΙΚΟ & ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ • ΠΥΣ 34/2002 & • ΟΔΗΓΙΑ 2008/50/ΕΚ, ΟΠΩΣ ΘΑ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΤΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ • ΟΔΗΓΙΑ 2004/107 ΟΠΩΣ ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΗΚΕ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΜΕ ΤΗΝ ΚΥΑ 22306/1075/Ε103/2007 (ΦΕΚ 920Β/8-6-2007) ΝΕΡΑ • Ν. 3199/2003 (ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΔΗΓΙΑ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΡΑ 2000/60/ΕΚ) Επιφανειακά • ΟΔΗΓΙΑ 2008/105/ΕΚ, ΟΠΩΣ ΘΑ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΤΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Υπόγεια • ΟΔΗΓΙΑ 2006/118, ΟΠΩΣ ΘΑ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΤΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΠΟΣΙΜΟ ΝΕΡΟ • ΚΥΑ Υ2/2600/2001 (ΦΕΚ 892/Β/2001) ΘΑΛΑΣΣΑ • ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΥΔΑΤΩΝ ΓΙΑ ΚΟΛΥΜΒΗΣΗ ΣΤΟΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟ ΝΟΜΟ • ΠΥΣ 144/87 (ΦΕΚ 197/Α/87) • ΚΥΑ 8600/416/Ε103 (ΦΕΚ 356Β/26.02.2009) ΕΔΑΦΗ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ, ΟΥΤΕ ΕΘΝΙΚΗ ΟΥΤΕ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ. ΠΡΟΤΑΣΗ: ΕΠΕΙΔΗ ΤΑ ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΚΥΡΙΩΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΔΑΦΩΝ ΣΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΕΠΙΡΡΟΗΣ ΕΝΟΣ ΚΟΙΤΑΣΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΠΟΛΥ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΕΔΑΦΗ ΑΛΛΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ (ΛΟΓΩ ΓΗΓΕΝΟΥΣ ΜΕΤΑΛΛΟΦΟΡΕΙΑΣ) ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΝΕΙΑ ΟΤΙ Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΔΑΦΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΑΠΟ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΚΟΛΟΥΘΕΣ ΑΠΟΘΕΣΕΙΣ Π.Χ. ΣΤΕΙΡΩΝ, ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΩΝ ΚΑΤΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΛΠ ΣΥΓΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΤΟΠΙΚΩΝ ΕΔΑΦΩΝ (ΙΔΕ ΚΑΙ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΑΔΡΑΝΩΝ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΑΠΟΦΑΣΗ 359/2009/ΕΚ) ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ • Ν. 3028/2002 ΕΚΠΟΜΠΕΣ – ΡΥΠΟΙ ΥΓΡΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ • ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΥΓΡΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΠΟΥ ΔΙΑΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΥΔΑΤΙΝΟΥΣ ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥ ΝΟΜΟΥ ΣΤΕΡΕΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ • ΟΔΗΓΙΑ 2006/21/ΕΚ ΟΠΩΣ ΑΥΤΗ ΘΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΕΙ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ • Υ.Α. 8668/2007 Χρησιμοποιημένων ελαστικών οχημάτων • Π.Δ. 109/2004 Οχημάτων στο τέλος του κύκλου ζωής τους • Π.Δ. 116/2004 Ηλεκτρικών συσσωρευτών • Π.Δ. 115/2004 Ηλεκτρικών συσκευών • Π.Δ. 15/2006 Λιπαντικών ελαίων – ορυκτελαίων • Π.Δ. 82/2004 Συσκευασιών • Π.Δ. 2939/2001 ΑΕΡΙΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ • Π.Δ. 1180/81 ΟΠΩΣ ΕΧΕΙ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΕΙ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΘΕΙ • ΟΔΗΓΙΑ 2008/1 ΟΠΩΣ ΑΥΤΗ ΘΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΘΟΡΥΒΟΣ • Π.Δ. 1180/81 • Υ.Α. 17252/92 (ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟΣ ΘΟΡΥΒΟΣ) • ΟΔΗΓΙΑ 2002/49/ΕΚ (ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΘΟΡΥΒΟΥ) • Υ.Α. 37393/2028/2003 ΟΠΩΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΑΠΌ ΤΗΝ Υ.Α. 9272/471/07 (ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣ ΧΡΗΣΗ ΣΕ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ). ΔΟΝΗΣΕΙΣ ΙΔΕ ΑΡΘΡΟ 84 ΣΕΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΟΛΥ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΟΥΣ ΣΕΙΣΜΙΚΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΑΤΙΝΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗΣ ΤΩΝ ΟΙΚΗΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ. ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ; ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΜΗΤΡΩΟ ΕΚΛΥΣΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΡΥΠΩΝ • ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 166/2006 (E-PRTR)