• Σχόλιο του χρήστη 'ΙΑΚΩΒΟΣ Φ. ΔΡΟΥΓΚΑΣ' | 16 Οκτωβρίου 2010, 03:57

    Καλησπέρα σας Εάν και εφόσον πρόλαβα την προθεσμία, σας παραθέτω μερικές από τις σκέψεις μου σχετικά με τον (υπό διαβούλευση) νέο ΚΜΛΕ: Αρθ.3 Ο επιτόπιος έλεγχος από την αρμόδια Επιθεώρηση Μεταλλείων θα πρέπει να γίνεται σε μονάδες υπό πλήρη λειτουργία & με ημερήσια παραγωγή την δεδηλωμένη στην εγκεκριμένη τεχνική μελέτη (Τ.Μ.). Είναι προφανές ότι εάν η ελεγχόμενη μονάδα υπολειτουργεί (ίσως και σκοπίμως, ώστε να περιοριστεί το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα), ο έλεγχος δεν θα είναι ουσιαστικός. Επίσης θα μπορούσε να γίνεται και (μη επιτόπιος) έλεγχος, για το εάν η συνολική (δηλωτέα) παραγωγή του λατομείου / εγκατεστημένης βιομηχανίας κλπ (ετήσια, ίσως δε και εξάμηνη ή μηνιαία) υπερβαίνει τα δεδομένα της έγκριθείσας Τ.Μ., πράγμα που σημαίνει ό,τι το λατομείο ή οι τυχόν βιομηχανικές εγκαταστάσεις εντός αυτού ΄΄υπερλειτουργούν΄΄. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα και το αυξημένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα της μονάδας, αφού οι χρησιμοποιούμενες τεχνικές αντιρρύπανσης έχουν υπολογιστεί (και εγκριθεί στην Τ.Μ.)για μικρότερη παραγωγή. Αρθ.4 Τί γίνεται στην περίπτωση που το λατομείο και οι ευρισκόμενες εντός του εγκαταστάσεις, συνεχίζουν να λειτουργούν μετά την (ημερολογιακή) λήξη της Τ.Μ., της έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Π.Ο.),της άδειας λειτουργίας κλπ; Τί νόημα έχει λοιπόν να μιλάμε ότι οι άδειες, εγκρίσεις Π.Ο. κλπ λήγουν σε μία συγκεκριμένη ημερομηνία; Παρατηρείται συχνά το φαινόμενο να έχουν λήξει (ημερολογιακά) οι Π.Ο., άδειες κλπ και το λατομείο να συνεχίζει να λειτουργεί, επειδή εμπρόθεσμα (δηλαδή πριν τη λήξη τους) ο εκμεταλλευτής υπέβαλε τους καινούριους. Θα πρέπει η Διοίκηση να εφαρμόσει τις προθεσμίες των σχετικών νόμων όπου υπάρχουν, άλλως να θεωρείται ότι οι εγκρίσεις παρατείνονται αυτοδικαίως εάν περάσει άπρακτο κάποιο διάστημα από την υποβολή των μελετών. Εναλλακτικά θα πρέπει να υποχρεωθούν οι εκμεταλλευτές να υποβάλλουν τις αιτήσεις ανανέωσης 12 ή 18 μήνες πριν τη λήξη τους, άλλως θα ανακαλούνται οι άδειες ή οι εγκρίσεις που κατέχουν. Αρθ.81 Η χωροθέτηση των λατομικών εργασιών είναι πράγματι ένα δυσεπίλυτο πρόβλημα, αφού πρέπει να σταθμιστούν η προστασία του περιβάλλοντος & των περιοίκων-διερχομένων, το (ορθώς εννοούμενο) δημόσιο συμφέρον και η προστασία της επένδυσης του εκμεταλλευτή (ιδίως για επεκτάσεις ήδη λειτουργούντων λατομείων και εγκαταστάσεων). Θεωρώ τουλάχιστον ατυχές το 3ο εδάφιο της 2ης παραγράφου του (υπό διαβούλευση) άρθρου. Σε σχετική ατομική γνωμοδότηση του 1986 (από τον τότε κ. Υ.Β.Ε.Τ.) για το θέμα της χωροθέτησης (με τον υφιστάμενο ΚΜΛΕ σε ισχύ), αναφέρθηκε ότι η ενότητα που αφορά τις ελάχιστες αποστάσεις είναι σαφώς διατυπωμένη, δεν χρήζει επιπλέον ερμηνείας ή τροποποίησης και επίσης ότι από το περιεχόμενό της λογικά συνεπάγεται ότι εάν ΔΕΝ υπάρχουν επιπτώσεις, τότε ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΚΛΕΊΕΤΑΙ και χωροθέτηση σε μικρότερες αποστάσεις. Εάν όμως αυτό ΄΄περάσει΄΄ αυτούσιο στον νέο ΚΜΛΕ (μαζί δηλαδή με τα ισχύοντα 250 μ.), επί της ουσίας ΘΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ η ελάχιστη απόσταση χωροθέτησης. Θα είναι προς το συμφέρον του κάθε εκμεταλλευτή (σοβαρού ή όχι) να χαρακτηρίσει το (προς έγκριση) έργο του ως ΄΄μη έχον επιπτώσεις΄΄ και έτσι να εγκριθεί η χωροθέτηση. Επίσης δεν αναφέρεται στον νέο ΚΜΛΕ πόσα θα είναι τα μέτρα (κάτω από τα 250 μ.), που θα μπορεί να ΄΄φτάσει΄΄ το εν λόγω έργο (θα μπορεί π.χ. να είναι 10μ, 5μ, 1,5μ;). Επίσης ποιός θα ελέγξει πραγματικά το ΄΄μη έχον επιπτώσεις΄΄ έργο στη φάση της μελέτης του: οι υποστελεχωμένες και χωρίς κονδύλια Επιθεωρήσεις Μεταλλείων ή οι υπηρεσίες των Περιφερειών (ελέω Καλλικράτη); Και εάν παρόλα αυτά εγκριθεί η χωροθέτηση σε μικρότερη απόσταση, και στην πράξη το έργο ενοχλεί ή και ρυπαίνει τις όμορες κατασκευές; Ποιός θα αποζημιώσει τους παθόντες ή και τον εκμεταλλευτή, όταν θα πρέπει το έργο του να ΄΄απομακρυνθεί΄΄ ή να εφαρμόσει βέλτιστες τεχνικές (αν πρόκειται για πιο μόνιμη εγκατάσταση); Επειδή ο νέος ΚΜΛΕ πρέπει να είναι γενικός και περιεκτικός, εκτός από την απαλειφή του εδαφίου 3 παρ. 2 κατά τα ανωτέρω, θα πρότεινα τα εξής: 1) Για το θέμα της ελάχιστης απόστασης να παραμείνουν γενικά τα 250 μ. και η γενικότερη διατύπωση του ισχύοντος ΚΜΛΕ. Θα μπορούσε πάντως να προσδιορίζεται αυτή η απόσταση ανάλογα με τις συνθήκες και να είναι οριζόντια (στο χάρτη) ή επί του πραγματικού εδάφους. 2) Θα μπορούσε να καθοριστεί μικρότερη ελάχιστη απόσταση μόνο για (βραχύβια) λατομεία αδρανών υλικών που εξυπηρετούν συγκεκριμένο (υπό κατασκευή)έργο και μέχρι την ολοκλήρωσή του. 3) Θα πρέπει να καθορίζεται μεγαλύτερη απόσταση ασφαλείας για εγκαταστάσεις που μετακινούνται δύσκολα (π.χ. βιομηχ. μονάδες εντός λατομείων) και μικρότερη για πιο ΄΄ευέλικτα΄΄ έργα (πχ μόνο εξόρυξη ή και απλή φυσικο-μηχανική κατεργασία). 4) Θα πρέπει κατά την κατάθεση της Τεχνικής Μελέτης για νέα άδεια (εκμετάλλευσης, επέκτασης, κατασκευής) να ενημερώνεται αμελητί και η αρμόδια Πολεοδομία, η οποία και θα ενημερώνει άμεσα όποιον της υποβάλλει αίτηση για νέα οικοδομική άδεια (κτίσματος, οικίας, κεραιών κλπ) ότι ήδη εκκρεμεί στην περιοχή η έγκριση χωροθέτησης ή επέκτασης λατομείου και ότι οι όποιες εκδόσεις νέων οικοδομικών αδειών θα ΄΄παγώσουν΄΄ για εύλογο χρονικό διάστημα. Επίσης αντίστοιχα θα πρέπει να ενημερώνονται οι αρμόδιοι Δήμοι και Περιφέρειες που προτίθενται να εκτελέσουν δημοτικά ή εν γένει δημόσια έργα (πχ διάνοιξη δασικών, δημοτικών ή επαρχιακών οδών κλπ). 5) Τέλος, θα πρέπει η αρμόδια Πολεοδομία να θεωρεί και να επιβεβαιώνει το ακριβές και το επίκαιρο του τοπογραφικού σχεδίου της Τεχνικής Μελέτης του προς έγκριση λατομικού έργου, προ της έγκρισής της από την αδειοδοτούσα Αρχή. Ιδιαίτερα πρέπει να ελέγχεται ό,τι αφορά την ορθή καταγραφή και αποτύπωση του περιβάλλοντος χώρου (υφιστάμενα κτίσματα, κοινόχρηστοι χώροι,δίκτυα τηλεφωνικά και ρεύματος, κεραίες, οδοί κλπ) αλλά ίσως και το νόμιμο της ύπαρξής των. Αρθ.97 & 99 Στο τοπογραφικό διάγραμμα του έργου ή της εγκατάστασης να απεικονίζονται και οι κορυφές της πολυγωνικής γραμμής που καθορίζει τον μεταλλευτικό ή λατομικό χώρο, καθώς επίσης να δίδονται και οι συντεταγμένες τους σε πίνακα. Εάν για τη χάραξη του τοπογραφικού διαγράμματος χρησιμοποιούνται αεροφωτογραφίες έμμεσα (κατασκευή υποβάθρου με φωτογραμμετρία) ή άμεσα, να αναφέρεται το έτος λήψης της α/φ. Στο εν λόγω τοπογραφικό διάγραμμα να αποτυπώνονται τα όρια οικισμών, πόλεων κλπ, τα όρια αιγιαλού & παραλίας καθώς και τα όρια των ζωνων χρήσης γης σύμφωνα με τα υφιστάμενα χωροταξικά σχέδια. Επίσης να γίνεται αναφορά στα αντίστοιχα ΦΕΚ που παρέχουν αυτές τις πληροφορίες. Τέλος εάν η υπό μελέτη περιοχή είναι κτηματογραφημένη ή τελεί υπό κτηματογράφηση, να αναγράφονται οι αριθμοί ΚΑΕΚ των ακινήτων που αποτελούν τον λατομικό χώρο. Με δεδομένο ότι η ακρίβεια του τοπογραφικού σχεδιαγράμματος θα έχει ελεγχθεί από την αρμόδια Πολεοδομία προ της εγκρίσεως της Τεχνικής Μελέτης, προτείνεται η αναστολή της άδειας εκμετάλλευσης ή κατασκευής και χωρίς αποζημίωση του εκμεταλλευτή, εάν ήθελε νομίμως αποδειχθεί στο μέλλον ότι το τοπογραφικό διάγραμμα ήταν ανακριβές κατά την έγκριση της τεχνικής μελέτης του έργου. Αρθ.100 Η ισχύς της άδειας λειτουργίας ή της παράτασής της θα συναρτάται όχι μόνο με την ισχύ της άδειας εκμετάλλευσης του λατομείου αλλά και με την ισχύ της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του._ Με κάθε τιμή ΙΑΚΩΒΟΣ Φ. ΔΡΟΥΓΚΑΣ