• Σχόλιο του χρήστη 'Γεωργία Μελανίτου' | 27 Οκτωβρίου 2010, 16:24

    Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί Κυρίες /κύριοι Οι ηλεκτρονικές διαβουλεύσεις είναι θετικό, δημοκρατικό και ωφέλιμο μέτρο. Προϋπόθεση όμως για να αποδίδουν τα αναμενόμενα και να καλύπτουν τους σκοπούς πραγματοποίησή τους είναι η ειλικρινή πρόθεση των διοικούντων να ενημερώσουν έγκαιρα τον κόσμο και με πληρότητα δεδομένων των επί μέρους θεμάτων που αναρτώνται για κρίση. Δυστυχώς, και στην παρούσα διαβούλευση οι αρχικές διαθέσιμες ημέρες σχολιασμού ήταν τόσο λίγες, (αρχικά 8) που σημειωτέων και πάλι καταστρατηγήθηκαν … αυθαίρετα. Από τις 8 ημέρες διαβούλευσης, «ακυρώθηκαν» - λόγω αργιών - αυτόματα το Σαββατοκύριακο, μία ημιαργία και η 28η Οκτωβρίου! Έτσι εξηγείται η απουσία σχολίων και παρατηρήσεων τις πρώτες ημέρες ανάρτησής της στο διαδίκτυο! Σε τόσο στενά χρονικά περιθώρια κανείς δεν μπορεί να μελετήσει, να γράψει και να στείλει παρατηρήσεις για ένα τόσο σοβαρό θέμα. Πριν λίγο διαπίστωσα ότι δόθηκε παράταση, όμως αυτό δεν αναιρεί τον προβληματισμό που είχα ετοιμάσει να σας απευθύνω, αυτόν δηλαδή που είχα που είχα ετοιμάσει για το ιστορικό /παρασκήνιο της δημοσιοποίησής της εν λόγω ΚΥΑ, οπότε καταθέτω και γι αυτήν την παράμετρο τα σχόλιά μου, ως διαμαρτυρία. Το σχέδιο ΚΥΑ αναρτήθηκε στην ηλεκτρονική βάση την Παρασκευή 22 Οκτωβρίου γύρω στις 12.00, και έγινε τυχαία αντιληπτό από κάποιους ενδιαφερομένους. Λίγες ώρες μετά την ανάρτησή του, στο διαδίκτυο σε ερώτηση που υποβάλλαμε στο γραφείο Τύπου του ΥΠΕΚΑ «πότε θα εκδοθεί ή γιατί δεν εκδόθηκε το τυπικό Δελτίο Τύπου για να ενημερωθούν έπειτα και οι πολίτες μέσω των ΜΜΕ», διαφάνηκε απροθυμία των αρμοδίων να κάνουν κάτι τέτοιο… πριν την Δευτέρα. Την Δευτέρα 23/10 (3 ημέρες μετά την έναρξη της διαβούλευσης) εκδόθηκε τελικά –αργά το μεσημέρι - ένα λακωνικό δελτίο – το οποίο ενδεχομένως να απεστάλη σε ελάχιστα ΜΜΕ. Τελικά, μέχρι την 27η Οκτωβρίου, εκτός από κυνηγετικά ένθετα και κάποιες ιστοσελίδες γενικά στα ΜΜΕ δεν αναφέρθηκαν και πολλά για το εν λόγω θέμα. Αυτό από μόνο του νομίζω αποδεικνύει την υστέρηση θέλησης (της πολιτείας και της δημόσιας διοίκησης) για πλήρη και άμεση ενημέρωση της κοινής γνώμης για θέματα που τους αφορούν άμεσα. Οι Ζώνες Ειδικής Προστασίας (πουλιών) ή SPAs είναι ένα ιδιαίτερα σύνθετο δίκτυο προστασίας που τυπικά υπάγεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο υποχρεώσεων της χώρας μας απέναντι στην Ε.Ε. για την ορθή τήρηση υποχρεώσεών μας σε συγκεκριμένες περιβαλλοντικές Οδηγίες (ειδικότερα για την κάλυψη των απαιτήσεων της Οδηγίας 79/409/ΕΟΚ). Η Οδηγία 79/409/ΕΟΚ για την προστασία των απειλούμενων και προστατευόμενων πουλιών να σημειωθεί ότι είναι ιδιαίτερα σύνθετη και αλληλοεπηρεάζεται από πολλές παραμέτρους. Τα δεδομένα της επίσης είναι μεταβαλλόμενα και ρευστά… και σε χρόνο και σε εκτάσεις… Το δίκτυο περιοχών ΖΕΠ για την προστασία των πουλιών είχε αρχίσει να «χτίζεται» με διάφορες ενέργειες και πρακτικές εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Διαχρονικά έχουν σημειωθεί αρκετές ακροβασίες στην υπόδειξη και νομική κατοχύρωση των περιοχών. Σε γενικές γραμμές το καθεστώς διαχείρισής των ΖΕΠ προβλέπεται ότι θα είναι πιο ασαφές και πιο απροσδιόριστο από αυτό που ισχύει για το δίκτυο των 604 ΚαταφυγίνωΝ Άγριας Ζωής που είναι ήδη θεσμοθετημένο εδώ και χρόνια στη χώρα μας. Λόγω της τεράστιας συνολικής έκτασης που καταλαμβάνει όμως στη χώρα μας το νέο αυτό δίκτυο περιοχών ΖΕΠ, προβλέπεται από την ίδια την Οδηγία να επιτρέπονται σ’ αυτές τις περιοχές αρκετές παραδοσιακές δραστηριότητες. Σε αυτό το Σχέδιο ΚΥΑ αυτό καταστρατηγείται, αλλά για επιμέρους λεπτομέρειες θα υπάρχουν σχόλια σε κάθε άρθρο. Οι 200+ περιοχές ΖΕΠ που περιλαμβάνονται στο προτεινόμενο Σχέδιο ΚΥΑ, έχουν καθοριστεί μετά από υποδείξεις ορνιθολόγων, μέσα από μελέτες ή προγράμματα που εκπονούνται επί 20 περίπου χρόνια υπό το πνεύμα της περιβαλλοντικής ενασχόλησης, κυρίως από ΜΚΟ ή στελεχών τους, (είτε ως ανεξάρτητοι μελετητές ή ατομικά ως συστατικά Κοινοπραξίας). Οι διάφορες δράσεις ορνιθολογικού προφίλ, στην πλειοψηφία τους έχουν χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκά προγράμματα, έχουν ενισχυθεί άμεσα ή και έμεσσα και από σημαντικούς εθνικούς πόρους κ.ά. Το περίεργο είναι ότι στη χώρα μας, ενώ προϋπήρχαν ΚΑΖ που θεωρητικά επεκτείνονται ήδη σε σημαντικότατες εκτάσεις, (και διέθεταν – θεωρητικά πάντα – κάποια σημαντική ορνιθοπανίδα) ,είχαν ήδη αυστηρή νομική θεσμική θωράκιση, οι ορνιθολόγοι υπέδειξαν πλήθος νέων οικοευαίσθητων περιοχών εκτός των περιοχών που ήταν ήδη θεσμοθετημένες ως ΚΑΖ. Έτσι σήμερα μας προτείνεται η υιοθέτηση μέτρων διαχείρισης, - εκτός τις περιοχές που έχουν δηλωθεί στην Ε.Ε. ως οικότοποι, - εκτός από τα KAZ (οικότοποι + ορνιθότοποι) - και σε ένα νέο δίκτυο, 200+ περιοχών ΖΕΠ (ευρωπαϊκών υποχρεώσεων και ορνιθολογικών κανόνων διαχείρισης)! Στην παρούσα διαβούλευση, ενώ (θεωρητικά) σήμερα διανύαμε την τελευταία εργάσιμη ημέρα της προθεσμίας υποβολής σχολίου, περίμενα να ότι θα υπήρχαν ήδη απόψεις, σκέψεις, επισημάνσεις κλπ, φορέων ή δημόσιων υπηρεσιών, που θεωρητικά και πρακτικά θα κληθούν να κατανοήσουν, να εκδώσουν διοικητικές πράξεις για αυτές, ή και να εφαρμόσουν μέτρα προστασίας ή διαχείρησης εντός των ΖΕΠ… - επειδή στην παρούσα διαβούλευση δεν είδα κάτι τέτοιο… - επειδή φοβάμαι ότι οι περισσότεροι δασικοί υπάλληλοι της χώρας μελλοντικά δεν θα έχουν δικαίωμα να ερμηνεύουν ή να κρίνουν τα τεχνικά δεδομένα του παραρτήματος Ι, έκαστης περιοχής - επειδή παρότι παρακολουθώ διαχρονικά τη διαμόρφωση του δικτύου ΖΕΠ, (για περισσότερα από 10 χρόνια) αλλά παρόλα αυτά, ο ξερός κωδικός έκαστης περιοχής όπως δίνεται στο Σχέδιο ΚΥΑ, δεν με βοηθά έχω εικόνα (έκτασης, ειδών, δράσεων επιτρεπόμενων ή προτεινόμενων για απαγόρευσή τους) - επειδή θεωρώ ότι και άλλοι απλοί πολίτες που διαβάζουν τα επιμέρους άρθρα αυτής της διαβούλευσης δεν κατανοούν επίσης όλα αυτά που και εγώ δεν μπορώ να αντιληφθώ… -και για άλλους λόγους που τώρα δεν μπορώ να επισημάνω λόγω οικονομίας χώρου, παραθέτω τη διεύθυνση με τους χάρτες τους. http://natura2000.eea.europa.eu/ Πιθανές οδηγίες: Μόλις ο χρήστης κλείσει το εμπρός πλαίσιο που εμφανίζεται, στο νταμάκι search βάζουμε πεζοκεφαλαία την περιοχή που θέλουμε π.χ. Χίος, Ελλάδα και έχουμε την εικόνα της κατάστασης. Στις επόμενες διευθύνσεις βρίσκονται επιπλέον τεχνικά δεδομένα που ενδεχομένως να βοηθήσουν να σχηματίσει ο καθένας μια γενική εικόνα της οικολογικής κατάστασης όπως έχει διαμορφωθεί στην Ελλάδα (από άποψη χωροταξίας των ΖΕΠ και μόνο). Ένα αρχείο excel με τον κατάλογο των περιοχών του δικτύου Natura, έτσι όπως έχει υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση από την Ελλάδα, υπάρχει διαθέσιμο, αλλά δεν ξέρω αν μπορέσω να το επισυνάψω. Πάντως σύνδεση στα δεδομένα του μπορεί να γίνει και από τον σύνδεσμο: http://cdr.eionet.europa.eu/gr/eu/n2000/envs9acaq/cntrygr_ENG_SCI-SPA_March_2010.mdb/manage_document Ο χρήστης, αφού μπει, μπορεί να πατήσετε "original", και ανοίγει η βάση δεδομένων. Στον πινακα "biotop", υπάρχουν επίσης στοιχεία για μελέτη. Τα ΚΑΖ, που προαναφέρθηκα βρίσκονται στο αντίστοιχο αρχείο. Ο σύνδεσμος που δύναται να οδηγήσει εκεί είναι: http://cdr.eionet.europa.eu/gr/eea/cdda1/envsbokqg/CDDA-GR-200903.mdb/manage_document Στις θέσεις αυτές (ένα κλικ πίσω) υπάρχουν και τα γεωγραφικά αρχεία, σε μορφή shapefiles για όσους έχουν GIS και μπορούν να επιθέσουν τις επιφάνειες τη μία πάνω στην άλλη. Παρακαλώ λοιπόν τους διαχειριστές του συστήματος της διαβούλευσης να αναρτήσουν το σχόλιό μου. Οι διευθύνσεις που προτείνω να επισκεφθεί κάθε ενδιαφερόμενος προέρχονται από Ευρωπαϊκές Βάσεις δεδομένων. Και μόνο από το γεγονός ότι το ΥΠΕΚΑ και τα συναρμόδια υπουργεία δεν φρόντισαν να δώσουν περισσότερες πληροφορίες, αυτό από μόνο του υποδηλώνει αρνητική παράμετρο. Επειδή και σε άλλες διαβουλεύσεις έχει ζητηθεί από τη διοίκηση να αναρτά τα σχετικά δεδομένα που στηρίζουν κάθε νομοθέτημα και αυτό και πάλι δεν έγινε, μπορώ να το εκλάβω ως απαξίωση της πολιτείας να σεβαστεί το δικαίωμα των πολιτών να ενημερώνονται επαρκώς για το περιεχόμενο και τους στόχους των νομοθετημάτων που ετοιμάζονται. Από διαθέσιμα στοιχεία / δημοσιεύματα προηγούμενης περιόδου (σε βάθος 15 ετίας) διαφαίνεται ότι ο τρόπος που στήθηκε το δίκτυο αυτό στη χώρα μας δεν βασίστηκε - ούτε την επιστημονική ορθότητα/αντικειμενικότητα των στοιχείων που απαρτίζουν τα παραρτήματά του και το υποστηρίζουν - ούτε έχει εξασφαλιστεί η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ πριν δηλωθούν στην Ε.Ε. αυτές οι 200+ ως εγκεκριμένες για προστατευόμενες στη χώρα μας. - ούτε έχει γίνει η ανάρτηση των εν λόγω δεδομένων σε εθνικές (κρατικές) βάσεις αναφοράς/δεδομένων για να έχουν οι πολίτες την σωστή και έγκυρη ενημέρωση που δικαιούνται. Για τους παραπάνω λόγους (τουλάχιστον) πιστεύω ότι η επανεξέταση του ΣΥΝΟΛΟΥ των περιοχών ΖΕΠ, είναι υποχρέωση της πολιτείας. Επιπροσθέτως θα ήθελα να σημειώσω, ότι επειδή το δίκτυο περιοχών NATURA 2000 (ιδιαίτερα των ΖΕΠ ) είναι πάρα πολύ σημαντική περιβαλλοντική υπόθεση, η μη έγκαιρη δημοσιοποίηση στοιχείων και πληροφοριών που το αφορούν, ή η σκόπιμη απόκρυψή τους (κάτι που έχει σημειωθεί ήδη μέχρι σήμερα) ενδέχεται να αποτελέσει από μόνη της, σημαντική αιτία / αφορμή προσβολής της εν λόγω ΚΥΑ, (στο ΣτΕ ή με προσφυγή πολιτών σε ευρωπαϊκά δικαστήρια). Γεωργία Μελανίτου δημοσιογράφος