• Σχόλιο του χρήστη 'Δίκτυο Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων' | 13 Απριλίου 2011, 14:13

    Διευκρινίσεις – Προτάσεις - Στο άρθρο 8 (Διευρυμένη ευθύνη του παραγωγού), στις παρ. 1 και 5, πρέπει με την εφαρμογή του Νόμου, η ευθύνη διαχείρισης των αποβλήτων που: α) δεν είναι αστικά ή αστικού τύπου, β) δεν είναι επικίνδυνα και γ) δεν εντάσσονται στις διατάξεις του Ν.2939/01, να περάσει άμεσα στον παραγωγό/έμπορο και όχι να απαιτείται αρχικά πρωτοβουλία του ΥΠΕΚΑ για νομοθετική ρύθμιση. Με τον τρόπο αυτό θα αρθούν άμεσα οι οποίες ασάφειες για την ευθύνη διαχείρισης, μέσω κατά βάση της απαίτησης για αποδοχή επιστρεφόμενων προϊόντων και αποβλήτων από τους παραγωγούς προϊόντων ή/και εμπόρους ή/και μεσίτες. - Στο άρθρο 10 (Ανάκτηση) Με ποιούς πόρους και προσωπικό θα εκτελεστούν οι εργασίες ανάκτησης αποβλήτων? Οι Φορείς όχι μόνο θα επιβαρύνονται με το κόστος διαχείρισης αλλά θα ευθύνονται (ποινικά, αστικά και διοικητικά) για κάθε παράλειψη στην τήρηση της σχετικής νομοθεσίας? Για ορισμένους τύπους αποβλήτων (πλην αστικών) π.χ. επικίνδυνα απόβλητα, την ευθύνη διαχείρισης πρέπει να την έχουν μόνο οι παραγωγοί των προϊόντων και οι Φορείς να έχουν ρόλο συντονιστικό ή ελεγκτικό. - Στο άρθρο 11 (Επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση), στις παρ. 3 και 4 απαιτείται να διευκρινιστεί αν οι αναφορές για τη χωριστή συλλογή και τους στόχους ανάκτησης για το χαρτί, το πλαστικό, το γυαλί και το μέταλλο: - αφορούν μόνο τα απόβλητα συσκευασίας - αναφέρονται στο σύνολο των αποβλήτων ή μόνο στα αστικά και στα προσομοιάζοντα και πως ακριβώς θα καθορίζονται οι στόχοι ανάλογα με την προέλευσή τους - προϋπόθεση για τη χωριστή συλλογή είναι η τοποθέτηση τεσσάρων διαφορετικών κάδων συλλογής ή δύναται η χρησιμοποίηση και ενιαίου κάδου (όπως π.χ. ο μπλε κάδος της ΕΕΑΑ και η διαλογή σε ΚΔΑΥ) - αν θα λαμβάνονται υπόψη στην επίτευξη των στόχων, η συνεισφορά από μηχανική διαλογή υλικών σε Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων. - Στο άρθρο 14 (Κόστος) χρήσιμο είναι να προστεθεί αναφορά ότι το κόστος διάθεσης στερεών μη επικινδύνων αποβλήτων σε ΧΥΤΑ, σε καμία περίπτωση πλέον, δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το κόστος ανάκτησης & ανακύκλωσης των αποβλήτων. Την ευθύνη για την υλοποίηση του μέτρου αυτού θα φέρουν οι φορείς διαχείρισης των ΧΥΤΑ, ενώ τα όποια επιπλέον έσοδα προκύπτουν από το τέλος διάθεσης (πέραν αυτών που προορίζονται για την κάλυψη των λειτουργικών, των διοικητικών δαπανών και των αποθεματικών ¨αειφορίας¨, δηλαδή αποκατάστασης-μεταφροντίδας-επέκτασης του ΧΥΤΑ) θα μεταφέρονται στο Πράσινο Ταμείο. Η όλη διαδικασία θα προσδιοριστεί με Υπουργική Απόφαση. - Στο άρθρο 22 (Βιολογικά απόβλητα) πρέπει να διευκρινιστεί τι επιτρέπεται και τι όχι, για την ορθολογική διαχείριση συγκεκριμένων κατηγοριών βιοαποβλήτων, όπως οι λυματολάσπες, τα απόβλητα βιομηχανιών τροφίμων ή τα τρόφιμα (χωρίς υποπροϊόντα ζωικής προέλευσης) ακατάλληλα για ανθρώπινη κατανάλωση, κλπ. - Στο άρθρο 23 (Έκδοση αδειών), παρ. 2.2δ πρέπει να αναδιατυπωθεί, καθώς αφενός δεν είναι δυνατόν η τήρηση των όρων της ΑΕΠΟ να μην γίνεται από την αδειοδοτούσα αρχή ή άλλη αρμόδια υπηρεσία περιβάλλοντος και αφετέρου δεν υπάρχει αντιστοιχία με τα αναφερόμενα στην παρ. 2.8. - Στο άρθρο 28 (Σχέδια διαχείρισης αποβλήτων) θα πρέπει να διευκρινιστεί αν οι στόχοι του ΕΣΔΑ είναι και επιμέρους στόχοι των ΠΕΣΔΑ ή με ποιον τρόπο, λαμβάνοντας τις ιδιαιτερότητες ανά περιφέρεια, θα γίνεται ο επιμερισμός των στόχων από τον ΕΣΔΑ στα ΠΕΣΔΑ. - Στο άρθρο 28 (ΠΕΣΔΑ), στην παρ. 3 πρέπει να προστεθεί : «- η κάθε προτεινόμενη διαχειριστική ενότητα ανά ρεύμα αποβλήτου, προϋποθέτει υποχρεωτικά βιώσιμη ολοκληρωμένη διαχείριση, εκτός εξαιρέσεων (μικρά νησιά, ορεινοί Δήμοι κλπ).» - Στο άρθρο 30 (ΠΕΣΔΑ), στην παρ. 2 πρέπει να διευκρινιστεί αν απαιτείται άμεσα να γίνει τροποποίηση των υφιστάμενων ΠΕΣΔΑ, προκειμένου να εναρμονιστούν με τις νέες διατάξεις του Νόμου, αναφορικά κυρίως με την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων στη ΔΣΑ. - Στο άρθρο 34 (Επιθεωρήσεις-έλεγχοι), στην παρ. 9 πρέπει να απαλειφθεί η τελευταία πρόταση «Στην περίπτωση αυτή η δαπάνη της ανάθεσης βαρύνει το φορέα διαχείρισης». - Στο άρθρο 36, παρ. ΙΙ.Α.7 (Επιβολή της εφαρμογής και κυρώσεις) πρέπει να διατυπωθεί ως εξής: « … ως πολιτικώς ενάγων μπορεί να παρίστανται και το Δημόσιο, οι Δήμοι και οι ΦοΔιΣΑ του αρ. 104 του Ν.3852/10 στην περιφέρεια των οποίων τελέστηκε το έγκλημα ανεξάρτητα αν έχουν …». Η φράση «…και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος…» πρέπει να αφαιρεθεί. - Στο άρθρο 41, παρ. 3 (Τροποποιήσεις υφιστάμενης νομοθεσίας) να διευκρινιστεί ότι για τους ΧΥΤΑ απαιτείται μόνο άδεια λειτουργίας (ΚΥΑ 29407/02) από τη Δ/νση Περιβ/ντος της Περιφέρειας και ότι δεν απαιτείται: -άδεια εγκατάστασης & λειτουργίας από τη Δ/νση Ανάπτυξης της οικείας Π.Ε. και από το Τμήμα Συγκοινωνιών της οικείας Π.Ε. ή του οικείου Δήμου (Καλλικράτης) για το συνεργείο συντήρησης/επισκευής των οχημάτων & μηχανημάτων υγ.ταφής και των υποστηρικτικών εγκαταστάσεών της, -άδεια διάθεσης επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων. Σε περίπτωση που στο χώρο του ΧΥΤΑ χωροθετούνται και εγκαταστάσεις επεξεργασίας αποβλήτων, θα αδειοδοτείται ως ενιαία εγκατάσταση και θα απαιτούνται οι άδειες του αρ. 23 του παρόντος σχ.Νόμου και της ΚΥΑ 29407. -άδεια λειτουργίας των εγκαταστάσεων ανεφοδιασμού με καύσιμα των οχημάτων και των μηχανημάτων του ΧΥΤΑ και των υποστηρικτικών δράσεων - Στο άρθρο 42 (Κατάργηση υφιστ. νομοθεσίας), στην παρ. 3 θα πρέπει να διευκρινιστεί αν όλες οι ΑΕΠΟ πρέπει να τροποποιηθούν ώστε να ενσωματώσουν τους όρους από τις άδειες διαχείρισης (μεταφόρτωσης, προσ. αποθήκευσης, επεξεργασίας) αποβλήτων, τις άδειες διάθεσης υγρών αποβλήτων, κλπ.