• Σχόλιο του χρήστη 'Δημοτική Κίνηση "Κοζάνη Τόπος να ζεις"' | 18 Ιουλίου 2011, 17:35

    1. Κατανομή: 70% στους ενεργειακούς δήμους, 30% στην Περιφέρεια. Μηδέν στους μη ενεργειακούς δήμους. 2. Είδος και κατανομή χρηματοδοτούμενων έργων. Ο όρος «Πόρος ανάπτυξης» είναι ασαφής. Συνέβαλε στη διασπάθιση του πόρου όλα τα χρόνια, αφού βαπτίζονταν «αναπτυξιακό» οτιδήποτε βόλευε τους νομάρχες / δημάρχους. Προτείνουμε νέο και ΣΑΦΗ προσανατολισμό του Πόρου: 70% ΕΡΓΑ μεταλιγνιτικής περιόδου και 30 % ΕΡΓΑ περιβάλλοντος. 3. ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΣΤΑΤΟΣ καθορισμός έργων. Η παραπάνω κατανομή προϋποθέτει ΑΜΕΣΗ σχεδίαση της μεταλιγνιτικής περιόδου. Προτείνουμε τριμερή ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ 20ετούς σχεδίου πράσινης μεταλιγνιτικής περιόδου μετά από διεθνή διαγωνισμό. Χρηματοδότες της μελέτης: Πόρος, ΔΕΗ, Κράτος. ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΤΩΡΑ (έστω και με δανεικά ! ). Σχετιζόμενο θέμα η επαναποδοση εδαφών και το ιδιοκτησιακό καθεστώς της λίμνης Πολυφύτου. Κανείς μελετητής δεν μπορεί να σχεδιάσει το μέλλον αν δεν καθορίσει χρήσεις γης και δεν ξέρει τις προθέσεις του ιδιοκτήτη της γης. Με βάση το μεταλιγνιτικό σχέδιο θα προκύψει αναλυτική λίστα των χρηματοδοτούμενων έργων και έτσι θα κοπεί (ή θα περιοριστεί δραστικά) η εκτροπή του Πόρου σε περίεργες «δράσεις», παραγοντίστικες ενισχύσεις συλλόγων, λειτουργικά έξοδα δήμων, υπηρεσιών κλπ. Υπενθυμίζουμε ότι για τη μεταλιγνιτική περίοδο έχουμε προτείνει άλλα δύο (πλήν του Πόρου) χρηματοδοτικά εργαλεία, τα οποία αφορούν πολύ μεγαλύτερα κονδύλια: α) το Φόρο στερεών καυσίμων (ΦΣΚ) β) το εξωτερικό κόστος λιγνίτη. 4. Ρόλος δήμων και Περιφέρειας. Τα έργα περιβάλλοντος θα υλοποιούνται αποκλειστικά από τους τρεις ενεργειακούς δήμους. Η Περιφέρεια θα αναλαμβάνει βασικά έργα της μεταλιγνιτικής περιόδου, κυρίως υπερτοπικού χαρακτήρα, για να μην υπάρχουν και επικαλύψεις. Το ΦΒ πάρκο των 200 ΜW σε έκταση 3500 στρεμ. είναι υπερτοπικού χαρακτήρα και επομένως δουλειά της Περιφέρειας να ασχοληθεί. (Θα μπορούσε να είναι και μέτοχος). Η Περιφέρεια ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙ δημοτικά έργα ή «δράσεις» μη ενεργειακών δήμων με το «παράθυρο» του πόρου. 5. Ειδικό Ταμείο διαχείρισης του Πόρου. Επαναπροσδιορισμός του ρόλου της ΑΝΚΟ που έχει επωμιστεί τη διαχείριση του. Το ποσοστό διαχειριστικών εξόδων να μειωθεί στο μισό και να κοπούν οι αχρείαστες δαπάνες. (Όταν είναι καθορισμένο πλήρως το περιεχόμενο ενός χρηματοδοτικού εργαλείου κόβονται και οι «παράπλευρες» απώλειες σε συμβουλάτορες και ανούσιες μελέτες). Το Ταμείο θα κρατά τα λεφτά του Πόρου μέχρι την ωρίμανση των έργων, διασφαλίζοντας τη χρηματοδότηση έργων που σκαλώνουν λόγω γραφειοκρατικών αιτιών (π,χ ιδιοκτησιακά προβλήματα). Δεν πρέπει δηλαδή να ισχύει το σημερινό καθεστώς «να φάμε οπωσδήποτε τα λεφτά του πόρου, γιατί αλλιώς θα τα πάρει ο διπλανός». Εξάλλου τώρα οι «διπλανοί» περιορίζονται σε πέντε : (τέσσερεις Δήμοι + Περιφέρεια). 6. Τριπλασιασμός του πόρου για να κλείσει η ψαλίδα με το τέλος ΑΠΕ που είναι σύνολο 3,0 %. 7. Με το πέρας κάθε ΕΑΠ, να αξιολογείται η απόδοση του. Να ελέγχεται αν τα έργα ταυτίζονταν μες το πνεύμα του πόρου, το οικονομικό αποτέλεσμα, οι θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν, κλπ. Η αξιολόγηση θα μπορεί γίνεται από έναν μηχανισμό από το υπουργείο με την συμμετοχή πιθανών του ΤΕΕ ή και άλλων φορέων (πανεπιστήμια, ΑΝΚΟ)