• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ' | 18 Ιουλίου 2011, 20:30

    ΦΛΩΡΙΝΑ 13-7-2011 ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΛΙΓΝΙΤΙΚΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ. ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΡΑΤΑΚΗΣ π. Νομάρχης Φλώρινας Σύμφωνα με το Ν. 2446/96 επιβλήθηκε Τέλος Ανάπτυξης Βιομηχανικών Περιοχών Παραγωγής Ρεύματος από Θερμικούς Λιγνιτικούς Σταθμούς 0,4% επί του κύκλου εργασιών της ΔΕΗ Α.Ε., με δικαιούχους τους Νομούς Φλώρινας, Κοζάνης, και Αρκαδίας. Το Τέλος πρέπει να χρησιμοποιείται σύμφωνα με το Νόμο, για τη χρηματοδότηση συγκεκριμένων Έργων Υποδομής, Ανάπτυξης και Προστασίας του Περιβάλλοντος των παραπάνω Νομών. Η εφαρμογή του παραπάνω Νόμου μετρά 10 χρόνια. Δυστυχώς, στην πράξη λιγότερο εξυπηρετήθηκαν οι κατευθύνσεις που θέτει ο Νόμος και περισσότερο λειτούργησε ως μέσο χρηματοδότησης για άσχετες δράσεις, ενώ παρατηρήθηκαν εκτεταμένα φαινόμενα κατασπατάλησης και μη σύννομης διαχείρισης (ιδιαίτερα μετά το 2008). Θα μπορούσε κανείς να επισημάνει: 1. Την πραγματοποίηση δαπανών για ενίσχυση Συλλόγων ακόμη και εκκλησιών. 2. Την υλοποίηση έργων που ποτέ δεν απέδωσαν. 3. Τη χρηματοδότηση Ν.Π.Ι.Δ. π.χ. Αγροτικών Συνεταιρισμών και ιδιωτών με αμφισβητούμενα αποτελέσματα. 4. Την κατασπατάληση (περίπτωση Ν. Φλώρινας), σε χρηματοδοτήσεις εκδηλώσεων, συνεδρίων, τουριστική προβολή, εκδόσεις βιβλίων κ.ά. 5. Άλλες περιπτώσεις, π.χ. κάλυψη δαπανών, τις οποίες επέστρεφε η ΥΔΕ (Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου), λόγω κωλυμάτων νομιμότητας. Ενώ πάντα είναι ζητούμενη η νόμιμη και διαφανής διαχείρισή του, αφού δεν υπάρχει κατάλληλος μηχανισμός ελέγχου των πράξεων και ιδιαίτερα έλεγχος της Νομιμότητας των δαπανών. Ήδη το θέμα της διαχείρισής του, στους Νομούς Φλώρινας και Κοζάνης, διερευνάται από τους ελεγκτές Δημόσιας Διοίκησης, ενώ τα συμπεράσματα του ελέγχου αυτού τουλάχιστον θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν εκτός των άλλων, στη θεσμική θωράκιση και την εφαρμογή αποτελεσματικών μηχανισμών ελέγχου. Υπολογίζονται, μόνο στο Νομό Φλώρινας πολύ σημαντικές δαπάνες περίπου 4,0 εκ. € για την περίοδο 2007 – 2011 σε σύνολο περίπου 20 εκ. € του προγράμματος, μη συμβασιοποιημένων κυρίως δράσεων (Χωρίς εγκρίσεις Συλλογικών Οργάνων). Διαπίστωση αποτελεί, ότι η υλοποίηση του ΕΑΠ, σύμφωνα με την 1η Υπουργική Απόφαση, που η ένταξη ενός έργου ή δράσης απαιτούσε τη σύμφωνη γνώμη και των τριών μερών (Περιφέρειας, Νομαρχίας, ΤΕΔΚ), την ασφαλιστική δικλίδα δηλαδή για την εφαρμογή του, ενώ και τότε ζητούμενος ήταν ο έλεγχος της «νομιμότητας» των πράξεων. Η 1η τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης το 2005 και η λογιστική κατανομή του ΕΑΠ, καθώς και η 2η τροποποίηση το 2008, με την οποία μάλιστα διευρύνθηκε (παράνομα!) το εύρος εφαρμογής, η κατάσταση βρέθηκε εκτός ελέγχου, αφού ήταν πιο εύκολη και ταχύτερη η πρόσβαση στο χρηματοδοτικό αυτό εργαλείο περισσοτέρων άμεσων δικαιούχων για επιπλέον δράσεις (Τουρισμός, Πολιτισμός). Στην ίδια λογική της λογιστικής κατανομής κινούνται και σήμερα οι προτάσεις των Αυτοδιοικητικών Θεσμών Α΄ και Β΄ βαθμού, διεκδικώντας μερίδιο χρηματοδότησης και όχι μερίδιο Έργων. Ο τρόπος αυτής της κατανομής μόνο αρνητική εμπειρία μας έχει αποφέρει από την έως τώρα εφαρμογή του. Και επειδή η Αυτιδιοίκηση εντέλλεται σήμερα μέσα και από την εφαρμογή της Μεταρρύθμισης να προωθήσει τα συμφέροντα και την Τοπική Ανάπτυξη του ίδιου του εκλογικού σώματος και της Κοινωνίας που εκπροσωπεί. Συνεπώς: 1. Το ζήτημα δεν είναι τι θα πάρει ποσοστιαία ο κάθε Αυτοδιοικητικός Φορέας Α΄ και Β΄ βαθμού, αλλά τι έργα θα επιλεγούν, τα οποία θα υλοποιούνται από τον Φορέα που ασκεί την αρμοδιότητα, ενώ στο τέλος θα μπορούσε να υφίσταται έλεγχος εξομάλυνσης της κατανομής αναλογικά, σύμφωνα με την ενεργειακή συνεισφορά κάθε περιοχής. 2. Αξιοποίηση του ΕΑΠ με νέο πνεύμα και σχεδιασμό ως πραγματικό αναπτυξιακό πόρο μέσα στα πλαίσια της αναδιάταξης και ενίσχυσης των αρμοδιοτήτων των Αυτοδιοικητικών Θεσμών, ένα αντίστοιχο ΕΣΠΑ, δηλαδή, σε συνέργεια με όλα τα άλλα Αναπτυξιακά Προγράμματα για την υλοποίηση και προώθηση μεγάλης έντασης και απόδοσης (οικονομικής, κοινωνικής κ. λ. π.), έργων και δράσεων. Η υλοποίηση του ΕΑΠ ανατίθεται στα όργανα που σύμφωνα με την τελευταία Αυτοδιοικητική Μεταρρύθμιση εντέλλονται για τον Αναπτυξιακό Σχεδιασμό και την υλοποίηση μεγάλων αναπτυξιακών έργων (Περιφέρεια και Δήμοι), με παράλληλη κατάργηση της 15μελούς Επιτροπής Παρακολούθησης. 3. Τέλος θεσμοθέτηση, αποτελεσματικού – αξιόπιστου μηχανισμού ελέγχου «νομιμότητας» των πράξεων υλοποίησης, κάτι που προϋποθέτει και την υιοθέτηση και καθορισμό, καθαρών στόχων και κανόνων υλοποίησης του προγράμματος.