Άρθρο 100 – Μη υπαγωγή στις διατάξεις των άρθρων 96 επ. του ν. 4495/2017

Η παρ. 1 του άρθρου 89 του ν. 4495/2017 αντικαθίσταται και το άρθρο 89 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 89
Απαγόρευση υπαγωγής

1. Δεν υπάγονται στις διατάξεις των άρθρων 96 επ. αυθαίρετες κατασκευές και αλλαγές χρήσης που εμπίπτουν στις περιπτώσεις του παρόντος, καθώς και οι περιπτώσεις των κτιρίων που χαρακτηρίζονται αυθαίρετα ως προς τη χρήση κατ’ εφαρμογή της παρ. 4 του άρθρου 26 του ν. 4067/2012.
2. Απαγορεύεται η μεταβίβαση δικαιώματος ακινήτου ή αυτοτελούς διηρημένης ιδιοκτησίας ή η σύσταση εμπράγματου δικαιώματος σε ακίνητο στο οποίο έχει εκτελεστεί αυθαίρετη κατασκευή ή έχει εγκατασταθεί αυθαίρετη αλλαγή χρήσης εφόσον η αυθαίρετη κατασκευή ή αυθαίρετη αλλαγή χρήσης βρίσκεται:
α) σε εγκεκριμένο κοινόχρηστο χώρο της πόλης ή του οικισμού. Εξαιρούνται οι περιπτώσεις στις οποίες δεν έχει συντελεστεί η αναγκαστική απαλλοτρίωση επί ακινήτων στα οποία υφίστανται εμπράγματα δικαιώματα πολιτών. Σε περίπτωση υπαγωγής στον παρόντα, δεν επηρεάζονται το κύρος και η διαδικασία απαλλοτρίωσης και τα αυθαίρετα κτίσματα δεν αποζημιώνονται,
β) σε παραχωρημένους σε δημόσια κοινή χρήση, χώρους του οικοπέδου της παρ. 58 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012,
γ) εντός παρόδιας στοάς, η οποία υφίστατο κατά το χρόνο εκτέλεσης της αυθαίρετης κατασκευής,
δ) παρά το όριο των διεθνών, εθνικών, επαρχιακών ή δημοτικών ή κοινοτικών οδών, εντός ζώνης διάστασης ποσοστού πενήντα τοις εκατό (50%) των οριζόμενων από τη νομοθεσία περί μέτρων για την ασφάλεια της υπεραστικής συγκοινωνίας, οι οποίοι ίσχυαν κατά την εκτέλεση ή εγκατάστασή τους. Εξαιρούνται αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετες αλλαγές χρήσεις σε κτίρια για τα οποία έχει χορηγηθεί νομίμως οικοδομική άδεια, σε μικρότερη απόσταση από τα οριζόμενα στην παρούσα περίπτωση, καθώς και αυτοτελείς κατασκευές που περιλαμβάνονται στην παρ. 7 του άρθρου 17 του ν. 4067/2012, εκτός της περ. δ’ αυτής, καθώς και αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετες αλλαγές χρήσης τουριστικών εγκαταστάσεων που βρίσκονται σε επαφή με τα όρια δημοτικών ή κοινοτικών οδών, σε απόσταση μικρότερη από τα οριζόμενα στην παρούσα αλλά σε κάθε περίπτωση εκτός των ορίων απαλλοτρίωσης και με την προϋπόθεση ότι λειτουργούσαν και είχε χορηγηθεί άδεια λειτουργίας από τον Ε.Ο.Τ. πριν από τις 28.7.2011,
ε) σε δημόσιο κτήμα,
στ) σε δάσος, σε δασική ή αναδασωτέα έκταση,
ζ) στον αιγιαλό και στον παλαιό αιγιαλό. Εξαιρούνται οι περιπτώσεις αυθαίρετων κατασκευών ή χρήσεων εντός του παλαιού αιγιαλού, εφόσον υφίστανται νομίμως εμπράγματα δικαιώματα πολιτών που προϋφίστανται της σχετικής οριοθέτησης του παλαιού αιγιαλού, καθώς και οι περιπτώσεις στον παλαιό αιγιαλό για τις οποίες εκκρεμεί δικαστική απόφαση, μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, για την εξαίρεση των κτισμάτων σύμφωνα με τη σχετική χάραξη. Σε περίπτωση υπαγωγής στον παρόντα, δεν επηρεάζονται το κύρος και η διαδικασία τυχόν απαλλοτρίωσης, καθώς και η επιβολή των κυρώσεων μετά την έκδοση της πρωτόδικης δικαστικής απόφασης, ανεξαρτήτως της αναστολής των ποινικών κυρώσεων που προβλέπονται στον παρόντα. Σε περίπτωση απαλλοτρίωσης τα αυθαίρετα κτίσματα δεν αποζημιώνονται.
Στην έννοια των απαγορευτικών περιοχών της παρούσας παραγράφου περιλαμβάνονται και η όχθη και η παλαιά όχθη, όπως ορίζονται στο άρθρο 1 του ν. 2971/2001 Α’ 285),
η) στη ζώνη παραλίας. Εξαιρούνται οι περιπτώσεις που δεν έχει συντελεστεί η απαλλοτρίωση και οι αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις προϋφίστανται της σχετικής οριοθέτησης της ζώνης. Σε περίπτωση υπαγωγής στον παρόντα νόμο δεν επηρεάζονται το κύρος και η διαδικασία απαλλοτρίωσης και τα αυθαίρετα κτίσματα δεν αποζημιώνονται. Στην έννοια της απαγορευτικής περιοχής της παρούσας περιλαμβάνεται και η παρόχθια ζώνη, όπως ορίζεται στο άρθρο 1 του ν. 2971/2001,
θ) σε αρχαιολογικό χώρο Ζώνης Α, εξαιρουμένων των αυθαιρέτων κατασκευών που πραγματοποιήθηκαν πριν την κήρυξη της αρχαιολογικής ζώνης εφόσον δεν απαγορευόταν η δόμηση,
ι) σε αρχαιολογικό χώρο εκτός Ζώνης Α, εκτός αν δεν απαγορευόταν η εκτέλεση οικοδομικών εργασιών κατά το χρόνο εκτέλεσης της αυθαίρετης κατασκευής ή εγκατάστασης της αυθαίρετης χρήσης. Σε κάθε περίπτωση εξαιρούνται οι αυθαίρετες κατασκευές που πραγματοποιήθηκαν πριν την κήρυξη της αρχαιολογικής ζώνης εφόσον δεν απαγορευόταν η δόμηση,
ια) σε ιστορικό τόπο, ιστορικό διατηρητέο οικισμό και περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους εκτός αν δεν απαγορευόταν η εκτέλεση οικοδομικών εργασιών κατά το χρόνο εκτέλεσης της αυθαίρετης κατασκευής ή εγκατάστασης της αυθαίρετης χρήσης,
ιβ) σε παραδοσιακό οικισμό ή παραδοσιακό τμήμα πόλης, με την επιφύλαξη των οριζομένων στο άρθρο 116 του παρόντος,
ιγ) σε ρέμα, κρίσιμη παράκτια ζώνη, κατά την έννοια των άρθρων 2 περ. 10 και 12 παρ. 8α του ν. 3937/ 2011 (Α’ 60) ή προστατευόμενη περιοχή του άρθρου 19 του ν. 1650/1986 (Α’ 160), αν απαγορευόταν η εκτέλεση κάθε οικοδομικής εργασίας κατά το χρόνο εκτέλεσης της αυθαίρετης κατασκευής ή η χρήση κατά την εγκατάσταση της αυθαίρετης χρήσης.
Στην περίπτωση οριοθετημένων ρεμάτων ή όπου υπάρχει προσωρινή οριογραμμή, κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 4258/2014 (A’ 94) απαγορεύεται η υπαγωγή εντός της περιοχής που περικλείεται από τις οριογραμμές του ρέματος. Στην περίπτωση αυθαίρετης κατασκευής, η οποία βρίσκεται μεταξύ της οριογραμμής και της οικοδομικής γραμμής, εφαρμόζεται συντελεστής επιβάρυνσης ίσος με τον συντελεστή πρασιάς του Παραρτήματος Α’ του παρόντος.
Στην περίπτωση μη οριοθετημένων ρεμάτων ή έλλειψης προσωρινών οριογραμμών κατά τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 4258/2014, θεωρούνται ως προσωρινές οριογραμμές αποκλειστικά για την εφαρμογή του παρόντος κατά περίπτωση οι εξής:
α) στα μικρά ρέματα με έκταση λεκάνης απορροής μικρότερης ή ίσης του ενός (1) τετραγωνικού χιλιομέτρου (τ.χ.), όταν βρίσκονται εκτός ορίων οικισμών ή σχεδίων πόλεως, ή μικρότερης ή ίσης του μισού (0,50) τ.χ., όταν βρίσκονται εντός ορίων οικισμών ή σχεδίων πόλεως, οι οριογραμμές συμπίπτουν με τις γραμμές όχθης,
β) στα μεσαία ρέματα με έκταση λεκάνης απορροής μικρότερης ή ίσης των δέκα (10) τ.χ., όταν βρίσκονται εκτός ορίων οικισμών ή σχεδίων πόλεως, ή μικρότερης ή ίσης των πέντε (5) τ.χ., όταν βρίσκονται εντός ορίων οικισμών ή σχεδίων πόλεως, γραμμή είκοσι (20) μέτρων εκατέρωθεν της βαθιάς γραμμής του ρέματος,
γ) στα μεγάλα ρέματα με έκταση λεκάνης απορροής μεγαλύτερης των δέκα (10) τ.χ., όταν βρίσκονται εκτός ορίων οικισμών ή σχεδίων πόλεως, ή μεγαλύτερης των πέντε (5) τ.χ., όταν βρίσκονται εντός ορίων οικισμών ή σχεδίων πόλεως, γραμμή πενήντα (50) μέτρων εκατέρωθεν της βαθιάς γραμμής του ρέματος.
ιδ) σε κηρυγμένο διατηρητέο κτίριο, ή σε κτίριο που είναι μνημείο κατά τις διατάξεις του ν. 3028/2002 (Α’ 153), με την επιφύλαξη των οριζομένων στο άρθρο 117 του παρόντος,
ιε) σε χαρακτηρισμένο επικινδύνως ετοιμόρροπο κτίριο, σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ. 13/22.4.1929 «Περί επικινδύνων οικοδομών» (Α’ 153).
ιστ) εκτός σχεδίου πόλεως ή εκτός ορίων οικισμού εφόσον το ανώτατο ύψος της αυθαίρετης κατασκευής ή του χώρου, που έχει εγκατασταθεί η αυθαίρετη αλλαγή χρήσης, υπερβαίνουν το ύψος της κορυφογραμμής. Εξαιρούνται αυθαίρετες κατασκευές και αυθαίρετες αλλαγές χρήσεις σε κτίρια που έχουν κατασκευαστεί προ της 31.12.2003,
ιζ) εντός απόστασης μικρότερης ή ίσης των είκοσι πέντε (25) μέτρων εφόσον πρόκειται για γραμμή μεταφοράς υψηλής τάσης 400 KV ή απόστασης μικρότερης ή ίσης των είκοσι (20) μέτρων για γραμμή μεταφοράς υψηλής τάσης 66 ή 150 ΚV εκατέρωθεν του άξονα διέλευσης και καθ’ όλο το μήκος της, εκτός αν συνοδεύεται από έγκριση Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας κατά το άρθρο 118 του παρόντος,
ιη) σε περιοχές που υπόκεινται σε περιορισμούς για την προστασία εναέριας κυκλοφορίας, εκτός αν συνοδεύεται από σχετική έγκριση της υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.».

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 10:33 | ΖΑΜΠΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ-ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ EPI TIMH

    Προτείνεταιτο εδαφιο ΣΤ’ της παραγραφου 2 του υπό αντικατασταση αρθρου 89 του Ν. 4495/2017 να διαμορφωθεί κατ’αναλογια με τα λοιπά εδαφια (π.χ Θ’, Ι’, ΙΑ’, ΙΣΤ’ …)ως εξης:
    «στ. Σε δάσος, σε δασική ή αναδασωτέα έκταση, εξαιρουμένων των αυθαιρέτων κατασκευών που πραγματοποιήθηκαν καθ’υπέρβαση οικοδομικής αδείας πριν την κήρυξη της αναδάσωσης και εφόσον δεν απαγορευόταν η δόμηση».

  • 3 Σεπτεμβρίου 2020, 11:20 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΡΑΠΑΣ

    Τέλος Σεπτέμβρη τελειώνει θεωρητικά η παράταση για την υπαγωγή Κατ. 5. Πρόκειται για κάτι αδιανόητο για όποιον έχει επαφή με την καθημερινότητα. Το ορθότερο είναι όπως έχει προταθεί από φορείς να παραταθεί η εν λόγω προθεσμία μεχρί την ταυτότητα του κτιρίου. Πως άλλωστε λήγει η δυνατότητα υπαγωγής Κατ. 5 όταν τροποποιείται παράλληλα πλήθος διατάξεων νόμου?
    Ο Υπουργός δήλωσε προχθές ότι είναι ορθό να λήγει η δυνατότητα υπαγωγής για τους ιδιοκτήτες με μεγάλες παραβάσεις που δεν έχουν δηλώσει εδώ και περίπου 10 χρόνια , κατί που φαίνεται λογικό καταρχήν , πλήν όμως δεν έχει λάβει υπόψη την πραγματική κατάσταση, πχ με τις μακροχρόνιες προαπαιτούμενες εγκρίσεις αρχαιολογίας, πράξεις χαρακτηρισμού κλπ.
    Επί παραδείγματι με το εν λόγω άρθρο απαγορεύεται η υπαγωγή σε δάση ή δασική έκταση.
    Με την Εγκ 2/2019 ΔΑΟΚΑ/ΥΠΕΝ προστέθηκε σε αντίθεση με τους προηγούμενους νόμους τακτοποιήσεων ότι «Στην περίπτωση στ) για είναι δυνατή η υπαγωγή θα πρέπει να προκύπτει ότι η έκταση δεν είναι δασική, είτε από κυρωμένο δασικό χάρτη, είτε από τελεσίδικη πράξη χαρακτηρισμού.»
    Τι γίνεται όμως στις περιπτώσεις που δεν έχουν αναρτηθεί δασικοί χάρτες?
    Τι γίνεται σε περιοχές οικιστικών πυκνώσεων που οι δασάρχες πλέον δεν προχωρούν τις πράξεις χαρακτηρισμού?
    Σε τέτοιους οικισμούς (περιοχές οικιστικών πυκνώσεων) δεν μπορεί τυπικά να γίνει πλέον καμία υπαγωγή και επομένως δεν φταίνε αυτοί οι ιδιοκτήτες μικρών ή μεγάλων παραβάσεων.
    Συνεπώς η δυνατότητα υπαγωγής πρέπει να παρατείνεται όσο δεν υπάρχουν δασικοί χάρτες σε ισχύ αφού για την τακτοποίηση απαιτείται τελεσίδικα να μην είναι δασικό το ακίνητο.

  • 29 Αυγούστου 2020, 23:41 | Γιώργος Π.

    Συμφωνώ σε κτίρια προ 75 να υπάρχει δυνατότητα να τακτοποιηθούν ερκερ, εξώστες , μικρές προεξοχές εως 20εκ πάνω απο κοινόχρηστο χώρο πόλης και σε ύψος μικρότερο των 3μ. Πολλά ισόγεια διαμερίσματα στο κέντρο της Αθήνας σε πολυκατοικίες που έχουν κλείσει την 50ετία έχουν τέτοιου τύπου παραβάσεις και η κατεδάφιση τους (αυθαιρεσίες) δημιουργεί πολλά προβλήματα ενώ χάνουν και το δικαίωμα μεταβίβασης.

  • 21 Αυγούστου 2020, 20:54 | Ξυνομηλάκης Δημήτρης

    Υπαγωγής στις Δ/ξεις του ν. 4495 / 17 ΦΕΚ 167Α, κατασκευών και χρήσεων εντός κληροδοτήματος
    Κτίρια, εγκαταστημένες χρήσεις και λοιπές κατασκευές που έχουν ολοκληρωθεί προ της
    28/07/2011 και στον περιβάλλοντα χώρο εντός των ορίων του
    κληροδοτήματος και που συνεισφέρουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο:
     στην απρόσκοπτη λειτουργία του κληροδοτήματος,
     στην κάλυψη των αυξημένων απαιτήσεων για την εκπλήρωση των σκοπών της
    διαθήκης
     την συντήρηση των κτιριακών εγκαταστάσεων, του περιβάλλοντος χώρου
     την κάλυψη των απαιτούμενων οργανωτικών, διοικητικών και διαχειριστικών
    δαπανών,
    Μετά από την σύμφωνη γνώμη του αρμοδίου ΚΕ.Σ.Α. δύναται να υπαχθούν οριστικά στις
    διατάξεις του ν. 4495/17 κατ’ εξαίρεση κάθε άλλης σχετικής διάταξης.
    Η παρούσα θα συνοδεύεται από Τοπογραφικό Διάγραμμα , Διάγραμμα Κάλυψης και
    αναλυτική Τεχνική Έκθεση μηχανικού.

  • 20 Αυγούστου 2020, 22:48 | ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ

    διευκρινιστικά στο Άρκρο 100
    Μη υπαγωγι ςτισ διατάξεισ των άρκρων 96 επ. του ν. 4495/2017:

    Σύμφωνα με το Αρ. 4 του ΠΔ 99/18 (ΦΕΚ 187 – 05/11/2018), απόσπασμα του οποίου
    παρατίθεται,
    δικαίωμα εκπόνησης Αρχιτεκτονικών Μελετών ανεξάρτητα του τύπου αδείας, ακόμα
    και όταν αυτές αφορούν εσωτερικές διαρρυθμίσεις:
    ΄΄ παραδοσιακό οικισμό, παραδοσιακό ή ιστορικό τμήμα πόλης, οικιστικό σύνολο που έχει χαρακτηρισθεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο, καθώς και για κηρυγμένα διατηρητέα κτήρια ή νεότερα μνημεία – Διαμορφώσεις και επεμβάσεις σε κοινόχρηστους χώρους, σε οικιστικά σύνολα όταν πρόκειται για παραδοσιακούς οικισμούς, κηρυγμένους διατηρητέους ή ιστορικά κέντρα πόλεων ΄΄
    έχουν μόνο οι διπλωματούχοι Αρχιτέκτονες Μηχανικοί.

  • 20 Αυγούστου 2020, 21:32 | Γιολάντα

    Να επιτρέπεται η υπαγωγή των ερκερ και των εξωστών πάνω απο κοινόχρηστο χώρο για κτίσματα/οριζόντιες της κατηγορίας 1 (προ του 1975), ανεξαρτήτως διαστάσεων και ύψους πάνω από το πεζοδρόμιο. Υφίσταται πάνω απο 45 χρόνια! Ίσως να εξαιρεθούν και να μην τακτοποιούνται όσα έχουν καταγγελία.