Άρθρο 83 – Πολεοδομικά κίνητρα

Οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 10 του ν. 4067/2012 αντικαθίστανται και το άρθρο 10 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 10
Κίνητρα για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές

1. Σε περίπτωση οικοπέδων (αυτοτελών ή εκ συνενώσεως), που βρίσκονται εντός σχεδίου πόλεως στις γεωγραφικές περιφέρειες:
α) των Δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Αττικής και
β) των αναφερόμενων στην παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 1561/1985 (Α’ 148), Δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, όπως και στις δύο περιπτώσεις, καθορίζονταν πριν την έναρξη ισχύος του ν. 2539/1997 (Α’ 244), και οι οποίοι, για τις παραπάνω περ. α και β, είχαν κατά την εκάστοτε πιο πρόσφατη απογραφή πληθυσμού μεγαλύτερο των είκοσι πέντε χιλιάδων (25.000) κατοίκων, και
γ) των Δήμων Πάτρας, Λάρισας, Ηρακλείου, Χανίων, Βόλου, Νέας Ιωνίας Μαγνησίας, Ιωαννίνων, όπως καθορίζονταν πριν την έναρξη ισχύος του ν. 2539/1997, και των οικισμών με πληθυσμό μεγαλύτερο των πενήντα χιλιάδων (50.000) κατοίκων, σύμφωνα με την εκάστοτε πρόσφατη απογραφή πληθυσμού, εφόσον τα οικόπεδα των παραπάνω περιπτώσεων δεν εμπίπτουν σε παραδοσιακούς οικισμούς και παραδοσιακά τμήματα πόλης, ή σε ιστορικούς τόπους ή σε περιοχές με αποκλειστική χρήση κατοικίας και όταν το εμβαδόν τους είναι μεγαλύτερο της κατά κανόνα αρτιότητας της περιοχής, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής, παρέχονται τα ακόλουθα κατά περίπτωση πολεοδομικά κίνητρα, εφόσον τηρούνται οι ακόλουθες κατά περίπτωση προϋποθέσεις και σε κάθε περίπτωση με την προϋπόθεση ο αριθμός των κτιρίων που δημιουργούνται να είναι μικρότερος του Β/2 και ίσος με τη μικρότερη προκύπτουσα ακέραιη μονάδα με ελάχιστο το ένα:
αα. Με την προϋπόθεση ποσοστιαίας μείωσης του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά ΑX10%, δίνεται το κίνητρο ποσοστιαίας αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης του οικοπέδου κατά ΑΧ10%.
ββ. Με τις προϋποθέσεις ποσοστιαίας μείωσης του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά ΑX15%, απόσυρσης κτιρίου κύριας χρήσης εμβαδού τουλάχιστον ενός τετάρτου του υπάρχοντος επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης της περιοχής, δίνεται το κίνητρο ποσοστιαίας αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης του οικοπέδου κατά ΑΧ15%.
γγ. Με τις προϋποθέσεις ποσοστιαίας μείωσης του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά ΑX20%, απόδοσης σε κοινή δημόσια χρήση επιφάνειας ίσης με την αύξηση της επιφάνειας δόμησης δια του συντελεστή δόμησης, δίνεται το κίνητρο ποσοστιαίας αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης του οικοπέδου κατά ΑΧ20%.
δδ. Με τις προϋποθέσεις:
− ποσοστιαίας μείωσης του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά ΑX25%,
− απόδοσης σε κοινή δημόσια χρήση επιφάνειας ίσης με την αύξηση της επιφάνειας δόμησης δια του συντελεστή δόμησης,
− απόσυρσης κτιρίου κύριας χρήσης εμβαδού τουλάχιστον ενός τετάρτου του υπάρχοντος επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης της περιοχής,
δίνεται το κίνητρο ποσοστιαίας αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης του οικοπέδου κατά ΑΧ25%.
Σε κάθε περίπτωση δίνεται κίνητρο προσαύξησης του επιτρεπόμενου ύψους, έως το ανώτατο επιτρεπόμενο κατά το άρθρο 15 ύψος, για τον προσαυξημένο συντελεστή δόμησης, ή προσαύξηση του επιτρεπόμενου ύψους κατά ένα (1) μέτρο, όταν αυτό ορίζεται από ειδικές πολεοδομικές διατάξεις που ισχύουν στην περιοχή. Εξαιρούνται της ανωτέρω εφαρμογής οι περιοχές που βάσει προεδρικών διαταγμάτων ή υπουργικών αποφάσεων έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ειδικής προστασίας (ως αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, παραδοσιακοί οικισμοί και παραδοσιακά τμήματα πόλης) ή το ύψος τους έχει καθοριστεί με γνώμονα την αντιμετώπιση της σεισμικής επικινδυνότητας, λόγω ασφάλειας εναέριας κυκλοφορίας (πλησίον αεροδρομίων) ή αφορούν σε περιπτώσεις διατηρητέων κτιρίων και μνημείων.
Η επιφάνεια που αποδίδεται σε κοινή δημόσια χρήση, συνέχεται με κοινόχρηστο χώρο του ρυμοτομικού σχεδίου και η μία πλευρά της ταυτίζεται με όλο το μήκος του προσώπου του οικοπέδου με την προϋπόθεση ότι έχει βάθος τουλάχιστον ενάμιση (1,5) μ. Σε περίπτωση που η ως άνω παραχωρούμενη επιφάνεια υπερβαίνει το ελάχιστο επιτρεπόμενο, η μια πλευρά της ταυτίζεται κατ’ ελάχιστο με το 1/3 του μήκους του προσώπου του οικοπέδου με τρόπο ώστε το βάθος της να είναι μικρότερο του πλάτους. Σε κάθε περίπτωση το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής για τη διατύπωση της γνώμης του λαμβάνει υπόψη του ιδίως τα κριτήρια του περιβαλλοντικού οφέλους και της βέλτιστης απόδοσης σε κοινή χρήση.
ε. Για τις ανωτέρω περ. α’, β’, γ’, δ’ με Β>2, η διαμόρφωση τυφλών όψεων επιτρέπεται μόνον κατόπιν γνωμοδότησης του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής, το οποίο πιστοποιεί την αδυναμία ανέγερσης της οικοδομής χωρίς τυφλές όψεις, εξαντλουμένων των όρων και περιορισμών δόμησης.
Επίσης, σε περίπτωση οικοπέδου με Β>5 οι διατάξεις των ανωτέρω περ. α’, β’, γ’, δ’ εφαρμόζονται μόνο μετά από σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής.
στ. Όταν τα οικόπεδα των παραπάνω περ. α’ , β’ , γ’ , δ’ δημιουργούνται από συνένωση οικοπέδων, εκ των οποίων τουλάχιστον το ένα είναι άρτιο κατά παρέκκλιση ή ρυμοτομούμενο ή τυφλό ή μη οικοδομήσιμο, παρέχονται τα παραπάνω κίνητρα με εφαρμογή των αντίστοιχων τύπων όπου Α=1 για κάθε λόγο Β.
ζ. Σε περίπτωση οικοπέδων τουλάχιστον τεσσάρων χιλιάδων (4.000) τ.μ. με απόδοση σε κοινή δημόσια χρήση του 100% του ακαλύπτου παρέχεται το εξής κίνητρο: αύξηση της επιτρεπόμενης δόμησης του υπάρχοντος οικοπέδου κατά 35% με προσθήκη καθ’ ύψος μέχρι 30% επιπλέον του επιτρεπόμενου της περιοχής με τις προϋποθέσεις ποσοστιαίας μείωσης του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά ΑΧ35% και αριθμού των κτιρίων που δημιουργούνται μικρότερου του Β/2 και ίσο με τη μικρότερη προκύπτουσα ακέραιη μονάδα με ελάχιστο το ένα.
Στην περίπτωση αυτή απαγορεύεται η διαμόρφωση τυφλών όψεων των κτιρίων με κατάλληλη χωροθέτησή τους στο οικόπεδο.
η. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής, είναι δυνατή η έγκριση της γενικής διάταξης και ογκοπλαστικής διαμόρφωσης κτιρίων σε οικόπεδα ελάχιστου εμβαδού 3.000 τ.μ., κατά παρέκκλιση των διατάξεων του παρόντος νόμου, με προϋπόθεση την τήρηση του ισχύοντος συντελεστή δόμησης της περιοχής, ο οποίος πρέπει να είναι τουλάχιστον 1,6 και του ανώτατου επιτρεπόμενου ύψους κτιρίων που ορίζεται με τον παρόντα νόμο. Η παρούσα διάταξη ισχύει και για την υλοποίηση μελέτης που έχει βραβευθεί σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ανεξαρτήτως εμβαδού του οικοπέδου.
Στις ανωτέρω περιπτώσεις απαγορεύεται η διαμόρφωση τυφλών όψεων των κτιρίων με κατάλληλη χωροθέτησή τους στο οικόπεδο.
Για τις ανωτέρω περ. α’ , β’ , γ’ και δ’ , ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) της αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης εξασφαλίζεται υποχρεωτικά με την έκδοση Τίτλου Εισφοράς Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου και την αντιστοίχισή του με Τίτλο Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης μέσω της Τράπεζας Δικαιωμάτων Δόμησης και Κοινόχρηστων Χώρων.
2. Η απόδοση σε κοινή δημόσια χρήση γίνεται με συμβολαιογραφική πράξη, η οποία υποβάλλεται στην αρμόδια υπηρεσία δόμησης πριν την έκδοση της άδειας δόμησης, ενώ σε κάθε περίπτωση, το απομειούμενο οικόπεδο θα πρέπει να πληροί τις προϋποθέσεις της κατά κανόνα αρτιότητας της περιοχής . Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μπορεί να καθορίζεται η διαδικασία απόδοσης σε κοινή χρήση, καθώς και κάθε λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρ. 1 και της παρούσας.
3. Στους παραχωρημένους σε δημόσια χρήση χώρους του οικοπέδου επιτρέπεται η διαμόρφωση από τον οικείο δήμο χώρου πρασίνου και η τοποθέτηση κατασκευών στοιχείων αστικού εξοπλισμού και η συντήρησή τους βαρύνει το Δήμο. Δεν επιτρέπεται εγκατάσταση συλλογής σκουπιδιών, περιπτέρων ή παιδικής χαράς.
4. Για την έκδοση άδειας δόμησης, σύμφωνα με την παρ. 1, επί οικοπέδου που αποτελεί οικοδομικό τετράγωνο απαιτείται έγκριση του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής.
5. Επιτρέπεται η ενοποίηση των υποχρεωτικών ακάλυπτων χώρων των οικοπέδων ενός οικοδομικού τετραγώνου ή μέρους του, προς κοινή χρήση των ενοίκων του οικοδομικού τετραγώνου ή μέρους του, χωρίς να θίγονται τα δικαιώματα κυριότητας.
6. Για την εφαρμογή της προηγούμενης παραγράφου απαιτείται απόφαση πλειοψηφίας της συνέλευσης των ιδιοκτητών των ακινήτων που βρίσκονται στο οικοδομικό τετράγωνο, η οποία λαμβάνεται με πλειοψηφία του 67% των ψήφων του κάθε οικοπέδου, και με την οποία καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι και ο τρόπος ενοποίησης, διαμόρφωσης και χρήσης των ακάλυπτων χώρων, καθώς και τα αναγκαία μέτρα, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής προσπέλαση στους χώρους αυτούς.
7. Κατά την έγκριση, επέκταση, αναθεώρηση ή τροποποίηση ρυμοτομικού σχεδίου μπορεί να προβλέπεται:
α) Η ενοποίηση των ακάλυπτων χώρων των οικοπέδων κάθε οικοδομικού τετραγώνου και η θέση των χώρων αυτών στη χρήση όλων των ενοίκων των κτιρίων του τετραγώνου αυτού. Στην περίπτωση αυτή η ενοποίηση γίνεται σύμφωνα με τους όρους που θεσπίζονται με το ρυμοτομικό σχέδιο.
β) Η δημιουργία δικτύου ελεύθερων δημόσιων προσβάσιμων κοινόχρηστων χώρων αποκλειστικά για πεζούς, με χρήση των ακάλυπτων χώρων των οικοπέδων και με κίνητρο την αύξηση μέχρι και 20% της επιτρεπόμενης δόμησης, με ταυτόχρονη διατήρηση των προβλεπόμενων υποχρεωτικών ακάλυπτων χώρων.
γ) Για περιπτώσεις περιοχών εντός πόλεων όπως ορίζεται στην παρ. 1, η οριοθέτηση περιοχής εντός της οποίας είναι δυνατή η οικοδόμηση στο πλαίσιο του ισχύοντος συντελεστή δόμησης και κατά παρέκκλιση των υπολοίπων διατάξεων του παρόντος νόμου, προκειμένου να διασφαλίζεται διάταξη κτιρίων και συνέχεια των ακαλύπτων, κατά τρόπο ώστε να μεγιστοποιείται το δημόσιο περιβαλλοντικό όφελος για την περιοχή, ή και να δημιουργείται μητροπολιτικός πόλος πολλαπλών λειτουργιών ή και να εφαρμόζονται πρότυπα προγράμματα αστικής ανάπτυξης ή ανασυγκρότησης. Η κατά τα ως άνω γενική διάταξη των κτιρίων και η ογκοπλαστική διαμόρφωσή τους εγκρίνεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής. Κατά την εφαρμογή της παρούσας διάταξης είναι δυνατή η κατά παρέκκλιση θέσπιση σ.δ. με προσαύξηση 50% από τον ισχύοντα για ιδιοκτησίες του Δημοσίου ή του δήμου.
δ) Για περιπτώσεις περιοχών εντός πόλεων όπως ορίζεται στην παρ. 1, η οριοθέτηση περιοχής εντός της οποίας είναι δυνατή η οικοδόμηση κατά παρέκκλιση των διατάξεων που αφορούν στο συντελεστή δόμησης, ποσοστό κάλυψης, ύψος κτιρίου, θέση και χρήση κτιρίου, προκειμένου να δημιουργείται μητροπολιτικός πόλος πολλαπλών λειτουργιών ή και να εφαρμόζονται πρότυπα προγράμματα αστικής ανάπτυξης ή ανασυγκρότησης. Η κατά τα ως άνω γενική διάταξη των κτιρίων και η ογκοπλαστική διαμόρφωσή τους εγκρίνεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετά από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής.
8. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Δικαιοσύνης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ρυθμίζονται όλα τα θέματα, που σχετίζονται με τη σύγκληση της συνέλευσης των ιδιοκτητών, την πρόσκληση των μελών, τη λήψη και γνωστοποίηση των αποφάσεων, τον τρόπο καθορισμού του συνολικού αριθμού των ψήφων και της κατανομής τους στους ιδιοκτήτες, η οποία γίνεται με βάση το εμβαδόν της ιδιοκτησίας και το ποσοστό συμμετοχής σε αυτή σε σχέση με το ολικό εμβαδόν του οικοδομικού τετραγώνου.
9. Με π.δ., που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μετά από σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής, η οποία διατυπώνεται κατόπιν εισήγησης του οικείου Δήμου, μπορούν να καθορίζονται περιοχές στις γεωγραφικές περιφέρειες των Δήμων, όπως καθορίζονταν πριν την έναρξη ισχύος του ν. 2539/1997, οι οποίοι δεν περιλαμβάνονται στην παρ. 1 του παρόντος και βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα, την Κρήτη και την Εύβοια, όπου εφαρμόζονται οι διατάξεις των παρ. 1 έως 4 του παρόντος.».

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 13:48 | ΚΟΣΚΙΝΑΣ ΚΩΣΤΑΣ (πολ/κός μηχ/κός)

    Το ελεύθερο ύψος 2,65 (πέραν των λοιπών προβλημάτων που επισημαίνονται από μεγάλο αριθμό συναδέλφων στα σχόλια της διαβούλευσης) λειτουργεί αποτρεπτικά στην κατασκευή Μεταλλικών κτιρίων.
    Η οριζόντια διαδοκίωση με τον μεταλλότυπο (λαμαρίνα) και την πλάκα (ελάχιστου πάχους 8 εκ.) αναλώνει ύψος κατ΄ελάχιστο 0,32μ.
    Με την ψευδοροφή και το υπόστρωμα εν τέλει προκύπτει πάχος 045.
    Αυτό σε συνδυασμό με το ελεύθερο ύψος 2,65μ. περιορίζει τον αριθμό ορόφων.

    Εξ΄αιτίας αυτού εκτείνονται τα κτίρια προς οριζόντια διάταξη με αποτέλεσμα τον περιορισμό των ακαλύπτων επιφανειών του οικοπέδου, με όλες τις επιπτώσεις που συνεπάγεται αυτό, αφ΄ενός στην δυνατότητα διαμόρφωσης του ακάλυπτου χώρου και την δημιουργία ευνοϊκού μικροκλίματος και αφ΄ετέρου στην αισθητική, την άνεση, και την ικανοποίηση των φυσιολογικών αναγκών του χρήστη, περαιτέρω και των παρακείμενων ιδιοκτητών και εν τέλει επιδρά κατ΄όμοιο τρόπο πολλαπλασιαστικά στο συνολικό οικιστικό ιστό της πόλης.
    Το φαινόμενο είναι εντονότερο στα Μεταλλικά κτίρια αλλά ασκεί σημαντική επιρροή και στα λοιπά εξ΄οπλισμένου σκυροδέματος.
    Το αποτέλεσμα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις επιδιώξεις του αρ.10 του Ν.4067/12 (αλλά και του άρθρου 83 αυτές της σχολιαζόμενης τροποποίησης του), που προκειμένου να επιτευχθεί ο περιορισμός της κάλυψης (και αύξησης των ακαλύπτων χώρων) παρέχεται κίνητρο ισόποσης αύξησης του Σ.Δ.

    Προτείνω την επαναφορά του ελεύθερου ύψους 2,40 δηλαδή στην αρχική τιμή του ΓΟΚ/85.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 10:44 | Αγριου Σταυρουλα

    Στον Νέο οικοδομικό κανονισμό που έβριθε διατάξεων που αύξαναν τον συντελεστή δόμησης, ως αντάλλαγμα για την ενεργειακή , περιβαλλοντική αναβάθμιση κτιρίων ( φυτεμένα δώματα, υποσκαφα κτίρια, συνενώσεις οικοπέδων, περιορισμό της κάλυψης, χρήση μονώσεων και εξωτερικών τοίχων , διπλά ενεργειακά κελύφη, δημιουργία ενεργειακού κτιρίου χαμηλής κατανάλωσης, κλιμακοστάσια που δεν μετρούν στον συντελεστή δόμησης ) ήρθαν να προστεθούν και πρόσθετες διατάξεις που τον επιτρεπόμενο συντελεστή δόμησης της περιοχής όπως οι διατάξεις της τροποποίησης του άρθρου 10 του ΝΟΚ που επεκτείνουν την χρήση του σε όλη την Ελλάδα ,σε οικισμούς πάνω από 50000 κατοίκους ,και στις νέες διατάξεις αύξησης του Δ.Σ για απόσυρση ορόφων( άρθρο 84 νομοσχεδίου με το οποίο προστέθηκε το άρθρο 10Α)

  • 1 Σεπτεμβρίου 2020, 14:01 | ΜΑΡΚΑΤΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ

    Άρθρο 83 / άρθ. 10 N.4067/12
    παρ 1 εδάφιο 2
    Θα πρέπει να τοποθετηθεί σε ξεχωριστή παράγραφο και η εφαρμογή να ισχύει μετά την δημοσίευση της ΖΥΣ του αντιστοίχου Δήμου

  • 25 Αυγούστου 2020, 09:00 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΡΟΥΣΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ

    1. Στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν.4067/2012 προστίθεται εδάφιο, ως εξής:
    «Για τις ανωτέρω περιπτώσεις α’,β’,γ’ και δ’, ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) της αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης εξασφαλίζεται υποχρεωτικά με την έκδοση Τίτλου Εισφοράς Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου και την αντιστοίχησή του με Τίτλο Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης μέσω της Τράπεζας Δικαιωμάτων Δόμησης και Κοινοχρήστων Χώρων».

    Η Μ.Σ.Δ. δεν έχει θεσμοθετηθεί και δεν ισχύει επί του παρόντος.
    Δεν είναι δυνατό ο νόμος να θέτει προϋποθέσεις που δεν έχουν ακόμη τεθεί σε ισχύ γιατι αυτοαναιρείται.

  • 12 Αυγούστου 2020, 18:57 | Θεόδωρος Κάντζος

    Προτείνεται η αντικατάσταση του παρακάτω εδαφίου της παρ.1 του άρθρου 10 :

    “Σε κάθε περίπτωση δίνεται κίνητρο προσαύξησης του επιτρεπόμενου ύψους, έως το ανώτατο επιτρεπόμενο κατά το άρθρο 15 ύψος, για τον προσαυξημένο συντελεστή δόμησης, ή προσαύξηση του επιτρεπόμενου ύψους κατά ένα (1) μέτρο, όταν αυτό ορίζεται από ειδικές πολεοδομικές διατάξεις που ισχύουν στην περιοχή.”

    με το εξής :

    Σε κάθε περίπτωση παραχωρείται, ταυτόχρονα με το παραπάνω κίνητρο ΣΔ, η αναλογική προσαύξηση του επιτρεπόμενου ύψους, ως εξής : Προσαύξηση ύψους (μ.) = Ποσοστό προσαύξησης ΣΔ * (ΣΔ/0,4) * 3,25 μ., ανεξάρτητα εάν το ύψος αυτό ορίζεται από ειδικές πολεοδομικές διατάξεις που ισχύουν στην περιοχή ή όχι.

    ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ :
    Ο παράγοντας Α του άρθρου 3 κυμαίνεται (ανά περίπτωση οικοπέδου) από 0,5 έως 1. Οπότε η προσαύξηση του ΣΔ από το άρθρο 10 θα κυμαίνεται γενικά από 5% έως 10% για την κατώτατη περίπτωση αα και θα φτάνει σε ποσοστά 12,5% έως 25% για την ανώτατη περίπτωση δδ.
    Η αναλογία προσαύξησης του ύψους για αύξηση του ΣΔ είναι (με βάση το άρθρο 15) στη γενική περίπτωση 3,25 μ. για κάθε 0,4 του ΣΔ. Δηλαδή για να πραγματοποιηθούν οι προσαυξήσεις της περίπτωσης αα του άρθρου 10 απαιτείται πρόσθετο ύψος που κυμαίνεται από 0,05*3,25/0,4=0,4 έως 0,1*3,25/0,4=0,8 μ. και της περίπτωσης δδ πρόσθετο ύψος που κυμαίνεται από 0,125*3,25/0,4=1 έως 0,25*3,25/0,4=2 μ.
    Όμως τα παραπάνω ύψη ισχύουν για μοναδιαίους ΣΔ και όχι για ΣΔ από 1,5 έως 3,0 που είναι οι συνήθεις συνδυαζόμενοι ΣΔ με τα κίνητρα του άρθρου 10. Τότε οι απαιτήσεις του πρόσθετου ύψους θα αρχίζουν από 0,6 μ. και θα φτάνουν στα 6 μ., οπότε το πρόσθετο 1 μ., που δίνεται στην περίπτωση των ειδικών πολεοδομικών διατάξεων, θα καλύπτει μόνον τις περιπτώσεις αα με παράγοντα Α=0,5.
    Δηλαδή θα υπάρξει προφανής δυσαναλογία στην αντιμετώπιση των περιοχών που δομούνται μέσω ειδικών πολεοδομικών διατάξεων (η πλειοψηφία) και καταστρατήγηση του πνεύματος του άρθρου 10 ως κίνητρο.
    Προτείνεται επομένως, για όλες τις περιοχές, παραχώρηση προσαύξησης ύψους αναλογική του ΣΔ, ως εξής :
    Προσαύξηση ύψους (μ.) = Ποσοστό προσαύξησης ΣΔ * (ΣΔ/0,4) * 3,25 μ.

  • 6 Αυγούστου 2020, 14:57 | ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

    Η διατύπωση των παρ 1 & 2 του άρθρου 10 , ήταν προβληματική από την αρχική ψήφιση του Ν4067/12, καθώς άφηνε περιθώρια σε διαφορές παρερμηνείες .
    Αυτές αποκαλύφθηκαν τα τελευταία 2 χρόνια μέσω της διαφάνειας που παρέχει το e-adeies όπου ανακαλύφθηκαν άδειες δόμησης με χρήση του bonus του άρθρου 10 σε περιοχές μη πυκνοδομημένες όπως η ΒΟΥΛΑ (4 άδειες) , η ΠΕΥΚΗ (3 άδειες) , ο Παπαγος ( 1 άδεια) .Φανταστείτε τι έχει γίνει από το 2012 έως το 2018 όπου δεν υπήρχε η πληροφόρηση από το e-adeies , τι έχει εράσαι!
    Ήταν τόσο απλό , αρκούσε να εκδοθεί μια διευκρινιστική εγκύκλιος (μέσα στις εκατοντάδες που εκδόθηκαν για τον Ν4067) , όπου θα παρατίθενται οι περίπου 50 δήμοι της περιοχής Αττικής όπου δεν επιτρέπονταν η χρήση του άρθρου 10 , καθώς όπως ήταν τα όρια τους το 1997 (προ Καλλικράτη) δεν ξεπερνούσαν τους 25000 κατοίκους ,σύμφωνα με την απογραφή του 1991 .Βέβαια οι Δήμοι ήταν σαφώς και οριστικά καθορισμένοι λογω του χρονικού περιορισμού του 1991.
    Η εγκύκλιος αυτή δεν εκδόθηκε , κακώς.
    Η τωρινή διόρθωση , ορθά προβλέπει την πιο προσφταη απογραφή , άρα του 2011 , όμως χωρίς πάλι την έκδοση της εγκυκλίου θα υπάρχουν πάλι «παρερμηνείες».
    Επίσης η έννοια του πυκνοδομημένου Δήμου δεν μπορεί να σχετίζεται μόνο με τον πληθυσμό των 25000 κατοίκων , αλλά πρέπει να υπολογιστεί με βάση την πυκνότητα πληθυσμού ανά KM2 επιφάνειας του δήμου!
    Δεν είναι δυνατόν η Βούλα , που me βάση την απογραφή του 2011 έχει 28 χιλ κατοίκους με τεραστα εκταση, να θεωρηθεί πυκνοδομημένη και να έχει το περιβαλλοντικό μπόνους .
    Εχει έκταση 8,878 kM2 και πληθυσμό 28364 κάτοικους το 2011 (είχε 17998 < 25000 το 1991) άρα αναλογία 28364/8,878 = 3.227 κατ/km 2
    και η ΠΕΥΚΗ έκταση 2,176 km2 με 21.352 κατοίκους το 2011 ( είχε 17987 ΤΟ 1991 ίδια με Βούλα !) άρα 21352 / 2.176 = 9.812 κατ/km2
    ΑΡΑ η ΠΕΥΚΗ έχει 3πλασια πυκνότητα δόμηση από ΒΟΥΛΑ και όμως η Βούλα με την συγκεκριμένη διατύπωση θεωρείται ΠΥΚΝΟΔΟΜΗΜΕΝΗ , ενώ η ΠΕΥΚΗ όχι
    Πρεπει α) να αλλαχτεί ο ορισμός σε σε πυκνότητα δόμησης β) να εκδοθεί διευκρινιστική εγκύκλιος που ανά δεκαετία (ανάλογα την εκάστοτε απογραφή) να ορίζει τους Δήμους οπού εφραμοζεται το άρθρο 10

  • 5 Αυγούστου 2020, 12:49 | Δημήτρης Οικονόμου

    Γενικοτερα στο συγκεκριμενο αρθρο θα επρεπε να δημιουργηθει προβλεψη για τις περιπτωσεις καθετων ιδιοκτησιων. Σε αυτην την περιπτωση θα επρεπε, ολα τα μεγεθη, οπως το εμβαδον αρτιοτητας ή ο επιτρεπομενος αριθμος κτιριων να υπολογιστουν στη ποσοστιαια συμμετοχη της καθε καθετου ιδιοκτησιας στο οικοπεδο, καθως αλλιως παραβιαζεται η αρχη της αναλογικοτητας σε αυτες τις περιπτωσεις που ειναι βασικη αρχη του πνευματος του οικοδομικου κανονισμου

  • 5 Αυγούστου 2020, 11:03 | Λυδάκης Αριστόδημος

    Με το άρθρο 83 που τροποποιεί τις παρ. 1 & 2 του άρθρου 10 του Ν.4067/2012 ορίζονται κίνητρα αύξησης δόμησης με αντάλλαγμα μείωση κάλυψης, απόσυρση παλαιών κτιρίων και απόδοση ακάλυπτου χώρου σε δημόσια χρήση με στόχο την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές.
    Ανατρέχοντας τώρα στο άρθρο 78 του Ν.4495/2017 παρ. 1 με τίτλο «Τροποποιούμενες διατάξεις Τμήματος Γ’» έχει προστεθεί εδάφιο που παρεμβαίνει στην παρ. 1 του άρθρου 10 του Ν.4067/2012 ως εξής:
    1. Στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν.4067/2012 προστίθεται εδάφιο, ως εξής:
    «Για τις ανωτέρω περιπτώσεις α’,β’,γ’ και δ’, ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) της αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης εξασφαλίζεται υποχρεωτικά με την έκδοση Τίτλου Εισφοράς Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου και την αντιστοίχησή του με Τίτλο Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης μέσω της Τράπεζας Δικαιωμάτων Δόμησης και Κοινοχρήστων Χώρων».
    Δηλαδή με το προαναφερθέν άρθρο 78 παρ. 1 υπάρχει παρέμβαση η οποία ουσιαστικά ακυρώνει σε μέγιστο βαθμό τα κίνητρα τα οποία θεσπίζονται με την παρ. 1 του άρθρου 10 του Ν.4067/2012.
    Εξάλλου και από πλευράς ορθής νομοτεχνικής προσέγγισης δεν είναι ούτε λογικό ούτε σύννομο να ισχύσει το 2020 ένα άρθρο νόμου και να υπάρχουν για το άρθρο αυτό «Τροποποιούμενες διατάξεις» που θεσπίστηκαν σε προγενέστερο χρόνο (το 2017) και μάλιστα αυτές να περιλαμβάνονται σε άλλο νόμο (εν προκειμένω στον Ν.4495/2017).
    Για τους προαναφερθέντες λόγους θα πρέπει η παράγραφος 1 του άρθρου 78 του Ν.4495/2017 να καταργηθεί.

  • 5 Αυγούστου 2020, 10:58 | Δημήτρης Οικονόμου

    Στο αρθρο 83 που αντικαθιστα μερη του αρθρου 10 προτεινω τα εξης :
    Οσον αφορα την αποσυρση κτιριου για παραδειγμα στην παραγραφο 1ββ. Θα επρεπε να διευκρινιστει οταν μιλαμε για εμβαδον κτιριου αν μιλαμε για το εμβαδον που μετραει στην δομηση. Το σωστο βεβαια κατα την γνωμη μου και κατι που θα επρεπε να εξεταστει θα ηταν να μιλαμε για ογκο κτιου και οχι εμβαδον. Ειτε μεικτο/συνολικο ογκο ειτε ογκο θερμαινομενων χωρων. Σε περιπτωση ομως που απλα μιλαμε για εμβαδον πρεπει να διευκρινστει αν μιλαμε για εμβαδον οροφων, εμβαδον και υπογειου, ενδεχομενως αν συνυπολογιζεται τακτοποιημενος κλειστος χωρος , ερκερ κτλ.