Άρθρο 72 – Τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου σε περίπτωση ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης

1. Σε περίπτωση που το Δημοτικό Συμβούλιο προτείνει προς τον αρμόδιο Περιφερειάρχη την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου, σύμφωνα με την αίτηση της παρ. 2 του άρθρου 70 ή τη μερική επανεπιβολή της απαλλοτρίωσης, ο Δήμος κινεί υποχρεωτικά τη διαδικασία τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου, προκειμένου να καταστεί οικοδομήσιμο το ακίνητο ή το μέρος αυτού που δεν είναι πλέον υπό απαλλοτρίωση ή για το οποίο δεν συντρέχει περίπτωση επανεπιβολής της απαλλοτρίωσης.
2. Εντός έξι (6) μηνών από την ημερομηνία κατά την οποία η απαλλοτρίωση ήρθη ή επανεπιβλήθηκε μερικώς, η αρμόδια υπηρεσία συντάσσει τοπογραφικό διάγραμμα εξαρτημένο στο σύστημα συντεταγμένων ΕΓΣΑ 87, στο οποίο αποτυπώνονται τα όρια της ιδιοκτησίας που βρίσκεται υπό ρυμοτομική απαλλοτρίωση και τυχόν οριοθετημένα ή μη υδατορέματα, εγκεκριμένοι αρχαιολογικοί χώροι, οριογραμμές αιγιαλού και παραλίας και δουλείες διέλευσης εναέριων γραμμών υψηλής τάσης ΔΕΗ ή αγωγού φυσικού αερίου, και εν γένει όλα τα απαραίτητα στοιχεία και τις προδιαγραφές των διαγραμμάτων της τροποποίησης ρυμοτομικών σχεδίων, καθώς και την πρόταση τροποποίησης του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου, προκειμένου το ακίνητο να καταστεί οικοδομήσιμο. Σε περίπτωση που προκύπτει η ύπαρξη μη οριοθετημένου υδατορέματος, το διάγραμμα συνοδεύεται από πρόταση καθορισμού οριογραμμών υδατορεμάτων, σύμφωνα με τον ν. 4258/2014 (Α΄ 94).
Σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της ανωτέρω προθεσμίας, το ανωτέρω τοπογραφικό συντάσσεται με επιμέλεια του αιτούντος, ο οποίος δικαιούται να ζητήσει από τον Δήμο την καταβολή της σχετικής δαπάνης. Το ανωτέρω τοπογραφικό θεωρείται από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία ως προς την ισχύ των αναγραφόμενων στοιχείων του ρυμοτομικού σχεδίου.
3. Με βάση την προτεινόμενη τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου, που συνοδεύει το διάγραμμα της παρ. 2, ο δεσμευμένος χώρος μετατρέπεται σε οικοδομήσιμο τηρώντας τη διαδικασία αναθεώρησης ρυμοτομικού σχεδίου της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 4067/2012.
4. Σε περιπτώσεις σχεδίων πόλεως που εγκρίθηκαν με τις διατάξεις του ν.δ. 17.7/16.8.1923 (Α’ 228), η εισφορά σε γη που επιβάλλεται κατά την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου, προκειμένου το ακίνητο να καταστεί οικοδομήσιμο για πρώτη φορά, υπολογίζεται κατά τις διατάξεις της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 20 του ν. 2508/1997.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 09:33 | ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ Δ/ΝΣΗΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ ΔΗΜΟΥ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ

    Άρθρο 72 -Τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου σε περίπτωση ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης
    Άρθρο 72 παρ. 1: “…ο Δήμος κινεί υποχρεωτικά τη διαδικασία τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου, προκειμένου να καταστεί οικοδομήσιμο”.
    • Σύμφωνα με τη γραμματική διατύπωση του νόμου και σε συνδυασμό με την παρ. 2, το τοπογραφικό διάγραμμα συντάσσεται εντός 6 μηνών από την ημερομηνία κατά την οποία η απαλλοτρίωση ήρθη ή επανεπιβλήθηκε μερικώς, άρα μετά από τη λήψη της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου με την οποία προτείνεται προς τον αρμόδιο Περιφερειάρχη η τροποποίηση ή η μερική επανεπιβολή. Επομένως, η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου θα εκδοθεί χωρίς την ύπαρξη τοπογραφικού διαγράμματος;

    Άρθρο 72 παρ. 2:
    • Ποια είναι η προθεσμία λήψης απόφασης και ποια ακριβώς διαδικασία θα ακολουθηθεί προκειμένου να διαπιστωθεί η οριστική άρση της απαλλοτρίωσης, αν δεν λάβει απόφαση ο Δήμος ή ο Περιφερειάρχης/ΥΠΕΝ, όπως αντίστοιχα αναφερόταν στην παρ. 12 επ. του άρθρου32 του ν. 4067/2012;
    • Αφού ο ιδιοκτήτης δεν υποχρεούται να προσκομίσει τοπογραφικό διάγραμμα της ιδιοκτησίας του, είναι δύσκολη και επισφαλής η σύνταξη του απαιτούμενου τοπογραφικού από τον Δήμο (π.χ. αδυναμία οριοθέτησης της υπό εξέταση ιδιοκτησίας στην περίπτωση που δεν υπάρχουν υλοποιημένα όρια, η ιδιοκτησία να αποτελεί εναπομείναν τμήμα μεγαλύτερης έκτασης, να υπάρχει διάσταση εμβαδού μεταξύ τίτλου κυριότητας, υλοποιημένων ορίων και/ή κτηματολογίου κ.τ.λ.).
    • Στο άρθρο 71 περιγράφεται η διαδικασία της ολικής ή μερικής επανεπιβολής της απαλλοτρίωσης, ενώ στο άρθρο 72 περιγράφεται η διαδικασία της τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου και πάλι της μερικής επανεπιβολής της απαλλοτρίωσης. Άρα ποιο άρθρο θα εφαρμοστεί σε περίπτωση μερικής επανεπιβολής;
    • Με ποιες διατάξεις θα υπολογιστεί και θα καταβληθεί η δαπάνη για τη σύνταξη τοπογραφικού διαγράμματος στον ιδιοκτήτη του ακινήτου;

  • 19 Αυγούστου 2020, 13:32 | Γεώργιος Παναγόπουλος

    Πρέπει να υπάρχουν καθορισμένα χρονοδιαγράμματα για την άρση της απαλλοτρίωσης σε ολα τα στάδια της διαδικασίας από την αυτοδίκαιη άρση μέχρι και την έγκριση νέου ρυμοτομικού σχεδίου. Διότι χωρίς νεο εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο η όποια αυτοδίκαιη άρση είναι ουσιαστικά άχρηστη καθώς δεν μπορεί να γίνει αξιοποιήση της περιουσίας.

  • 19 Αυγούστου 2020, 11:37 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΟΓΚΑ

    Η ανάληψη της υποχρέωσης σύνταξης των σχετικών τοπογραφικών διαγραμμάτων τροποποίησης της ρυμοτομίας, αντικείμενο έως σήμερα των ιδιωτών μηχανικών, θα επιβαρύνει υπέρμετρα τους οικείους Δήμους. Η υποχρέωση του οικείου Δήμου καταβολής της μεταξύ δύο ιδιωτών (ιδιοκτήτη και ιδιώτη μηχανικού) συμφωνηθείσας δαπάνης, για τη σύνταξη του τοπογραφικού διαγράμματος, στον αιτούντα, ελλοχεύει τον κίνδυνο ανεξέλεγκτης οικονομικής επιβάρυνσης. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να διευκρινιστεί ότι υποχρέωση της υπηρεσίας είναι η σύνταξη του διαγράμματος αποχαρακτηρισμού και να θεσμοθετηθεί υποχρέωση του ιδιοκτήτη να προσκομίσει το τοπογραφικό διάγραμμα του άρθρου 70, επί του οποίου θα απεικονίζονται και τα όρια της ιδιοκτησίας του θιγόμενου ιδιοκτήτη (υλοποιημένα και θεωρητικά), σύμφωνα με τις υποδείξεις του (δες σχετικό σχόλιο).

  • 5 Αυγούστου 2020, 02:43 | ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ

    Στην παρ. 1 πρέπει να προβλεφθεί χρονικό διάστημα, από την κατάθεση της αίτησης της παρ. 2 του άρθρου 70, που να δεσμεύει τον Δήμο να εισάγει το θέμα άμεσα στο Δημοτικό Συμβούλιο για λήψη απόφασης. Επίσης στην παρ.3 θα πρέπει να προβλεφθεί χρονικό διάστημα για την αναθεώρηση του ρυμοτομικού σχεδίου και μάλιστα να υπάρχει ρητά πρόβλεψη για την αποζημίωση του αιτούντος, άμεσα και με μεγάλο χρηματικό ποσό, χωρίς την προσφυγή σε δικαστήρια αλλά με διοικητική πράξη προϊστάμενης αρχής. Σε διαφορετική περίπτωση ο Δήμος θα καθυστερεί να αποφασίσει, σκεπτόμενος το πολιτικό κόστος αλλά και την εργασία που θα πρέπει να επωμισθεί η (υποστελεχωμένη κατ’ αυτούς) πολεοδομική υπηρεσία του Δήμου ενώ και για την έκδοση του προβλεπόμενου προεδρικού διατάγματος και την γνωμοδότηση του Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΣΥ. ΠΟ.Θ.Α.) της οικείας Περιφέρειας δεν υπάρχει δεσμευτική προθεσμία. Δηλαδή από την υποβολή της αίτησης θα περάσουν μήνες για να εισαχθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο, την λήψη απόφασης, μετά έξι μήνες χωρίς το τοπογραφικό, μετά ο ιδιώτης θα πρέπει να βρει ιδιώτη μηχανικό να το συντάξει άλλους έξι μήνες, να διεκδικήσει τα χρήματά του, μετά κανένα δύο χρόνια για τη θεώρηση του διαγράμματος, μετά να ζητηθεί η έκδοση Π.Δ., μετά γνωμοδότηση του Συμβουλίου, η έκδοση και δημοσίευση του, ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΑΣΕΙ ΔΕΚΑ (10) ΧΡΟΝΙΑ και εμείς οι ενδιαφερόμενοι ακόμα θα περιμένουμε. Πρέπει λοιπόν να υπάρχει δεσμευτική προθεσμία για την ολοκλήρωση της διαδικασίας εντός ΕΝΟΣ (1) έτους από την υποβολή της αίτησης μς σοβαρές οικονομικές και διοικητικές κυρώσεις αν υπάρχει παρέκλιση