Άρθρο 68 – Σκοπός

Με τις διατάξεις του παρόντος κεφαλαίου απλουστεύεται το σύστημα επιβολής, επανεπιβολής και άρσης των ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων, καθώς και της σχετικής τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 01:59 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΟΤΑΚΤΩΝ (ΣΕΠΟΧ)

    Σχετικά με τη συγκρότηση Μητρώου Πιστοποιημένων Αξιολογητών Χωρικών Μελετών (ΜΑΧΜ), (άρθρο 76) ο ΣΕΠΟΧ παρατηρεί ότι δεν είναι καθόλου σαφές από το Σ/Ν και τη συνοδευτική αιτιολογική έκθεση πως ακριβώς αυτό συγκροτείται, καθώς και με ποια ακριβώς διαδικασία γίνεται η επιλογή και η πιστοποίηση των Αξιολογητών (άρθρο 79).

    Ο ρόλος του εξωτερικού συμβούλου αξιολογητή – όπως μπορεί να ιχνηλατηθεί μέσα από την πολυετή ευρωπαϊκή εμπειρία – μπορεί να λειτουργήσει εποικοδομητικά μόνο βάσει οδηγιών και συγκεκριμένων κανόνων-προδιαγραφών αξιολόγησης της διοίκησης. Η διαδικασία που θα αποφασιστεί να ακολουθηθεί πρέπει να είναι σαφώς προδιαγεγραμμένη, απλή, ξεκάθαρη και καθολικής εφαρμογής.
    Δυστυχώς όμως αυτό που διαφαίνεται από το άρθρο 76 είναι η υποκατάσταση του δημόσιου τομέα από ένα σχήμα συνεργασίας με ιδιώτες, όπου μεταφέρονται έμμεσα διαδικασίες και αρμοδιότητες των υπηρεσιών του ΥΠΕΝ και των συναρμόδιων υπηρεσιών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, των Περιφερειών και των Δήμων, που αφορούν στη διαδικασία της επίβλεψης των χωροταξικών και πολεοδομικών μελετών.
    Ο ΣΕΠΟΧ θεωρεί ότι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να υπάρχει σύγχυση των ρόλων της επίβλεψης (ανάθεση, εκπόνηση, επίβλεψη, έγκριση) για τον χωροταξικό και τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Αυτή θα πρέπει να αποτελεί αποκλειστικά έργο της διοίκησης. Για το λόγο αυτό επιβάλλεται η ενίσχυση της δημόσιας διοίκησης με το αναγκαίο κατάλληλο προσωπικό και τη συνδρομή και τη συμμετοχή των ΟΤΑ , θέμα για το οποίο το νομοσχέδιο δυστυχώς δεν αναφέρει απολύτως τίποτα.
    Κρίνεται επίσης αναγκαίο να προσδιορισθούν επακριβώς οι ιδιότητες και τα κριτήρια επιλογής των αξιολογητών. Ο αξιολογητής μπορεί να είναι ένας ανεξάρτητος διαπιστευμένος φορέας ή ιδιώτης, ο οποίος αξιολογεί εκ των προτέρων η εκ των υστέρων ένα σχέδιο, ή ρύθμιση, χωρίς όμως να υποκαθιστά τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης. και ειδικά τη διαδικασία της επίβλεψης.
    Ένα ποιοτικό και βάσει προδιαγραφών σύστημα αξιολόγησης που ικανοποιεί συγκεκριμένες προϋποθέσεις ποιότητας και μέριμνας θα συνέβαλε προς την κατεύθυνση περισσότερης διαφάνειας στην προσέγγιση των θεμάτων.
    Τέλος, θα πρέπει να προσδιορισθεί από ποιους αποφασίζεται η συγκρότηση του Μητρώου ( άρθρο 79). Η άποψη του ΣΕΠΟΧ είναι ότι διαδικασία αυτή διασφαλίζεται μόνο με τη συμμετοχή των θεσμικών και επαγγελματικών φορέων για το χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό.
    Το Ηλεκτρονικό Μητρώο Χωρικών Μελετών (άρθρο 77) είναι μια πρόταση θετική και αναγκαία. Θα πρέπει όμως να διασφαλίζεται η διαλειτουργικότητα του με αντίστοιχες βάσεις δεδομένων, η και αλλά μητρώα καθώς και η απρόσκοπτη πρόσβαση του από το ευρύτερο κοινό.

    Το Σ/Ν αναρτήθηκε για τη Δημόσια διαβούλευση την 4η Αυγούστου 2020. Η πολύ σύντομη διάρκεια διαβούλευσης, παρά τη μικρή παράταση της μιας εβδομάδος που δόθηκε και ο ακατάλληλος χρόνος λογω της θερινής περιόδου δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση της μελέτης και διατύπωσης των προτάσεων του ΣΕΠΟΧ. Ο ΣΕΠΟΧ επιφυλάσσεται να ολοκληρώσει την επεξεργασία του και να υποβάλλει στο αμέσως επόμενο διάστημα τις επιπλέον προτάσεις.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 01:10 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΟΤΑΚΤΩΝ (ΣΕΠΟΧ)

    Το Σ/Ν αναρτήθηκε για τη Δημόσια διαβούλευση την 4η Αυγούστου 2020. Η πολύ σύντομη διάρκεια διαβούλευσης, παρά τη μικρή παράταση της μιας εβδομάδος που δόθηκε και ο ακατάλληλος χρόνος λογω της θερινής περιόδου δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση της μελέτης και διατύπωσης των προτάσεων του ΣΕΠΟΧ. Ο ΣΕΠΟΧ επιφυλάσσεται να ολοκληρώσει την επεξεργασία του και να υποβάλλει στο αμέσως επόμενο διάστημα τις επιπλέον προτάσεις.

  • 3 Σεπτεμβρίου 2020, 20:39 | ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΔΑΝΑΔΙΑΔΟΥ

    Σε συνέχεια των όσων πολύ σωστά επισημαίνονται στο προηγούμενο σχόλιο, επισημαίνεται επιπρόσθετα ότι ο στόχος της επίσπευσης μπορεί κάλλιστα να επιτευχθεί και με πιο θετικό για τους ΟΤΑ τρόπο, που παράλληλα θα εξασφαλίζει τη διαφύλαξη των αναγκαίων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων. Το πρόβλημα των χρονικών καθυστερήσεων εντοπίζεται κατά κύριο λόγο στο χρόνο ανταπόκρισης – ολοκλήρωσης των διοικητικών διαδικασιών από πλευράς των υπηρεσιών του Υπουργείου για την αναγκαία τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου, χρόνος που εκτείνεται τουλάχιστον σε μία 5ετία από τη λήψη Απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, για τις υποθέσεις που παραπέμπονται στο ΥΠΕΝ. Αντιθέτως οι υποθέσεις των όλως εντοπισμένων τροποποιήσεων, που εγκρίνονται με απόφαση Περιφερειάρχη, ολοκληρώνονται σε διάστημα μόνον 1 έτους από τη λήψη Απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου. Αν λοιπόν στις περιπτώσεις που η Διοίκηση επιθυμεί τη διατήρηση σε ισχύ της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή δέσμευσης, δεν απαιτείται υποχρεωτικά η διαδικασία τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου αλλά τίθεται δεσμευτική προθεσμία για την εφαρμογή του σχεδίου (δηλαδή την άμεση εκκίνηση διαδικασίας καθορισμού τιμής μονάδος απαλλοτρίωσης ή την κήρυξη απαλλοτρίωσης) και σε εγγραφή του σχετικού ποσού αποζημίωσης σε ειδικό κωδικό στον προϋπολογισμό του εκάστοτε αρμόδιου φορέα,, τότε η διαδικασία επισπεύδεται κατά 5 χρόνια. Στη φιλοσοφία αυτή, προτείνεται μια αναδιατύπωση του άρθρου 32 του Ν.4067 :
    ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
    ΑΡΘΡΟΥ-32 του Ν.4067/2012
    Διαδικασία τροποποίησης εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων μετά από άρση ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή δέσμευσης

    1. Μετά την παρέλευση δεκαπενταετίας από την έγκριση του ρυμοτομικού σχεδίου με το οποίο επιβλήθηκε για πρώτη φορά η ρυμοτομική απαλλοτρίωση ή δέσμευση του ακινήτου, ή την παρέλευση πενταετίας από την κύρωση της σχετικής πράξης εφαρμογής ή της πράξης αναλογισμού, ο ιδιοκτήτης του ακινήτου, και αθροιστικά με τα παραπάνω εφόσον δεν έχει ασκηθεί αίτηση για το δικαστικό καθορισμό της αποζημίωσης ή δεν έχει παρέλθει δεκαοκτάμηνο από τη δημοσίευση είτε της απόφασης προσωρινού καθορισμού της αποζημίωσης είτε της απόφασης οριστικού καθορισμού της αποζημίωσης ή δεν έχει καθορισθεί αποζημίωση εξωδίκως, δύναται να αιτηθεί προς τον οικείο δήμο ή τον κατά περίπτωση αρμόδιο για την απαλλοτρίωση φορέα, την επίσπευση εφαρμογής του σχεδίου πόλης στο συγκεκριμένο ακίνητο – για περιπτώσεις κοινοχρήστων χώρων – ή για την κήρυξη απαλλοτρίωσης από τον αρμόδιο φορέα – για περιπτώσεις κοινωφελών χώρων. Ο οικείος δήμος ή ο κατά περίπτωση αρμόδιος για την απαλλοτρίωση φορέας οφείλει να γνωμοδοτήσει, εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών (3) μηνών από την κατάθεση της αίτησης, για την κατά τα ανωτέρω δυνατότητα άμεσης εφαρμογής του σχεδίου πόλης στο συγκεκριμένο ακίνητο, άλλως επέρχεται αυτοδίκαια άρση της απαλλοτρίωσης χωρίς να απαιτείται η έκδοση σχετικής διαπιστωτικής απόφασης..

    1α. ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ: Εφόσον για την έκδοση θετικής γνωμοδότησης της παρ.1, ο οικείος δήμος αιτηθεί χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο ή από άλλο αρμόδιο φορέα κατά τα οριζόμενα στην παρ.4, η προθεσμία της παραγράφου 1 παρατείνεται κατά τρεις (3) μήνες.

    1β. ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ: Σε περίπτωση που εκδοθεί κατά την παρ.1 θετική γνωμοδότηση για τη δυνατότητα άμεσης εφαρμογής του σχεδίου πόλης στο ακίνητο για το οποίο υποβλήθηκε η αίτηση της παρ.1, ο οικείος δήμος ή ο κατά περίπτωση αρμόδιος για την απαλλοτρίωση φορέας οφείλει να προχωρήσει, εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών σε εγγραφή του σχετικού ποσού της προσήκουσας αποζημίωσης σε ειδικό κωδικό στον προϋπολογισμό του, με την οποία αποδεικνύεται η πρόθεση και οικονομική δυνατότητά του για την άμεση καταβολή της προσήκουσας αποζημίωσης στους δικαιούχους και να επισπεύσει τη διαδικασία καθορισμού τιμής μονάδος αποζημίωσης σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ν.Δ. 1923 και του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων σε περίπτωση κοινοχρήστων χώρων ή να προβεί σε κήρυξη απαλλοτρίωσης και αντίστοιχη δέσμευση του απαιτούμενου ποσού αποζημίωσης σε ειδικό κωδικό στον προϋπολογισμό του, σε περίπτωση κοινωφελών χώρων. Σε κάθε περίπτωση ο καθορισμός τιμής μονάδος με εξώδικο συμβιβασμό γίνεται από κοινού μεταξύ των ιδιοκτητών και όλων των υπόχρεων σε καταβολή της αποζημίωσης και εφόσον εντός των ανωτέρω προθεσμιών αυτό δεν καταστεί εφικτό, ακολουθείται η διαδικασία δικαστικού προσδιορισμού αποζημίωσης κατά τις διατάξεις του ν. 2882/2001.

    1γ. (μεταφορά της παραγράφου 11) Σε κάθε περίπτωση έκδοσης θετικής γνωμοδότησης της παρ.1 για τη διατήρηση της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή δέσμευσης του χώρου, επί σχεδίου πόλεως που εγκρίθηκε με τις διατάξεις του ΝΔ/17-7-23 , και με αρμόδιο για την απαλλοτρίωση φορέα τον οικείο δήμο, ο δήμος προκαταβάλλει για λογαριασμό και εις βάρος των υπόχρεων παρόδιων ιδιοκτητών τις δαπάνες που τους βαρύνουν για την απαλλοτρίωση.
    Οι δαπάνες αυτές συμπεριλαμβάνονται στην αποζημίωση που εγγράφεται σε ειδικό κωδικό στον προϋπολογισμό του οικείου δήμου, ο οποίος στη συνέχεια βεβαιώνει και εισπράττει, κατά την παρ.11 του Αρθ-26 του Ν-1828/89, από τους υπόχρεους σε καταβολή αποζημίωσης, το ποσό που κατέβαλε, για λογαριασμό τους, στους δικαιούχους της αποζημίωσης. Τα ανωτέρω ισχύουν και σε περίπτωση που υπόχρεοι είναι μόνο οι παρόδιοι ιδιοκτήτες, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν εκτελεσθεί ολικώς ή μερικώς έργα σχετικά με το σκοπό του κοινοχρήστου ή κοινωφελούς χώρου.

    2.: Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της προαναφερθείσας προθεσμίας της παρ. 1 για γνωμοδότηση ως προς τη δυνατότητα άμεσης εφαρμογής του σχεδίου πόλης για το οποίο υποβλήθηκε η αίτηση ή αρνητικής γνωμοδότησης του οικείου δήμου ή του κατά περίπτωση αρμόδιου για την απαλλοτρίωση φορέα ο ιδιοκτήτης αιτείται την τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου, προκειμένου το ακίνητο να καταστεί οικοδομήσιμο και η αίτηση της προηγούμενης παραγράφου συνοδεύεται υποχρεωτικά από τα ακόλουθα στοιχεία:
    α) Έκθεση ελέγχου τίτλων υπογραφόμενη από δύο δικηγόρους, οι οποίοι φέρουν την ευθύνη για το σχετικό πόρισμα, θεωρημένη από τον οικείο δικηγορικό σύλλογο. Ο έλεγχος τίτλων αναφέρεται στο τοπογραφικό διάγραμμα της περιπτ.β **, ανέρχεται τουλάχιστον έως το χρόνο έγκρισης του ρυμοτομικού σχεδίου και θεωρείται από την υπηρεσία.
    (θα ήταν καλόν να αναφέρεται ρητά ότι στην έκθεση ελέγχου τίτλων θα πρέπει να βεβαιώνεται ότι το ακίνητο δεν εμπίπτει σε δημόσιο κτήμα και ότι – κατόπιν έρευνας στο Παρακαταθηκών και Δανείων – δεν έχει γίνει οποιαδήποτε παρακατάθεση αποζημίωσης για το εν λόγω ακίνητο είτε στο όνομα των ενδιαφερομένων ή των προκατόχων είτε σε άλλο όνομα, δεδομένου ότι στις περισσότερες περιπτώσεις οι υποβαλλόμενες εκθέσεις είναι ελλιπείς)
    β) Το απαιτούμενο κατά τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις τοπογραφικό διάγραμμα, θεωρημένο από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία ως προς την ισχύ των αναγραφόμενων στοιχείων του ρυμοτομικού σχεδίου, ως προς την ύπαρξη ή μη οριοθετημένου ή μη υδατορέματος, εγκεκριμένων αρχαιολογικών χώρων, οριογραμμών αιγιαλού και παραλίας και ως προς τη διέλευση εναέριας γραμμής υψηλής τάσης ΔΕΗ ή αγωγού φυσικού αερίου. Το διάγραμμα αυτό συντάσσεται κατά το πρότυπο τοπογραφικό διάγραμμα που κατατίθεται στις Υπηρεσίες Δόμησης για Έκδοση Άδειας Δόμησης και περιλαμβάνει αναλυτικά τα όρια του γεωτεμαχίου και του τμήματος, που βρίσκεται υπό ρυμοτομική απαλλοτρίωση ή δέσμευση, και την πρόταση τροποποίησης του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου, προκειμένου το ακίνητο να καταστεί οικοδομήσιμο με επιβολή της εισφοράς σε γη, κατά την παρ.2 του Αρθ-20 του Ν-2508/97, για τη δημιουργία κοινοχρήστου χώρου. Σε περίπτωση που προκύπτει η ύπαρξη μη οριοθετημένου ανοικτού υδατορέματος, το τοπογραφικό διάγραμμα συνοδεύεται από πρόταση καθορισμού οριογραμμών υδατορεμάτων, σύμφωνα με το Ν-4258/14 . Σε περίπτωση που προκύπτει η ύπαρξη καταργημένου υδατορέματος που απεικονίζεται σε εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια παλαιότερα του ν.880/1979 και το οποίο έχει διευθετηθεί με τεχνικά έργα κλειστής διατομής, στο τοπογραφικό διάγραμμα θα απεικονίζεται η ιστορική κοίτη του υδατορέματος, η θέση της οποίας θα τεκμηριώνεται από συνοδευτική τεχνική έκθεση ιδιώτη μηχανικού θεωρημένη από την αρμόδια Υπηρεσία, και κατά τα λοιπά έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 5 §3α του Ν.4258/2014 όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 143 του ν.4495/2017 και το άρθρο …… (εδώ αναφορά πρότασης νομοθετικής ρύθμισης της παράγραφου 3α του άρθρου 5 του Ν.4258/14 (ΦΕΚ 94/Α΄/2014 ).
    γ) Βεβαίωση του οικείου δήμου ή του αρμόδιου φορέα για την απαλλοτρίωση ότι δεν έχει συντελεσθεί η απαλλοτρίωση και ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του Αρθ-28 του Ν-1337/83.
    δ) Σε περιπτώσεις αμφιβόλου γεωλογικής καταλληλότητας, όπως περιοχές με κλίση εδάφους μεγαλύτερη του 35%, με ιστορικό κατολίσθησης ή διάβρωσης εδάφους και με μόνιμη ή εποχική κάλυψη με νερά, προσκομίζεται μελέτη γεωλογικής καταλληλότητας. Σε κάθε περίπτωση μελέτη γεωλογικής καταλληλότητας δύναται να επιβάλλεται μόνο σε περιπτώσεις κοινοχρήστων χώρων που καθορίσθηκαν εκ της αρχικής έγκρισης ρυμοτομικών σχεδίων βάσει των προγενέστερων διατάξεων του Ν-2508/97 . Με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δύναται να εξειδικεύονται οι προδιαγραφές, καθώς και τα κριτήρια των περιπτώσεων που απαιτείται η εκπόνηση μελέτης γεωλογικής καταλληλότητας.

    3. Η τροποποίηση εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων σε συμμόρφωση δικαστικής απόφασης για την άρση ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή δέσμευσης είτε κατόπιν αυτοδίκαιης άρσης μετά την παρέλευση 18μηνου από τη δημοσίευση είτε της απόφασης προσωρινού καθορισμού της αποζημίωσης είτε της απόφασης οριστικού καθορισμού της αποζημίωσης γίνεται με υποβολή σχετικού αιτήματος στον οικείο δήμο ή την αρμόδια υπηρεσία από τον ιδιοκτήτη του ακίνητου στο οποίο ανακλήθηκε ή ήρθη η απαλλοτρίωση ή δέσμευση, εφόσον αιτείται ο ιδιοκτήτης την τροποποίηση εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου, χωρίς να απαιτείται η έκδοση σχετικής διαπιστωτικής απόφασης και συνοδεύεται υποχρεωτικά από τα στοιχεία α΄και β΄ της παρ.2 του παρόντος άρθρου και από τη δικαστική απόφαση του αρμόδιου δικαστηρίου.

    4. Με την τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου σε συμμόρφωση δικαστικής απόφασης για την άρση ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή δέσμευσης, επιτρέπεται η εκ νέου επιβολή της ανακληθείσας ή αρθείσας ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή δέσμευσης, για τον ίδιο ή για άλλο σκοπό, μόνον εφόσον συντρέχουν αθροιστικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
    α) σοβαροί πολεοδομικοί λόγοι και αναγκαιότητα διατήρησης του ακινήτου ως κοινόχρηστου ή κοινωφελούς χώρου, βάσει πολεοδομικών προτύπων ή των προβλέψεων του ισχύοντος γενικού πολεοδομικού σχεδιασμού όπου υπάρχει και
    β) πρόθεση και οικονομική δυνατότητα του οικείου δήμου ή άλλου αρμόδιου φορέα για την άμεση καταβολή της προσήκουσας αποζημίωσης στους δικαιούχους, που αποδεικνύεται με την εγγραφή της προσήκουσας αποζημίωσης σε ειδικό κωδικό στον προϋπολογισμό του οικείου δήμου ή του εκάστοτε αρμόδιου φορέα .
    Ως προσήκουσα αποζημίωση για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου ορίζεται η υπολογιζόμενη με βάση το σύστημα αντικειμενικών αξιών του Υπουργείου Οικονομικών, κατά το ημερολογιακό έτος δημοσίευσης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της σχετικής διοικητικής πράξης έγκρισης της τροποποίησης, με την οποία επιβάλλεται εκ νέου η ρυμοτομική απαλλοτρίωση ή δέσμευση.»

    5. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται μετά από πρόταση του αρμόδιου Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δύναται να εξειδικεύονται ή να τροποποιούνται οι περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου.

    6. Για την τροποποίηση του σχεδίου με σκοπό τη διοικητική εφαρμογή είτε της δικαστικής απόφασης που αίρει ή ανακαλεί τη ρυμοτομική απαλλοτρίωση είτε της αυτοδίκαιης άρσης, σύμφωνα με την παρ.1 του παρόντος άρθρου, λαμβάνονται υπόψη όλες οι προστατευτικές διατάξεις για το περιβάλλον και ιδίως οι διατάξεις για τις αρχαιότητες, τον αιγιαλό και την παραλία που ισχύουν κατά το χρόνο της τροποποίησης.
    Οι διατάξεις περί προστασίας δασών δεν εφαρμόζονται για την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου:
    α) επί ρυμοτομικών σχεδίων που εγκρίθηκαν μετά την ισχύ των διατάξεων του Ν-998/79,
    β) επί εκτάσεων ρυμοτομικών σχεδίων, οι οποίες κατά το χρόνο της αρχικής τους έγκρισης δεν ήταν δασικές και
    γ) επί κοινωφελών και κοινοχρήστων χώρων που προέκυψαν με τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου από αρχικώς οικοδομήσιμους χώρους. Τυχόν πράξεις της διοίκησης στα πλαίσια της δασικής νομοθεσίας, που εκδόθηκαν επί ακινήτων του προηγούμενου εδαφίου, ανακαλούνται από τον Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μετά από αίτημα του ενδιαφερομένου. Στις λοιπές περιπτώσεις ισχύει ο έλεγχος του δασικού χαρακτήρα, ο οποίος ανέρχεται αποκλειστικά και μόνο στο χρόνο έγκρισης του ρυμοτομικού σχεδίου.

    7. Σε περίπτωση που δεν μπορεί να τροποποιηθεί το σχέδιο πόλης και να ενταχθεί η ιδιοκτησία σε οικοδομικό τετράγωνο λόγω των υφισταμένων στην περιοχή απαγορεύσεων και ρυθμίσεων, τότε τίθεται εκτός του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου και ορίζονται σε αυτήν ειδικοί όροι χρήσης και δόμησης σύμφωνα με τη γνώμη του αρμόδιου για την προστασία του χώρου φορέα. Οι χώροι που προστατεύονται από τις διατάξεις περί δασών και οι απολύτου προστασίας αρχαιολογικοί χώροι που είτε εντάσσονται σε ζώνη α΄ προστασίας είτε δεν επιτρέπεται η δόμηση σε αυτούς, τίθενται υποχρεωτικά εκτός σχεδίου μετά από έλεγχο των προϋποθέσεων της παρ.6.

    8. Για την εφαρμογή της διαδικασίας της παρ.2, ο ιδιοκτήτης ή η πλειοψηφία, κατ’ ελάχιστον του εξήντα έξι τοις εκατό (66%), των συνιδιοκτητών του ακινήτου αιτούνται, προς τον οικείο δήμο ή τον κατά περίπτωση αρμόδιο για την απαλλοτρίωση φορέα, την τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου, προκειμένου το ακίνητο να καταστεί οικοδομήσιμο.

    8α. ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ: Για την εφαρμογή της διαδικασίας της παρ.3, ο ιδιοκτήτης του ακίνητου στο οποίο ανακλήθηκε ή ήρθη η απαλλοτρίωση ή δέσμευση με δικαστική απόφαση, αιτείται προς τον οικείο δήμο ή τον κατά περίπτωση αρμόδιο για την απαλλοτρίωση φορέα, την τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου, προκειμένου το ακίνητο να καταστεί οικοδομήσιμο. Ο οικείος δήμος ή ο κατά περίπτωση αρμόδιος για την απαλλοτρίωση φορέας οφείλει να γνωμοδοτήσει, εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών (3) μηνών από την κατάθεση της αίτησης, για την εκ νέου επιβολή ή μη της ανακληθείσας ή αρθείσας ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή δέσμευσης του χώρου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παρ.4, παρ.6 και παρ.7.

    9. Σε περίπτωση που εκδοθεί κατά την παρ. 8α θετική γνωμοδότηση για εκ νέου επιβολή της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή δέσμευσης κοινοχρήστου χώρου λόγω των προϋποθέσεων της παρ.4, ο οικείος δήμος ή ο κατά περίπτωση αρμόδιος για την απαλλοτρίωση φορέας οφείλει να προχωρήσει, εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών σε εγγραφή της προσήκουσας αποζημίωσης σε ειδικό κωδικό στον προϋπολογισμό του οικείου δήμου ή του εκάστοτε αρμόδιου φορέα, με την οποία αποδεικνύεται η πρόθεση και οικονομική δυνατότητά του για την άμεση καταβολή της προσήκουσας αποζημίωσης στους δικαιούχους.
    Εφόσον μετά την έκδοση της θετικής γνωμοδότησης για εκ νέου επιβολή της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή δέσμευσης κοινοχρήστου χώρου, ο οικείος δήμος αιτηθεί χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο κατά τα οριζόμενα στην παρ.4, η καταλυτική προθεσμία, για δέσμευση του καθοριζόμενου ποσού, παρατείνεται κατά τρεις (3) μήνες.

    10. Σε περιπτώσεις ιδιοκτησιών που ανήκουν στο Δημόσιο, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του δημοσίου τομέα, κατά την έννοια της περιπτ.α΄ της παρ.1 του Αρθ-14 του Ν-4270/14 (ΦΕΚ-143/Α/14), κατά την άρση απαλλοτρίωσης επιβάλλεται, εκτός από την τυχόν προβλεπόμενη εισφορά σε γη ή χρήμα, η παραχώρηση με συμβολαιογραφική πράξη προς τον οικείο δήμο επιφάνειας γης ίσης με το είκοσι τοις εκατό (20%) της εκτάσεως του όλου ακινήτου για τη δημιουργία κοινοχρήστου χώρου.
    Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται η τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου και έναντι της παραχώρησης αυξάνεται μετά από γνωμοδότηση του ΚΕΣΥΠΟΘΑ ο συντελεστής δόμησης επί του τελικώς οικοδομήσιμου ακινήτου κατά είκοσι τοις εκατό (20%), ο οποίος υπολογίζεται στο σύνολο του ακινήτου πριν την παραχώρηση.
    Η ως άνω προϋπόθεση δεν εφαρμόζεται σε περιπτώσεις ακινήτων εκτός συναλλαγής που προορίζονται για την εξυπηρέτηση δημοτικών σκοπών και έχουν δεσμευτεί από τον πολεοδομικό σχεδιασμό για τη δημιουργία κοινόχρηστων ή κοινωφελών χώρων προ της έναρξης ισχύος του παρόντος ούτε σε περιπτώσεις όπου εφόσον με την παραχώρηση το ακίνητο που απομένει δεν είναι άρτιο και οικοδομήσιμο.

    11. (μεταφέρεται στην αρχή του άρθρου ως παρ. 1γ)

    12. Σε περίπτωση είτε παρέλευσης άπρακτου της προαναφερθείσας προθεσμίας της παρ. 8α για γνωμοδότηση σχετικά με την εκ νέου επιβολή ή μη της ανακληθείσας ή αρθείσας ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή δέσμευσης του χώρου, είτε της έκδοσης αρνητικής γνωμοδότησης για εκ νέου επιβολή, ο δεσμευμένος χώρος μετατρέπεται σε οικοδομήσιμος βάσει της προτεινόμενης τροποποίησης του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου, που συνοδεύει το στοιχείο β΄ της παρ.2 του παρόντος άρθρου, και τηρώντας τη διαδικασία του Αρθ-154 του ΠΔ/14-7-99 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας (ΦΕΚ-580/Δ/99).

    13. Στις περιπτώσεις των παρ. 2 και 12, ο οικείος δήμος οφείλει να τηρήσει τις προβλεπόμενες διατάξεις, διατυπώσεις και διαδικασίες δημοσιοποίησης της προτεινόμενης τροποποίησης του σχεδίου στη θέση του ακινήτου, εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών, μετά την άπρακτη παρέλευση της οποίας η διαδικασία έγκρισης της τροποποίησης συνεχίζεται χωρίς τη γνώμη του. Εντός αποκλειστικής προθεσμίας εννέα (9) μηνών από την έναρξη των διαδικασιών τροποποίησης του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου, με πράξη του οργάνου που είναι αρμόδιο για την τροποποίηση του σχεδίου ανακαλείται αυτοδίκαια η ρυμοτομική απαλλοτρίωση ή δέσμευση και τροποποιείται το σχέδιο καθιστώντας το χώρο οικοδομήσιμο, όπως αυτός διαμορφώνεται μετά την επιβολή της προβλεπόμενης εισφοράς σε γη για δημιουργία κοινόχρηστου χώρου.

    14. Σε συνέχεια του αιτήματος της παρ.3, ακολουθείται ομοίως η διαδικασία των παρ. 8α έως παρ.13.

    15. Οι αιτήσεις των παρ.1 & 2 υποβάλλονται και αξιολογούνται μόνο στις περιπτώσεις που υπάρχει είτε πράξη αναλογισμού σε ρυμοτομικά σχέδια που εγκρίθηκαν με τις διατάξεις του ΝΔ/17-7-23 , είτε κυρωμένη πράξη εφαρμογής με καθορισμένο τον υπό απαλλοτρίωση χώρο που δεσμεύτηκε επιπλέον της προαπαιτούμενης εισφοράς σε γη. Σε περίπτωση υποβολής αιτήματος της παρ.2 σε κυρωμένη πράξη εφαρμογής χωρίς καθορισμένο τον υπό απαλλοτρίωση χώρο, που δεσμεύτηκε επιπλέον της προαπαιτούμενης εισφοράς σε γη, θα πρέπει να προηγηθεί διορθωτική πράξη εφαρμογής προκειμένου να καθορισθεί ο υπό απαλλοτρίωση χώρος.

    16. Σε κάθε περίπτωση δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις τους παρόντος άρθρου και απαγορεύεται η άρση της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή δέσμευσης στις περιπτώσεις: α) κοινόχρηστων ή κοινωφελών χώρων που καθορίσθηκαν εκ της αρχικής έγκρισης ρυμοτομικών σχεδίων είτε για αστική αποκατάσταση δικαιούχων του Υπουργείου Γεωργίας, είτε κατόπιν ιδιωτικής πρωτοβουλίας όπως οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί, είτε για στεγαστικά προγράμματα και β) περιοχών που βρίσκονται σε στάδιο σύνταξης του Κεφαλαίου Γ΄ πράξης εφαρμογής.

    17. Σε περιπτώσεις σχεδίων πόλεως, που εγκρίθηκαν με τις διατάξεις του ΝΔ/17-7-23 , η εισφορά σε γη που επιβάλλεται κατά την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου προκειμένου το ακίνητο να καταστεί οικοδομήσιμο, υπολογίζεται κατά τις διατάξεις της περιπτ.β΄ παρ.2 του Αρθ-20 του Ν-2508/97.

    18. Σε περίπτωση τροποποίησης ρυμοτομικού σχεδίου που εγκρίθηκε με τις διατάξεις του Ν-1337/83 προκειμένου το ακίνητο να καταστεί οικοδομήσιμο, επιβάλλεται εισφορά σε χρήμα κατά τις διατάξεις του Αρθ-9 του Ν-1337/83 και δεν επιβάλλεται εκ νέου εισφορά σε γη.

    19. Με προεδρικό διάταγμα, μετά από πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, καθορίζονται τα κριτήρια και κάθε απαραίτητο στοιχείο προκειμένου να παρέχεται η δυνατότητα μετατροπής του δεσμευμένου χώρου σε πηγή μεταφοράς συντελεστή δόμησης για την Τράπεζα Γης κατά τις διατάξεις του Ν-4178/13 , μόνο εφόσον υφίσταται αίτημα του ενδιαφερόμενου ιδιοκτήτη».

    ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
    Α. ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΤΑΙ Η ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΡΗΤΗΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ότι απαιτείται η υποβολή δύο τοπογραφικών διαγραμμάτων ως εξής;:
    α) τοπογραφικού διαγράμματος ισχύουσας ρυμοτομίας και λοιπών δεσμεύσεων (ύπαρξη ή μη οριοθετημένου ή μη υδατορέματος, εγκεκριμένων αρχαιολογικών χώρων, οριογραμμών αιγιαλού και παραλίας και ως προς τη διέλευση εναέριας γραμμής υψηλής τάσης ΔΕΗ ή αγωγού φυσικού αερίου), το οποίο συντάσσεται κατά το πρότυπο τοπογραφικό διάγραμμα που κατατίθεται στις Υπηρεσίες Δόμησης για Έκδοση Άδειας Δόμησης και θεωρείται από την αρμόδια Υπηρεσία και
    β) τοπογραφικού διαγράμματος πρότασης, το οποίο συντάσσεται σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές τροποποίησης ρυμοτομικού σχεδίου και δεν θεωρείται από την αρμόδια Υπηρεσία

    Β.ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ για την ανάγκη οριοθέτησης ρέματος, η οποία μπλοκάρει πολλές υποθέσεις συμμόρφωσης προς δικαστικές αποφάσεις άρσης ή αυτοδίκαιη άρση:
    Η παράγραφος 3α του άρθρου 5 του Ν.4258/14 (ΦΕΚ 94/Α΄/2014) τροποποιείται ως εξής:
    3α. Στις περιπτώσεις υδατορεμάτων που απεικονίζονται σε εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια παλαιότερα του Ν-880/79 (ΦΕΚ-58/Α/79) και τα οποία έχουν διευθετηθεί με τεχνικά έργα κλειστής διατομής, η δόμηση επιτρέπεται στο οικοδομήσιμο τμήμα των όμορων οικοδομικών τετραγώνων με τους όρους δόμησης της περιοχής, εφόσον τα τεχνικά έργα βρίσκονται κάτω από εγκεκριμένους και διαμορφωμένους κοινόχρηστους χώρους του ρυμοτομικού σχεδίου και έχουν κατασκευαστεί βάσει μελέτης αρμόδιας υπηρεσίας ή φορέα, όπως πιστοποιείται από την υπηρεσία ή τον φορέα αυτόν ή από την διάδοχη υπηρεσία ή από τον διάδοχο φορέα που διατηρεί το σχετικό αρχείο. Για περιπτώσεις όπου τα τεχνικά έργα διευθέτησης κατασκευάστηκαν κατά το παρελθόν και δεν είναι δυνατό να πιστοποιηθεί σήμερα από την αρμόδια υπηρεσία ή φορέα ή από την διάδοχη υπηρεσία ή από τον διάδοχο φορέα που διατηρεί το σχετικό αρχείο, ότι υλοποιήθηκαν βάσει μελέτης, για την έκδοση της άδειας δόμησης ή για τον καθορισμό όρων και περιορισμών δόμησης των όμορων οικοδομικών τετραγώνων, και για την τροποποίηση εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων θα απαιτείται η εκπόνηση και υποβολή φακέλου ελέγχου επάρκειας των τεχνικών έργων κλειστής διατομής είτε από την αρμόδια Υπηρεσία είτε από ιδιώτη μηχανικό, ο οποίος θα ελέγχεται και θεωρείται από τις αρμόδιες αρχές. Σε περίπτωση που τα τεχνικά έργα διευθέτησης έχουν υλοποιηθεί σε διαφορετική θέση από την ιστορική κοίτη του υδατορέματος (εκτροπή του ρέματος σε τεχνικό έργο κλειστής διατομής σε άλλη θέση), τότε η έκταση εντός της ιστορικής κοίτης καθώς και τα όρια αυτής θα απεικονίζεται στο τοπογραφικό διάγραμμα για την έκδοση άδειας δόμησης κατόπιν τεκμηριωμένης τεχνικής έκθεσης που θεωρείται από την αρμόδια Υπηρεσία, και θα παραμένει αδόμητη, χωρίς να απαιτείται διαδικασία καθορισμού οριογραμμών. Για την έκδοση άδειας δόμησης πλησίον της ιστορικής κοίτης θα απαιτείται γεωτεχνική μελέτη, από την οποία θα προκύπτουν τυχόν απαιτούμενες αποστάσεις από αυτήν.Κτίσματα που έχουν κατασκευαστεί βάσει οικοδομικών αδειών οι οποίες έχουν εκδοθεί προ της έναρξης ισχύος του παρόντος και εμπίπτουν εντός της ιστορικής κοίτης διευθετημένου κατά τα ανωτέρω υδατορέματος θεωρούνται νομίμως υφιστάμενα.

  • 19 Αυγούστου 2020, 11:12 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΟΓΚΑ

    Είναι γεγονός ότι αποτελεί επιτακτική ανάγκη η διαμόρφωση ενός ενιαίου/απλού και ολοκληρωμένου νομικού πλαισίου για την περιβαλλοντική ανάπτυξη των πόλεων συμβατό με τις πραγματικές δυνατότητες χρηματοδότησης, το οποίο θα συμβάλει στην αναβάθμιση του ρόλου και του θεσμικού πλαισίου της τοπικής αυτοδιοίκησης ώστε να μπορεί να αναλάβει ενεργό ρόλο στο urban management.
    Κατά τη διαδικασία επικαιροποίησης/αναμόρφωσης του ΚΒΠΝ ή τουλάχιστον της κωδικοποίησης των διατάξεων, που προβλέφθηκε αρχικά με το άρθρο 12 Ν.4269/2014 και εν συνεχεία με το ισχύον σήμερα άρθρο 11 Ν.4447/2016 – η οποία θα έπρεπε να προηγηθεί κάθε νέας ρύθμισης – θα αναδεικνύονταν όλα τα προβλήματα που έχουν ανακύψει με τους πρόσφατους νόμους και τα οποία, κατά την άποψή μας, δεν τα επιλύει το παρόν Ν/Σ, αντιθέτως δημιουργεί καινούργια.
    Για την κατάρτιση του παρόντος Σ/Ν θεωρούμε ότι πρωτίστως θα έπρεπε να ληφθεί υπόψη ο Κώδικας Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων, ώστε οι επιβεβλημένες απλουστεύσεις στη διαδικασία των άρσεων απαλλοτρίωσης να μην αντίκεινται στο πλέγμα της κείμενης νομοθεσίας και της κρατούσας άποψης, η οποία έχει διαμορφωθεί μετά την παραπομπή στην Ολομέλεια των αρμοδίων δικαστηρίων (πολιτικά & διοικητικά), παρά τις αρχικά αντικρουόμενες σε κάποιες περιπτώσεις δικαστικές αποφάσεις.
    Με το παρόν νομοσχέδιο φαίνεται να οδηγούμαστε στην επιτάχυνση των αποχαρακτηρισμών, στην απώλεια σχεδόν του συνόλου των θεσμοθετημένων κοινοχρήστων χώρων που δεν έχουν αποκτηθεί έως σήμερα και στη μετακύλιση των πάσης φύσεως οικονομικών βαρών στους ΟΤΑ (πρόστιμα μη συμμόρφωσης, αγωγές αποζημίωσης), που θα είναι πλέον οι αποκλειστικά υπεύθυνοι για την απώλεια των κοινοχρήστων χώρων. Σύμφωνα όμως με τη γνώμη του παρέδρου Θ. Αραβάνη, όπως διατυπώθηκε στη με αρ.3892/2007 Απόφαση ΣτΕ και εν συνεχεία φαίνεται να υιοθετήθηκε από το ΣτΕ (σχετικό 276/2014 Πρακτικό Επεξεργασίας ΣτΕ), η κρατική Διοίκηση οφείλει να κρίνει περί της διατήρησης του κοινοχρήστου ή κοινωφελούς χώρου και να αναλάβει και το κόστος των σχετικών ρυθμίσεων, είτε διαθέτοντας εκ των προτέρων στους Ο.Τ.Α. επαρκείς πόρους για το σκοπό αυτό, είτε αναλαμβάνοντας εκ των υστέρων τη δαπάνη της συγκεκριμένης απαλλοτριώσεως.
    Το κρίσιμο στοιχείο όμως, που θα δημιουργήσει πάρα πολλά προβλήματα και θα δώσει το δικαίωμα στους τρίτους υπόχρεους να αποφύγουν να καταβάλουν τις υποχρεώσεις τους, κατ’ εφαρμογή πράξεων αναλογισμού/πράξεων εφαρμογής που έχουν τελεσιδικήσει πέραν της πενταετίας, και το οποίο δεν φαίνεται να εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, όπως και παλαιότερη τροπολογία του άρθρου 33 που μας ταλάνισε στα δικαστήρια (626/2019 & 627/2019 ΔΕφΘ), είναι η απαλοιφή στο άρθρο 70 της προϋπόθεσης υποβολής αίτησης από τον θιγόμενο ιδιοκτήτη προκειμένου να επέλθει αυτοδίκαιη άρση. Στην καταργούμενη παρ.1 του άρθρου 32 Ν.4067/2012 όπως αυτή είχε αντικατασταθεί με την παρ.2 του άρθρου 3 Ν.4315/2014, απαραίτητη προϋπόθεση για την επελθούσα αυτοδίκαια άρση της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ήταν η υποβολή αιτήματος τροποποίησης του ρ.σ. από τον θιγόμενο ιδιοκτήτη, εφόσον δεν έχει ασκηθεί αίτηση για τον δικαστικό καθορισμό της αποζημίωσης. Η απαλοιφή των παραπάνω θα έχει σαν αποτέλεσμα (α) σχεδόν το σύνολο των μη συντελεσμένων απαλλοτριώσεων κοινοχρήστων χώρων να βρεθούν σε καθεστώς αυτοδίκαιας άρσης, (β) το σύνολο σχεδόν των πράξεων αναλογισμών/πράξεων εφαρμογής να καταστούν ανεφάρμοστες και (γ) θα αποτελέσει το νομικό όπλο όλων των τρίτων υπόχρεων που θέλουν να αποφύγουν να καταβάλουν τις εκ του Ν.Δ.1923 και του Ν.1337/83 (νόμος συρραφών) οφειλόμενες αποζημιώσεις για την εφαρμογή του σχεδίου πόλης.
    Επισημαίνεται ότι, με τη με αρ.12/2018 Απόφαση, η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου δέχθηκε κατά πλειοψηφία, πως οι σχετικές διατάξεις του Κώδικα Απαλλοτριώσεων περί αυτοδίκαιας άρσης θεσπίστηκαν προς όφελος του καθ` ου η απαλλοτρίωση, ώστε να μην παραμένει η επιβληθείσα σε βάρος του απαλλοτρίωση εκκρεμής και μετέωρη επί μακρόν, ως εκ τούτου μόνο εκείνος να δύναται να προβάλει την επέλευση της αυτοδίκαιης άρση αυτής. Η αυτοδίκαιη ανάκληση της απαλλοτρίωσης δεν λαμβάνεται υπόψη αυτεπαγγέλτως, αλλά πρέπει να προβληθεί από τον καθ` ου η απαλλοτρίωση, διότι μόνο προς το συμφέρον αυτού έχει θεσπιστεί από το Σύνταγμα.
    Επιπρόσθετα, το παρόν Ν/Σ διατηρεί την εκκρεμότητα που υφίσταται αναφορικά με τις αναμορφώσεις/αναπλάσεις προβληματικών περιοχών. Επίσης, δεν έχει συμπεριληφθεί η νομοθετική ρύθμιση που πρότεινε το ΥΠΕΝ για την άρση της αντισυνταγματικότητας εφαρμογής του αρ.25 Ν.1337/83 στις επεκτάσεις του σ.π. με τις διατάξεις του ιδίου νόμου (τροποποίηση άρθρου 12 Ν.1337/83). Επίσης, δεν έχει συμπεριληφθεί διάταξη με την οποία να αίρεται η ατέλεια που εισήχθη με την παρ.25 αρ.42 Ν.4030/2011 για την επιβολή του προστίμου για παράλειψη υποβολής Δήλωσης Ιδιοκτησίας κατά το στάδιο σύνταξης της πράξης εφαρμογής.
    Συνοψίζοντας, από της ισχύος των διατάξεων των άρθρων 70 έως 72 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου :
    • θα τεθούν σε καθεστώς αυτοδίκαιας άρσης σχεδόν το σύνολο των μη συντελεσμένων απαλλοτριώσεων κοινοχρήστων χώρων, όταν μάλιστα, ειδικότερα για το Δήμο Θεσσαλονίκης, η μέση κάλυψη σε πράσινο είναι μόλις 5%, σύμφωνα με ημερίδα του ΥΠΕΝ (Ιούλιος 2019),
    • θα καταστούν ανεφάρμοστες οι πράξεις αναλογισμού και αποζημιώσεως οικοπέδων/πράξεις εφαρμογής στην πλειοψηφία τους,
    • δεν διασφαλίζονται οι οικείοι Δήμοι για τη βεβαίωση και την ακόλουθη είσπραξη των υποχρεώσεων των τρίτων παρόδιων ιδιοκτησιών, που ήδη θα έχουν καταβάλει για λογαριασμό τους, ενώ
    • καταστρατηγούνται οι αρχές της ισονομίας και της αναλογικότητας, στις περιπτώσεις των συντελεσμένων απαλλοτριώσεων όπου οι τρίτοι παρόδιοι ιδιοκτήτες έχουν καταβάλει τις υποχρεώσεις τους.