Άρθρο 49 – Αλλαγή χρήσης εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων – Τροποποίηση του ν. 4495/2017

Μετά το άρθρο 41 του ν. 4495/2017 προστίθεται άρθρο 41Α ως εξής:

«Άρθρο 41Α
Αλλαγή χρήσης εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων

1. Εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων επιτρέπεται, κατόπιν έκδοσης οικοδομικής άδειας, η αλλαγή χρήσης κατά τις κείμενες διατάξεις επί ρυμοτομούμενων ακινήτων της παρ. 77 του άρθρου 2 του ν. 4067/2012, εφόσον έχει παρέλθει δεκαετία από την κήρυξη και εφόσον δεν έχει συντελεσθεί η απαλλοτρίωση. Η αλλαγή χρήσης επιτρέπεται, σύμφωνα με τις ισχύουσες στην περιοχή του ακινήτου χρήσεις γης, με εξαίρεση τα ρυμοτομούμενα κτίσματα εντός των κηρυγμένων χώρων για τη δημιουργία κοινοχρήστων χώρων πρασίνου, πάρκων και αλσών επί των οποίων υφίστανται νομίμως κτίσματα, στα οποία επιτρέπεται η αλλαγή χρήσης μόνο για κατοικία.
2. Ανεξαρτήτως παρέλευσης δεκαετίας, σε ρυμοτομούμενα κτίρια επιτρέπονται οι αναγκαίες επισκευές για λόγους χρήσης και υγιεινής όπως εργασίες επισκευής, αποκατάστασης, αλλαγής φέροντος οργανισμού ή πλήρης αντικατάσταση αυτού, διαρρύθμισης, αντικατάσταση στέγης, καθώς και κοπής δέντρων σε ρυμοτομούμενα ακίνητα για λόγους επικινδυνότητας.
3. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται το είδος της οικοδομικής άδειας, τα δικαιολογητικά, κάθε αναγκαίο ειδικότερο ζήτημα για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου, καθώς και οι περιπτώσεις εξαιρέσεων από την εφαρμογή της παρ. 1, για τις οποίες η σχετική βεβαίωση εκδίδεται από την αρμόδια Υ.ΔΟΜ. Έως την έκδοση της ανωτέρω υπουργικής απόφασης επιτρέπεται σε ρυμοτομούμενα κτίρια μόνο η εκτέλεση των εργασιών που προβλέπονται στις περ. η’ , ιγ’ , ιθ’ και κα’ της παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 4495/2017, κατόπιν Έγκρισης Εργασιών Δόμησης Μικρής Κλίμακας.
4. Η οικοδομική άδεια για την αλλαγή χρήσης σε ρυμοτομούμενα ακίνητα, κάθε άλλη μεταγενέστερη ειδική αδειοδότηση (όπως άδεια λειτουργίας), καθώς και η εκτέλεση των απαιτουμένων για την αλλαγή χρήσης εργασιών ή των εργασιών της παρ. 2, δεν επηρεάζουν το κύρος και τη διαδικασία της απαλλοτρίωσης. Σε κάθε περίπτωση, τα αυθαίρετα ρυμοτομούμενα κτίσματα, καθώς και οι εργασίες που πραγματοποιούνται δυνάμει του παρόντος σε ρυμοτομούμενο τμήμα του ακινήτου (οικοπέδου – κτιρίου) δεν αποζημιώνονται.».

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 13:53 | Αγριου Σταυρουλα

    Στο άρθρο 41 του 4495/17 προστίθεται άρθρο 41Α για αλλαγή χρήσης ενός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου , σύμφωνα με το οποίο. επιτρέπεται για λόγους υγιεινής και χρήσεως , οι εργασίες αλλαγής φέροντα οργανισμού η πλήρης αντικατάστασης αυτού .
    Η διάταξη αυτή δεν ίσχυσε ποτέ στο παρελθόν, οφείλει να αποσυρθεί, δεδομένου ότι η πλήρης αντικατάσταση σε ρυμοτομούμενο , στην ουσία αναιρεί , καταργεί την ρυμοτόμηση αφού ανεβάζει / υπέρμετρα το ύψος της αποζημίωσης και προκαλεί αλόγιστες δαπάνες εις βάρος του Δ .
    Η υγιεινή και χρήση προϋποθέτει την διαδικασία επισκευής με την ελάχιστη απαιτουμένη εργασία, ώστε το κτήριο να μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια στον χρόνο μέχρι την συντέλεση της ρυμοτόμησης και την κατεδάφιση του , και όχι την πλήρη αντικατάσταση του και την διατήρηση του για άλλα 100 χρόνια.

  • 3 Σεπτεμβρίου 2020, 15:39 | Τμήμα Έκδοσης Αδειών Δόμησης

    Άρθρο 49 Αλλαγή χρήσης εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων – Τροποποίηση του ν. 4495/2017
    παρ. 2: να διευκρινιστεί αν το “για λόγους επικινδυνότητας” αναφέρεται μόνο στην “κοπή δένδρων” ή σε όλες τις προαναφερθείσες εργασίες

  • 21 Αυγούστου 2020, 19:37 | ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ

    ΔΑΟΚΑ 61972/1760

    Σε απάντηση των ερωτημάτων της αίτησής σας, σας γνωρίζουμε γενικά τα εξής:

    1. Ως προς τη διαδικασία που ακολουθείται κατά τη μεταβολή της χρήσης του κτιρίου ή μέρους
    αυτού, ισχύουν τα αναφερόμενα στο άρθρο 5 του ν. 4067/2012, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει,
    καθώς και οι διευκρινίσεις του Τεύχους Τεχνικών Οδηγιών για την εφαρμογή του ν.4067/12 (ΝΟΚ).
    Ειδικότερα:
     στις περιπτώσεις που η αλλαγή χρήσης συνεπάγεται εκτέλεση εκτεταμένων οικοδομικών εργασιών
    που οδηγούν σε τροποποιήσεις μελετών του κτιρίου, καθώς και σε μεταβολή των στοιχείων του
    διαγράμματος κάλυψης ή στα φορτία του κτιρίου προς το δυσμενέστερο, απαιτείται η έκδοση
    οικοδομικής άδειας, σύμφωνα με την παρ.3(στ) του άρθρου 36 του ν.4495/2017, όπως ισχύει.
     στις περιπτώσεις που από τη μεταβολή της χρήσης δεν επέρχεται αλλαγή προς το δυσμενέστερο
    στα στοιχεία του διαγράμματος δόμησης ή στα φορτία σχεδιασμού της στατικής μελέτης ή αλλαγή
    των τεχνικών – μηχανολογικών εγκαταστάσεων ως προς τις διελεύσεις τους από άλλους ορόφους ή
    κοινόχρηστους χώρους και ταυτόχρονα δεν εκτελούνται οικοδομικές εργασίες ή εκτελούνται
    εργασίες του άρθρου 30 του ν.4495/17, δεν απαιτείται η έκδοση οικοδομικής άδειας, αλλά
    ενημέρωση της Ταυτότητας του Κτιρίου και μεταβατικά, μέχρι την εφαρμογή αυτής, απαιτείται απλή
    ενημέρωση του φακέλου της οικοδομικής άδειας κατά την παρ. 10 του άρθρου 42 του ν.4495/17,
    όπως ισχύει.

     στις περιπτώσεις για τις οποίες σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν. 4067/12, όπως ισχύει, δεν απαιτείται
    η έκδοση οικοδομικής άδειας καθώς δεν θίγονται τα στοιχεία του φέροντος οργανισμού του
    κτιρίου και δεν μεταβάλλονται προς το δυσμενέστερο τα φορτία και η κατηγορία σεισμικής
    σπουδαιότητας σύμφωνα με τον ΕΑΚ, αλλά πρόκειται να εκτελεστούν συγκεκριμένες οικοδομικές
    εργασίες που επιφέρουν τροποποιήσεις στις μελέτες του κτιρίου ή στις απαιτούμενες θέσεις
    στάθμευσης, απαιτείται η έκδοση Έγκρισης Εκτέλεσης Εργασιών Μικρής Κλίμακας, όπως
    προβλέπεται στην παρ. 1(ιζ) του άρθρου 4 της υπ ́ αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/43266/1174 Υπουργικής
    Απόφασης (ΦΕΚ 1843/Β ́/13-5-2020).
    2. Ως προς τη διατύπωση της παρ. 2 του άρθρου 5 του Τεύχους Τεχνικών Οδηγιών Εφαρμογής του
    ν.4067/12 (υπ ́ αριθμ. 63234/2012 Υπουργική Απόφαση) αναφορικά με τα καταστήματα
    υγειονομικού ενδιαφέροντος, επισημαίνεται ότι γίνεται προκειμένου να τονιστεί ότι τα εμπορικά
    καταστήματα και τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος αποτελούν διακριτές κατηγορίες
    χ ρ ή σ ε ω ν . Τυχόν απαίτηση ή μη έκδοσης οικοδομικής άδειας κατά την αλλαγή χρήσης
    καταστημάτων από υγειονομικού ενδιαφέροντος σε εμπορικά ή αντίστροφα, εξετάζεται στο
    πλαίσιο των προαναφερόμενων διατάξεων του ΝΟΚ, του ν.4495/17 και της κατ’ εξουσιοδότηση
    αυτού ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/43266/1174 Υπουργικής Απόφασης. Επιπρόσθετα, η αναφορά του νομοθέτη
    σε «άλλες προϋποθέσεις» δεν αφορά σε πολεοδομικά ζητήματα, αλλά στις τυχόν εγκρίσεις άλλων
    φορέων που οφείλουν να έχουν τα συγκεκριμένα καταστήματα.

    Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ

  • 5 Αυγούστου 2020, 02:00 | ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ

    Για τα ρυμοτομούμενα κτίσματα εντός των κηρυγμένων χώρων για τη δημιουργία κοινοχρήστων χώρων πρασίνου, πάρκων και αλσών επί των οποίων υφίστανται νομίμως κτίσματα αλλά έχουν υπερβάσεις , που έχουν συντελεστεί τουλάχιστον πριν από 10 χρόνια ή και περισσότερο, καθώς από την κήρυξη της απαλλοτρίωσης δεν υπηρχε η δυνατότητα έκδοσης καμιάς οικοδομικής αδείας, να δοθεί στους ιδιοκτήτες εύλογη προθεσμία για την τακτοποίησή τους με τις ευνοϊκές διατάξεις που ισχύουν σήμερα, μετά την άρση της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης. Θεωρώ ότι για τους ιδιοκτήτες που τα ακίνητά τους είναι δεμευμένα για 50 χρόνια, όπως στην περίπτωσή μου, είναι θέμα δικαιοσύνης η παροχή αυτής της δυνατότητας. Αλλιώς όταν θα αρθεί η απαλλοτρίωση, μετά από αρκετά χρόνια ακόμα και με αυτό το νομοσχέδιο, η νομιμοποίηση θα είναι ασύμφορη και οι ιδιοκτήτες θα παραμείνουν με αυθαίρετα.