Άρθρο 19 – Θέσπιση και εφαρμογή του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού – Τροποποίηση του άρθρου 5 του ν. 4546/2018

Το άρθρο 5 του ν. 4546/2018 αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 5
Θέσπιση και εφαρμογή του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού (άρθρα 4, 6 παρ. 3 και 15 παρ. 3 της Οδηγίας 2014/89/ΕΕ)

1. Η αρμόδια αρχή του άρθρου 14 έχει την ευθύνη για την κατάρτιση, εφαρμογή και αξιολόγηση του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού, λαμβάνοντας δεόντως υπόψη τις ιδιαιτερότητες των θαλάσσιων περιοχών, καθώς και τις συναφείς υπάρχουσες και μελλοντικές δραστηριότητες και χρήσεις, καθώς και τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον, στους φυσικούς πόρους και εν γένει στην πολιτιστική κληρονομιά. Λαμβάνει επίσης υπόψη τις αλληλεπιδράσεις ξηράς – θάλασσας.
2. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός περιλαμβάνει:
α) την εθνική χωρική στρατηγική για τον θαλάσσιο χώρο του άρθρου 6 και
β) τα θαλάσσια χωροταξικά Πλαίσια του άρθρου 6.
Κατά την εκπόνηση της εθνικής χωρικής στρατηγικής για τον θαλάσσιο χώρο και των θαλάσσιων χωροταξικών πλαισίων, μπορεί να περιλαμβάνονται και να αξιοποιούνται υφιστάμενες εθνικές πολιτικές και ιδίως η νησιωτική πολιτική, κανονισμοί και μηχανισμοί, εφόσον συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής και συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του άρθρου 7.
3. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός ολοκληρώνεται το συντομότερο δυνατόν και το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2021.
4. Η αρμόδια αρχή του άρθρου 14 αξιολογεί κάθε πέντε (5) έτη την εφαρμογή του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού, με την κατάρτιση σχετικής έκθεσης αξιολόγησης, με την οποία τεκμηριώνεται η αναγκαιότητα ή μη της αναθεώρησής του. Η έκθεση αξιολόγησης υποβάλλεται στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, διαβιβάζεται στα εμπλεκόμενα Υπουργεία και τις Περιφέρειες και δημοσιοποιείται στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σε κάθε περίπτωση, αναθεωρείται τουλάχιστον κάθε δέκα (10) έτη, ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή μη έκθεσης αξιολόγησής του, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται στις παρ. 4, 5 και 6 του άρθρου 6.».

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 10:31 | WWF Ελλάς

    Παρ. 1. Προκειμένου να διασφαλιστεί ότι ο ΘΧΣ θα ακολουθήσει την οικοσυστημική προσέγγιση σύμφωνα με την οδηγία 2014/89/ΕΕ (προοίμιο παρ. 14 και άρθρο 5 παρ. 1), προτείνουμε την εξής προσθήκη στην παρ. 1: «λαμβάνει επίσης υπόψη τις αλληλεπιδράσεις ξηράς – θάλασσας, την οικοσυστημική προσέγγιση και γενικότερα τις αρχές της αειφορικής διαχείρισης».
    Παρ. 4. Η διάταξη αυτή προβλέπει ότι ο ΘΧΣ θα αναθεωρείται τουλάχιστον κάθε 10 χρόνια (η οδηγία 2014/89/ΕΕ προβλέπει ρητά την αναθεώρηση των θαλάσσιων χωροταξικών σχεδίων τουλάχιστον κάθε 10 χρόνια, άρθρο 6 παρ. 3 της οδηγίας). Ωστόσο οποιαδήποτε αναθεώρηση θα πρέπει να συνδέεται με σαφή διαδικασία αξιολόγησης του ΘΧΣ συμπεριλαμβανομένων των σχετικών σχεδίων. Στόχος της αξιολόγησης είναι η εξέταση της αποτελεσματικότητας της εφαρμογής του ΘΧΣ και ο εντοπισμός προβλημάτων τα οποία θα πρέπει να αντιμετωπιστούν μέσω της αναθεώρησης του. Η αξιολόγηση αποτελεί κομβικό στοιχείο και θα πρέπει να είναι υποχρεωτική για οποιαδήποτε αναθεώρηση. Προτείνεται η αντικατάσταση της φράσης «ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή μη έκθεσης αξιολόγησής του» με τη φράση: «βάσει των συμπερασμάτων της αξιολόγησής του».

  • 31 Αυγούστου 2020, 15:13 | Παύλος Ελευθεριάδης

    Aγαπητοί Κύριοι,

    Το άρθρο 19 του Σχεδίου Νόμου αφαιρεί τις λέξεις «και παράκτιες ζώνες» ενώ αλλάζει την λέξη «Σχέδια» με την λέξη «Πλαίσια».

    Η αιτιολογική έκθεση αναφέρεται στο άρθρο 19 ως εξής:

    «Με την προτεινόμενη διάταξη καθορίζεται η συγκρότηση Αρμόδιας αρχής, η οποία θα φέρει την ευθύνη για την κατάρτιση, εφαρμογή και αξιολόγηση του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού.»

    Η αναφορά αυτή είναι ανακριβής. Το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου δεν συγκροτεί νέα αρχή. Δεν αλλάζει το ήδη ισχύον καθεστώς, ότι δηλαδή αρμόδια αρχή είναι ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σύμφωνα με το άρθρο 14 του Ν. 4546/18, το οποίο δεν αλλάζει (βλ. παρακάτω άρθρο 23 του Σχεδίου Νόμου).

    Με τιμή,

    Παύλος Ελευθεριάδης

  • 30 Αυγούστου 2020, 02:03 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΒΕΖΕΣΤΕΝΤΖΗΣ

    Ο μεγαλύτερος πλούτος της Ελλάδος μπορεί να προέρθει μέσα από την χωρική αξιοποίησης της ζώνης του αιγιαλού, με τις εξής μελέτες και δράσεις.
    1.Δημιουργεία θαλάσσιων ζωνών ανίχνευσης ισχυρών ρευμάτων επιφανειακών η υπόγειων με την συνδρομή της υδρογραφικής υπηρεσίας, ώστε να αξιοποιηθούν για την δημιουργία ηλεκτρικής ενέργειας μέσα από την διαδικασία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, βασική προϋπόθεση η άδεια λειτουργίας και εγκατάστασης να παραδίδεται στον μελλοντικό επενδυτή με την σύμβαση μίσθωσης με το δημόσιο.
    2. Δημιουργία τεχνικών λιμένων –κρησφύγετων στα νησιά και την παραθαλάσσια χώρα για την κατασκευή οικισμών κατοικίας ώστε να έχουν μπροστά στην θάλασσα και μέσα την κατοικία τους και το σκάφος τους
    Το Ελληνικό δημόσιο μπορεί να μισθώνει για τον προορισμό αυτό νησιά ή παραλιακές ζώνες σε κράτη μέλη της Ε.Ε. ή σε ανεπτυγμένα κράτη ή και εταιρίες προκειμένου να παρέχουν, κατοικία, εξειδικευμένη υγειονομική περίθαλψη, περίθαλψη ηλικιωμένων, κατοικία τρίτης ηλικίας κλπ
    Προϋπόθεση οι αδειοδοτήσεις να είναι ψηφισμένες από την βουλή.
    3.Αδειοδότηση καταστημάτων εστίασης εκπαίδευσης ψυχαγωγίας μέσα στην θάλασσα επιπλέοντα και συνδεδεμένα με επιπλέοντες διαδρόμους με την στεριά με αποκλειστικό δικαίωμα βύθισης και ενός μικρού κλωβού για την αλίευση ψαριών ιδίας χρήσης.
    4.θεματικός τουρισμός
    Ιδιωτικά πάρκα αλίευσης ψαρίων.
    Καταδυτικός τουρισμός
    Πάρκα σέρφιν
    Πάρκα και σέρφ
    Πίστες αγώνων σκαφών
    Προκειμένου να επιτευχθούν όλα αυτά πρέπει οι αποφάσεις να έχουν χρονικό περιορισμό, το λιμενικό να λειτουργεί σε συνεργασία ή την καθοδήγηση των δήμων , να γίνουν ζώνες μελέτες σχέδια προκαταβολικά .
    ΚΑΙ ΝΑ ΑΡΘΕΙ Η ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΔΟΜΙΣΗΣ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΚΤΩΝ
    Έτσι σχεδιάζεται το μέλλον και η ανάπτυξη.
    Καλή επιτυχία