Άρθρο 15 – Εναρμόνιση χωροταξικών και πολεοδομικών διατάξεων προς το νέο σύστημα χωρικού σχεδιασμού – Τροποποίηση του άρθρου 12 του ν. 4447/2016

Στο άρθρο 12 του ν. 4447/2016 προστίθεται παρ. 5 και το άρθρο 12 του ν. 4447/2016 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 12
Εναρμόνιση χωροταξικών και πολεοδομικών διατάξεων προς το νέο σύστημα χωρικού σχεδιασμού

1. α) Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εξειδικεύονται το ειδικό περιεχόμενο, η διαδικασία και οι προθεσμίες έγκρισης, αναθεώρησης, τροποποίησης, καθώς και τα αρμόδια όργανα έγκρισης των πλαισίων και σχεδίων του συστήματος χωρικού σχεδιασμού του παρόντος νόμου.
β) Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, τροποποιούνται, συμπληρώνονται και αναμορφώνονται, προκειμένου να προσαρμοστούν προς την ορολογία, τα επίπεδα, τα μέσα και τις διαδικασίες χωρικού σχεδιασμού που καθορίζονται με τον παρόντα νόμο, οι διατάξεις των άρθρων 10, 11 και 12 του ν. 2742/1999 (Α’ 207) και των άρθρων 8, 9, 10, 11,12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 22 και 23 του ν. 2508/1997 (Α’ 124).
2. Τα πολεοδομικά σταθερότυπα που έχουν εγκριθεί με την υπ’ αριθμ. 10788/2004 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (Δ’ 285), αναθεωρούνται, προκειμένου να εναρμονιστούν με τις διατάξεις του παρόντος, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων, εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.
3. Το ισχύον Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης που εγκρίθηκε με την υπ’ αριθμ. 6876/4871/2008 απόφαση της Βουλής (Α’ 128) επέχει εφεξής θέση Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής και μπορεί να τροποποιείται και να συμπληρώνεται με τη διαδικασία του άρθρου 3. Μετά την έγκριση της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής, το Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης ενσωματώνεται σε αυτήν και παύει να ισχύει.
4. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζεται για κάθε κατηγορία χωρικών σχεδίων του παρόντος, το είδος των απαιτούμενων ειδικών μελετών για την κατάρτισή τους, οι προδιαγραφές εκπόνησης αυτών, οι ειδικότητες των μελετητών και κάθε άλλο θέμα που αφορά την εκπόνηση, έλεγχο και εφαρμογή αυτών.
5. Το Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων καταρτίζει κανονισμό που ρυθμίζει τα θέματα λειτουργίας του, ο οποίος εγκρίνεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.».

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 13:03 | Ειρήνη Τσακιροπούλου, Θύμιος Δημόπουλος, Γιώργος Δημητρόπουλος, Ήβη Νανοπούλου (εκ μέρους του γραφείου Θύμιος Παπαγιάννης και Συνεργάτες ΑΕΜ)

    1.β) Σύμφωνα με το άρθρο 13 παρ.2 του παρόντος αν δεν έχει εγκριθεί ΤΠΣ/ΕΠΣ για μια περιοχή αλλά ισχύουν ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ του ν.2508/1997 ακολουθείται διαδικασία πολεοδόμησης σύμφωνα με τα άρθρα 7, 8 ως 14, 15 και 19 του ν. 2508/1997. Στην παρούσα παράγραφο δίδεται διάστημα 6 μηνών για να εναρμονιστούν ως προς τις διαδικασίες χωρικού σχεδιασμού τα προαναφερθέντα άρθρα του ν. 2508/1997. Μετά από αυτό το διάστημα ποια διαδικασία πολεοδόμησης θα ακολουθείται στις εν λόγω περιοχές;

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 12:14 | ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού

    Για το άρθρο 15. Διατηρείται η εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 12 του ν.4447/2016 και συμπληρώνεται. Ωστόσο, έχουν γίνει αλλαγές και έχουν προβλεφθεί άλλες εξουσιοδοτικές διατάξεις στο σ/ν που επηρεάζουν την υφιστάμενη διάταξη και δημιουργούν σύγχυση ως προς τους επιδιωκόμενους στόχους. Συγκεκριμένα, ενδεικτικά σημεία που χρήζουν επανεξέτασης είναι:
    – η «εναρμόνιση» του άρθρου 19 του ν.2508/1997, αφού όπως προαναφέρθηκε οι εκκρεμότητες που υπάρχουν υπερβαίνουν την έννοια της απλής «εναρμόνισης» και για το λόγο αυτό προστέθηκε το άρθρο 9 α στο ν.4447/2016, στο οποίο ορθά παρέχεται «ευρύτερη» εξουσιοδότηση για ρύθμιση όλων των ζητημάτων οριοθέτησης των μικρών οικισμών (συμπεριλαμβανομένων των προ του 1923).
    – αντίστοιχα είναι ανεπαρκής η εξουσιοδότηση απλής «εναρμόνισης» και προς τα άλλα άρθρα του ν.2508/1997 (8-17 και 22, 23), που αφορούν τις αναπλάσεις και τους μηχανισμούς πολεοδόμησης (ΖΕΕ, ΖΕΠ και ΖΑΑ), δεδομένου ότι οι μηχανισμοί αυτοί είτε δεν έχουν εφαρμοστεί από το 1983, είτε έχουν προβλήματα εφαρμογής και οι διατάξεις αυτές χρήζουν ριζικής αναμόρφωσης, η οποία θα μπορούσε να γίνει μόνο μέσω νέων «αναθεωρημένων» διατάξεων του νόμου.
    – αντίστοιχη συσχέτιση πρέπει να γίνει επίσης για την «εναρμόνιση» των άρθρων 16 και 17 του ν.2508/1997 (εφαρμογή Ρ.Σ και υλοποίηση μεγάλων κοινόχρηστων χώρων σε παλιά Ρ.Σ) αφού νέες διατάξεις και νέα διαφορετική «φιλοσοφία» περιλαμβάνεται για τα ζητήματα αυτά στα άρθρα 69-75 (άρσεις ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων, που όμως θα σχολιάσω παρακάτω)

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 09:54 | ΦΩΤΕΙΝΗ ΣΠΥΡΙΔΑΚΗ

    Το Άρθρο 15 Εναρμόνιση χωροταξικών και πολεοδομικών διατάξεων προς το νέο σύστημα χωρικού σχεδιασμού – Τροποποίηση του άρθρου 12 παράγραφος 2β του ν. 4447/2016, σχολιάζουμε, ως εξής:
    Παρά το γεγονός, ότι η Εθνική Χωρική Στρατηγική, ψηφίστηκε εδώ και 19 χρόνια από την Ολομέλεια της Βουλής με την Απόφασή της με αριθμό 6876_4871, που είναι δημοσιευμένη και στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης παραμένει και με το νομοσχέδιο μια γραφική παραπομπή.
    Αναφερόμαστε στο Κεντρικό Σχόλιό μας στην αρχή του Νομοσχεδίου και στην αναγκαιότητα να υιοθετηθεί από τώρα, ως Εθνική Χωρική Στρατηγική, η Απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής, όπως έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και στη βάση των επιταγών του Συντάγματος, της ΣΕΕ και της ΣΛΕΕ.
    Δεν πρέπει ν’ αγνοείται, η ευελιξία που συνοδεύει από τη φύση του Χωροταξικού Σχεδιασμού, ως περίπου «Φυσικού Σχεδιασμού». Ο Πολεοδομικός Σχεδιασμός μπορεί είτε να εναρμονίζεται πλήρως προς τις προβλέψεις του, είτε να είναι συμβατός με αυτόν. Ακόλουθα δεν είναι δικαιολογημένες συνεχείς αναβολές διαμόρφωσης της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής με πομπωδώς ανακοινούμενες προθέσεις, αλλά αρκεί η επικαιροποίησή της, όπως είναι ήδη διαμορφωμένη.
    Άλλωστε υπάρχει πάντα η δυνατότητα και μπορεί να προβλέπεται περιοδικής προσαρμογής της.

  • 2 Σεπτεμβρίου 2020, 21:25 | Μανόλης Βερίγος

    Θα ήταν χρήσιμο να γίνει σαφέστερο το πλαίσιο δεσμευτικότητας των υπερκείμενων προς τις υποκείμενες βαθμίδες σχεδιασμού σχετικά με το επίπεδο εξειδίκευσης ρυθμίσεων (πχ κανονιστικές ρυθμισεις περιφερειακών πλαισίων) και το τον χρόνο θεσμοθέτησης τους (πχ μεταγενέστερο υπερκείμενης βαθμίδας εισάγει ρυθμίσεις σε περιοχές που εφαρμόζονται ρυθμίσεις υποκείμενης βαθμίδας)

  • 25 Αυγούστου 2020, 10:20 | Νέο Ρέυμα- Νέο Όραμα

    Άρθρο 15 – Εναρμόνιση χωροταξικών και πολεοδομικών διατάξεων προς το νέο σύστημα χωρικού σχεδιασμού

    Να προστεθεί §2: για τα δρομολογημένα περιφερειακά χωροταξικά και τα επακόλουθα ΤΧΣ …ολοκληρώνονται με την υπάρχουσα διαδικασία.