Άρθρο 08 – Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια – Τροποποίηση του άρθρου 6 του ν. 4447/2016

Οι παρ. 1, 3, 5, 9, 11 και 13 του άρθρου 6 του ν. 4447/2016 αντικαθίστανται, προστίθεται παρ. 14 και το άρθρο 6 του ν. 4447/2016 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 6
Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια

1. Τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια αποτελούν σύνολα κειμένων, χαρτών ή και διαγραμμάτων, με τα οποία παρέχονται κατευθύνσεις χωρικής ανάπτυξης και οργάνωσης σε περιφερειακό επίπεδο και, όπου απαιτείται, ρυθμίσεις, ιδίως, για:
α) Την αποτίμηση, ανάδειξη και αξιοποίηση των ιδιαίτερων αναπτυξιακών και γενικότερα χωρικών χαρακτηριστικών κάθε Περιφέρειας για την ισότιμη ένταξή της στον εθνικό, ενωσιακό και διεθνή χώρο,
β) τη χωρική διάρθρωση των βασικών παραγωγικών τομέων και κλάδων,
γ) τη χωρική διάρθρωση των περιφερειακών δικτύων μεταφορών και της λοιπής τεχνικής υποδομής περιφερειακού ενδιαφέροντος,
δ) τη διάρθρωση του περιφερειακού χώρου (πρότυπο χωρικής οργάνωσης), καθώς και τη χωρική οργάνωση και δομή του οικιστικού δικτύου,
ε) την οικιστική ανάπτυξη και ανασυγκρότηση του αστικού χώρου,
στ) την ανάδειξη, προβολή και προστασία της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς και του οικιστικού και αρχιτεκτονικού περιβάλλοντος κάθε Περιφέρειας,
ζ) τον προσδιορισμό ενεργών παρεμβάσεων και προγραμμάτων χωροταξικού και αστικού χαρακτήρα, όπως ιδίως οι Περιοχές Ειδικών Χωρικών Παρεμβάσεων (ΠΕΧΠ) και τα Σχέδια Ολοκληρωμένων Αστικών Παρεμβάσεων (ΣΟΑΠ), των άρθρων 11 και 12 του ν. 2742/1999 (Α’ 207),
η) την προστασία του πολιτιστικού και φυσικού περιβάλλοντος και του τοπίου.
2. Στα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια περιλαμβάνονται και οι εγκεκριμένοι οργανωμένοι υποδοχείς δραστηριοτήτων, καθώς και τα εγκεκριμένα σχέδια δημόσιων ή ιδιωτικών επενδύσεων μεγάλης κλίμακας, σύμφωνα με τις διατάξεις που τις διέπουν.
3. Τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια περιλαμβάνουν σε ειδικό Παράρτημα, που συνοδεύεται από κείμενα και διαγράμματα κατάλληλης κλίμακας, κατευθύνσεις ανά Δήμο που αφορούν ιδίως:
α) τη χωροταξική και αναπτυξιακή φυσιογνωμία του Δήμου και των επιμέρους δημοτικών ενοτήτων,
β) τη διάρθρωση και δομή του οικιστικού δικτύου και την οικιστική ανάπτυξη,
γ) την προστασία και ανάδειξη του φυσικού, πολιτιστικού και δομημένου περιβάλλοντος,
δ) τα υπερτοπικά/διαδημοτικά δίκτυα υποδομής,
ε) τη χωρική οργάνωση των παραγωγικών δραστηριοτήτων ή άλλων χρήσεων στον μη αστικό, ιδίως, χώρο,
στ) τις χρήσεις γης και τους όρους δόμησης,
ζ) την προστασία, διαχείριση και σχεδιασμό του τοπίου,
η) τη βιώσιμη αξιοποίηση του ενεργειακού δυναμικού των περιφερειών, με προτεραιότητα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Τα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια και τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια που εγκρίνονται σε κάθε Περιφέρεια πρέπει να εναρμονίζονται με τις αντίστοιχες κατευθύνσεις, ανά Δήμο ή δημοτική ενότητα, του οικείου Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου.
4. Τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια συνοδεύονται από Πρόγραμμα Έργων, Ενεργειών και Προτεραιοτήτων, στο οποίο εξειδικεύονται οι απαιτούμενες για την εφαρμογή τους ενέργειες, έργα, ρυθμίσεις, μέτρα και προγράμματα, καθώς και οι φορείς και το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής τους.
5. Τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια δεσμεύονται από τις ρυθμίσεις και εναρμονίζονται προς τις κατευθύνσεις των Ειδικών Χωροταξικών Πλαισίων, τις οποίες συντονίζουν, εξειδικεύουν, συμπληρώνουν ή, όταν προβλέπεται σχετικώς, τροποποιούν. Κατά την κατάρτισή τους λαμβάνονται υπόψη η Εθνική Χωρική Στρατηγική, το περιφερειακό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, τα προγράμματα περιφερειακής ανάπτυξης, το περιφερειακό σχέδιο προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή, το Εθνικό Σχέδιο Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή, το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, τα Πλαίσια Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών, καθώς και άλλα γενικά ή ειδικά αναπτυξιακά προγράμματα, πολιτικές και στρατηγικές που επηρεάζουν τη διάρθρωση και ανάπτυξη του χώρου.
Σε περίπτωση που διαπιστωθούν ασάφειες ή αντικρουόμενες κατευθύνσεις μεταξύ διαφορετικών Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων όμορων Περιφερειών συγκαλείται, κατόπιν αιτήματος του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή του Γενικού Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το ΚΕ.ΣΥ.ΧΩ.Θ.Α., το οποίο γνωμοδοτεί για την άρση της ασάφειας ή αντίκρουσης. Κατόπιν τροποποιούνται τα αντίστοιχα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια, στα σημεία που κρίθηκε απαραίτητο, σύμφωνα με τη διαδικασία με την οποία είχαν εγκριθεί. Δεν απαιτείται να ακολουθηθεί διαδικασία στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης, εάν οι αλλαγές είναι ήσσονος σημασίας.
6. Στο αναπτυξιακό πρόγραμμα κάθε Περιφέρειας περιλαμβάνονται κατά προτεραιότητα τα έργα και οι δράσεις που προωθούν την εφαρμογή των Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων, σύμφωνα και με το πρόγραμμα ενεργειών και προτεραιοτήτων των τελευταίων.
7. α) Τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια εκπονούνται υπό την εποπτεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ύστερα από σχετική ενημέρωση της οικείας Περιφέρειας και υπό την επίβλεψη κοινών με την Περιφέρεια επιτροπών.
β) Για την έγκριση των Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων απαιτείται η γνώμη του οικείου Περιφερειακού Συμβουλίου, η οποία παρέχεται μέσα σε προθεσμία δύο (2) μηνών από τη λήψη της σχετικής μελέτης, που του διαβιβάζεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μετά την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας η διαδικασία συνεχίζεται χωρίς τη σχετική γνώμη. Ειδικά για τη χωρική διάρθρωση παραγωγικών τομέων ή κλάδων και περιφερειακών δικτύων μεταφορών και λοιπής τεχνικής υποδομής απαιτείται επιπλέον η γνώμη των κατά περίπτωση αρμόδιων υπουργείων, η οποία παρέχεται εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών από τη λήψη της σχετικής μελέτης που του διαβιβάζεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μετά την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας η διαδικασία συνεχίζεται χωρίς τη σχετική γνώμη.
γ) Το Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας διατυπώνει γνώμη, σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 4, για το περιεχόμενο των εκπονούμενων Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός από την υποβολή του σχετικού ερωτήματος. Μετά την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας η διαδικασία συνεχίζεται χωρίς τη σχετική γνώμη.
δ) Τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια υπόκεινται σε διαδικασία Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και εγκρίνονται μαζί με τις σχετικές Στρατηγικές Μελέτες Περιβαλλοντικής Εκτίμησης με αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Οι διαδικασίες διαβούλευσης των Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων και των οικείων Στρατηγικών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι κοινές.
8. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τη συνδρομή των Περιφερειών παρακολουθεί και αξιολογεί την εφαρμογή των Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων. Για τον σκοπό αυτό, συντάσσει τουλάχιστον ανά πενταετία εκθέσεις παρακολούθησης, στις οποίες αναφέρονται ο τρόπος εφαρμογής, τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν, καθώς και ο βαθμός ενσωμάτωσης των κατευθύνσεών τους στα υποκείμενα επίπεδα σχεδιασμού. Στις ίδιες εκθέσεις υποδεικνύονται ενέργειες και δράσεις που κατά περίπτωση απαιτούνται για την αποτελεσματική εφαρμογή των Περιφερειακών Στρατηγικών και κατευθύνσεων και επισημαίνονται ενέργειες και δράσεις που δεν εναρμονίζονται με αυτές τις κατευθύνσεις.
Τα πορίσματα των εκθέσεων αυτών διαβιβάζονται στα συναρμόδια υπουργεία, στις περιφέρειες και τους φορείς και υπηρεσίες, προκειμένου να λαμβάνονται υπόψη στις δράσεις και έργα που άπτονται των αρμοδιοτήτων τους.
9. Τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια αναθεωρούνται ανά πενταετία, εφόσον προκύπτει τεκμηριωμένη ανάγκη προς τούτο από τις εκθέσεις παρακολούθησης. Κατά το χρονικό αυτό διάστημα είναι κατ’ εξαίρεση δυνατή η τροποποίησή τους, με στόχο τη βελτίωση και επικαιροποίησή τους, προκειμένου:
α) να αντιμετωπιστούν ζητήματα που ανακύπτουν από την προώθηση ή εφαρμογή προγραμμάτων διεθνούς, ευρωπαϊκού, διασυνοριακού, διακρατικού ή διαπεριφερειακού χαρακτήρα,
β) να αντιμετωπιστούν εξαιρετικές ανάγκες από φυσικές ή τεχνολογικές καταστροφές και κινδύνους, στο επίπεδο της οικείας Περιφέρειας,
γ) να επέλθουν τυχόν ήσσονες αλλαγές που απαιτούνται για την επίτευξη των αποτελεσμάτων τους, εφόσον από τις εκθέσεις αξιολόγησης προκύπτει ότι η εφαρμογή τους δεν έχει οδηγήσει στα αποτελέσματα που επιδιώκονται,
δ) να αντιμετωπιστούν εξαιρετικές και απρόβλεπτες ανάγκες και νέα δεδομένα, για έργα εθνικής ή περιφερειακής σημασίας τα οποία δεν περιλαμβάνονταν στον αρχικό σχεδιασμό,
ε) να προσαρμοστούν σε νομοθετικές τροποποιήσεις μεταγενέστερες της έγκρισής τους ή σε νέα δεδομένα και κατευθύνσεις χωρικού σχεδιασμού που προκύπτουν από την έγκριση, αναθεώρηση ή τροποποίηση Ειδικών Χωροταξικών Πλαισίων.
Τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια μπορούν να αναθεωρούνται σε κάθε περίπτωση μετά την πάροδο επτά (7) ετών από την ημερομηνία, κατά την οποία το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανέθεσε τη μελέτη, βάσει της οποίας συντάχθηκαν.
Για την αναθεώρηση και τροποποίηση των Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων ακολουθείται η διαδικασία της παρ. 7.
10. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορεί να επέρχονται εντοπισμένες και μη ουσιώδεις μεταβολές στα εγκεκριμένα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια, όπως διορθώσεις σφαλμάτων, αποσαφηνίσεις διατυπώσεων, εναρμόνιση κειμένων και διαγραμμάτων.
11. α. Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια εκπονούνται για όλες τις Περιφέρειες της Χώρας, πλην της Περιφέρειας Αττικής. Για την Περιφέρεια Αττικής θέση Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου επέχει το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας.
β. Κατά την εκπόνηση των Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων εξετάζονται ζητήματα αλληλεπίδρασης και επικαλύψεων μεταξύ σχεδίων όμορων Περιφερειών.
γ. Το Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Κεντρικής Μακεδονίας περιλαμβάνει ειδικό Παράρτημα για τον στρατηγικό σχεδιασμό της Μητροπολιτικής Περιοχής Θεσσαλονίκης. Το Παράρτημα αυτό λαμβάνεται υπόψη κατά την κατάρτιση των πολεοδομικών σχεδίων πρώτου επιπέδου στην περιοχή αυτή.
12. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται προδιαγραφές για την εκπόνηση, αξιολόγηση και τροποποίηση των Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
13. Όπου στις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας αναφέρονται τα «Περιφερειακά Πλαίσια Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης» νοούνται εφεξής τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια του παρόντος άρθρου.
Η αναθεώρηση και τροποποίηση των εγκεκριμένων, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, Περιφερειακών Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, γίνεται με τη διαδικασία της παρ. 7.
Εάν οι αλλαγές που επέρχονται είναι ήσσονος σημασίας, δεν απαιτείται να ακολουθηθεί η διαδικασία στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης για τις τροποποιήσεις των Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων.
14. Τα Θαλάσσια Χωροταξικά Πλαίσια τοποθετούνται στο ίδιο επίπεδο σχεδιασμού με τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια. Η εκπόνηση, έγκριση και το περιεχόμενό τους διέπονται από τις παρ. 4, 5, 6, τις περ. α’, γ’ και δ’ της παρ. 7 του παρόντος, καθώς και τον ν. 4546/2018 (Α’ 101).»

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 13:37 | Ειρήνη Τσακιροπούλου, Θύμιος Δημόπουλος, Γιώργος Δημητρόπουλος, Ήβη Νανοπούλου (εκ μέρους του γραφείου Θύμιος Παπαγιάννης και Συνεργάτες ΑΕΜ)

    1.ζ) Οι Περιοχές Ειδικών Χωρικών Παρεμβάσεων (ΠΕΧΠ) παραμένουν ένας ανενεργός θεσμός για τον οποίο δεν έχουν καθοριστεί προδιαγραφές. Ενδεικτικό είναι ότι δεν περιλαμβάνονται στην κατηγορία μελετών για τις οποίες μπορούν να καταρτιστούν ΕΠΣ (άρθρο 11.1.α).
    5. Δεν είναι κατανοητή η αναφορά στην πρόβλεψη τροποποίησης των ΕΧΠ από τα ΠΧΠ. Εκτός αν νοείται ως προτάσεις προς τροποποίηση των ΕΧΠ μέσω της προβλεπόμενης από το άρθρο 7 διαδικασίας.
    9.γ) Αν η εφαρμογή των ΠΧΠ δεν έχει οδηγήσει στα επιδιωκόμενα αποτελέσματα σύμφωνα με τις εκθέσεις αξιολόγησης, δεν προκύπτει ανάγκη γενικής αναθεώρησης;

  • Άρθρο 8 – Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια

    Σε αρκετά σημεία εντός του ΣΝ γίνεται πολύ σωστά αναφορά ότι δεν «εμποδίζεται η πρόοδος της διαδικασίας» από τυχόν άπρακτη περίοδο διατύπωσης γνώμης από το εκάστοτε αρμόδιο όργανο. Απαιτείται να διευκρινισθεί κατά πόσο με τον όρο «πρόοδο της διαδικασίας» εννοείται και η ολοκλήρωση αυτής ή εναλλακτικά σε ποιες εννοείται και σε ποιες όχι. Διότι είναι απολύτως αναποτελεσματικό, η δημόσια διοίκηση να μην τηρεί τις αναφερόμενες από το Νόμο προθεσμίες ή/ και η μη παροχή γνωμοδότησης από το εκάστοτε συναρμόδιο όργανο να θίγει ή να ανατρέπει την προγραμματισμένη ολοκλήρωση της διαδικασίας τόσο σε επίπεδο χρονοδιαγράμματος όσο και σε επίπεδο περιεχομένου (πχ. όρων και προϋποθέσεων). Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται να διευκρινισθεί όχι μόνο ότι δεν εμποδίζεται η πρόοδος αλλά και ότι αυτή ολοκληρώνεται.

    Απαιτείται να διευκρινισθεί επακριβώς η διαδικασία προσαρμογής των ΠΧΠ σε νομοθετικές τροποποιήσεις μεταγενέστερης της έγκρισής τους ή σε νέα δεδομένα και κατευθύνσεις χωρικού σχεδιασμού που προκύπτουν από την έγκριση, αναθεώρηση ή τροποποίηση των Ειδικών Χωροταξικών Πλαισίων, οι οποίες σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να έχουν χρονικά άμεση ισχύ μέσω κατάλληλης νομοτεχνικής ρύθμισης εντός του παρόντος ΣΝ.

    Παράλληλα, το γεγονός ότι δεν γίνεται αναφορά εντός των ΠΧΠ στο οδικό δίκτυο, τα μεταφορικά, τεχνικά και περιβαλλοντικά δίκτυα και υποδομές (ιδιαίτερα σε υπερτοπικού, περιφερειακού, και εθνικού χαρακτήρα σχέδια, προγράμματα και έργα) και ότι αυτά αποτελούν πλέον των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, προβληματίζει ως προς την δυνατότητα επίλυσης συγκρούσεων και τυχόν ασυμβατότητας μεταξύ τους. Προτείνεται οι παραπάνω υποδομές και δίκτυα να αποτελούν αντικείμενο των ΠΧΠ.

    Τέλος, τα Πρόγραμματα Έργων, Ενεργειών και Προτεραιοτήτων που συνοδεύουν τα ΠΧΠ να αποκτήσουν επί της ουσίας αντίκτυπο στη διαχείριση του χώρου, θα πρέπει να συνδέονται σαφώς με χρηματοδοτικά εργαλεία και τον αναπτυξιακό προγραμματισμό, ιδανικά στο ίδιο νομικό κείμενο έγκρισης του ΕΧΠ. Εναλλακτικά υπάρχει ο κίνδυνος (όπως έχει συμβεί στο παρελθόν) να αποτελέσουν κατευθύνσεις χωρίς καμία πρακτική εφαρμογή.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 10:28 | WWF Ελλάς

    Σε θετική κατεύθυνση κινούνται ορισμένες τροποποιήσεις των προβλέψεων για τα ΠΧΠ, όπως η ενσωμάτωση στο περιεχόμενό τους των πλαισίων του -με βελτιωμένη διατύπωση- τοπίου και των ΑΠΕ, καθώς και η προσθήκη των ΠΣΠΚΑ-ΕΣΠΚΑ, ΕΣΕΚ, ΕΠΜΚΚ και ΠΔΕΑ στο σύνολο των πολιτικών, στρατηγικών και σχεδίων που λαμβάνονται υπόψη κατά την εκπόνηση των πλαισίων. Είναι επίσης θετικός ο ειδικότερος προσδιορισμός που γίνεται για την «εναρμόνιση» ανάμεσα σε περιφερειακά και ειδικά πλαίσια, σύμφωνα με την προσέγγιση που εισάγει το άρθ. 2 του σχεδίου νόμου.
    Είναι επίσης θετικό ότι εισάγεται η πρόβλεψη για διατύπωση γνώμης από ειδικό γνωμοδοτικό όργανο (ΚΕΣΥΧΩΘΑ) στην περίπτωση κατά την οποία διαπιστώνονται αντικρουόμενες κατευθύνσεις μεταξύ των διαφορετικών ΠΧΠ όμορων περιφερειών. Ωστόσο, όπως σχολιάσαμε παραπάνω, η αρμοδιότητα αυτή θα πρέπει να ανήκει στο ΕΣΧ, ενώ επίσης θα πρέπει να προβλεφθεί η εκ των προτέρων πρόνοια της διοίκησης σχετικά με την αποφυγή αντιφάσεων και ασαφειών, και όχι μόνο η εκ των υστέρων διαχείρισή τους. Είναι δε ιδιαίτερα σημαντικό ότι ασάφειες, αντιφάσεις και εν γένει η συμβατότητα και η αποτελεσματικότητα των πλαισίων δεν πρέπει να ελέγχονται μόνο μεταξύ διαφορετικών ΠΧΠ όμορων περιφερειών αλλά και μεταξύ ΕΧΠ και ΠΧΠ, καθώς μείζονα προβλήματα προκύπτουν λιγότερο στην «οριζόντια» εναρμόνιση των πλαισίων και περισσότερο στην «κάθετη».
    Η τοποθέτηση των ΘΧΣ στο επίπεδο του περιφερειακού χωρικού σχεδιασμού κρίνεται προβληματική και δεν συνάδει με την επίτευξη των στόχων της οδηγίας 2014/89/ΕΕ όπως αναλυτικά παρουσιάζουμε στα σχόλιά μας στο άρθρο 20 του νομοσχεδίου. Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι η ένταξη του ΘΧΣ στον εθνικό χωρικό σχεδιασμό της χώρας και η τοποθέτησή του σε συγκεκριμένο επίπεδο χωρικού σχεδιασμού θα πρέπει να συνοδεύεται με ειδική και αναλυτική πρόβλεψη σχετικά με την εκ των προτέρων εναρμόνιση του χερσαίου χωρικού σχεδιασμού με τα θαλάσσια χωροταξικά σχέδια.
    Σε ό,τι αφορά τις ειδικές κατευθύνσεις που τα ΠΧΠ παρέχουν προς το υποκείμενο επίπεδο σχεδιασμού και περιλαμβάνονται σε ειδικό παράρτημα (παρ. 3), γίνεται απάλειψη της διάταξης του άρθ. 6(στ) του 4447/2016, σύμφωνα με την οποία: «τα παραρτήματα περιέχουν επίσης κατευθύνσεις για τις χρήσεις γης και όρους δόμησης που λαμβάνονται υπόψη μέχρι τη θεσμοθέτηση υποκείμενου ρυθμιστικού σχεδιασμού για την προστασία και ανάδειξη του περιβάλλοντος και της υπαίθρου με ιδιαίτερη αναφορά στην προστασία της γεωργικής γης». Είναι επιτακτική ανάγκη να επανεισαχθεί εδώ, με βελτιωμένη διατύπωση, η πρόβλεψη του ισχύοντος ν. 4447/2016, η δε βελτίωση θα πρέπει να αφορά σε υποχρέωση μη αντίθεσης και όχι λήψης υπόψιν (σύμφωνα με τους ορισμούς του άρθρου 2 του σχεδίου νόμου). Σε διαφορετική περίπτωση, δεν εξασφαλίζεται ο έλεγχος της χωρικής ανάπτυξης μέχρις ότου υλοποιηθούν τα σχέδια τοπικού επιπέδου.
    Σχετικά με τη διαδικασία ΣΠΕ (τροποπ. παρ. 5 και 13), καθώς και την παρακολούθηση και αξιολόγηση των ΠΧΠ μέσω εκθέσεων (παρ. 8), ισχύουν όσα παρατηρήσαμε με τον σχολιασμό μας επί του προηγούμενου άρθρου 7 του σχεδίου νόμου.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 09:15 | ΦΩΤΕΙΝΗ ΣΠΥΡΙΔΑΚΗ

    Στο Άρθρο 8 του νομοσχεδίου, «Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια – Τροποποίη-ση του άρθρου 6 του ν. 4447/2016, όπου οι παρ. 1, 3, 5, 9, 11 και 13 του άρθρου 6 του ν. 4447/2016 αντικαθίστανται και προστίθεται παρ. 14 στο άρθρο 6 του ν. 4447/2016, όπως αυτό διαμορφώνεται
    Σχολιάζουμε, ως εξής,
    α) την παράγραφο 7α, όπως διαμορφώνεται,
    πρώτον, είναι παράλειψη η αφαίρεση του λόγου από την Περιφέρεια, αφού περιορίζεται σε απλή ενημέρωσή της,
    δεύτερον, είναι αδικαιολόγητος ο αποκλεισμός εκπροσώπησης των Δήμων της Περιφέρειας.
    Ώστε, προτείνεται η αντικατάσταση της παραγράφου με το εξής περιεχόμενο:
    «7. α) Τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια εκπονούνται υπό την εποπτεία του Υπουργείου Περιβάλλο-ντος και Ενέργειας ύστερα από σύμφωνη γνώμη της οικείας Περιφέρειας και της /των Περιφερεια-κής/΄ων Ένωσης Δήμων, και υπό την επίβλεψη κοινών με την Περιφέρεια και τις Περιφερειακές Ενώ-σεις Δήμων επιτροπών.
    β) την παράγραφο 7β, όπως διαμορφώνεται,
    Στην παράγραφο 7β, η γνώμη του οικείου Περιφερειακού Συμβουλίου, να είναι «σύμφωνη» και να προστεθεί και «γνώμη της οικείας Περιφερειακής Ένωσης Δήμων»

  • 4 Σεπτεμβρίου 2020, 00:37 | Νέο Ρεύμα- Νέο Όραμα

    Πρόταση διόρθωσης της Απόφασης ΥΠΕΝ ΦΕΚ Δ 485 -20/08/20 όσον αφορά το Περιφερειακό Χωροταξικό Κ. Μακεδονίας

    ΔΕΝ ΣΩΖΕΤΑΙ η δυτική Θεσσαλονίκη : Α) από την παράνομη ερήμωση η δυτική Θεσσαλονίκη με 400.000 κατοίκους. Να εφαρμοστεί η απόφαση της Κομμισιόν ΕΕ και του Π. Γιούνκερ για το ότι δεν υπάρχουν περιορισμοί επενδύσεων, ανάπτυξης και χρήσεων στη δυτική Θεσσαλονίκη εκτός των ορίων υφισταμένων εγκαταστάσεων υψηλής όχλησης, Β) τα κενά κτίρια 1.000.000 μ2.

    Να εφαρμοστεί η νομιμότητα της ΕΕ και η ουσία.
    ΔΕΝ διατυπώνεται καθαρά η οδηγία διευκρίνιση της Διεύθυνσης Σεβέζο της Κομισσιόν της ΕΕ και του Προέδρου Γιούνκερ, όπου καθαρά διατυπώνεται ότι δεν υπάρχουν περιορισμοί χρήσεων εκτός ορίων των δεξαμενών και οι όποιες τυχόν αναφορές αφορούν τις αποστάσεις από δρόμους.
    Δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο, όλη την ΕΕ και την Αττική περιορισμοί χρήσεων γης εκτός ορίων υφισταμένων δεξαμενών, όπως σωστά επιτάσσει η Σεβέζο. Υπάρχουν μόνο μέτρα ασφαλείας εντός των ορίων τους.
    Εάν παραμείνουν έτσι δημιουργείται Διχασμός και Διχόνοια, άλλα μέτρα και άλλα σταθμά στο Βορρά και στο Νότο. Επικαλούμαστε την διόρθωση τους ως οφείλει το ΚΡΑΤΟΣ ΔΙΚΑΙΟΥ!!!!

    Προτείνεται να υπαχθούν στο παρόν νομοσχέδιο:
    Να διαγραφούν οι παράγραφοι από την Απόφαση του ΦΕΚ Δ485 20/8/20, από το Κεφάλαιο Δ, Άρθρο 12, παράγραφος Γ μεταποίηση … που περιέχουν απλές επαναλήψεις των άρθρων της Σεβέζο ΙΙΙ γιατί είναι αυτονόητες.

    Συγκεκριμένα να διαγραφούν στη 3η παρ. Της 1ης στήλης 5351 το α, β, γ.

    Να αντικατασταθεί με την πρόβλεψη της Διεύθυνσης Σεβέζο ΕΕ και Προέδρου Γιούνκερ με την διατύπωση του άρθρου 13.1. με το επίσημο έγγραφο 01/03/2019 όπως διατυπώθηκε ειδικά για το Περιφερειακό Χωροταξικό Κ. Μακεδονίας. Έχει κατατεθεί το έγγραφο από τους Δήμους και τους πολίτες στην αρμόδια αρχή.

    Προβλέπει: “….This does not prescribe the re-location of existing industries near establishments storing large quantities of dangerous substances nor does it prohibit investments into new or existing activities or require the closure of schools and health centres”.

    Να διαγραφούν οι επαναλήψεις στην §1 αρχή σελίδας 5352 … τα εξής: ίδρυση νέων εγκαταστάσεων, μετατροπές σε υφιστάμενες, χωροθετήσεις έργων ΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΞΩ από τις εγκαταστάσεις … όπως δίκτυα μεταφορών, οικιστικές ζώνες … γιατί προσθέτει στις νέες εγκαταστάσεις ( που δεν μας αφορούν) αυθαίρετα τις μετατροπές στις υφιστάμενες του άρθρο 10 της Συνθήκης ΣεβέζοΙΙΙ, που αφορά άλλο θέμα με τις αλλαγές στα επικίνδυνα υγρά.

    Να προστεθεί η διατύπωση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής … ως κατωτέρω…με τον διαχωρισμό των νέων και υφισταμένων μονάδων των § 12. 13.1 και 13.2.:
    “Συγκεκριμένως, ορίζεται ότι στην περίπτωση υφιστάμενων μονάδων, τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε ο φορέας εκμετάλλευσης να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα πρόσθετα τεχνικά μέτρα, ώστε να μην αυξάνεται η επικινδυνότητα για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον (άρθρα 13.2.γ και 5 της Οδηγίας). Επισημαίνεται ότι, συμφώνως προς τα άρθρα 31 και 32 της Οδηγίας, τα κράτη μέλη θέτουν σε ισχύ τις νομοθετικές, κανονιστικές και διοικητικές διατάξεις που είναι αναγκαίες για να συμμορφωθούν προς την παρούσα Οδηγία έως την 31.5.2015 και εφαρμόζουν τα εν λόγω μέτρα από την 1.6.2015. Η Οδηγία 96/82/ΕΚ καταργείται από την 1.6.2015. Υπό το φως των ανωτέρω, δεδομένου ότι η εν λόγω διάταξη αφορά την προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος και ότι δεν γίνεται σχετική αναφορά στην Αιτιολογική Έκθεση, η ρύθμιση που αφορά τη δυνατότητα βελτίωσης της ασφάλειας για όλες τις υφιστάμενες «εγκαταστάσεις» και «μονάδες» Seveso εντός χρονικού διαστήματος δεκαετίας χρήζει αιτιολόγησης.” Εκτός ορίων!

    Να προστεθεί στην παρ. Πλαίσιο αυτό … γ .. επίσης…: αντίθετα στις εντός σχεδίου περιοχές δεν υπάρχουν περιορισμοί χωροθέτησης.

    Στο τέλος της 1 στήλης σελ 5352 … : για την δυνατότητα εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης να ΜΗΝ δίνεται η δυνατότητα παρά μόνο υπό την προυπόθεση αυστηρής λήξης μέτρων ασφαλείας εντός ορίων και όχι εκτός.

    Να τηρηθεί αυστηρά η απόσταση από τα όρια των σχεδίων πόλεως του 1 χλμ, με την προϋπόθεση ότι οι υφιστάμενες δεξαμενές με τυχόν επικίνδυνα υγρά να μετακινηθούν και αυτές στο 1χλμ.

    Στην ειδική μελέτη ρύθμισης όλης της έκτασης να αφορά αποκλειστικά και μόνο τις δεξαμενές εντός ορίων.

    Να ακυρωθεί με απλό Υπουργικό έγγραφο το ήδη άκυρο έγγραφο του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης από το 2009 με την απαγόρευση αδειών δυτικά στους Δήμους Κορδελιού – Ευόσμου, γιατί έχει καταργηθεί ή Σεβέζο ΙΙ του 2007, υπάρχει η Σεβέζο ΙΙΙ του 2012 που δεν υπάρχουν πουθενά τέτοιες διατάξεις. Το παράτυπο και παράνομο αυτού αναφέρονται στην Σεβέζο ΙΙΙ, στο έγγραφο της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής και στο ειδικό έγγραφο ΕΕ Διεύθυνση Σεβέζο, κατόπιν παρέμβασης Π. Γιούνκερ.

  • Καθορισμός των οργάνων που έχουν την ευθύνη της αναθεώρησης και ποιες οι συνέπειες αν ξεχαστεί.
    (π.χ. να μην μπορεί να εκτελέσουν νέα έργα σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης)

  • 3 Σεπτεμβρίου 2020, 11:27 | ΑΛΕΞΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΛ ΜΗΧ ΧΩΡΟΤΑΚΤΗΣ

    Σχόλιο επί της παραγράφου 7α :
    είναι απολύτως σωστή η πρόταση για Κοινή Επιτροπή Επίβλεψης μεταξύ Υπουργείου και Περιφέρειας για τα Περιφερειακά Πλαίσια. Όμως χρειάζεται ακόμη περισσότερη θεσμική κατοχύρωση αυτή η συνεργασία.

  • 3 Σεπτεμβρίου 2020, 10:48 | ΔΗΜΟΣ ΤΗΝΟΥ

    Α Π Ο Σ Π Α Σ Μ Α
    από το πρακτικό της 18/02-08-2020 έκτακτης
    Συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Τήνου με τηλεδιάσκεψη
    Αριθ. απόφασης : 81/2020

    Ζητάμε κατά προτεραιότητα :
    1. από τους κ. βουλευτές Κυκλάδων να μην ψηφίσουν το παρόν σχέδιο νόμου και να ζητήσουν την απόσυρσή του ως καταστροφικό για τις τοπικές κοινωνίες, την περιουσία των πολιτών
    2. από την ΠΕΔ, την ΚΕΔΕ, τον Δικηγορικό Σύλλογο Σύρου, τους μηχανικούς της Τήνου και γενικά όλους τους φορείς να ζητήσουν παράταση της δημόσιας διαβούλευσης έως 31.10.2020 όπως είχε ζητηθεί με το υπ’ αριθμ πρωτοκόλλου 8340/31.08.2020 έγγραφο του Δημάρχου Τήνου προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας..
    3. Διαφορετικά να γίνουν δεκτές όλες οι παρακάτω τροποποιήσεις επί των άρθρων :
    Άρθρο 8 :
    Θα ήταν σώφρον και για την ομαλή και απρόσκοπτη εξέλιξη της διαδικασίας, για τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια που δίνουν τις κατευθύνσεις ανά Δήμο, να προβλέπεται η γνωμοδότηση του
    ανώτερου οργάνου του κάθε Δήμου, του Δημοτικού συμβουλίου, μέσα σε προθεσμία δύο (2) μηνών από τη λήψη από αυτό της σχετικής μελέτης.

  • 25 Αυγούστου 2020, 10:17 | Νέο Ρεύμα- Νέο Όραμα

    Άρθρο 11 – Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια
    §3.β – Εδικά για την Αθήνα και Θεσσαλονίκη τα ειδικά πολεοδομικά να αφορούν μόνο αναπτυξιακές και επενδυτικές δραστηριότητες, να θεραπεύουν και να μην αφήνουν ανοικτές θύρες για τις αντιφάσεις των περιφερειακών χωροταξικών με την Σεβέζο και τις μετεγκαταστάσεις – λουκέτα.

  • 25 Αυγούστου 2020, 10:42 | Νέο Ρεύμα – Νέο Όραμα

    Άρθρο 08 – Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια

    §7.γ – Το Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας διατυπώνει γνώμη σε 1 μήνα για τα ΠΠΧΣΣΑ. Είναι νέα και επικίνδυνη διαδικασία που αλλάζει τη ροή της ΚΥΑ του ΠΠΧΣΣΑ και προσθέτει ένα άλλο κατευθυνόμενο στάδιο γραφειοκρατίας. Ειδικά για το ΠΠΧΣΣΑ.ΠΚΜ να ολοκληρωθεί με τις κατευθύνσεις της ΕΕ Κομισσιόν και των διατάξεων του αναπτυξιακού νόμου και όχι με ένα νέο γραφειοκρατικό στάδιο προκάλυψη διατήρησης παρανομιών και σκανδάλων!!

    Στην §11.γ – προβλέπεται ειδικά για την ΠΚΜ ειδικό κεφάλαιο στρατηγικού σχεδιασμού για την Μητροπολιτική Θεσσαλονίκη, ενώ θα πρέπει να είναι ΞΕΚΑΘΑΡΟ το τοπίο για την ανάπτυξη και αναστροφή της ερήμωσης της δυτικής Θεσσαλονίκης από τους παράνομους κύκλους Σεβέζο και την αναστροφή των διατάξεων μετεγκατάστασης και λουκέτων στις μονάδες παραγωγής, όπως επιβάλλει ο αναπτυξιακός νόμος.
    Σε διαφορετική περίπτωση δεν θα υπήρχε νέα αναφορά σε αυτό το νομοσχέδιο!!

    §8.13- αναφέρει ότι νοούνται τα περιφερειακά χωροταξικά, προφανώς και τα μη ολοκληρωμένα, για να μην λυθεί ύστερα από 5 χρόνια το καταστροφικό εμπόδιο στου ΠΠΧΣΣΑ.ΠΚΜ. Προτείνεται να εξαλειφθεί η παράγραφος ή σε κάθε περίπτωση να μην ισχύει για τα εν εξελείξει περιφερειακά χωροταξικά. Άλλωστε από τα 13, έχουν ολοκληρωθεί τα 10 επιτυχώς. Μόνο αγκάθι η Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας.

  • 14 Αυγούστου 2020, 14:41 | Σ.Κ.

    Θα πρέπει ο νομοθέτης να αντιμετωπίσει οριστικά την έλλειψη υποχρεωτικών κατευθύνσεων στους συντάκτες των Περιφερειακών Χωροταξικών που έχει σαν αποτέλεσμα τα περισσότερα ΠΧ να ακολουθούν τις ιδεοληψίες του συντάκτη τους παρά τις κατευθύνσεις των ειδικών χωροταξικών. Επιπροσθέτως σε κάποια, ενώ φαίνεται να συμπορεύονται, οι εξειδικεύσεις ουσιαστικά αναιρούν το περιεχόμενο.
    Π.χ. Χωροταξικό ΠΙΝ: «Προτείνεται η δημιουργία εγκαταστάσεων γκολφ στις ευρύτερες περιοχές των αστικών κέντρων (σε Ζάκυνθο, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Λευκάδα…)». Δηλ. φαντασθείτε την δημιουργία ενός resort που του επιβάλλεται να μην έχει ενσωματωμένο το γήπεδο γκολφ αλλά να ψάχνει 600-800 στρ. στις ευρύτερες περιοχές των αστικών κέντρων!!! Επιπλέον αποκλείει (;) γήπεδα γκολφ στα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου, μία γεωγραφική περιοχή με ιδανικό κλίμα, βροχοπτώσεις και βλάστηση. 2020 και το αντί-γκολφ κίνημα καλά κρατεί.

  • 7 Αυγούστου 2020, 17:38 | Θάνος Παναγος

    Ι] Αναφορικά με το σημείο (2) του αρθρου, δεν είναι σαφής ο τροπος με τον οποίο χρησιμοποιείται ο όρος «περιλαμβάνονται». Νοείται ως υποχρέωση πρόβλεψης εκ μερους των ΠΧΠ?
    Αν παρουμε σαν παράδειγμα τις ΠΟΤΑ, ο Ν2545/97 προβλέπει ότι οι ΠΟΤΑ ορίζονται με ΚΥΑ κατόπιν αιτήματος … σε εφαρμογή Χωροταξικού Σχεδίου (ΧΣ).., και με πρόβλεψη για τις περιπτώσεις που δεν υπάρχει τέτοια μελέτη.
    Με το σημείο 2 του παρόντος άρθρου δηλαδή, ορίζεται η ΠΧΠ ως το ΧΣ του Ν2454/97; Και αν ναι ορίζεται ως το μόνο ΧΣ που μπορεί να προβλέπει Οργανωμένους Υποδοχείς; Η εξαίρεση μέσω ΕΟΤ του 2454 εξακολουθεί να ισχύει;

    ΙΙ] Το σημείο (5) αναφέρει ότι τα ΠΧΠ … λαμβάνουν υπόψη…τα προγράμματα περιφερειακής ανάπτυξης, ενώ το σημείο (6) ότι «στο αναπτυξιακό πρόγραμμα κάθε Περιφέρειας περιλαμβάνονται κατά προτεραιότητα τα έργα και οι δράσεις που προωθούν την εφαρμογή των ΠΧΠ».
    Εδώ υπάρχει ένα μικρό θεματάκι με την ιεράρχιση μεταξύ Αναπτυξιακού Προγραμματισμού και Χωροταξικού Σχεδιασμού και θα πρέπει να αποσαφηνιστεί σε *ποιο βαθμό* τα ΠΧΠ αποτελούν απλή εφαρμογή του ΑΠ στο χώρο ή έχουν και αρμοδιότητες ΑΠ.
    Αναπτυξιακό Πρόγραμμα περιφέρειας είναι το ΠΕΠ. Έτσι, το ΠΧΠ μιας περιφέρειας που θα εκπονηθεί στο άμεσο μέλλον (π.χ. το 2025), θα πρέπει να «λάβει υπόψη» (άρα όχι δεσμευτικά, αλλά πάντως με θετικό τρόπο) τον Αναπ Προγρ. του ΠΕΠ 2021-27, και εν συνεχεία το ΠΕΠ 21-27 ή και 28-34 (αφού το ΠΧΠ θα είναι ακόμη σε ισχύ αφού δεν θα έχει παρέλθει 5ετία), θα πρέπει να υπηρετήσει κατά προτεραιότητα την εφαρμογή του ΠΧΠ ακόμη κι αν η Αναπτυξιακή κατεύθυνση χρειαστεί να μεταβληθεί ριζικά (οπότε και το ΠΧΠ θα απαιτεί αναθεώρηση).
    Προσωπικά πιστεύω ότι κατανοώ τις λεπτές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις χρησιμοποιούμενες έννοιες και μαντεύω ότι το Υπουργείο επιδιώκει να υποχρεώσει τις περιφέρειες να αξιοποιήσουν τα ΠΧΠ ως εργαλεία σχεδιασμού. Ίσως ακόμη η μόνη πρόθεση είναι να δεσμευθούν μικρού μεγέθους πόροι για εξειδικεύσεις των ΠΧΠ, ωστόσο αμφιβάλλω αν οι εν λόγω προθέσεις μεταφέρονται επαρκώς στο Σ/Ν και αν μπορούν να γίνουν κατανοητές (παραβίαση του 4ου κριτηρίου του Fouller). Το όλο θέμα μεγεθύνεται επικίνδυνα αν στο μέλλον ένα ΠΧΠ επιδιώξει να αλλάξει τον Αναπ. Προγρ. των ΠΕΠ αφού απλώς “θα λάβει υπόψη” τους Αναπ. Σχεδιασμούς (αν και δεσμεύεται από τα ΕΧΣ).