Άρθρο 9 Διαδικασία καθορισμού δράσεων και μέτρων προσαρμογής και ενίσχυσης της ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή

1. Όλοι οι φορείς της κεντρικής διοίκησης υποχρεούνται στην ενσωμάτωση της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή στον στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό τους, μέσω δράσεων και μέτρων προσαρμογής και ενίσχυσης της ανθεκτικοτητας στην κλιματική αλλαγή. Για τον σκοπό αυτό:
α) Ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) συντάσσει έκθεση με βάση την ανάλυση των δεδομένων του Εθνικού Παρατηρητηρίου για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή του άρθρου 23, την οποία υποβάλλει στο αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας,
β) το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με βάση την έκθεση της περ. α), και τα αποτελέσματα των Περιφερειακών Σχεδίων για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή (ΠεΣΠΚΑ), συντάσσει εισήγηση για ενδεχόμενες νέες δράσεις και μέτρα προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο,
γ) η Επιστημονική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή της παρ. 3Α του άρθρου 26 γνωμοδοτεί επί της εισήγησης του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας,
δ) το Εθνικό Συμβούλιο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή της παρ. 2Α του άρθρου 26 εξετάζει την εισήγηση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, καθώς και τη γνωμοδότηση της Επιστημονικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή και αποφασίζει, εφόσον κριθεί αναγκαίο, για νέες δράσεις και μέτρα προσαρμογής και ενίσχυσης της ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή.

  • 28 Ιανουαρίου 2022, 12:12 | Ernst & Young (Hellas) Certified Auditors Accountants S.A.

    Επί του συνόλου του Άρθρου 9

    Σχόλιο:
    Αναφέρεται μόνο στους φορείς της κεντρικής διοίκησης όπου υποχρεούνται στην ενσωμάτωση της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή στον στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό τους, μέσω δράσεων και μέτρων προσαρμογής και ενίσχυσης της ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή. Δεν αναφέρεται στις επιχειρήσεις ή/και το κοινό και συγκεκριμένες δράσεις ή μέτρα προσαρμογής βλέπε Σύνδεση Εναλλακτικής διαχείρισης Αποβλήτων με Πρόγραμμα Διευρυμένης Ευθύνης Παραγωγού (και ευρύτερη Κυκλική Οικονομία βλέπε Συστήματα εγγυοδοσίας). Θα ήταν σκόπιμο να υπάρχει σαφής σύνδεση του Νόμου με το Εθνικό Σχέδιο για την Κυκλική Οικονομία.

  • Παρ.1α και 1β: Σε σαφή αντίθεση, ή τουλάχιστο επικάλυψη με το προηγούμενο άρθρο, εδώ η αρμοδιότητα για νέα μέτρα περνά στο ΥΚΚΠΠ.

    Παρ. 1δ: Σημειώνεται ότι στο προηγούμενο άρθρο 8, τον ρόλο έγκρισης νέων μέτρων κ.λπ. έχει η Κυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Ουδετερότητα (της παρ. 1 του άρθρου 26), σε αντίθεση με την παρούσα παράγραφο.

  • 26 Ιανουαρίου 2022, 21:38 | ΕΛΕΝΗ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗ-ΜΠΡΙΑΣΟΥΛΗ, ομ. καθηγήτρια Π. Αιγαίου

    Το μεγάλο διακύβευμα είναι ο έγκαιρος και ομαλός συντονισμός του (αναπόφευκτα) πολύ μεγάλου πλήθους φορέων που παίρνουν κρίσιμες αποφάσεις.

  • Είναι κατ’ αρχήν θετική η πρόβλεψη της πρώτης παραγραφου του άρθρου αυτού σχετικά με την υποχρέωση όλων των φορέων της κεντρικής διοίκησης να ενσωματώσουν την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή στον στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό τους μέσω δράσεων και μέτρων. Η πρόβλεψη αυτή θα πρέπει να αφορά όλους τους φορείς της δημόσιας διοίκησης και σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

    Ωστόσο, δεν είναι σαφές πώς η διαδικασία και τα μέτρα και οι δράσεις που περιγράφονται σε αυτό το άρθρο σχετίζονται και εναρμονίζονται με τα κύρια εργαλεία που αφορούν στην προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή (άρθρο 5 και 6 για την Εθνική Στρατηγική για την Προσαρμογή και τα ΠεΣΠΚΑ). Ειδικότερα, δεν προσδιορίζεται σαφώς πώς εκκινεί η διαδικασία και τι περιλαμβάνει η «έκθεση» που θα συντάξει ο ΟΦΥΠΕΚΑ «με βάση την ανάλυση των δεδομένων του Εθνικού Παρατηρητηρίου για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή» (εδάφιο α΄). Δεν διευκρινίζεται επίσης πώς οι αποφάσεις του Εθνικού Συμβουλίου για την Προσαρμογή για «νέες δράσεις και μετρα προσαρμογής και ενίσχυσης της ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή» (εδάφιο δ΄ του άρθρου) εναρμονίζονται με τις κατευθύνσεις και τις δράσεις που προβλέπονται είτε στην Εθνική Στρατηγική είτε στα ΠεΣΠΚΑ (γίνεται αναφορά στα «αποτελέσματα των ΠεΣΠΚΑ» χωρίς να προσδιορίζεται σε ποιο στοιχείο του περιεχομένου τους (όπως αυτό περιγράφεται στο άρθρο 6 παρ. 3 του νομοσχεδίου) αφορούν). Και τέλος, δεν προσδιορίζεται τι περιλαμβάνουν οι «νέες δράσεις και μέτρα προσαρμογής» και γιατί ακολουθείται διαφορετική διαδικασία από αυτήν που προβλέπεται για την Εθνική Στρατηγική και τα ΠεΣΠΚΑ.

    Τέλος, το άρθρο αυτό προβλέπει ότι το Εθνικό Συμβούλιο για την Προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή «αποφασίζει» για νέες δράσεις και μέτρα, αλλά δεν είναι σαφές αν το Εθνικό Συμβούλιο έχει την αρμοδιότητα να αποφασίζει για μέτρα και δράσεις και ποια είναι η διαδικασία για την εφαρμογή και την υλοποίησή τους.

    *Το σχόλιο συνυπογράφεται από συμμαχία οργανώσεων και φορέων: Γ.Σ.Ε.Ε – Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος, MEDASSET, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Οικολογική Εταιρία Ανακύκλωσης, Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Καλλιστώ, Νόμος & Φύση, Γιατροί του Κόσμου, Vouliwatch, Greenpeace, WWF Ελλάς