ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΑΥΤΟΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/ΑΥΤΟΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΑNΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΥΨΗΛΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 3468/2006 Άρθρο 27 Ανάπτυξη της αυτοκατανάλωσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές – Τροποποίηση άρθρου 14 ν. 3468/2006

Στο άρθρο 14 του ν. 3468/2006 (Α’ 129), περί αυτοκαταναλωτών ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, αντικαθίστανται ο τίτλος και οι παρ. 1 και 2, προστίθενται παρ. 4 έως 6, και το άρθρο 14 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 14
Αυτοκαταναλωτές ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές
(παρ. 1, 2, 3 και 5 άρθρου 21 Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2011)
1. Οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα να ενεργούν ως αυτοκαταναλωτές ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, είτε μεμονωμένα, είτε μέσω φορέων σωρευτικής εκπροσώπησης και να:
(α) παράγουν ενέργεια, και για δική τους κατανάλωση, να αποθηκεύουν ενέργεια, να πωλούν την πλεονάζουσα ηλεκτρική ενέργεια, ιδίως μέσω συμβάσεων αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και συμβάσεων εμπορίας, χωρίς διαμεσολάβηση,
(β) εγκαθιστούν και λειτουργούν συστήματα αποθήκευσης ενέργειας σε συνδυασμό με εγκαταστάσεις που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές,
(γ) διατηρούν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους ως τελικοί καταναλωτές,
(δ) μπορούν να λαμβάνουν αποζημίωση, σύμφωνα με το άρθρο 3 του ν. 4414/2016 (Α’ 149) ή μέσω του εκάστοτε καθεστώτος στήριξης, για την ηλεκτρική ενέργεια, την οποία παράγουν οι ίδιοι, από ανανεώσιμες πηγές που διοχετεύουν στο δίκτυο, η οποία αποτυπώνει την αγοραία αξία της εν λόγω ηλεκτρικής ενέργειας και λαμβάνει υπόψη τη μακροπρόθεσμη αξία της για το δίκτυο, το περιβάλλον και την κοινωνία,
ε) έχουν τη δυνατότητα να εγκαθιστούν τον σταθμό παραγωγής σε διαφορετικό χώρο από την εγκατάσταση κατανάλωσης και να συμψηφίζουν ταυτοχρονισμένα την παραγόμενη ενέργεια με την αντίστοιχη ενέργεια που απορροφάται από το Δίκτυο ή το Συστημα και καταναλώνεται στις εγκαταστάσεις του.
2. Ο σταθμός του αυτοκαταναλωτή μπορεί να ανήκει στην κυριότητά του ή σε τρίτο πρόσωπο ή να αποτελεί αντικείμενο διαχείρισης μέσω τρίτου προσώπου, της εγκατάστασης και λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένης της μέτρησης και της συντήρησης, αν το τρίτο πρόσωπο παραμένει υπό τις εντολές του αυτοκαταναλωτή. Στην περίπτωση του πρώτου εδαφίου, το τρίτο πρόσωπο δεν θεωρείται αυτοκαταναλωτής.
3. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καταρτίζεται Ειδικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων μικρής ισχύος σε κατοικίες συνδεδεμένες με αντίστοιχη παροχή οικιακής χρήσης.Κατά την κατάρτιση του προγράμματος λαμβάνονται ιδίως υπόψη η δυνατότητα απορρόφησης και η ασφάλεια της λειτουργίας των δικτύων. Με την απόφαση του πρώτου εδαφίου, καθορίζεται, κατά παρέκκλιση των λοιπών διατάξεων που αφορούν στην ανάπτυξη φωτοβολταϊκών συστημάτων, η χρονική διάρκεια του Ειδικού Προγράμματος, η μέγιστη εγκατεστημένη ισχύς των φωτοβολταϊκών συστημάτων ανά εγκατάσταση, που δύναται να είναι διαφοροποιημένη ανά ηλεκτρικό σύστημα, διασυνδεδεμένο ή αυτόνομο, η αδειοδοτική διαδικασία στην οποία περιλαμβάνονται ο τρόπος υποβολής των σχετικών αιτήσεων και τα αναγκαία δικαιολογητικά, ο τύπος και το περιεχόμενο των συμβάσεων συμψηφισμού ηλεκτρικής ενέργειας, οι δικαιούχοι, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του ως άνω Ειδικού Προγράμματος.
Η σύμβαση συμψηφισμού ισχύει για είκοσι (20) έτη και συνομολογείται είτε με σταθερή τιμή αναφοράς του Πίνακα 1 της περ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4414/2016 (Α΄ 149), όπως ισχύει κατά την ημερομηνία υποβολής στη Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. Α.Ε. της Δήλωσης Ετοιμότητας του άρθρου 4Α του ν. 4414/2016 είτε, αν δεν έχει υποβληθεί Δήλωση Ετοιμότητας, με την ενεργοποίηση της σύνδεσης του φωτοβολταϊκού συστήματος.
Δεν γεννώνται, για τον κύριο του φωτοβολταϊκού συστήματος, φορολογικές υποχρεώσεις για τη διάθεση της ενέργειας αυτής στο πλαίσιο της σύμβασης συμψηφισμού.
4. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού δύναται να προκηρύσσονται προγράμματα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης από αυτοκαταναλωτές, με χρηματοδότηση, ιδίως από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης. Με την απόφαση του πρώτου εδαφίου δύναται να καθορίζονται η χρονική διάρκεια και οι δικαιούχοι των προγραμμάτων, τα κριτήρια επιλεξιμότητας και τα ποσοστά επιδότησης, η μέγιστη εγκατεστημένη ισχύς των φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης ανά παροχή κατανάλωσης, το είδος των αυτοκαταναλωτών, οι οποίοι δύναται να εγχέουν ή όχι ενέργεια στο δίκτυο, το επίπεδο τάσης στο οποίο συνδέονται οι σταθμοί, οι διαδικασίες για τη σύνδεσή τους με το δίκτυο ή το Σύστημα, οι προϋποθέσεις και διαδικασίες για τη συμμετοχή σε κάθε πρόγραμμα, οι αιτήσεις και τα δικαιολογητικά για την υποβολή των αιτήσεων, ο τρόπος κατάταξης και αξιολόγησης των δικαιούχων, οι προθεσμίες υλοποίησης των έργων, οι υποχρεώσεις των δικαιούχων και οι προϋποθέσεις απένταξης, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή των ως άνω προγραμμάτων. Για τον σχεδιασμό των προγραμμάτων λαμβάνονται ιδίως υπόψη τα περιθώρια υποδοχής ισχύος σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης ανά υποσταθμό, η δυνατότητα απορρόφησης και η ασφάλεια της λειτουργίας του δικτύου και του συστήματος.
5. Για την προώθηση και την ανάπτυξη της αυτοκατανάλωσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, λαμβάνονται υπόψη η αξιολόγηση αδικαιολόγητων φραγμών στην αυτοκατανάλωση ενέργειας, το δυναμικό ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και τα περιθώρια των δικτύων, και διασφαλίζονται, μεταξύ άλλων και μέσω των αποφάσεων των παρ. 3 και 4:
(α) η πρόσβαση όλων των τελικών καταναλωτών στην αυτοκατανάλωση, συμπεριλαμβανομένων νοικοκυριών χαμηλού εισοδήματος ή ευάλωτων νοικοκυριών,
(β) η άρση αδικαιολόγητων φραγμών για τη χρηματοδότηση των έργων στην αγορά και η υιοθέτηση μέτρων για τη διευκόλυνση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση,
(γ) η άρση αδικαιολόγητων φραγμών για την αυτοκατανάλωση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, συμπεριλαμβανομένων των ενοικιαστών,
(δ) η παροχή κινήτρων για τους ιδιοκτήτες κτιρίων, προκειμένου να δημιουργούν ευκαιρίες για αυτοκατανάλωση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, συμπεριλαμβανομένων των ενοικιαστών,
(ε) η πρόσβαση χωρίς διακρίσεις στα σχετικά καθεστώτα στήριξης, καθώς και σε όλα τα τμήματα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, σε αυτοκαταναλωτές για την ηλεκτρική ενέργεια την οποία παράγουν οι ίδιοι από ανανεώσιμες πηγές και εγχέουν στο δίκτυο, με την επιφύλαξη του παρόντος και του ν. 4414/2016,
(στ) η πρόσβαση σε όλα τα τμήματα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας για την προμήθεια της πλεονάζουσας ενέργειας, μέσω συμβάσεων αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, χωρίς διαμεσολάβηση και ιδίως οι προϋποθέσεις, οι τεχνικοί περιορισμοί και πληροφορίες που παρέχονται στους διαχειριστές δικτύων, ο τύπος, το περιεχόμενο και η διαδικασία κατάρτισης των συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα,
(ζ) ότι οι αυτοκαταναλωτές συμβάλλουν επαρκώς και με ισορροπημένο τρόπο στον συνολικό επιμερισμό του κόστους του συστήματος, όταν η ενέργεια εγχέεται στο δίκτυο, σύμφωνα με τις διατάξεις που διέπουν την αγορά ηλεκτρισμού.
6. Στους αυτοκαταναλωτές δύνανται να επιβληθούν αμερόληπτες και αναλογικές χρεώσεις και τέλη σε σχέση με την αυτοπαραγόμενη ηλεκτρική τους ενέργεια, από ανανεώσιμες πηγές, η οποία καταναλώνεται στις εγκαταστάσεις τους, ιδίως:
α) αν η αυτοπαραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές λαμβάνει αποτελεσματική στήριξη, και εφόσον με την επιβολή των χρεώσεων δεν υπονομεύονται η οικονομική βιωσιμότητα του έργου και ο χαρακτήρας κινήτρου αυτής της στήριξης,
β) αν, από 1η Δεκεμβρίου 2026, το συνολικό μερίδιο των εγκαταστάσεων αυτοκατανάλωσης υπερβαίνει το οχτώ τοις εκατό (8%) της συνολικής εγκατεστημένης ισχύος ηλεκτρικής ενέργειας, και αν αποδειχθεί από ανάλυση κόστους οφέλους από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, μέσω ανοικτής, διαφανούς και συμμετοχικής διαδικασίας, ότι προκαλεί σημαντικά δυσανάλογη επιβάρυνση στη μακροπρόθεσμη οικονομική βιωσιμότητα του ηλεκτρικού συστήματος ή δημιουργεί κίνητρο που υπερβαίνει το αντικειμενικά απαραίτητο για την επίτευξη οικονομικώς συμφέρουσας ανάπτυξης της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και ότι αυτή η επιβάρυνση ή το κίνητρο δεν είναι δυνατό να ελαχιστοποιηθεί μέσω άλλων εύλογων δράσεων,
γ) αν η αυτοπαραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές παράγεται σε εγκαταστάσεις με δυναμικότητα ηλεκτροπαραγωγής που υπερβαίνει τα τριάντα κιλοβάτ (30 kW).

  • Παράγρ 3.: η σύμβαση συμψηφισμού θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 30έτη και όχι να περιορίζεται στα 20 έτη, καθότι σήμερα η τεχνολογία έχει δοκιμαστεί και πρέπει να υπάρχει ικανό κίνητρο για τις κατοικίες.
    Παράγρ 6.: εκτιμούμε πως θα πρέπει να αποσαφηνιστεί πως τα Φ/Β στέγης λόγω του κοινωνικού τους ρόλου, του διεσπαρμένου χαρακτήρα και λοιπών πλεονεκτημάτων, εξαιρούνται τελών και λοιπών αορίστων επιβαρύνσεων, έτσι θα υπάρχει ασφάλεια για τη μακροχρόνια ανάπτυξή τους, κάτι που άλλωστε έχει ήδη κλονισθεί.

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 15:11 | ΕΔΑ ΑΤΤΙΚΗΣ

    Επανυποβολή, σε περίπτωση που δε λήφθηκε υπόψιν η προηγούμενη.

    Στο άρθρο 14 του Ν. 3468/2006 (Α’ 129).

    Στη παράγραφο 1 περίπτωση (α), μετά τη φράση «…χωρίς διαμεσολάβηση» να προστεθεί η φράση «..να παράγουν βιομεθάνιο, και για δική τους κατανάλωση, να αποθηκεύουν βιομεθάνιο και να πωλούν το πλεονάζον βιομεθάνιο»

    Στη παράγραφο 1 περίπτωση (δ), μετά τη φράση «…η οποία αποτυπώνει την αγοραία αξία της εν λόγω ηλεκτρικής ενέργειας» να προστεθεί η φράση «και το βιομεθάνιο που παράγουν οι ίδιοι και εγχέουν στο δίκτυο»

    Η περίπτωση (στ) της παραγράφου 1, προτείνεται να αντικατασταθεί ως ακολούθως:
    «η πρόσβαση σε όλα τα τμήματα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και αγοράς φυσικού αερίου για την προμήθεια της πλεονάζουσας ενέργειας και του βιομεθανίου, μέσω συμβάσεων αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και αερίου, χωρίς διαμεσολάβηση και ιδίως οι προϋποθέσεις, οι τεχνικοί περιορισμοί και πληροφορίες που παρέχονται στους διαχειριστές δικτύων, ο τύπος, το περιεχόμενο και η διαδικασία κατάρτισης των συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και αερίου, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα»

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 12:53 | ΕΔΑ ΑΤΤΙΚΗΣ

    Στη παράγραφο 1, περίπτωση α): μετά τη φράση «…χωρίς διαμεσολάβηση» να προστεθεί η φράση «..να παράγουν βιομεθάνιο, και για δική τους κατανάλωση, να αποθηκεύουν βιομεθάνιο και να πωλούν το πλεονάζον βιομεθάνιο»

    Στη παράγραφο 1, περίπτωση δ): μετά τη φράση «…η οποία αποτυπώνει την αγοραία αξία της εν λόγω ηλεκτρικής ενέργειας» να προστεθεί η φράση «..και το βιομεθάνιο που παράγουν οι ίδιοι και εγχέουν στο δίκτυο»

    Η περίπτωση στ) της παραγράφου 1 προτείνεται να αντικατασταθεί ως ακολούθως: «η πρόσβαση σε όλα τα τμήματα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και αγοράς φυσικού αερίου για την προμήθεια της πλεονάζουσας ενέργειας και του βιομεθανίου, μέσω συμβάσεων αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και αερίου, χωρίς διαμεσολάβηση και ιδίως οι προϋποθέσεις, οι τεχνικοί περιορισμοί και πληροφορίες που παρέχονται στους διαχειριστές δικτύων, ο τύπος, το περιεχόμενο και η διαδικασία κατάρτισης των συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και αερίου, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα»

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 11:58 | ΕΔΑ ΘΕΣΣ

    Στο άρθρο 14 του Ν. 3468/2006 (Α’ 129) άρθρο 14

    Στη παράγραφο 1 περίπτωση α) μετά τη φράση «…χωρίς διαμεσολάβηση» να προστεθεί η φράση «να παράγουν βιομεθάνιο, και για δική τους κατανάλωση, να αποθηκεύουν βιομεθάνιο και να πωλούν το πλεονάζον βιομεθάνιο»

    Στη παράγραφο 1 περίπτωση δ) μετά τη φράση «…η οποία αποτυπώνει την αγοραία αξία της εν λόγω ηλεκτρικής ενέργειας» να προστεθεί η φράση «και το βιομεθάνιο που παράγουν οι ίδιοι και εγχέουν στο δίκτυο»

    Η περίπτωση στ) της παραγράφου 1 προτείνεται να αντικατασταθεί ως ακολούθως «η πρόσβαση σε όλα τα τμήματα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και αγοράς φυσικού αερίου για την προμήθεια της πλεονάζουσας ενέργειας και του βιομεθανίου, μέσω συμβάσεων αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και αερίου, χωρίς διαμεσολάβηση και ιδίως οι προϋποθέσεις, οι τεχνικοί περιορισμοί και πληροφορίες που παρέχονται στους διαχειριστές δικτύων, ο τύπος, το περιεχόμενο και η διαδικασία κατάρτισης των συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και αερίου, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα»

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 13:26 | Βαγγέλης Ξ.

    Στην παρ. 6 αναφέρει ότι «Στους αυτοκαταναλωτές δύνανται να επιβληθούν αμερόληπτες και αναλογικές χρεώσεις και τέλη σε σχέση με την αυτοπαραγόμενη ηλεκτρική τους ενέργεια, από ανανεώσιμες πηγές». Η συγκεκριμένη αναφορά είναι γενική και αόριστη και θα αποτελέσει τροχοπέδη στην συμμετοχή των πολιτών στην ενεργειακή μετάβαση. Θα πρέπει να γίνει σαφές το ύψος των χρεώσεων, αν αυτές θα επιβαρύνουν όλους τους αυτοπαραγωγούς, αν οι χρεώσεις θα προκύψουν αν εκπληρωθούν και οι 3 προϋποθέσεις ή αρκεί τουλάχιστον μία εξ αυτών. Προτείνεται η απαλοιφή των προϋποθέσεων (α) και (γ) και η επανεξέταση της (β) σχετικά με το ποσοστό 8% του συνολικού μεριδίου των εγκαταστάσεων αυτοκατανάλωσης σε σχέση με τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ ηλεκτρικής ενέργειας.

  • 22 Φεβρουαρίου 2023, 17:18 | The Green Tank

    Δεν είναι κατανοητοί οι περιορισμοί που τίθενται από την περ.6 του αρ.27. η οποία προβλέπει αναλογικές χρεώσεις για αυτοκαταναλωτές εφόσον από 01.12.2026 το συνολικό μερίδιο των εγκαταστάσεων αυτοκατανάλωσης υπερβαίνει το οχτώ τοις εκατό (8%) της συνολικής εγκατεστημένης ισχύος ηλεκτρικής ενέργειας. Δεδομένου ότι τα επόμενα χρόνια θα γίνουν τόσο αναβαθμίσεις όσο και νέα δίκτυα, καθώς και ότι οι αυτοκαταναλωτές ήδη χρεώνονται για τη χρήση του δικτύου δεν είναι σαφής η πρόθεση του νομοθέτη για τη θέσπιση των περιορισμών της περ.6 ούτε η επιλογή του ποσοστού διείσδυσης της αυτοπαραγωγής του 8% πέρα από το οποίο θα θεσπίζονται οι αναλογικές χρεώσεις. Μια τέτοια, άγνωστη σήμερα, μελλοντική ρύθμιση, μπορεί να λειτουργήσει ανασταλτικά για την ανάπτυξη της αυτοπαραγωγής στην Ελλάδα και την ενθάρρυνση της συμμετοχής των πολιτών στην ενεργειακή μετάβαση, η οποία κάθε άλλο παρά πρέπει να εμποδίζεται, ειδικά την περίοδο της ενεργειακής κρίσης που διανύουμε. Σε κάθε περίπτωση, πιθανές τέτοιες χρεώσεις δεν μπορεί να βαρύνουν εξίσου όλους τους αυτοπαραγωγούς. Έργα ΑΠΕ εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από πολίτες ή νομικά πρόσωπα κοινωφελούς σκοπού πρέπει να εξαιρούνται από αυτές.

    Προτείνεται συνεπώς η διαγραφή της συγκεκριμένης πρόβλεψης από τον συγκεκριμένο νόμο και η επανεξέταση του θέματος, όταν τα μερίδια της αυτοπαραγωγής θα πλησιάζουν τα ποσοστά όπου θα τεκμηριώνεται ότι κάποιου είδους ενίσχυση θα απαιτηθεί για την περαιτέρω ανάπτυξη της αυτοπαραγωγής, εξαιρώντας από την επιβάρυνση τις ενεργειακές κοινότητες που δραστηριοποιούνται σε έργα ΑΠΕ κοινωφελούς σκοπού.

  • 22 Φεβρουαρίου 2023, 07:32 | Ιωάννης Β.

    Δύο παρατηρήσεις:
    1) Συμφωνώ με το σχόλιο της κας Κούκα παραπάνω, θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη ώστε να μπορεί να προστεθεί σε υπάρχουσα (ή σε φάση υλοποιησης) εγκατάσταση, επιπλέον μπαταρίες και πάνελ και λοιπός συναφής εξοπλισμός.
    2) Να υπάρξει σαφής αναφορά στο νόμο ότι τα καλώδια (όχι ο υπόλοιπος εξοπλισμός) που μεταφέρουν το ρεύμα (πχ προς την παροχή του ΔΕΔΔΗΕ για πώληση ενέργειας) όταν είναι σε κοινόχρηστους χώρους πολυκατοικίας (για τα καλώδια μόνο αναφέρομαι όχι για τον εξοπλισμό – πάνελ, μπαταρίες κλπ) δεν απαιτείται συναίνεση των υπολοίπων ιδιοκτητών της πολυκατοικίας για να περάσουνε τα καλώδια του ρεύματος. Και μόνο για τα καλώδια αναφέρομαι ρητά το τονίζω.

    Ευχαριστώ.

  • 21 Φεβρουαρίου 2023, 20:37 | Κώστας

    Διάβασα σε ένα άρθρο ότι αν σε μια πολυκατοικία συμφωνήσουν 3-4 ιδιοκτήτες διαμερισμάτων μπορούν να τοποθετήσουν φωτοβολταϊκά στην ταράτσα της. Σε μια πολυκατοικία που έχει 15 διαμερίσματα αυτό αντιστοιχεί σε λιγότερο του 30% του ποσοστού συνιδιοκτησίας της ταράτσας. Γιατί λοιπόν ένας ιδιοκτήτης όπως εγώ, που ενδιαφέρομαι να εγκαταστήσω φωτοβολταϊκά και που έχω το 50% σε μια ταράτσα που δεν είναι προσβάσιμη, (πρέπει να περάσουν μέσα από το σπίτι μου για να ανέβουν), να μην έχω το δικαίωμα να τα εγκαταστήσω στην μισή ταράτσα, αν η άλλη πλευρά που έχει το υπόλοιπο 50% μου το αρνηθεί. Φοβόμαστε την κλιματική αλλαγή με όσα κακά την συνοδεύουν. Πρέπει όμως να κάνουμε κάτι τουλάχιστον να την επιβραδύνουμε, αν όχι να τη σταματήσουμε. Αυτό πρέπει να το καταλάβουν όλοι (και αυτοί που δεν συναινούν στην εγκατάσταση των φωτοβολταϊκών)

  • 20 Φεβρουαρίου 2023, 23:11 | ΙΩΑΝΝΑ ΣΩΣΣΙΔΟΥ

    Από τις ανάγκες σε ενέργεια και την κλιματική αλλαγή επιβάλλεται να προωθηθούν προγράμματα όπως το «net metering» της ΔΕΔΔΗΕ και άλλα προγράμματα συναφή με τα φωτοβολταϊκά στις στέγες για παραγωγή ρεύματος προς αυτοκατανάλωση (ή και πώληση) από καταστήματα και διαμερίσματα που αποτελούν οριζόντιες ιδιοκτησίες σε οικοδομές. Για την διευκόλυνση της τοποθέτησης φωτοβολταϊκών ή άλλων συστημάτων παραγωγής ενέργειας από τον ήλιο στις στέγες, στα δώματα και στα σκέπαστρα των υφισταμένων οικοδομών, Προτείνουμε- Αιτούμεθα τα εξής:
    «Ιδιοκτήτες οριζοντίων ιδιοκτησιών (καταστημάτων ή διαμερισμάτων) σε οικοδομή, που επιθυμούν να τοποθετήσουν φωτοβολταϊκά συστήματα, εφόσον συγκεντρώνουν 51%, έχουν το δικαίωμα να τοποθετούν φωτοβολταϊκά πάνελ ή άλλα ανάλογα συστήματα στην στέγη (κεραμοσκεπή) της οικοδομής, στο δώμα και πάνω απο την απόληξη του κλιμακοστασίου και του ανελκυστήρα της οικοδομής, καταλαμβάνοντας τόση επιφάνεια όση αντιστοιχεί στο ποσοστό συνιδιοκτησίας τους, χωρίς να απαιτείται σύσταση δικαιώματος αποκλειστικής χρήσης και χωρίς συναίνεση των υπολοίπων. Με ποσοστό 51% τουλάχιστον της οικοδομής, εκπροσωπούν την οικοδομή ενώπιον της ΔΕΗ, της ΔΕΔΔΗΕ, της ΡΑΕ, χωρίς την συναίνεση των λοιπών συνιδιοκτητών, για την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών σε οποιονδήποτε κοινόχρηστο χώρο της οικοδομής, υπογράφουν συμβάσεις με οποιουσδηποτε όρους για φωτοβολταϊκά στην στέγη, δώμα, απόληξη ανελκυστήρα και κλιμακοστασίου, είτε με το πρόγραμμα φωτοβολταϊκά στις στέγες για παραγωγή ρεύματος προς πώληση ή αυτοκατανάλωση ειτε με net metering, με ενεργειακό ή λογιστικό συμψηφισμό ή με οποιοδήποτε άλλο πρόγραμμα που ισχύει ή θα ισχύσει στο μέλλον.
    Οι συγκεντρώνοντες το 51% τουλάχιστον θα ορίζουν ποιος θα έχει την ωφέλεια από την παραγόμενη ενέργεια».
    Π.χ. Αν η στεγη ειναι 200 τμ, οι συνιδιοκτήτες που έχουν 51%, δικαιούνται να τοποθετήσουν φωτοβολταϊκά σε 102 τμ της στέγης (200 τμ Χ 51% = 102 τμ) σε οποιοδήποτε χώρο της στέγης και να οριζουν υπερ ποίου διαμερίσματος / καταστήματος ή υπέρ ποιών διαμερισμάτων / καταστημάτων θα είναι η παραγόμενη ενέργεια.»
    ΣΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΟ ΝΟΜΟ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΥΤΗ ΕΛΑΒΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ ΘΕΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΚΑΝΕΝΑ ΑΡΝΗΤΙΚΟ, αλλά δυστυχώς δεν νομοθετήθηκε.

  • 20 Φεβρουαρίου 2023, 18:37 | Μαρία Κουκά

    Στο συγκεκριμένο άρθρο πρέπει να υπάρξουν σαφείς προβλέψεις και μέτρα στήριξης στους υφιστάμενους από χρόνια αυτοκαταναλωτές ώστε να τους δοθεί η δυνατότητα να επιδοτηθούν για εγκατάσταση συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας και η δυνατότητα είτε να επεκτείνουν το φ/β σύστημα είτε να μπορούν παράλληλα με αυτό, να συμψηφίζουν την υπερβάλουσα κατανάλωσή τους μέσω έργου εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού. Δεν είναι δυνατόν να προωθείται η ηλεκτροκίνηση και η εγκατάσταση αντλιών θερμότητας και να είμαστε υποχρεωμένοι να παραμένουμε σε φ/β συστήματα των 6 ή των 10 kW. Στην Γερμανία αύξησαν τα οικιακά συστήματα μέχρι 30 kW. Εδώ με την ηλιοφάνεια που έχουμε, μπορούμε να τα καταφέρουμε μια χαρά με συστήματα 15-20 kW. Αρκεί να υπάρξει η δυνατότητα και η σχετική επιδότηση!

  • 19 Φεβρουαρίου 2023, 21:10 | Παναγιώτης

    Όταν μιλάμε ξανά αόριστα και απεριόριστα για χρεώσεις και τέλη και στους αυτοπαραγωγούς μόνο εφιάλτες του παρελθόντος ξυπνάμε, δημιουργόντας αβεβαιότητα και σαμποτάροντας έμεσα την αξιοπιστία της τεχνολογίας και της αγοράς των ΦΒ γενικότερα. Ο φόβος και η αβεβαιότητα που υπήρχε και υπάρχει για τα συστήματα με αποζημίωση πλέον εισάγεται και στου αυτοπαραγωγούς.

    Η υπόσχεση για αμερόληπτες και αναλογικές χρεώσεις προφανώς δεν αρκεί!
    Και οι 3 περιπτώσεις εφαρμογής είναι εντελώς αρίστες και άδικες! Μερικές μόνο παρατηρήσεις. Ποιός κρίνει την αποτελεσματική στήριξη; γιατί να πάρει στήριξη και εκ των υστέρων να επιβληθεί τέλος ή χρέωση ενώ μπορεί να μην πάρει στήριξη εξ αρχής;Γιατί ένα έργο στο οποίο ασκεί οποιοδήποτε έλεγχο το Δημόσιο θα πρέπει να μπορεί εκ των υστέρων να καθίσταται απλά βιώσιμο; Πως προωθείται και εξυπηρετείται η άνθιση της οικονομίας ή της τεχνολογίας με αυτό τον τρόπο;