Άρθρο 2 Αντικείμενο

Αντικείμενο του παρόντος συνιστά η ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 «για την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές» (L 328), καθώς και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 «σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την τροποποίηση της οδηγίας (EE) 2012/27ΕΕ» (L 158), μέσω τροποποιήσεων στους ν. 3468/2006 (Α’ 129), 4414/2016 (Α’ 149) και 4001/2011 (Α’ 179).

  • Παράγρ 6β.: «που βρίσκονται στο ίδιο κτίριο» να αφαιρεθεί. Οι από κοινού καταναλωτές που θα συνεργαστούν αναμένεται να είναι κυρίως συγγενικά πρόσωπα και εάν αφαιρεθεί το ανωτέρω τροχοπέδη θα μπορεί να γίνει διεύρυνση και ασφαλέστερα και ευρύτερα να αναπτυχθούν τα φωτοβολταϊκά στέγης.

  • 25 Φεβρουαρίου 2023, 11:19 | Κωνσταντίνος Πρέντζας

    Σύμφωνα με το άρθρο 28 παράγραφος 4, επιτρέπεται σε επιχειρήσεις η εγκατάστασης φωτοβολταϊκού σταθμού ισχύος έως 100 KWp, δηλαδή μία παραγόμενη ενέργεια περίπου 150.000 KWh ετησίως.
    Για την πλειονότητα των ξενοδοχείων, καταστημάτων τροφίμων (supermarket),εργοστασίων μεταποίησης και κατασκευών, η παραγωγή αυτή υπολείπεται της κατανάλωσής τους και αποτέλεσμα είναι το μεγαλύτερο κόστος λειτουργίας τους και η αύξηση των τιμών τους, που τελικά επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή (ιδίως τα ξενοδοχεία μας γίνονται λιγότερο ανταγωνιστικά από αυτά του εξωτερικού).

    Εκτιμώ το όριο θα μπορούσε να είναι τα 250 KWp ανά παροχή, μία ετήσια δηλαδή παραγωγή περίπου 375.000 KWh και σε ειδικές περιπτώσεις τα 400 KWp.

    Όσο για τις κατοικίες, όπου σε λίγα χρόνια αντλίες θερμότητας και ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα χρησιμοποιούνται ως επί τω πλείστον, εκτιμώ το όριο των 20KWp καλύπτει σχεδόν το 100% των οικιακών καταναλωτών.

    Με εκτίμηση
    Κωνσταντίνος Πρέντζας
    Ηλεκτρολόγος Μηχανικός

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 13:43 | ΙΩΑΚΕΙΜΙΔΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

    Προβλεψη ρυθμσης για να δοθει παραταση στις προσφορες συνδεσης απο ΔΕΔΗΕ για Φ/Β που θα κατασκευασουν οι ΤΟΕΒ και εργα ενταγμενα στο ΠΑΑ 2014-2022.ΠΑΡΑΤΑΣΗ εως και το τελος 2025.

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 11:47 | Greenpeace Greece

    Σχόλια ελληνικού γραφείου της Greenpeace για το ΝΣ: Εκσυγχρονισμός νομοθεσίας ΕΚΟΙΝ και Αυτοπαραγωγή:

    Το κείμενο που ακολουθεί αποτελεί τα σύντομα σχόλιά μας επί του νομοσχεδίου «Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές – Ενσωμάτωση των Οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944». Εκτενέστερος σχολιασμός των άρθρων που αφορούν σε ενεργειακές κοινότητες κατατέθηκε σε συνεργασία με φορείς και ΕΚΟΙΝ.

    Γενικές Παρατηρήσεις:
    Ο χρόνος διαβούλευσης κρίνεται ανεπαρκής για την αποτελεσματική συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών με εμπεριστατωμένα σχόλια και προτάσεις.

    Ο διαχωρισμός των Ενεργειακών Κοινοτήτων του 4513/2018 σε δύο (2) ξεχωριστούς ορισμούς θεωρείται αχρείαστος. Προκαλούνται περισσότερα προβλήματα, αφού το πραγματικό ζήτημα δεν ήταν το θεσμικό πλαίσιο του εργαλείου, αλλά τα εμπόδια στην καθημερινή λειτουργία και ανάπτυξη, όπως ο περιορισμένος χώρος στο δίκτυο, η έλλειψη χρηματοδότησης και άλλα. Αυτό το σχόλιο έχει συμπεριληφθεί και σε παρελθοντικές παρεμβάσεις από την Greenpeace, την RESCoopEU και άλλους σχετικούς φορείς ως κατεύθυνση για την ενσωμάτωση των οδηγιών χωρίς να αλλοιωθούν τα καλά στοιχεία του 4513. Επιπροσθέτως, με τον διαχωρισμό δημιουργείται αβεβαιότητα στα μέλη των υπαρχόντων σχημάτων λόγω των διαφορετικών στοχεύσεων και δραστηριοτήτων που θέτει το νέο νομοσχέδιο και περιπλέκεται η επιλογή της μορφής για σύσταση νέου εγχειρήματος.
    Σημειώνεται, επίσης, ότι το προς διαβούλευση νομοσχέδιο εμπίπτει σε άριθμες αντιφάσεις σε σχέση με τις νέες μορφές και τι ισχύει για αυτές, όπως για παράδειγμα την δυνατότητα διανομής κερδών ή όχι σε μέλη των Κοινοτήτων Ανανεώσιμης Ενέργειας (ΚΑΕ) (Άρθρα 18/3 και 4/16α αντίστοιχα με το ένα να το επιτρέπει και το άλλο όχι)
    Ο όρος Ενεργειακή Κοινότητα Πολιτών (ΕΚΠ) χρησιμοποιείται με παραπλανητικό τρόπο, αφού ουσιαστικά είναι η μορφή που προτείνεται κατά κόρον για τη συμμετοχή ιδιωτικών εταιρειών στον ενεργειακό συμψηφισμό και άλλες δραστηριότητες.
    Αρνητικά κρίνεται και η αφαίρεση του κερδοσκοπικού χαρακτήρα από τις ΚΑΕ, που μειώνει τα κίνητρα στους πολίτες να δημιουργήσουν τη δική τους πρωτοβουλία.

    Το όριο για τα εξήντα (60) τουλάχιστον μέλη για σύσταση μιας ΚΑΕ ή ΕΚΠ στο Άρθρο 11/παρ4 είναι μακράν το πιο προβληματικό σημείο του προτεινόμενου νομοσχεδίου. Είναι εύστοχο το αριθμητικό αυτό όριο για χαρακτηρισμό μιας κοινότητας ως “ευρείας βάσης” και πραγματικής κοινότητας πολιτών, αλλά βαθιά απαγορευτικό ως υποχρέωση για σύσταση νέας ΕΚΟΙΝ. Προτείνουμε να διατηρηθεί το προηγούμενο όριο των πέντε (5) φυσικών ή νομικών προσώπων τουλάχιστον όπως είχε θεσπιστεί στον νόμο 4513/2018 ή έστω να τεθεί στα δεκαπέντε (15) όπως θα ισχύει με βάση την εξαίρεση β’ για τις κοινότητες με μέλη αποκλειστικά Μ.Μ.Ε. ή δήμους ή επιχειρήσεις. Σημειωτέον, ωστόσο, αυτή η εξαίρεση πρέπει να αφαιρεθεί δεδομένου ότι οι ενεργειακές κοινότητες μόνο με Μ.Μ.Ε. ή δήμους ή επιχειρήσεις αντιβαίνουν στην Ευρωπαϊκή Οδηγία REDII (Recital 71) για τις ΑΠΕ που προάγει αδιαφάνεια και συμπεριληπτικότητα.

    Κρίνεται απαραίτητη η δημιουργία ενός γραφείου υποστήριξης των ΕΚΟΙΝ που θα λειτουργεί ως συγκεντρωτικό σημείο για τεχνικές, οικονομικές, νομικές και λειτουργικές πληροφορίες, κάτι που προβλέπεται και στο άρθρο 22 της Οδηγίας ΕΕ 2018/2001 και θα μπορούσε να είναι η εξέλιξη του άρθρου 6 με αρμοδιότητες στο Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) ή ομάδας εσωτερικά του Υπουργείου Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Το ΚΑΠΕ ειδικά εφόσον θα πραγματοποιεί ετησίως την αξιολόγηση των φραγμών και των δυνατοτήτων ανάπτυξης των Κοινοτήτων Ανανεώσιμης Ενέργειας σύμφωνα με το άρθρο 23 θεωρείται ιδανική επιλογή.
    Σε συνέχεια του προηγούμενου σχολίου, κρίνεται αναγκαία η δημιουργία μιας υπηρεσίας υποστήριξης εντός του ΔΕΔΔΗΕ για την διαχείριση των αιτήσεων και των διεργασιών του δικτύου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, καθώς και η διάθεση μιας ομάδας εργασίας με στόχο την αποφυγή στεγανών, και την επιτάχυνση των διαδικασιών υποβολής αιτήσεων που σχετίζονται με ΕΚΟΙΝ.

    Το Κεφάλαιο Δ που αφορά κυρίως στην αυτοπαραγωγή κρίνεται συνολικά ως μια καλή αναθεώρηση.
    Η δυνατότητα για τα μέλη μιας ΕΚΟΙΝ να έχουν διαφορετικό πάροχο είναι θετική εξέλιξη (Άρθρο 28). Η πρότασή μας για βέλτιστη εφαρμογή της απόφασης είναι να υπάρξει υποστήριξη στις ΕΚΟΙΝ για την πραγματοποίηση του συμψηφισμού από τον ΔΕΔΔΗΕ ή γραφείο υποστήριξης όπως προτάθηκε προηγουμένως.
    Στο άρθρο 30 η απελευθέρωση της συλλογικής αυτοπαραγωγής με άρση της υποχρεωτικότητας σύστασης ΕΚΟΙΝ για δύο (2) και άνω αυτοκαταναλωτές στο ίδιο κτιριο  με περιθώριο συμπερίληψης κοινόχρηστων καταναλώσεων πολυκατοικιών είναι πλήρες και συνάδει με την προγενέστερη πρότασή μας ως Greenpeace. Οι λεπτομέρειες της εφαρμογής του θα έχουν ενδιαφέρον με γνώμονα κυρίως την εγγύτητα του συστήματος παραγωγής και των σημείων της κατανάλωσης.

  • 23 Φεβρουαρίου 2023, 07:09 | ΜΠΛΙΑΤΚΑΣ ΘΩΜΑΣ

    Σε αυτό το νομοσχέδιο πρέπει ναι προστεθεί πρόβλεψη ρύθμισης για την παράταση ισχύος των προσφορών σύνδεσης από τον ΔΕΔΗΕ για Φ/Β που θα τοποθετηθούν σε ΤΟΕΒ και είναι δημόσια έργα ενταγμένα στο ΠΑΑ ή το νέο ΣΣΚΑΠ που χρηματοδοτούνται από ενωσιακούς πόρους, μέχρι την ολοκλήρωση της δημοπράτησης του Φ/Β και εντός της χρονικής διάρκειας της σχετικής προγραμματικής περιόδου. Ειδικά για το ΠΑΑ 2014-2022 να δοθεί παράταση μέχρι 31/12/2025.

  • 22 Φεβρουαρίου 2023, 18:59 | ΜΠΛΙΑΤΚΑΣ ΘΩΜΑΣ

    Θα πρέπει ναι προστεθεί πρόβλεψη ρύθμισης για την παράταση ισχύος των προσφορών σύνδεσης από τον ΔΕΔΗΕ για Φ/Β που θα τοποθετηθούν σε ΤΟΕΒ και είναι δημόσια έργα ενταγμένα στο ΠΑΑ ή το νέο ΣΣΚΑΠ που χρηματοδοτούνται από ενωσιακούς πόρους, μέχρι την ολοκλήρωση της δημοπράτησης του Φ/Β και εντός της χρονικής διάρκειας της σχετικής προγραμματικής περιόδου. Ειδικά για το ΠΑΑ 2014-2022 να δοθεί παράταση μέχρι 31/12/2025.

  • 18 Φεβρουαρίου 2023, 21:16 | Νίκος Παπαδακης

    Να δοθεί η δυνατότητα σε κάθε κατοικία, εφόσον το επιθυμεί, για εγκατασταση μικρού αριθμού φωτοβολταϊκων συνδεδεμένων με το δίκτυο με τη χρήση microinverter/grid tie inverter που συνδεονται απλα σε μια μπριζα του σπιτιού. Οι ψηφιακοί μετρητές έχουν τη δυνατότητα να καταγραφουν την εξερχόμενη (παραγόμενη) ενέργεια, οπότε αυτή συμψηφιζεται από τον πάροχο στο λογαριασμό.
    Το παραπάνω εφαρμόζεται ήδη στη Γερμανία όπου και είναι απόλυτα νόμιμο, εφόσον η επιστρεφόμενη στο δικτυο (παραγόμενη από τα φωτοβολταικα) ισχύς είναι μέχρι 600Watts. Μπορει κάποιος να το αναζητήσει στο διαδίκτυο σαν balkongkraftwerk. Επίσης οι inverters αυτοί είναι απόλυτα ασφαλείς, καθως σε περίπτωση διακοπής ρεύματος διακόπτουν αυτόματα τη λειτουργία τους.

  • 18 Φεβρουαρίου 2023, 18:58 | κώστας Παπαδόπουλος

    Καλησπέρα σας ,
    θα ήθελα να σας επισημάνω ότι η συγκεκριμένη κοινοτική οδηγία αναφέρεται στην εφαρμογή και ανάπτυξη τεχνολογιών υδρογόνου.
    Κατά συνέπεια η οποιαδήποτε εφαρμογή της θα πρέπει να γίνεται με ευρωπαϊκά πρότυπα που την εναρμονίζουν , όπως το πρότυπο ΕΝ 16325 .
    Επίσης για την συγκεκριμένη κοινοτική οδηγία υπάρχουν από την ευρωπαϊκή κοινότητα τροποποιητικές διατάξεις που έχουν ισχύ απο την ψήφιση τους δλδ από και σήμερα ( 10/02/2023 ) και συγκεκριμένα αφορούν τα ανανεώσιμα αέρια και καύσιμα όπως είναι το ανανεώσιμο φυσικό αέριο προερχόμενο από πράσινο υδρογόνο και διοξείδιο του άνθρακα ( από την ατμόσφαιρα προερχόμενο ) και τον τρόπο υπολογισμού των μειωμένων εκπομπών από την χρήση αυτών των καυσίμων σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας όπως οι κυψέλες καυσίμου ,οι ηλεκρο-γεννήτριες και σε τεχνολογίες αιχμής όπως είναι η τεχνολογία της αναμόρφωσης του φυσικού αερίου (steam reforming )για την παραγωγή μπλε υδρογόνου για την κατανάλωση σε δίκτυα υδρογόνου ή σε κυψέλη καυσίμου.
    Άρα κατά συνέπεια όποια εναρμόνιση γίνει ,θα πρέπει να γίνει ώστε να συμπεριλάβει και αυτές τις διατάξεις που πρόσφατα ψήφισε το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο και συγκεκριμένα αναφερόμαστε στην πρώτη και δεύτερη κατ΄εξουσιοδοτική πράξει την, Brussels, 10.2.2023 C(2023) 1087 final( Article 12 ) ,Brussels, 10.2.2023 C(2023) 1086 final (Article 4 ) και τα παραρτήματα του Brussels, 10.2.2023 C(2023) 1086 final ANNEX .

  • 18 Φεβρουαρίου 2023, 08:22 | kostas papadopoulos

    Καλησπέρα σας ,
    θα ήθελα να σας επισημάνω ότι η συγκεκριμένη κοινοτική οδηγία αναφέρεται στην εφαρμογή και ανάπτυξη τεχνολογιών υδρογόνου.
    Κατά συνέπεια η οποιαδήποτε εφαρμογή της θα πρέπει να γίνεται με ευρωπαϊκά πρότυπα που την εναρμονίζουν , όπως το πρότυπο ΕΝ 16325 .
    Επίσης για την συγκεκριμένη κοινοτική οδηγία υπάρχουν από την ευρωπαϊκή κοινότητα τροποποιητικές διατάξεις που έχουν ισχύ απο την ψήφιση τους δλδ από και σήμερα ( 10/02/2023 ) και συγκεκριμένα αφορούν  τα ανανεώσιμα αέρια και καύσιμα όπως είναι το ανανεώσιμο φυσικό αέριο προερχόμενο από πράσινο υδρογόνο και διοξείδιο του άνθρακα ( από την ατμόσφαιρα προερχόμενο ) και τον τρόπο υπολογισμού  των μειωμένων εκπομπών από την χρήση αυτών των καυσίμων σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας όπως οι κυψέλες καυσίμου ,οι ηλεκρο-γεννήτριες και σε τεχνολογίες αιχμής όπως είναι η τεχνολογία της αναμόρφωσης του φυσικού αερίου (steam  reforming )για την παραγωγή μπλε υδρογόνου για την κατανάλωση σε δίκτυα υδρογόνου ή σε κυψέλη καυσίμου.
    Άρα κατά συνέπεια όποια εναρμόνιση γίνει ,θα πρέπει να γίνει ώστε να συμπεριλάβει και αυτές τις διατάξεις που πρόσφατα ψήφισε το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο και συγκεκριμένα αναφερόμαστε στην πρώτη και δεύτερη  κατ΄εξουσιοδοτική πράξει την, Brussels, 10.2.2023 C(2023) 1087 final( Article 12 ) ,Brussels, 10.2.2023 C(2023) 1086 final (Article 4 ) και τα παραρτήματα του Brussels, 10.2.2023 C(2023) 1086 final ANNEX .