Άρθρο 10 Αρμοδιότητες του Προέδρου της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων – Τροποποίηση άρθρου 9 ν. 4001/2011

Το άρθρο 9 του ν. 4001/2011 (Α’ 179), περί των αρμοδιοτήτων του Προέδρου της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, επικαιροποιείται ως προς την επωνυμία της Αρχής, στην περ. (α) της παρ. 1 εισάγεται εξαίρεση στις αρμοδιότητες του Προέδρου της Αρχής, στα δεύτερα εδάφια των περ. (ε) και (στ) της παρ. 1, επέρχονται αναγκαίες προσαρμογές, λόγω της νέας οργανωτικής δομής σε πλείονες συνθέσεις – κλάδους της Αρχής, στο πρώτο εδάφιο της περ. (στ) της παρ. 1, καθώς και στα εδάφια πρώτο και πέμπτο της παρ. 2 προσδιορίζεται η αρμοδιότητα της Ολομέλειας της Αρχής για την έκδοση αποφάσεων, και το άρθρο 9 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 9

Αρμοδιότητες του Προέδρου της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων

  1. Ο Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.) εκπροσωπεί την Αρχή στις σχέσεις της με τις άλλες διοικητικές ή ανεξάρτητες αρχές και τους τρίτους, καθώς και ενώπιον των δικαστηρίων και έχει, δυνάμει του παρόντος νόμου, των κανονιστικών πράξεων που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότησή του και των αποφάσεων της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., την ευθύνη της λειτουργίας αυτής, ασκεί δε τις προς τούτο αρμοδιότητες και ιδίως:

(α) Προΐσταται της Γραμματείας και όλων των υπηρεσιών της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. και διευθύνει το έργο τους, πλην όσων οργανικών μονάδων συναρτώνται αποκλειστικώς και αντιστοιχούν κατά τον Οργανισμό στους επί μέρους θεματικούς κλάδους της Αρχής, οι οποίες υπάγονται στους οικείους Αντιπροέδρους.

(β) Είναι ο υπηρεσιακός και πειθαρχικός προϊστάμενος του προσωπικού που απασχολείται με οποιαδήποτε σχέση εργασίας στη Γραμματεία της Ρ.Α.Α.Ε.Υ..

(γ) Εκδίδει τις ατομικές πράξεις που αφορούν σε θέματα του προσωπικού της Γραμματείας της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., εκτός από αυτές για τις οποίες αρμόδια είναι τα αντίστοιχα συμβούλια ή η Ρ.Α.Α.Ε.Υ..

(δ) Καθορίζει τα θέματα της ημερήσιας διάταξης και προεδρεύει στις συνεδριάσεις της Ρ.Α.Α.Ε.Υ..

(ε) Προβαίνει σε διαχειριστικές πράξεις για την εφαρμογή των αποφάσεων της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. και μπορεί να προβαίνει σε κατάρτιση συμβάσεων αξίας μέχρι του ποσού για το οποίο επιτρέπεται προσφυγή στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, σύμφωνα με το ν. 4412/2016 (Α 147). Η αρμοδιότητα αυτή μπορεί να ασκείται παράλληλα και από την Εκτελεστική Επιτροπή της Αρχής.

(στ) Ασκεί κάθε άλλη αρμοδιότητα που του μεταβιβάζεται με απόφαση της Ολομέλειας της Αρχής, όπως ειδικότερα καθορίζεται στον κανονισμό λειτουργίας της. Σε περίπτωση κωλύματος ή απουσίας του Προέδρου της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., αναπληρώνεται από τον αρχαιότερο κατά σειρά Αντιπρόεδρο, εκτός εάν είναι υποχρεωτική η συμμετοχή στη σύνθεση της Ολομέλειας, όλων των μελών ενός κλάδου της Αρχής, οπότε αναπληρώνεται από τον Αντιπρόεδρο του οικείου κλάδου. Ο Πρόεδρος της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. ή ο Αντιπρόεδρος που τον αναπληρώνει μπορεί να αναθέτει τη δικαστική ή εξώδικη εκπροσώπηση της Αρχής για συγκεκριμένη πράξη ή ενέργεια ή κατηγορία πράξεων ή ενεργειών σε άλλο μέλος της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. ή σε μέλος της Γραμματείας της.

  1. Κατόπιν εισήγησης του Προέδρου, η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. δύναται, με απόφαση της Ολομέλειας, να συγκροτεί επιτροπές και ομάδες για την εξέταση και έρευνα θεμάτων ειδικού ενδιαφέροντος που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. Στις, κατά το προηγούμενο εδάφιο, συγκροτούμενες επιτροπές και ομάδες μπορούν, άνευ άλλης διαδικασίας, να συμμετέχουν και πρόσωπα που δεν είναι μέλη της Γραμματείας της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. Με αυτήν την απόφαση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. καθορίζονται το έργο, η διάρκεια και η σύνθεση κάθε επιτροπής και ομάδας. Οι εισηγήσεις και γνωμοδοτήσεις των επιτροπών και των ομάδων της παρούσας παραγράφου υποβάλλονται στον Πρόεδρο της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., ο οποίος δύναται να αποφασίσει τη δημόσια ανακοίνωση των συμπερασμάτων στην επίσημη ιστοσελίδα της Ρ.Α.Α.Ε.Υ.. Η αμοιβή των μελών των επιτροπών και ομάδων της παρούσας παραγράφου καθορίζεται με απόφαση της Ολομελείας της Αρχής, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η δαπάνη που προκαλείται από την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου βαρύνει τον προϋπολογισμό της Ρ.Α.Α.Ε.Υ..
  2. Ο Πρόεδρος της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. μπορεί με πράξη του, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, να μεταβιβάζει σε άλλα μέλη της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. ή σε μέλη της Γραμματείας της κάποια ή κάποιες από τις αρμοδιότητες που του ανατίθενται σύμφωνα με την παράγραφο 1 περιπτώσεις α΄ έως και ε΄. Η αρμοδιότητα που μεταβιβάζεται δύναται να ασκείται παράλληλα και από τον Πρόεδρο της Ρ.Α.Α.Ε.Υ..
  3. Ο Πρόεδρος της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. μπορεί με πράξη του, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, να παρέχει εξουσιοδότηση σε άλλα μέλη της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. ή σε μέλη της Γραμματείας της να υπογράφουν αντ’ αυτού και με εντολή του τις πράξεις που ο Πρόεδρος έχει αρμοδιότητα να εκδίδει.
  4. Ο Πρόεδρος της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. είναι διατάκτης των πιστώσεων του προϋπολογισμού και των δαπανών της.».

 

  • 27 Φεβρουαρίου 2023, 10:55 | Σαφαρίκας Νικόλαος

    Στην παράγραφο 2 του άρθρου 10 αναφέρει «…Κατόπιν εισήγησης του Προέδρου, η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. δύναται, με απόφαση της Ολομέλειας, να συγκροτεί επιτροπές και ομάδες για την εξέταση και έρευνα θεμάτων ειδικού ενδιαφέροντος που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. Στις, κατά το προηγούμενο εδάφιο, συγκροτούμενες επιτροπές και ομάδες μπορούν, άνευ άλλης διαδικασίας, να συμμετέχουν και πρόσωπα που δεν είναι μέλη της Γραμματείας της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. Με αυτήν την απόφαση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. καθορίζονται το έργο, η διάρκεια και η σύνθεση κάθε επιτροπής και ομάδας…»
    Πουθενά δεν αναφέρει για την συμμετοχή ΕΔΕΥΑ, ΚΕΔΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ.
    Θεωρούμε ότι στην εν λόγω παράγραφο ρητά πρέπει να προστεθεί ότι σε θέματα ύδρευσης συμμετέχουν εκπρόσωποι των φορέων ΕΔΕΥΑ, ΚΕΔΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, που διακρίνονται για την επιστημονική τους κατάρτιση, την επαγγελματική τους ικανότητα και την εξειδικευμένη εμπειρία τους.

  • 24 Φεβρουαρίου 2023, 22:10 | Σύλλογος Εργαζομένων ΡΑΕ

    Δεδομένου ότι στην περίπτωση 1(α) αναφέρεται ότι ο Πρόεδρος της Αρχής «Προΐσταται της Γραμματείας και όλων των υπηρεσιών της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. και διευθύνει το έργο τους, πλην όσων οργανικών μονάδων συναρτώνται αποκλειστικώς και αντιστοιχούν κατά τον Οργανισμό στους επί μέρους θεματικούς κλάδους της Αρχής, οι οποίες υπάγονται στους οικείους Αντιπροέδρους», αντιλαμβανόμαστε ότι η βούληση του νομοθέτη είναι η σύσταση διακριτών θεματικών οργανικών μονάδων. Θεωρούμε ότι η ρύθμιση είναι ατελής και ασαφής και θα έπρεπε να προβλεφθεί στο νόμο ρητά η δυνατότητα σύστασης Γενικών Διευθύνσεων (τροποποίηση του αρθ.40 του ν.4001/2011), μία εκ των οποίων θα είναι η Γενική Διεύθυνση της Ενέργειας, η οποία θα στελεχωθεί από τους υφιστάμενους εργαζόμενους της ΡΑΕ (πλην όσων τυχόν αιτηθούν εξαιρετικώς τη μεταφορά τους σε άλλη Γενική Διεύθυνση). Επομένως, στη Γενική Διεύθυνση της Ενέργειας, θα πρέπει να τοποθετηθούν τόσο οι ΙΔΑΧ και οι Έμμισθοι Δικηγόροι, όσο και οι ΙΔΟΧ (των οποίων οι συμβάσεις να μετατραπούν σε συμβάσεις αορίστου χρόνου με κάλυψη οργανικών θέσεων), οι μετακλητοί υπάλληλοι αλλά και οι προσληπτέοι μόνιμοι υπάλληλοι βάσει του Οργανισμού της Αρχής (ΦΕΚ Β΄ 57/12.01.2023).

    Σημειώνουμε ενδεικτικά ότι, στην Ιταλική ARERA, η οποία αποτελεί περίπτωση ευρωπαϊκής Αρχής που είναι επιφορτισμένη με τη ρύθμιση ενέργειας, υδάτων και αποβλήτων (και η οποία παρόλα αυτά αποκαλείται Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, Δικτύων και Περιβάλλοντος) υφίστανται διακριτές γενικές διευθύνσεις για κάθε κλαδική αρμοδιότητα.

    Άλλωστε η αναγκαιότητα διακριτών γενικών διευθύνσεων απορρέει και από το γεγονός της ύπαρξης τριών κλαδικών ολομελειών, στοιχείο που δυσχεραίνει υπέρμετρα -υπό όρους διοικητικής οικονομίας- τον προγραμματισμό των εργασιών, την προτεραιοποίηση των αναθέσεων και την εισήγηση της Γραμματείας. Επιπλέον, αν η δομή της Ολομέλειας δεν αντανακλάται στη δομή της Γραμματείας, περιπλέκονται τα ζητήματα της υπηρεσιακής κατάστασης των υπαλλήλων.