Άρθρο 5 Όροι δόμησης κέντρων δεδομένων – Έγκριση παρεκκλίσεων – Αντικατάσταση περ. ι) παρ. 3 άρθρου 33 ν. 4759/2020

Η περ. ι) της παρ. 3 του άρθρου 33 του ν. 4759/2020 (Α’ 245), περί όρων δόμησης, αντικαθίσταται ως εξής:
«ι) Σε κέντρα δεδομένων (Data Centres) της περ. 21.Α της παρ. ΙΙ του άρθρου 1 του π.δ. 59/2018, ο μέγιστος συντελεστής δόμησης ορίζεται σε 0,8, το μέγιστο ποσοστό κάλυψης σε εξήντα τοις εκατό (60%), οι πλάγιες αποστάσεις του κτιρίου από τα όρια του γηπέδου ορίζονται σε 10 μ., και ο μέγιστος συντελεστής κατ` όγκον εκμετάλλευσης σε 4,5. Για το μέγιστο ύψος και την παρέκκλιση ως προς το ύψος του κτιρίου εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στην περ. θ’. Τα ανωτέρω ισχύουν και στις περιπτώσεις της παρ. 2 του άρθρου 32, ανεξαρτήτως αν έχουν θεσπισθεί όροι και περιορισμοί από πολεοδομικό σχεδιασμό πρώτου επιπέδου.».

  • 13 Νοεμβρίου 2023, 09:04 | Dimitra

    Όπως είναι γνωστό, η Ελλάδα έχει προσελκύσει πολλούς hyper scalers μετά την ανακοίνωση της Microsoft αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει πραγματοποιηθεί κανένα μεγάλο έργο λόγω των προδιαγραφών των data centers που έρχονται σε αντίθεση με τα πολεοδομικά δρόμενα της χώρας μας.

    Η σωστή κατεύθυνση θα ήταν να αυξηθεί ο συντελεστής όγκου από 4.5 σε 6.5 για να μπορούν να έρθουν περισσότεροι επενδυτές στην Ελλάδα για data centers και να μπορούν να υλοποιήσουν μια τέτοια επένδυση

  • 11 Νοεμβρίου 2023, 23:39 | Διονύσιος Λάλλης

    Επιβάλλεται ο συντελεστής όγκου (Σ.Ο.) να ανέλθει στο 6.5 για να γίνει πιο ελκυστικό το προϊόν data centers στην Ελλάδα. Οι προδιαγραφές που θέτουν οι hyperscalers, απαιτεί ωφέλιμο ύψος 10 μέτρων, ενώ με συντελεστή όγκου 4.5, οι λίγες κατάλληλες εκτάσεις που διαθέτουμε ως χώρα, ειδικά στην Ανατολική Αττική αλλά και στο Βόρειο Τομέα (Άγιο Στέφανο, Κρυονέρι κλπ), καθιστούν πιο δύσκολη την προσέλκυση των μεγάλων επενδύσεων. Επιπλέον, το κόστος αγοράς γης για μια τέτοια επένδυση έχει «ταβάνι» για να καθίσταται αυτή αποδοτική.

    Δεν έχουμε πολλές κατάλληλες εκτάσεις, οπότε οφείλουμε να αξιοποιήσουμε αυτές τις λίγες που διαθέτουμε στο έπακρο.

    Σ.Ο. 6,5 θα ήταν στη σωστή κατεύθυνση.

  • 9 Νοεμβρίου 2023, 01:16 | Σταυρούλα Κούργια

    https://www.youtube.com/watch?v=0_veMXUsutU

    Το πολεοδομικό είναι μεγάλο θέμα παντού στη χώρα ομολογουμένως, μια χωροταξική πρόταση πέραν των νομικών διαστάσεων που είναι χρονοβόρες παρουσιάζεται ως εξής:
    INTERNAL & EXTERNAL VIEWS RECOMMENTATION FROM SPECIFIED CENTRE
    https://www.youtube.com/watch?v=zIu5JbfDbxc

    https://www.sanog.org/resources/sanog33/SANOG33_Tutorials-Data-Centre-Facility-Design_Fuad.pdf

  • 8 Νοεμβρίου 2023, 11:12 | A.Levis

    Νομίζω ότι σε σχέση με τον συντελεστή κατ΄όγκον εκμετάλλευσης θα έπρεπε να επιτρέπεται παρέκκλιση έως 6,5 προϋποθέτοντας κατάλληλη τεκμηρίωση, που να χορηγείται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν γνωμοδότησης του ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.ΘΑ. Με τον τρόπο αυτό θα μπορεί να βελτιστοποιηθεί η εκμετάλλευση των Σ.Δ. και Σ.Κ αλλά και η ενεργειακή απόδοση του κέντρου δεδομένων καθώς η αύξηση του όγκου θα έχει σας αποτέλεσμα την ενεργειακά αποδοτικότερη λειτουργία των συστημάτων κλιματισμού του κέντρου δεδομένων.

  • Σχετικά με την απαιτούμενη υποχρεωτική φύτευση του οικοπέδου λόγω των απαιτούμενων πολλών εξωτερικών εγκαταστάσεων προτείνω η υποχρεωτική φύτευση να περιορισθεί στο 50% του υποχρεωτικού ακάλυπτου.

    Λόγω των αυξημένων απαιτήσεων ασφαλείας προτείνω να επιτρέπεται με έγκριση του Σ.Α. (ή ΚΕ.Σ.Α.) η περίφραξη του οικοπέδου/γηπέδου να επιτρέπεται να έχει ύψος 3,00 από συμπαγή υλικά.

    Επειδή τα Data Centers και ειδικά των «Hyperscalers» είναι συνήθως μεγάλα κτίρια σε κάτοψη, για την εύρυθμη λειτουργια τους πρέπει να αναπτύσσονται χωρίς επιμέρους επίπεδα ανά όροφο. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να επιτρέπονται εκσκαφές και επιχώσεις μεγαλύτερες από 1,50 μ που προβλέπει ο ΝΟΚ. Επίσης το ύψος του κτιρίου να λαμβάνεται από το διαμορφωμένο έδαφος και όχι από το φυσικό. Η διάταξη αυτή να κατισχύει για τα Data Centers, τόσο εντός όσο και εκτός σχεδίου, έναντι άλλων διατάξεων και Διαταγμάτων τοπικών ρυμοτομικών σχεδίων.

  • Στην περίπτωση κατασκευής Data Centers για «Hyperscalers» (Microsoft, Google, Amazon, κλπ) η απαίτηση τους για το καθαρό ύψος ορόφου κυμαίνεται διεθνώς από 6 έως και 10 μ, κυρίως για λόγους εξοικονόμισης ενέργειας κατά την ψύξη και άνεσης διέλευσης των Η/Μ δικτύων.
    Στην περίπτωση της εκτός σχεδίου δόμησης με επιτρεπόμενο Σ.Δ.=0,8 και Σ.Ο.=4,5 το μέγιστο δυνατόν μεικτό ύψος ορόφου με εξάντληση των δύο αυτών συντελεστών προκύπτει 4,5 μ. Αυτό σημαίνει στην περίπτωση αυτών, με 6 μ καθαρό ύψος, ότι δεν είναι δυνατή η εξάντληση του επιτρεπόμενου Σ.Δ., ο οποίος με ελάχιστο μεικτό ύψος 6,4 μ γίνεται 0,56 από 0,8. Στην περίπτωση δε που κάποιοι από αυτούς συνηθίζουν να προτιμούν μονώροφα κτίρια με στέγη η πραγματοποιούμενης δόμηση γίνεται ακόμη μικρότερη.
    Προτείνω και στην περίπτωση της εκτός σχεδίου δόμησης ο Σ.Ο. να γίνει 5,5 αντί 4,5. Με Σ.Ο.=5,5 στην περίπτωση των hyperscalers με το ελάχιστο μεικτό ύψος των 6,4 μ ο Σ.Δ. αναπροσρμόζεται σε 0,687 αντί του επιτρεπόμενου 0,8.

  • 31 Οκτωβρίου 2023, 22:44 | Ευαγγελος

    Εχω την γνώμη ότι πρέπει το Υπουργείο σας να λάβει υπόψη την αποτυχία του ΝΟΚ σχετικά με την πρόσφατη τροποποίηση του άρθρου 105 του Ν.4759/11-12-2020 που τροποποίησε το άρθρο 14 του ν.4067/2012 και ειδικώτερα τις παρ. 1β και 1 στ του άρθρου 14. Και τούτο διότι ενώ ορθά διευκρίνισε προσθέτοντας ότι:αν το δομήσιμο τμήμα του οικοπέδου δεν μπορεί να εξασφαλίσει διάσταση πλευράς εννέα (9,00) μ. ΣΕ ΚΑΘΕ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ,τότε το κτίριο τοποθετείται μέσα στην ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ απόσταση Δ η δ,μέχρι την εξασφάλιση πλευράς κτιρίου εννέα (9,00) μ. κ.λ.π.( ερμηνεύσε το ΥΠΕΝ ότι σ’αυτή την περίπτωση ισομοιράζεται εκατέρωθεν του κτίσματος η απόσταση από το κτίσμα το αδόμητο τμήμα του).
    Ομως το ΥΠΕΝ (αλλά και η πολεοδομία Βούλας με τα υπ’αριθμ.5397/19-09-2023 έγγραφο της ,που κοινοποιήθηκε και στο ΥΠΕΝ με συν/νο σκαρίφημα οικοδομής το οποίο συμφώνησε στην ερμηνεία του άνω άρθρου,όπως και για προηγούμενη οικοδομή ετέρου προσώπου) ερμήνευσε ότι εξ αιτίας της της αναφοράς στο άρθρο αυτό ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ (ΠΑΡ. 1 στ άρθρου 14) αναφοράς του Δ η δ έχει εφαρμογή το άρθρο 14 παρ. 1 β (και όχι η παρ. 1 στ) και έτσι οφείλει ο ανεγείρων να κατασκευάσει κτίριο εφαπτόμενο του ορίου του οικοπέδου αν ο όμορος έχει κτίσει σε απόσταση μεγαλυτέρα του δ. (εν προκειμένω το δ είναι 3,15 και έχει κτίσει σε απόσταση 3,40 !!!!!).Και βεβαίως αν υπάρχει και δεύτερο κτίσμα σε απόσταση μικροτέρα του δ τότε το κτίριο θα συνεχίσει ισομοιράζοντας την εκατέρωθεν απόσταση του αδόμητου τμήματος καθόλη την προβολή του δευτέρου κτιρίου (δηλ. αν είναι 2 ,00 μέρα θα πρέπει αν κατασκευάσω ένα διάδρομο!!!! Εν προκειμένω αυτό ισχύει) .και εν συνεχεία, αν ο όμορος της άλλης πλευράς έχει κτίσει σε απόσταση μεγαλυτέρα του δ, η δεν έχει κτίσει,τότε και σ’αυτή την περίπτωση θα πρέπει εν συνεχεία η οικοδομή,αφού θα έχει μήκος λόγω της 9 μέτρου λωρίδας, να συνεχίσει αλλά θα πρέπει να κτιστεί εφαπτόμενη της άλλης πλευράς του ομόρου.Ετσι αντί για οικοδομή.κατασκευάζεται ένας σταύλος -διάδρομος με ζικ-ζακ,ενώ αποκλείεται η πρόσβαση στο πίσω μέρος του οικοπέδου,αφού θα εφάπτεται το κτίριο εν τέλει και από τις δυο πλευρές του των ομόρων. δηλ. στην αρχή και στο τέλος της οικοδομής και βεβαίως αχρηστεύεται το οικόπεδο (δείτε και το σκαρίφημα της πολεοδομίας Βούλας στο ΥΠΕΝ διότι έτσι συμβαίνει σε πολλές οικοδομές,το οποίο μόνον την αρχιτεκτονική του κτιρίου δεν εξυπηρετεί).Πέραν βέβαια της αντισυνταγματηκότητος της άνω διάταξης (άρθρο 24 του Σ,)αφού το κτίριο θα αποκλείσει τον ήλιο και μπροστά του ο όμορος θα βλέπει ενα τοίχο 15 μέτρων σε απόσταση 2,40 μ. (ενώ θα μπορούσε να κατασκευαστεί ένα αίθριο με πράσινο και να υπάρχει και διάδρομος με λουλούδια κ.λ.π.)κάτι που δεν γνώριζε όταν έκτιζε η αγόραζε το οικόπεδο (δηλ. έχωμε δυσμενέστερη διάταξη και νομολογιακά έχει κριθεί αντισυνταγματική).Και πέραν αυτού προκύπτουν πολλά τεχνικά προβλήματα,όπως π.χ. πως θα γίνουν τα επιχρίσματα στο τοίχο του ομόρου και η θερμοπρόσοψη κ.λ.π. αν εφάπτεται το κτίριο του οικοπέδου μου; πως θα μπουν σκαλωσιές,όταν οι γείτονες (πολυκατοικία με 15 ιδιοκτήτητες απαγορεύουν να διαταράξω την νομή του οικοπεδου τους και έχουν πόρτα που κλείνει και άλλος τρόπος δεν υπάρχει; (τα δικαστήρια δεν δίνουν. λύσεις έχοντας καταλήξει ότι προσβάλλεται το δικαίωμα στην ιδιοκτησία τους.Για ποιό λόγο να δημιουργούνται τεράστια προβλήματα στον πολίτη,χωρίς να κερδίζει η αρχιτεκτονική,το περιβάλλον ,οι ιδιοκτήτες;;;)Τα πιο πάνω τα έχω επισημάνει στο ΥΠΕΝ με τις από 19-6-2023 αιτήσεις μου υπάριθμ. 4828/02-08-2023,5174/07-09-2023 αιτήσεις ενστάσεις μου και σχετικά είναι και τα υπ’αριθμ. πρωτ. 62923/13-09-2023 και 61261/24-07-2023 έγγραφα του ΥΠΕΝ (Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής) αλλά και με αναφορές μου στο γραφείο του Υφυπουργού κ. Ταγάρα με εμαίλ την 11-09-2023 και 12-09-2023 στο γραφείο του κ. Πρωθυπουργού. Με την άνω ρύθμιση η <> καθίσταται ανενεργός.Και γι’αυτό προσπαθώ από το 2020 να προχωρήσω έκδοση αδείας που να μπορεί να εφαρμοστεί και έχουν ακυρωθεί οι ενέργειες μου 3 φορές,από τα σφάλματα του Νόμου.
    Γι’αυτό πιστεύω (όπως τουλάχιστον προφορικά με διαβεβαίωσαν και οι άνω υπηρεσίες ότι εύλογες είναι οι ενστάσεις μου,αλλά πρέπει να γίνει αλλαγή του άνω άρθρου 14 ) ότι θα πρέπει να τροποποιηθεί το άρθρο 14 παρ. 1 στ και αφαιρεθεί η λέξη <> και να προστεθεί ότι κατά την εφαρμογή της άνω παρ. 1 στ,δεν ισχύουν τα προβλεπόμενα στην παρ. 1β του άρθρου 14,αλλως υπερισχύουν της άνω παραγράφου 1β,έτσι ώστε να τοποθετείται το κτίριο στο μέσον του οικοπέδου,ισομοιράζοντας εκατέρωθεν το αδόμητο τμήμα που απομένει μέχρι συμπληρώσεως διαστάσεων εννέα (9,00) μ. σε κάθε διεύθυνση ,χωρίς εξαιρέσεις,ούτε της παρ. 1β,ούτε άλλης τυχόν διάταξης.
    Ζητώ λοιπόν να συμπεριλάβετε και την άνω τροποποίηση που να εξυπηρετεί τους πιο πάνω σκοπούς,με την προσθήκη της αιτουμένης παραγράφου δυο (2) στίχων μόν,στο άνω άρθρο που είναι σχετικό αφού αφορά τις επιφάνειες της δόμησης..

  • 31 Οκτωβρίου 2023, 09:51 | Basiliy

    Bravo