Άρθρο 12 – Αμοιβή για τη μελέτη ενεργειακής απόδοσης κτιρίου

1. Η αμοιβή για την εκπόνηση της μελέτης ενεργειακής απόδοσης κτιρίου προσδιορίζεται σε σχέση με την επιφάνεια του εξεταζόμενου κτιρίου και των εν ισχύ προβλεπόμενων αμοιβών για κτιριακές μελέτες. Στον Πίνακα Δ.1, δίνεται το ύψος της αμοιβής για μελέτη ενεργειακής απόδοσης κτιρίου ως ποσοστό επί της συνολικής αμοιβής για την αρχιτεκτονική μελέτη και τις μελέτες Η/Μ εγκαταστάσεων.

Πίνακας Δ.1: Αμοιβές για μελέτη ενεργειακής απόδοσης κτιρίου

Επιφάνεια δαπέδου κτιρίου

(Α)

Ποσοστό επί συνολικής αμοιβής αρχιτεκτονικής και Η/Μ μελέτης

Α ≤ 5000 τ.μ

20%

Α > 5000 τ.μ.

18%

2. Δικαίωμα υπογραφής της μελέτης ενεργειακής απόδοσης κτιρίου έχουν οι νομιμοποιούμενοι, μέχρι την έναρξη ισχύος της παρούσας, να υπογράφουν τις αντίστοιχες μελέτες.

  • 31 Ιανουαρίου 2010, 21:59 | Κονταράτος Ιάκωβος

    Αξιότιμοι Κυρίες και Κύριοι,

    Θα πρέπει να γίνει ένας πιο συγκεκριμένος προσδιορισμός σχετικά με το δικαίωμα υπογραφής και τις αμοιβές που τη συνοδεύουν μιας και στην συγκεκριμένη μελέτη περιλαμβάνονται πολύ περισσότερα στοιχεία απ’ οτι στην μελέτη θερμομόνωσης, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι στα μικρά κτίρια δεν απαιτούνται Η/Μ μελέτες.

    Ευχαριστώ,

    Ιάκωβος Κονταράτος
    Διπλ/χος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός

  • 31 Ιανουαρίου 2010, 21:45 | Δημήτριος Φείδαρος

    Από την προτεινόμενη νομοθεσία μέχρι στιγμής δε διευκρινίζεται αν θα αλλάξει κάτι στην μέχρι στιγμής νομοθεσία που αφορά την εκπόνηση Η/Μ μελετών για μικρά κτίρια με χρήση κατοικίας. Ο ισχύον ΓΟΚ προβλέπει ότι γι αυτή την κατηγορία κτιρίων δε χρειάζεται να γίνουν μελέτες Η/Μ (θέρμανση, ηλεκτρικά κλπ). Αν δεν αλλάξει αυτό τότε πως θα μπορεί για τα κτίρια αυτά να γίνει ενεργειακή μελέτη που προϋποθέτει το σχεδιασμό και τη διαστασιολόγηση των αντίστοιχων συστημάτων; Νομίζουμε ότι αυτό θα πρέπει να τροποποιηθεί η υπάρχουσα νομοθεσία καθιστώντας τις Η/Μ μελέτες υποχρεωτικές για όλα τα μεγέθη κτιρίων.
    Όπως έχει υποδειχθεί και από άλλες παρατηρήσεις στη διαβούλευση θα πρέπει να υπάρξει μια τροποποίηση σε ότι αφορά την αμοιβή της μελέτης η οποία αναφέρεται στο 20% των αντίστοιχων μελετών και το ποσοστό αυτό να αυξηθεί σε ότι αφορά την ενεργειακή μελέτη των Η/Μ συστημάτων.

    Δημήτριος Φείδαρος
    Μηχ/γος Μηχ/κος, ΜΔΕ, PhD

  • 31 Ιανουαρίου 2010, 20:17 | Μάριος Σκορτσής

    Διαβάζω με θλίψη τα σχόλια για τις αμοιβές των ενεργειακών επιθεωρητών, που πλειοδοτούν στο πόσα περισσότερα πρέπει να εισπράξουν και αναγκάζομαι να τα σχολιάσω ως εξής:
    Όταν η κοινοτική οδηγία για εξοικονόμηση ενέργειας σου ζητάει στην ουσία να παραδώσεις έναν ολόκληρο λαό αναγκαστικό πελάτη σε μια συγκεκριμένη διαδικασία ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων τους, το ελάχιστο που οφείλεις να κάνεις είναι να εξασφαλίσεις τα συμφέροντα του λαού αυτού, που θα πληρώσει και όχι τα συμφέροντα των επαγγελματιών που θα τρέξουν να ασχοληθούν με αυτό. Άλλωστε η επαγγελματική ενασχόληση με τις ενεργειακές επιθεωρήσεις, δεν αποτελεί υποχρέωση κανενός επαγγελματία, ενώ αντίθετα για τους ιδιοκτήτες θα είναι υποχρεωτική. Το κράτος συνεπώς οφείλει να συντάσσεται με τους πολίτες που είναι υπόχρεοι να πληρώσουν, ιδιαίτερα μέσα στη σημερινή κρίση, και όχι με τους επαγγελματίες που θα δικαιούνται να εισπράξουν. Κανονικά θα έπρεπε το ίδιο το Κράτος να βοηθήσει όσους ενδιαφέρονται να κάνουν εργασίες εξοικονόμησης ενέργειας, χορηγώντας δωρεάν το ενεργειακό πιστοποιητικό. Σε μερικές χώρες μάλιστα η έκδοση του πιστοποιητικού γίνεται αυτόματα μέσα από διαδικτυακά προγράμματα δωρεάν, ή σχεδόν δωρεάν. Το μόνο σίγουρα θετικό είναι η αναβολή έναρξης για τις μισθώσεις. Ο αγοραστής πράγματι δικαιούται να γνωρίζει την ενεργειακή κατάσταση του σπιτιού, γραφείου κλπ. που αγοράζει. Ο ενοικιαστής του τριαριού διαμερίσματος γιατί θα πρέπει να αποκτήσει ένα ανέξοδο γι’ αυτόν εργαλείο εκβιασμού του μικροϊδιοκτήτη για μείωση του ενοικίου, σε μια εποχή που η αγορά των μισθώσεων έχει ήδη τα μαύρα χάλια της;
    Μάριος Σκορτσής
    Πολιτικός Μηχανικός
    Δεριγνύ 14, Αθήνα 10434
    Τηλ. 2108813856, 6944513220
    E-mail :mskor@tee.gr

  • 31 Ιανουαρίου 2010, 20:24 | Μ. ΚΤΕΝΙΑΔΑΚΗΣ

    1. ΠΡΟΣΟΧΗ: Θέλει πολύ προσοχή – εξέταση το θέμα των αμοιβών, γιατί μπορεί να τινάξει στον αέρα όλη την προσπάθεια!!! Δεν έχω τεκμηριωμένη πρόταση, αλλά….
    2. ΑΟΡΙΣΤΙΑ στη διατύπωση: Ποιες είναι «αντίστοιχες μελέτες» με τις μελέτες ενεργειακής απόδοσης κτιρίων.;;;; Η αρχιτεκτονική; οι Η/Μ;;;; η μελέτη θερμομόνωσης;;;; Οπότε, όλοι κάνουν όλα, όπως – σχεδόν –μέχρι τώρα. Η κατάσταση πρέπει να ξεκαθαριστεί (και δεν είναι εύκολο). Ωστόσο: ΣΕ ΚΑΘΕ ΝΕΟ ΚΤΙΡΙΟ κάποιες ειδικότητες (π.χ. ΑΜ, ΠΜ κ.τ.ό.) θα έχουν δικαίωμα υπογραφής για την ενεργειακή μελέτη που αφορά μόνο το κέλυφος και την βιοκλιματική συμπεριφορά του κτιρίου και κάποιες άλλες (π.χ. ΜΜ, ΗΜ, ΝΜ, ΧΜ, κ.τ.ό.) την μελέτη που αφορά τις εγκαταστάσεις, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΟΓΚΟΥ κλπ. Πιθανά διεκπεραιωτικής φύσης προβλήματα συνεργασιμότητας μπορούν, νομίζω, να ξεπεραστούν.
    Μ. Κτενιαδάκης
    Μηχ/γος – Ηλ/γος Μηχανικός
    Επ. Καθηγητής ΤΕΙ Κρήτης

  • 31 Ιανουαρίου 2010, 19:11 | Δημήτρης Μαντάς, Μηχανολόγος Μηχ.ΕΜΠ

    ΑΡΘΡΟ 12.

    ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1.
    Το θέμα των αμοιβών της ενεργειακής μελέτης πρέπει να επανεξετασθεί. Δεν αρκεί η υπαγωγή στα κριτήρια του Πίνακα Δ.1.

    Παραπλήσια κτήρια με ουσιαστικά ίδιου μεγέθους και ίδιας δυσκολίας ενεργειακή μελέτη, μπορεί να έχουν πολύ διαφορετικές αμοιβές ενεργειακής μελέτης ανάλογα με το αν πληρούν ή όχι τα κριτήρια για τις υπόλοιπες Η/Μ μελέτες.

    Για παράδειγμα για δύο παρόμοιες μονοκατοικίες, η μία οριακά κάτω και η άλλη οριακά πάνω από το όριο των 300μ2 /1.300μ3 και σε διαφορετικές περιοχές, μπορεί να προβλέπονται οι μελέτες θερμομόνωσης και υδραυλικών για τη μία, ενώ για την άλλη να προβλέπονται επιπλέον οι μελέτες αερίου, θέρμανσης, κατανομής δαπανών, ηλεκτρικών, εξαερισμού υπογείου και ανελκυστήρα.
    Ετσι, είναι προφανές πως ενώ το αντικείμενο (κτήριο) είναι περίπου το ίδιο, η ενεργειακή μελέτη θα αμοίβεται πολύ λιγότερο στην πρώτη έναντι της δεύτερης περίπτωσης.

    Δημήτρης Μαντάς, Mηχανολόγος Mηχανικός Ε.Μ.Π.
    M.Sc. University of Strathclyde, Glasgow, U.K.

  • 31 Ιανουαρίου 2010, 11:25 | ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΗΣ ΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ – Α.Π.Θ. (Δ.Μπίκας, Αικ. Ευμορφοπούλου, Δ.Αραβαντινός, Κ.Αξαρλή, Αικ.Τσικαλουδάκη, Θ.Θεοδοσίου)

    ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΗΣ ΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ – Α.Π.Θ.
    (Δ.Μπίκας, Αικ.Ευμορφοπούλου, Δ.Αραβαντινός, Κ.Αξαρλή, Αικ.Τσικαλουδάκη, Θ.Θεοδοσίου)

    Στο σχέδιο κανονισμού αναφέρεται ότι «Δικαίωμα υπογραφής της μελέτης ενεργειακής απόδοσης κτιρίου έχουν οι νομιμοποιούμενοι μέχρι την έναρξη ισχύος της παρούσας να υπογράφουν τις αντίστοιχες μελέτες» και σε άλλο σημείο του σχεδίου δηλώνεται ότι «η ενεργειακή μελέτη αντικαθιστά τη μελέτη θερμομόνωσης». Αυτές οι διατυπώσεις μπορεί να δημιουργήσουν σύγχυση περί του δικαιώματος υπογραφής, με τον κίνδυνο υποκατάστασης του επιστημονικού αντικειμένου μιας ειδικότητας με εκείνο μιας άλλης, χωρίς κάθε φορά να υφίσταται το αντίστοιχο υπόβαθρο γνώσεων.
    Για παράδειγμα, δεν νοείται ο αρχιτέκτονας να υπογράφει τη μηχανολογική μελέτη των συστημάτων θέρμανσης και ψύξης περί των οποίων ελάχιστα έως καθόλου γνωρίζει, όπως δεν νοείται ο μηχανολόγος να υπογράφει τον αρχιτεκτονικό βιοκλιματικό σχεδιασμό ενός κτιρίου.
    Έτσι. και δεδομένου ότι η ενεργειακή μελέτη αποκτά πλέον σύνθετη μορφή, περιλαμβάνοντας στοιχεία πολλών ειδικοτήτων μηχανικών, θα πρέπει να συνυπογράφεται από μηχανικούς όλων των ειδικοτήτων που εμπλέκονται στη μελέτη.

  • ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΡΕΜΑΛΗΣ Διπλ. ΧΜ ΕΜΠ.
    Μέλος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ. π.Μέλος ΔΕ ΤΕΕ.
    Εκπρόσωπος της ΕΝΩΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ
    ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ – ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΙΕΡΓΑΣΙΩΝ.

    Πρός :
    κ. Τίνα Μπιρμπίλη Υπουργό ΠΕΚΑ

    Aθήνα 26.01.2010
    ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 12
    (ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 1)

    Πιστεύουμε ότι το Αρθρο 12 και το σχετικό Αρθρο 10 του σχ. ΚΕΝΑΚ είναι εκτός των εξουσιοδοτήσεων του ν.3661/08.
    Πέραν τούτου, η καταχρηστική χρήση του όρου «Η/Μ εγκαταστάσεις» στο σχ. ΚΕΝΑΚ με σκοπό τη διασύνδεση του με επαγγελματικά δικαιώματα, ανασύρει στην επιφάνεια το καθεστώς εκπόνησης μελετών εγκαταστάσεων κτιρίων με όρους αποκλειστικότητας υπέρ ορισμένων ειδικοτήτων διπλ. μηχανικών και αποκλεισμό άλλων. Ένα καθεστώς που συντηρήθηκε με αδιαφανείς κανονιστικές πράξεις και δεν θεμελιώνεται σε νέους ή παλαιούς νόμους για τους ακόλουθους λόγους:
    • Ο νόμος 3661/08 προβλέπει ότι η Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης αντικαθιστά τη Μελέτη Θερμομόνωσης και δεν προβλέπει ούτε επέκταση των αντικειμένων της αρχιτεκτονικής μελέτης και της μελέτης Η/Μ εγκαταστάσεων, ούτε τεμαχισμό των μελετών ΘΨΚ και ΖΝΧ με σκοπό την εκχώρηση τμημάτων τους στη μελέτη Η/Μ εγκαταστάσεων, όπως ταύτα προβλέπονται στα άρθρα 10 και 12 του σχ. ΚΕΝΑΚ.
    • Σύμφωνα με το Π.Δ. 11.6/4.7.1979 κάθε ειδικότητα διπλ. μηχανικού θεωρείται αρμόδια για την εκπόνηση της Μελέτης Θερμομόνωσης και υπονοείται ως αυτονόητη η τήρηση από Επιστήμονες των κανόνων της επαγγελματικής δεοντολογίας. Η αναιτιολόγητη αφαίρεση αυτής της αρμοδιότητας και η εκχώρηση της σ’ ορισμένες μόνον ειδικότητες, πιστεύουμε ότι αποτελεί πρόδηλη αυθαιρεσία.
    • Ο νόμος δεν προβλέπει ρυθμίσεις αμοιβών μελετών με τον ΚΕΝΑΚ. Είναι δυνατή με άλλες διατάξεις, η ρύθμιση της αμοιβής της αναβαθμισμένης «μελέτης θερμομόνωσης». Κατά τη γνώμη μας απαιτείται ριζική αλλαγή του τρόπου σύνταξης και υποβολής των μελετών προς χορήγηση οικοδομικής άδειας, με την επικαιροποίηση του Π.Δ. 8/13.7.93.
    • Είναι ανεπίτρεπτος για συνθήκες διαφάνειας, ο προσδιορισμός αρμόδιων προσώπων στο Αρθρο 12 του σχ. ΚΕΝΑΚ, χωρίς σαφή αναφορά διατάξεων νόμων (και όχι βέβαια κανονιστικών πράξεων), που τον θεμελιώνουν. Αν υπονοούνται οι νόμοι 4663/30 και 6422/34 σημειώνουμε :
    – Ουδεμία διάταξη αυτών των νόμων αναφέρεται ρητά σε ενεργειακή μελέτη κτιρίων.
    – Ο όρος «Η/Μ εγκαταστάσεις» που υπήρχε αρχικά στο ν.6422/34 καταργήθηκε με το ΝΔ 1150/1949 και επομένως η διασύνδεση του με επαγγελματικά δικαιώματα σε κανονιστικές πράξεις, δεν είναι σύννομη. Η κατάργηση πρέπει να οφείλονταν και ορθώς στην ανάγκη διάκρισης του επαγγέλματος του διπλ. μηχανολόγου από το επάγγελμα του διπλ. ηλεκτρολόγου, όταν τα μόνα κριτήρια κατά το νόμο για την άσκηση επαγγελματικών δικαιωμάτων, ήταν τα ακαδημαϊκά εφόδια. Οι κατηγορίες εγκαταστάσεων που περιλαμβάνονται στο νόμο όπως ισχύει, για την αντιστοίχιση με επαγγελματικά δικαιώματα είναι μηχανολογικές, χημικές, ηλεκτρολογικές και ναυπηγικές.
    – Τα ρητά δικαιώματα που προκύπτουν από το ν.6422/34 (παρ. 8 Αρθρο 6) για τους διπλ. μηχανικούς των ειδικοτήτων μηχανολόγου, χημικού, ηλεκτρολόγου και ναυπηγού, αφορούν μελέτες και πραγματογνωμοσύνες στο στάδιο εγκατάστασης ή κατά την κοινή πείρα στο στάδιο ανέγερσης, τοποθέτησης και συναρμολόγησης εξοπλισμού διαφόρων μονάδων, και όχι στο στάδιο προσδιορισμού του εξοπλισμού, ή άλλως στο στάδιο σχεδιασμού μιάς εγκατάστασης. Δηλαδή πρόκειται για δικαιώματα εγκαταστάτη. Διαφορετική προσέγγιση του θέματος είναι βέβαιο ότι οδηγεί σε παραλογισμούς.
    – Σε κάθε περίπτωση τα όποια έμμεσα και όχι ρητά δικαιώματα, μπορούν να αιτιολογηθούν από το ν.6422/34, με αντιστοίχιση ειδικότητας διπλ. μηχανικού και κατηγορίας εγκατάστασης δεν πρέπει να θεωρούνται αποκλειστικά. Π.χ. οι εγκαταστάσεις διακίνησης καυσίμων και οι εστίες καύσης με τις συναφείς συσκευές τους, χαρακτηρίζονται στο Π.Δ. 274/97 ως χημικές εγκαταστάσεις και τα δικαιώματα των εμπλεκόμενων μηχανικών περιλαμβάνονται σ’ αυτό το διάταγμα. Αφετέρου με παλαιότερα διατάγματα περιλαμβάνονταν και σε εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης κτιρίων και χαρακτηρίζονταν ως μηχανολογικές. Το π.ΥΠΕΧΩΔΕ έπρεπε να προσαρμόσει το Π.Δ. 8/13.7.93 στις διατάξεις του Π.Δ. 274/97 σε θέματα σχετικά με «δικαιώματα» εκπόνησης μελετών. Σε κάθε περίπτωση η επικάλυψη των χαρακτηρισμών διαφόρων εγκαταστάσεων, δεν είναι δυνατόν να οδηγεί σε αποκλεισμούς π.χ. είτε των διπλ. μηχανολόγων είτε των διπλ. χημικών μηχανικών, από πρόδηλα αντικείμενα των επαγγελματικών τους δραστηριοτήτων.
    • Δεν είναι δυνατόν να θεωρούνται αναρμόδια πρόσωπα για την εκπόνηση ενεργειακών μελετών, οι Ενεργειακοί Μελετητές του Μητρώου Μελετητών Δημοσίων Eργων.
    • Δεν είναι δυνατόν να θεσπίζονται με Π.Δ. κατάλληλα προσόντα για τους διπλ. μηχανικούς – ενεργειακούς επιθεωρητές και να μην απαιτούνται κατάλληλα προσόντα για τον προσδιορισμό των αρμόδιων μελετητών για την εκπόνηση ενεργειακών μελετών.

    Από τα προηγούμενα προκύπτει ότι με το σχ. ΚΕΝΑΚ γίνεται προσπάθεια εξοβελισμού των διπλ. ΧΜ ως ενεργειακών μελετητών. Πέραν των νόμων και των κανονιστικών πράξεων, αναμέναμε οι σύμβουλοι της κ. Υπουργού να γνωρίζουν ότι τα Ισοζύγια μάζας – ενέργειας, αποτελούν το βασικό εργαλείο των χημικών μηχανικών και άλλων συναφών ειδικοτήτων, για τον προσδιορισμό του εξοπλισμού και για τον σχεδιασμό των χημικών εγκαταστάσεων ή εγκαταστάσεων φυσικοχημικών ή/και βιολογικών διεργασιών, δηλαδή για το κύριο αντικείμενο, στο οποίο προορίζονται να δραστηριοποιούνται και για το οποίο έχει γνωματεύσει από το 1966 η Σύγκλητος του ΕΜΠ.
    Δεν είναι δυνατόν ο Κλάδος των ΧΜ να ανεχθεί τέτοιου είδους στρεβλώσεις, με την έκδοση Υπουργικών Αποφάσεων, που διαιωνίζουν ένα μη νόμιμο και οπωσδήποτε ανορθολογικό καθεστώς.

    Κων/νος Κρεμαλής

  • 26 Ιανουαρίου 2010, 00:35 | Σταύρος Δημόπουλος

    Υπάρχει οδηγία (2006/123/ΕΚ του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου και του συμβουλίου, γνωστή ως οδηγία Bolkenstein), σχετικά με τις υπηρεσίες στην εσωτερική αγορά και τον ορισμό των αμοιβών από τον νόμο.

    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:376:0036:0068:EL:PDF

    Άρθρο 15
    Απαιτήσεις που πρέπει να αξιολογηθούν

    2. Τα κράτη μέλη εξετάζουν κατά πόσον τα νομικά τους
    συστήματα εξαρτούν την πρόσβαση σε δραστηριότητα παροχής
    υπηρεσιών ή την άσκησή της από την τήρηση των ακόλουθων
    απαιτήσεων που δεν εισάγουν διακρίσεις:

    ζ) υποχρεωτικές ελάχιστες ή/και ανώτερες τιμές, με τις οποίες
    οφείλει να συμμορφώνεται ο πάροχος∙

    Δυστυχώς δεν κατέχω το κοινοτικό δίκαιο, αλλά ελπίζω οι νομοθέτες που κατανοούν καλύτερα τις κοινοτικές οδηγίες να το λάβουν υπ’όψιν για αποφυγή τυχόν προβλημάτων με την ΕΕ.

  • 22 Ιανουαρίου 2010, 20:54 | Κούκος Βασίλης

    Στις παλιές πολυκατοικίες δεν χρειάζεται να γίνεται λεπτομερής ενεργειακός [έλεγχος], διότι τα περιθώρια ενεργειακής βελτίωσης είναι περιορισμένα, και εποβλέπουν κυρίως στην αλλαγή κουφωμάτων, την μόνωση των εξωτερικών τοίχων και στο σύστημα κεντρικής θέρμανσης .Εύχομαι το μέτρο να ισχύσει προς αυτή την κατεύθυνση, Οπότε η μελέτη του επιθεωρητού, θα είναι απλή, και δεν θα στοιχίζει ο κούκος αηδώνι..Η πιο λεπτομερής εξέταση είναι εντελώς ανεφάρμοστη και παντελώς άχρηστη.

  • Άρθρο 12, παρ. 1:
    – Οι δύο κλίμακες αμοιβών, με διαφορά 10%, είναι άνευ σημασίας για το συνολικό κόστος κτιρίου, ενω θα δημιουργήσουν νέα γραφειοκρατία και διαμάχες με ιδιώτες και υπηρεσίες (θα πρέπει να οριστούν τα νοούμενα τετραγωνικά μέτρα επιφανείας – πχ εντός ΣΔ ή και υπόγεια ή και pilotis και δεν έχει ούτε τέλος, ούτε αξία αυτός ο διαχωρισμός.
    Προτείνεται να οριστεί απλώς ένας συντελεστής, χωρίς διαφοροποιήσεις.

  • ΚΥΡΙΟΙ

    Ο ΤΡΟΠΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΘΑΙΡΕΤΟΣ ΚΑΙ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΟΣ ( ΕΥΚΟΛΗ ΛΥΣΗ).
    ΔΕΝ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ.
    ΤΑ ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΘΟΡΙΣΟΥΝ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ Η ΟΠΟΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΘΕΣΗ ΑΛΛΩΝ ΕΠΙ ΜΕΡΟΥΣ ΜΕΛΕΤΩΝ.

    ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΑ, ΚΕΛΥΦΟΣ
    ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΑ ΘΕΡΜΑΝΣΗ/ΨΥΞΗ/ΑΕΡΙΣΜΟΣ/ΖΝΧ ΚΛΠ
    ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΑ, ΦΩΤΙΣΜΟΣ

    ΑΝ ΚΑΘΟΡΙΣΤΕΙ ΩΣ ΠΟΣΟΣΤΟ 20% ΤΗΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΑΥΤΟ ΕΥΝΟΕΙ ΤΟΥΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ/ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΑΜΟΙΒΟΝΤΑΙ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΙΠΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥΣ. ΕΠΙΠΛΕΟΝ Η ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΙΟ ΠΑΝΩ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ( ΚΕΛΥΦΟΣ, Η/Μ) ΤΑ ΑΠΟΙΑ ΑΛΛΗΛΟΕΠΙΔΡΟΥΝ. ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΜΟΝΟ Ο ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΘΕΣΗ ΝΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΕΙ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ , ΝΑ ΣΥΓΚΕΤΡΩΣΕΙ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕΙ ΤΟ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ.

    ΜΠΟΡΕΙ ΕΝΑΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΜΕ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΝΑ ΜΕΛΕΤΗΣΕΙ ΕΝΑ ΠΟΛΥΠΛΟΚΟ ΚΤΙΡΙΟ ΟΠΩΣ ΤΟ
    ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ (MALL) ΚΑΙ ΝΑ ΑΜΟΙΦΘΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΘΑ ΕΧΕΙ ΤΟΝ ΤΕΛΙΚΟ ΛΟΓΟ ΕΑΝ ΤΟ ΚΤΙΡΙΟ ΠΙΑΝΕΙ ΤΟ ΟΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ?

    ΜΕΤΑ ΤΙΜΗΣ
    ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΙΤΣΙΟΣ
    ΕΝΕΝΡΓΕΙΑΚΟΣ ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΝΑΣ

  • 21 Ιανουαρίου 2010, 10:51 | Thanassis

    Καλά το μόνο που σας ενδιαφέρει είναι η αμοιβή σας. Δεν σκέφτεσται ότι και εσεις οι ίδιοι οι μηχανικοί θα κληθείταιναπληρώσεται αυτά τα ποσά. Για τον απλό κόσμο που δεν έχει λευτά όχι για πιστοποιητικά άλλα ούτε για να πάρει γάλα για το παιδί του πως θα μπορέσει να ανταποκριθεί πάλι στη πληρωμή 300-400 εωρώ για να έχει ενα πιστοποιητικό? Δεν πάμε καθόλου καλά μου φαίνεται!

  • 21 Ιανουαρίου 2010, 00:21 | Σταύρος Δημόπουλος

    Η τωρινή νομοθεσία για αρχιτεκτονικές και Η/Μ μελέτες προβλέπει την ελάχιστη αμοιβή, αλλά ο μελετητής έχει δυνατότητα να ζητήσει μεγαλύτερο ποσό αν κρίνει αναγκαίο ώστε να καλύψει τα λειτουργικά έξοδα και να βγάλει κάποιο λογικό κέρδος.

    Για την αμοιβή για τις ενεργειακές επιθεωρήσεις ισχύει το ίδιο ή η αμοιβή είναι υποχρεωτικά το αναφερόμενο ποσοστό της ελάχιστης αμοιβής των αρχιτεντονικών και Η/Μ μελετών;

  • 19 Ιανουαρίου 2010, 14:50 | Ιδιωτικός Υπάλληλος

    Εμαθα ότι για τις πολυκατοικίες,όταν ενοικιάζεται ή πωλείται ένα διαμέρισμα,τήν έκδοση του πιστοποιητικού θα την πληρώνουν όλοι οι λοιποί συνιδιοκτήτες.Δηλαδή για μία τυπική πολυκατοικία 10 διαμερισμάτων.που μένω,η αμοιβή του ελεκτή,θα ανέρχεται στό ποσό των 1.800e περίπου.Εάν η τιμή είναι 1e/τ.μ .Νά ζητάς όμως [υποχρεωτικά] από εναν υπάλληλο(που είναι ιδιοκτήτης τρομάρα του),και που πληρώνεται μέ 38 e την ημέρα, να καταβάλει 200e ή 300e,ενώ πολύ δύσκολα τα φέρνει βόλτα,είναι εξωφρενικό.Οι μισθοί των υπαλλήλων στην Ελλάδα,δέν έχουν καμία σχέση,με τους μισθούς στην υπόλοιπη Ευρώπη.

  • 18 Ιανουαρίου 2010, 14:36 | Νέος Μηχανικός

    Να σας υπενθυμίσω τα εξής:

    Εργασία που αμείβεται ανάλογα με τον χρόνο απασχόλησης, άρθρο 102 του Π.Δ. 696/74:

    α) Μηχανικοί με εμπειρία άνω των 20 ετών, ημερομίσθιο (5ωρο) 2000λ δηλαδή με το σημερινό λ=0,22041 ήτοι 2000 x 0,22041 = 440,82 ευρώ. Η ωριαία αμοιβή ανέρχεται στο 20% της ημερήσιας ήτοι 88,16 ευρώ.

    β) Μηχανικοί με εμπειρία κάτω των 20 ετών, ημερομίσθιο (5ωρο) 1500λ δηλαδή με το σημερινό λ=0,22041 ήτοι 1500 x 0,22041 = 330,61 ευρω. Η ωριαία αμοιβή ανέρχεται στο 20% της ημερησίας ήτοι 66,12 ευρω.

    γ)Μηχανικοί με εμπειρία κάτω των 10 ετών, ημερομίσθιο (5ωρο) 1000λ δηλαδή με το σημερινό λ=0,22041 ήτοι 1000 x 0,22041 = 220,41 ευρω . Η ωριαία αμοιβή ανέρχεται στο 20% της ημερησίας ήτοι 13,22 ευρω.

    Το 1 Ε/τ.μ. να το δώσετε σε Βούλγαρους μηχανικούς να κάνουν την ενεργειακή επιθεώρηση!! Σκλάβοι δεν υπάρχουν πια!!

  • Ο ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΑΜΟΙΒΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΣΕ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ?

  • 17 Ιανουαρίου 2010, 22:11 | ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

    Προτείνεται ο τρόπος υπολογισμού της αμοιβής μελέτης ενργειακή απόδοσης να είναι ανά τύπο κτηρίου και ανά κυβικό μέτρο κτηρίου (όχι δόμησηςμόνο) ώς εξής.

    Κατοικίες, Ξενοδοχεί, Γραφεία, Καταστήματα, Εκπαιδευτήρια, νοσηλευτικές εγκαταστάσεις: 0,80 € ανά κυβικό μέτρο

    Βιομηχανίες, Αποθήκες: 0,6 € ανά κ.μ.

  • 15 Ιανουαρίου 2010, 23:07 | ΑΘΗΝΟΔΩΡΟΣ ΜΩΡΑΛΙΔΗΣ

    Με έκπληξη πληροφορήθηκα της προτεινόμενες αμοιβές για την μελέτη ενεργειακής πιστοποίησης στα κτίρια.
    Η έκπληξη είναι τόσο μεγάλη ακόμα και σήμερα, που γράφω αυτές τις γραμμές.
    Νομίζω ότι ξέχασαν αν μη τι άλλο, ένα μηδενικό…!!!!
    Ας ξεκινήσουμε με την βασική θέση μου ότι οι αμοιβές των Μηχανολόγων – Ηλεκτρολόγων Μηχανικών είναι ήδη χαμηλές σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Οι αμοιβές μας πρέπει άμεσα να διπλασιαστούν!!!!
    Το ξεχνάμε αυτό και πιάνουμε τις αμοιβές για την ενεργειακή πιστοποίηση των κτιρίων.
    Ας δούμε λίγο τις απαιτήσεις μιας τέτοιας μελέτης.
    1) Αποτύπωση του διαμερίσματος. Επί τόπου τραβάμε μεζούρα, κάνουμε το αρχιτεκτονικό σκαρίφημα του χώρου, με όλες τις διαστάσεις. Συνεχίζουμε, θέλουμε αναλυτικά τα πάχη τοιχοποιίας, δοκαριών, κολώνων, τοιχίου από μπετόν, καθώς και τις ακριβείς διαστάσεις τους. Υλικό θυρών. Καταγραφή συστήματος θέρμανσης, αναλυτικά (σώματα, μέγεθος θέσεις, κλπ). Καταγραφή ηλεκτρικών συσκευών, και σωμάτων φωτισμού (για την μελέτη κλιματισμού). Πιθανόν στις βελτιώσεις να προταθούν χρήσεις Αντλιών θερμότητας (air condition), είτε Fan-coil οπότε καλό είναι να γίνει και αποτύπωση του ηλεκτρικού κυκλώματος του διαμερίσματος, καθώς και τα σημεία με δυνατότητα αποχέτευσης. Και ναι αν δεν ξεχνάω κάτι αυτή τη στιγμή, τελείωσε μια σωστή αποτύπωση για ενεργειακή μελέτη του διαμερίσματος.
    2) Εισαγωγή των στοιχείων της αποτύπωσης στον Η/Υ. Σχέδια, υλικά κλπ.
    3) Αναλυτικός υπολογισμός θερμομόνωσης, (σύμφωνα με τον νέο κανονισμό που είναι αρκετά ποιο πολύπλοκος από τον σημερινό), για ένα «πρότυπο» κτίριο, σύμφωνα με τις ανάγκες του κανονισμού.
    4) Αναλυτικός υπολογισμός θερμομόνωσης, για το υφιστάμενο κτίριο, ώστε να δούμε την σχέση που υπάρχει μεταξύ του «προτύπου» και του πραγματικού.
    5) Έλεγχος δυνατοτήτων βελτίωσης του υφιστάμενου κτιρίου, αλλάζοντας τις παραμέτρους κατανάλωσης ενέργειας, ώστε να επιτύχουμε αποδεκτά όρια ενεργειακής κατανάλωσης. Το οποίο σημαίνει :
    Α) Εκπονούμε Μελέτη Θέρμανσης – ψύξης του κτιρίου, για την ακρίβεια μελέτη θερμικών απωλειών για απαιτήσεις θέρμανσης και για απαιτήσεις ψύξης του κτιρίου, σε ωριαία βάση, (μία μελέτη- υπολογισμός για κάθε ώρα του 24ώρου.) δυνατοτήτων του κτιρίου για θέρμανση- ψύξη.
    Β) διερεύνηση ενεργειακής κατανάλωσης του κτιρίου με διάφορα είδη θέρμανσης – ψύξης, ανάλογα με τον τύπο λειτουργίας του κτιρίου (κατοικία, γραφεία, κλπ) ώστε να επιτύχουμε αποδεκτά όρια ενεργειακής κατανάλωσης.
    6) Σύνταξη του χαρτιού ενεργειακής πιστοποίησης, με τα παραπάνω στοιχεία της μελέτης.
    Και ναι τελειώσαμε… επιτέλους.

    Ας καταγράψουμε αναλυτικά τις μελέτες που θα εκπονηθούν για την ανάγκη πιστοποίησης του κτιρίου, σύμφωνα τις παραπάνω περιγραφής, με την αντίστοιχη τιμή κατά προσέγγιση ανά m2 , όπως αυτή προκύπτει από σημερινό ισχύοντα Νόμο.
    Α/Α Μελέτη Τιμή / m2
    1 Θερμομόνωσης προτύπου κτιρίου 2,0
    2 Θερμομόνωσης υπάρχοντος (ή υπό ανέγερση) κτιρίου 2,0
    3 Θέρμανσης 3,0
    4 Ψύξης 5,0
    Σύνολο 12,0

    Συνυπολογίζοντας, ότι η μελέτη θερμομόνωσης είναι ποιο σύνθετη, η μελέτη θέρμανσης γίνεται σε ωριαία βάση, (24 υπολογισμοί), καθώς επίσης την αμοιβή για την αποτύπωση, για την οποία δεν έχω στοιχεία για να παρουσιάσω, θα έθετα μια αντίστοιχη τιμή τουλάχιστον 20,0 € / m2 .
    Επαναλαμβάνω θεωρώ ότι, οι αμοιβές των Μηχανολόγων – Ηλεκτρολόγων Μηχανικών είναι ήδη χαμηλές σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
    Η προτεινόμενη τιμή στο σχέδιο νόμου που παρουσιάστηκε και είναι προς ψήφιση, ανέρχεται στο ποσό των (ενός) 1,0 / m2 !!!!!!!! (το γράφω και ολογράφως για να μην υπάρχουν παρερμηνείες).
    Η τιμή αυτή είναι απαράδεκτα χαμηλή.
    Είναι η τιμή περίπου της μελέτης ύδρευσης.!!!
    Υποβιβάζει την αξία μας ως Μηχανικούς.
    Αν λάβουμε υπόψη μας ότι ένας τεχνικός για να σου φτιάξει το πλυντήριο ζητάει 90 €/ ώρα συν 60 € έξοδα μετάβασης, θα πρέπει ο ενεργειακός επιθεωρητής για ένα διαμέρισμα 80 m2 να εκδίδει πιστοποιητικό το πολύ σε 30 λεπτά, αλλιώς,… καλλίτερα να φτιάχνει πλυντήρια!!!!
    Αν θέλει να δείξει κοινωνικό πρόσωπο ο Νομοθέτης ή αν υποκύπτει σε συμφέροντα φίλων ή ημετέρων δεν πρέπει να την πληρώνουν οι Μηχανικοί.
    Η χαμηλή αμοιβή μελέτης επιστημόνων θα οδηγήσει άμεσα τον θεσμό από εργαλείο ανάπτυξης της χώρας, και εξυπηρέτησης των πολιτών σε εμπόριο σφραγίδων, ανάμεσα σε συναδέλφους και επιχειρηματίες, όπου οι αυτοί που θα επιθυμούν μόνο είναι ένα «καλό πιστοποιητικό», (χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα) θα πατάνε στην ανάγκη διαβίωσης πλέον των ενεργειακών επιθεωρητών, θέτοντας τους ισχυρά διλλήματα μεταξύ ακεραιότητας χαρακτήρα και απόκτησης επαρκών συνθηκών διαβίωσης.
    Προτείνω η αμοιβή να καθοριστεί στα 30,0 € / m2 .
    Πρόταση β (σε περίπτωση που φαίνεται υπερβολική η παραπάνω τιμή)
    Προτείνω να μας πούνε ποια θεωρούνε ικανοποιητική αμοιβή (Μηνιαία) ενός Μηχανικού ελεύθερου επαγγελματία.
    Με την επίσημη έκδοση του κανονισμού, την θέσπιση των απαραίτητων οργάνων, και την πιστοποίηση των πρώτων ενεργειακών επιθεωρητών, να επιλεγούν 3 από το ΤΕΕ και 3 από την κυβέρνηση, επίσης να καθορίσει το ΤΕΕ 6 χώρους, οι οποίοι θα πιστοποιηθούν ενεργειακά. Στους 6 ενεργειακούς επιθεωρητές να ανατεθούν, με τυχαίο τρόπο τα 6 έργα. Υπό την παρακολούθηση και των δύο μερών να εκπονηθούν οι απαραίτητες μελέτες και εργασίες μέχρι την έκδοση του ενεργειακού πιστοποιητικού. Ο μέσος χρόνος ενασχόλησης τους, όπως θα προκύψει από τα μέλη που τους παρακολουθούν, με την μέση ικανοποιητική αμοιβή, θα μας καθορίσουν την αμοιβή του ενεργειακού επιθεωρητή. Εννοείται ότι θα ελεγχθούν από άποψη ορθότητας και ποιότητας οι εργασίες και των 6 ενεργειακών επιθεωρητών.

    Η πίεση των ιδιοκτητών για τα ήδη χτισμένα κτίρια μπορεί να εκτονωθεί με απλό τρόπο.
    Να δώσει την δυνατότητα ο Νόμος (ή ο κανονισμός ή Π.Δ.) με πληρωμή προστίμου (ή παράβολου – π.χ. 2,50 € / m2 -.) να εξαιρείται ο ιδιοκτήτης για ένα έτος από την υποχρέωση προσκόμισης πιστοποιητικού ενεργειακής συμπεριφοράς του κτιρίου.
    Το πρόστιμο θα βαίνει αυξανόμενο σύμφωνα με τα έτη παλαιότητας του κτιρίου, και σε αναλογία με τα m2 του κτιρίου. Το ποσό από τα πρόστιμα αυτά θα συλλέγεται ανά Νομό, και θα διατίθεται ως ενίσχυση- επιχορήγηση σε όσους εκτελούν ανακαίνιση στο κτίριο, ως ποσοστό των εξόδων που δαπανώνται για το τμήμα που αφορά την ενεργειακή βελτίωση του κτιρίου, σύμφωνα με τις υποδείξεις ενεργειακού πιστοποιητικού.
    Οπότε οι ιδιοκτήτες θα έχουν την δυνατότητα να πληρώσουν ένα πρόστιμο, και να απαλλαχθούν από την υποχρέωση υποβολής πιστοποιητικού, ή να εφοδιαστούν με το πιστοποιητικό, ώστε να γνωρίζουν α) την ενεργειακή συμπεριφορά του ακινήτου τους, και β) τις δυνατές λύσεις για την βελτίωση της ενεργειακής κατανάλωσης του κτιρίου τους.

    Η ταχύτητα ωρίμανσης της αγοράς, η βαθμιαία αύξηση του προστίμου, καθώς και η ύπαρξη ενεργειακού πιστοποιητικού όλων των νέων κτιρίων θα καθορίσει τον χρόνο κατά τον οποίο θα θεωρείται αναγκαίος από όλους, ο εφοδιασμός με πιστοποιητικό ενεργειακής συμπεριφοράς κάθε κτιρίου.
    Με αυτόν τον τρόπο (δυνατότητα προστίμου) δεν υποβιβάζουμε την εργασία των Μηχανικών, και δεν αφήνουμε τον θεσμό να εξελιχθεί σε εμπόριο χαρτιών.
    Ο ενεργειακός επιθεωρητής θα αμείβεται σωστά, για να διακινδυνεύσει την έκδοση «καλού» πιστοποιητικού, ενώ ο ιδιοκτήτης δεν θα μπει στην άμεση υποχρέωση εδώ και τώρα στην έκδοση ενός πιστοποιητικού για το οποίο δεν αναγνωρίζει ακόμα την χρησιμότητά του.

  • 15 Ιανουαρίου 2010, 23:41 | ΑΓΓΕΛΟΣ ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ

    Στο γνωστικό αντικείμενο του αρχιτέκτονα περιλαμβάνεται σήμερα ο ενεργειακός σχεδιασμός των κτιρίων(διδάσκεται σε όλες τις αρχιτεκτονικές σχολές),»ενσωματούμενος» στην αρχιτεκτονική μελέτη νέου κτιριακού έργου η ανακαίνισης υφιστάμενου κτιρίου.Οι λοιπές εξομοιούμενες ειδικότητες μηχανικώνη ΤΕΙ,είναι εξομοιούμενες μόνο στο δικαίωμα της υπογραφής -σφραγίδας και στην αντιγραφή η προσαρμογή με μηχανιστικό τρόπο,προτύπων που θα δώσει το υπουργείο η θα δημιουργηθούν άμεσα από την αγορά.Αν πραγματικά επιθυμούμε την ουσιαστική αναβάθμιση και την εξυπηρέτηση με επιστημονικό τρόπο της κοινωνικής διάστασης του θέματος,θα ορίσουμε ότι Ο ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΝΕΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ είναι αντικείμενο εκπόνησης της αρχιτεκτονικής μελέτης του έργου ,η οποία θα εκπονείται μόνον από την ειδικότητα του ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑ μηχανικού ,με την καθορισμένη αμοιβή της αρχιτεκτονικής μελέτης,ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ -πρόσθετη αμοιβή ,τόσο στα δημόσια όσο και στα ιδιωτικά έργα.Αλλως τε στα δημόσια έργα την αρχιτεκτονική μελέτη την εκπονεί μόνον ο πιστοποιημένος-με πτυχίο ανάλογο- αρχιτέκτων μηχανικός.
    Και βέβαια πρέπει να ισχύσουν υψηλές ποιοτικές προδιαγραφές στην μελέτη και στην κατασκευή ,με αυστηρό έλεγχο της σωστής εφαρμογής.

  • 15 Ιανουαρίου 2010, 23:25 | ΔΗΜΗΤΡΑ

    ΜΗΝ ΚΑΝΕΤΕ ΤΟ ΛΑΘΟΣ ΝΑ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΤΙΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΜΕ ΤΙΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ (ΑΡΧ-ΗΜ). ΟΛΟ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΕΩΛΟ,ENΟΨΗ ΤΗΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΚΛΕΙΣΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΚΑΤΩΤΑΤΩΝ ΑΜΟΙΒΩΝ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ,(ΟΠΩΣ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΓΡΑΦΩΝ) ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΩΤΑΤΕΣ (SIC) ΑΜΟΙΒΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΓΥΗΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ.
    Η ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΝΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΊΝΑΙ ΕΤΣΙ ΚΙ ΑΛΛΙΩΣ ΤΟ ΜΕΛΗΜΑ ΚΑΘΕ ΜΕΛΕΤΗΤΗ ΤΟΣΟ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΣΤΗ ΔΙΑΤΑΞΗ ΤΟΥ ΚΕΛΥΦΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΟΓΚΟΥ ΤΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ. ΕΤΣΙ ΜΕ ΚΑΘΕ ΝΕΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ ΑΔΕΙΑ Η ΕΚΔΟΣΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΝΑ ΕΊΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΕΤΗΤΗ ΜΕ ΤΟ ΥΠΑΡΧΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΜΟΙΒΩΝ, ΚΑΙ ΣΕ ΕΝΑ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗΣ ΑΜΟΙΒΩΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗΣ.
    ΝΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΟΜΩΣ ΣΩΣΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΛΑΙΑ ΚΤΙΡΙΑ ΑΛΛΑ ΝΑ ΔΟΘΕΙ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΤΙΜΗ ΕΞΑΡΤΩΜΕΝΗ ΑΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ Τ.Μ. ΤΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ (Π.Χ. 1€/ΤΜ) ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΤΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑ ΚΑΙ ΤΟΥ Η/Μ. ΑΥΤΟ ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΕΚΤΟΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΑΔΙΚΕΙ ΤΟΝ Η/Μ ΜΕΛΕΤΗΤΗ Η ΑΜΟΙΒΗ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΕΊΝΑΙ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΜΕΝΗ.
    ΩΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΘΕΛΩ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΩ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΚΑΝΩ ΜΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΤΕΡΗ ΤΙΜΗ (ΕΚΠΤΩΣΗ) ΑΝ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΡΙΝΩ ΣΥΜΦΕΡΩΝ.
    ΕΠΙΣΗΣ (ΑΝ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΕΜΠΙΠΤΕΙ ΣΕ ΑΛΛΟ ΑΡΘΡΟ) ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΝΟΝΟ ΤΟ ΤΕΕ Ως ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ, ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΤΕΙ Ή ΑΛΛΟΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ?
    ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΣΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΚΥΡΙΟΙ ΕΚΔΩΣΤΕ ΕΝΑΝ ΟΔΗΓΟ, ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΥ.

  • 15 Ιανουαρίου 2010, 16:09 | Ελλη Γαλανού

    Κυρία Υπουργέ, απ’ότι γνωρίζω σε άλλες ευρωπαικές χώρες,το πιστποιητικό ενεργειακής απόδοσης στοιχίζει από 0,8 έως 1.5 ευρώ ανά τ.μ.αναλόγως σε ποιό κράτος εκδίδεται.
    Στην Ελλάδα όμως τα ενοίκια των διαμερισμάτων κειμένονται από 1/3 έως 1/4 ποσοστό σε ευρώ, από ότι στίς περισσότερες από αυτές τις χώρες.Επίσης ο μισθός του υπαλλήλου ή ακόμα και του μηχανικού είναι κάτω του 1/2 από ότι στίς άλλες ευρωπαικές χώρες.Κατ’αναλογία το πιστοποιητικό ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να κοστίζει πάνω από 0,7 ευρώ ανά τ/μ. Οι μηχανικοί είναι φυσικό να υποστηρίζουν το συμφέρον τους,προστατεύστε όμως τους πολίτες που εκμισθώνουν ένα παλιό διαμέρισμα.

  • 15 Ιανουαρίου 2010, 15:19 | Γιάννης

    Όλα αυτά τα περί περιβάλλοντος είναι απόλυτα σωστά και συμφωνώ στην εφαρμογή τους, αλλά δεν νομίζεται ότι όλοι εμείς οι οποίοι δουλεύουμε χρόνια με μισθούς που δεν έχουν καμία σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους για να μπορέσουμε κάποτε να πάρουμε ένα σπίτι (υπάρχει στο DNA μας αυτή η αλληλουχία) για να αφήσουμε στο παιδί μας θέλουμε καποιον που να είναι συνιδιοκτήτης μας και κάθε χρόνο να εισπράτει απο εμάς ενα σκασμό χρημάτων με κάποια καλή πάντα δικαιολογία?
    Μήπως πρέπει να σταματήσετε επιτέλους να είστε μόνο φοροεισπράκτορες και να καταργήσετε ίσως όλες τις φοροαπαλλαγές και φορολογίες των σπιτιών πέραν της αγοράς/κατασκευής του.
    Να βάλετε 1 (ΕΝΑΝ) φόρο υψηλό το καταλαβαίνω και κανέναν άλλον εκτός της περίπτωσης μεταβολής του ιδιοκτήτη. Δεν πιστεύω ότι νομοθετικά είναι δύσκολο απλά θέλει ΤΟΛΜΗ.
    Ας γίνει κάποια στιγμή και το κράτος αρωγός στον πολίτη ώστε και ο πολίτης να πιστέψει σε αυτό το κράτος μήπως και τα παιδιά μας βρούν μια καλύτερη κατάσταση.
    ΦΤΙΑΞΤΕ ΝΟΜΟΥΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΑΘΥΡΑΚΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΝΑ ΕΠΙΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΑΥΤΟΜΑΤΑ (και θα δείτε εκπληκτικά αποτελέσματα μόλις την πατήσουν κάποιοι μεχρι σήμερα πονηροί).

    Σας ευχαριστώ πολύ

  • 15 Ιανουαρίου 2010, 10:03 | Κουκουλιός Γεώργιος

    Ο τρόπος υπολογισμού της αμοιβής ευνοεί για μια ακόμη φορά τους πολιτικούς μηχανικούς. Για παράδειγμα η αρχιτεκτονική μελέτη (χωρίς το κόστος των στατικών) για ένα τυπικό βιοτεχνικό κτίριο 1000 τ.μ. είναι 10.000 ευρώ ενώ η μελέτη των Η/Μ εγκαταστάσεων δεν ξεπερνά συνήθως τα 1.500 ευρώ. Με απλά λόγια λαμβάνοντας υπόψη το ποσοστό του 20% επί της αμοιβής αρχιτεκτονικής και Η/Μ μελέτης σε κάθε περίπτωση, ο πολιτικός μηχανικός θα αμειφθεί επιπλέον με 2.000 ευρώ για να κάνει το αυτονόητο, δηλαδή ένα σωστά σχεδιασμένο ενεργειακά αποδοτικό κτίριο και ο ταλαίπωρος μηχανολόγος θα πάρει επιπλέον 300 ευρώ (και αν τα πάρει) για να ενσωματώσει νέες τεχνολογίες στο κτίριο που στις περισσότερες των περιπτώσεων απαιτούν ιδιαίτερο κόπο για να μελετηθούν σωστά ώστε να εφαρμοστούν πλήρως.
    Κάτι άλλο που εντοπίζεται είναι ότι ο προσδιορισμός της αμοιβής είναι ανεξάρτητος από το επίπεδο – κλάση ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου και εξαρτάται μόνο από τα τετραγωνικά του κτιρίου. Δηλαδή είτε μελετήσεις το «Α+» κτίριο είτε το «Η» ένα και το αυτό. Πέρα από την απλή μέθοδο των τριών πρέπει να σας θυμίσω ότι υπάρχουν και άλλες μέθοδοι για να υπολογιστούν οι αμοιβές.

  • ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΟΥΜΑΙ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΦΩΤΙΣΜΟΥ ΠΕΡΠΟΥ 10 ΧΡΟΝΙΑ.
    ΟΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΕΙΝΑΙ ΕΞΩΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ.
    ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΗ ΑΜΟΙΒΗ ΑΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΝΕΟ ΚΤΙΡΙΟ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΝΑ ΤΟ ΜΕΛΕΤΗΣΕΙ ΒΑΣΗ ΤΩΝ ΤΡΕΧΟΝΤΩΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ.
    ΔΗΛΑΔΗ ΤΙ ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΝΕΙ ? Η ΔΕ ΚΑΝΕΙ ΚΑΘΟΛΟΥ?

    Η ΤΡΕΧΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Ο ΕΝΑΣ ΜΕΛΕΤΗΤΗΣ ΠΟΥ ΣΥΝΗΘΩΣ ΕΙΝΑΙ ΝΕΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΟΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ Η ΤΕΙ( ΟΧΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΕ ΜΑΚΡΑ ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΕΙΑ) ΑΝΤΙΓΡΑΦΕΙ ΤΑ ΚΑΚΩΣ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΥ, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΞΕΡΕΙ ΤΙ ΑΝΤΙΓΡΑΦΕΙ ΤΙΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΟΡΕΣ. ΣΥΝΗΘΩΣ ΕΧΕΙ ΤΗ ΜΟΡΦΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΗΣ – ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗ
    ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΙΣΕΤΕ ΝΑ ΚΡΥΒΕΣΤΕ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΚΑΙ ΤΑ ΧΑΡΤΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΚΡΙΝΕΤΕ ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΟΣ !
    ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΟΣ ΟΧΙ ΕΝΑ ΧΑΡΤΙ ΑΚΟΜΑ ΣΤΗΝ ΠΛΗΘΩΡΑ ΤΗΣ ΧΑΡΤΟΥΡΑΣ !
    ΑΥΤΟ ΓΙΑ ΕΜΕΝΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ Ο ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΠΟΥ ΥΠΟΓΡΑΦΕΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΙ ΟΤΙ ΑΝ ΤΑ ΜΑΙΜΟΥΔΙΑΣΕΙ ΤΑ ΧΑΡΤΙΑ ΟΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΥΝΗΘΩΣ ΔΕ ΘΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΕΙ ΠΛΕΟΝ ΩΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ. ΝΑ ΠΑΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΑΛΛΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!
    ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΧΩΡΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΑΛΛΑ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥΣ!
    ΟΣΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΑΝ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΕ ΠΟΤΕ ΔΕ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΟΙ.

    ΤΕΛΟΣ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΠΡΟΣΘΕΣΩ ΟΤΙ ΓΙΑ ΝΕΑ ΚΤΙΡΙΑ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΚΑΤΩ ΑΠΟ Α ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΔΕΚΤΟ ΚΑΘΩΣ ΔΙΚΕΣ ΜΑΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΩΣ ΧΩΡΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ.

    ΟΣΟ ΑΦΟΡΑ ΠΑΛΑΙΑ ΚΤΙΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΛΟΓΙΚΟ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΑΜΟΙΒΗ ΑΠΟ 200Ε ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΕΝΟΣ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΕΩΣ 3000 Ε ΣΕ ΕΝΑ ΚΤΙΡΙΟ.

    ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΗ,
    ΠΑΚΗΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

  • 14 Ιανουαρίου 2010, 15:12 | Baσίλης Τζολάς

    Προχειρότης στον προσδιορισμό 1. τι σημαίνει δάπεδο (βεράντες, ημιυπαίθριοι, κλπ). 2. Υπόγεια εκτός αδείας, κλπ. 3. Προφανώς για σπίτια θα πρέπει να μπεί κλιμάκωση στις αμοιβές ανάλογα με τα μ2 π.χ. μινιμουμ …€ για μέχρι 100 μ2 και μετά κλίμακες. 4. Μία αποθήκη 5.000μ2 τι αμοιβή ενεργειακής απόδοσης θα έχει ? Δηλ. ένα κουτί 5.000 μ2 θα έχει την ίδια αμοιβή με γραφεία 5.000 μ2 ?

    Γενικά την αμοιβή την κρίνω ΤΕΡΑΣΤΙΑ……

    Ενα σοβαρό θέμα είναι τι γίνεται αν κάποιος θέλει σε μία πολυκατοικία π.χ. 20 ετών να πουλήσει 1 διαμέρισμα. Θα απαιτείται συμμόρφωση στον κανονισμό ? Πότε θα υποχρεωθεί μία πολυκατοικία να συμμορφωθεί στα νέα ενεργειακά δεδομένα ? Και ποιός θα πληρώνει για αυτούς που είτε αρνούνται, είτε δεν έχουν η τα έχουν κλειστά ? «Πόσο» υποχρεωτικό είναι το πιστοποιητικό ???

  • 13 Ιανουαρίου 2010, 18:35 | Χάρης Σαββίδης

    Οι αμοιβές αυτές είναι πολύ μεγάλες και αόριστες! Όπως (θα έπρεπε να) ξέρετε οι Η/Μ μελέτη δεν είναι καθορισμένη για κάθε κτίριο και κατ’επέκταση ούτε η αμοιβή της είναι απόλυτα προσδιορισμένη. Με τον όρο δε Η/Μ Μελέτη ενοούμε το σύνολο των η/μ μελετών ειδικά για το κάθε κτίριο συμπεριλαμβάνομένων κατά περίπτωση μελετών όπως ηλεκτρικών υποσταθμών ή ιατρικών αερίων κλπ. Γι’ αυτό καλό είναι να βρείτε ένα πιό ρεαλιστικό τρόπο υπολογισμού! Επίσης υπολογίστε πόσο μεγάλη είναι αυτή η αμοιβή σε σχέση με την αμοιβή του αρχιτέκτονα ή του μηχανολόγου που αναλαμβάνει τις συμβατικές μελέτες! Θα φτάσει περίπου στο 50% της αμοιβής του μηχανολόγου (όλων των μελετών) και στο 30% της αμοιβής του αρχιτέκτονα!!! Υπολογίστε επίσης πως μία αρχιτεκτονική μελέτη διαρκεί και κοστίζει 2,5 φορές παραπάνω από την η/μ μελέτη! Η δε νέα αυτή μελέτη θα έρθει να χρησιμοποιήσει στοιχεία και από τις δύο μελέτες, μιλάμε δηλαδή για μια μελέτη που προαπαιτεί τις άλλες δύο!
    Σημειώστε επίσης την επιβάρρυνση στα δημόσια έργα! Μια μελέτη νοσοκομείου κοστίζει σήμερα από 1000000 έως 3000000 ευρώ. Με τα προτεινόμενα σε αυτό το άρθρο θα κοστίζει από 1200000 έως 4000000! δεν είναι και μικρή αυξηση…..