Άρθρο 1

Σκοπός

Σκοπός του παρόντος νόμου, με τον οποίο μεταφέρεται στο ελληνικό δίκαιο η Οδηγία 2006/32/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 5ης Απριλίου 2006 «για την ενεργειακή απόδοση κατά την τελική χρήση και τις ενεργειακές υπηρεσίες και για την κατάργηση της Οδηγίας 93/76/ΕΟΚ του Συμβουλίου» (ΕΕ L 114/64), είναι η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά την τελική χρήση ενέργειας με οικονομικώς αποτελεσματικά μέσα και η ανάπτυξη αγοράς ενεργειακών υπηρεσιών. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού:

α) θεσπίζεται το απαραίτητο θεσμικό και νομικό πλαίσιο και προβλέπονται τα χρηματοοικονομικά μέσα, με βάση τα οποία καθορίζονται οι ενδεικτικοί στόχοι, καθώς και τα κατάλληλα κίνητρα και οι αναγκαίοι μηχανισμοί ενεργειακής απόδοσης για την άρση των φραγμών και των ατελειών της αγοράς που παρεμποδίζουν την αποδοτική τελική χρήση της ενέργειας  και

β) δημιουργούνται οι συνθήκες για την ανάπτυξη και την προώθηση της αγοράς ενεργειακών υπηρεσιών και άλλων μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης στον τελικό καταναλωτή.

(Το άρθρο 1 αντιστοιχεί στο άρθρο 1 της Οδηγίας)

  • 17 Μαρτίου 2010, 20:53 | Στρατής Γδύσης

    Αξιότιμη κ. Υπουργέ,
    Το παρόν σχόλιο αφορά την μη πρόβλεψη καμιάς δυνατότητας αξιοποίησης των ΑΠΕ στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, όπως και στα προηγούμενα νομοσχέδια που το ΥΠΕΚΑ έθεσε πρόσφατα σε διαβούλευση.
    Είναι σαφές, ότι τόσο οι Δημόσιοι, όσο και οι ιδιωτικοί φορείς και οι ιδιώτες της νησιωτικής χώρας, εκτός των άλλων μέτρων που είναι διατεθειμένοι να λάβουν για τη μείωση των ενεργειακών απωλειών, επιθυμούν να μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ για την κάλυψη μέρους των δικών τους αναγκών, σαν αυτοπαραγωγοί. Δυστυχώς, το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο για τα μη διασυνδεδεμένα νησιά δεν παρέχει αυτή τη δυνατότητα, προσθέτοντας άλλο ένα μειονέκτημα για τις νησιωτικές περιοχές, που εκτός των άλλων δεν διαθέτουν και δίκτυο φυσικού αερίου.
    Πρέπει, όμως, να ληφθούν υπόψη τα παρακάτω:
    α) Τόσο το αιολικό, όσο και το ηλιακό δυναμικό των νησιών είναι ιδιαίτερα υψηλό και επομένως η χρήση ΑΠΕ θα ήταν ιδιαίτερα αποδοτική, από οικονομικής άποψης, για τους καταναλωτές ενέργειας.
    β) Εκτός του ενεργειακού αποτελέσματος, θα υπήρχαν σημαντικές θετικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, δεδομένου ότι τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας είναι συνήθως εγκατεστημένα σε κατοικημένες ή τουριστικές περιοχές και χρησιμοποιούν εξαιρετικά κακής ποιότητας καύσιμα για τη λειτουργία τους.
    γ) Θα επιτυγχανόταν σημαντική μείωση του κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τη ΔΕΗ, δεδομένου ότι η επιχείρηση αναγκάζεται να μεταφέρει επιπλέον γεννήτριες στα νησιά κατά τη θερινή περίοδο, λόγω απότομης αύξησης της ζήτησης.
    δ) Θα επιτυγχανόταν σημαντική εξοικονόμηση χρημάτων από επενδύσεις που γίνονται ή σχεδιάζονται στα νησιά για αύξηση της παραγόμενης ενέργειας ή για μετεγκαταστάσεις εργοστασίων κ.λ.π. Αντίθετα με τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις, οι πόροι πρέπει να κατευθυνθούν στη διαμόρφωση των δικτύων μεταφοράς, ώστε να μπορούν να δέχονται ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ, σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι σήμερα.
    Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι είναι συνταγματική υποχρέωση του κάθε νομοθέτη να λαμβάνει υπόψη την ιδιαιτερότητα της νησιωτικής χώρας, όταν νομοθετεί, ώστε να μη δημιουργούνται διακρίσεις σε βάρος των νησιωτών. Δεδομένου, μάλιστα, ότι ο συγκεκριμένος νόμος θεσμοθετεί κίνητρα και χρηματοδοτήσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας, είναι σαφές, ότι αν δεν ληφθεί πρόβλεψη, θα δημιουργήσει άλλη μια ανισότητα σε βάρος της νησιωτικής χώρας.

    Στρατής Γδύσης
    Χημικός Μηχανικός – Χίος

  • 17 Μαρτίου 2010, 16:49 | Χαράλαμπος Τσελέντης

    Αξιότιμη κα Υπουργέ ,
    Αξιότιμε κε Υφυπουργέ ,

    Τουλάχιστον όσον αφορά τον ηλεκτρισμό , κατά τη γνώμη μου , ισχύει ότι και για το Σχέδιο Νόμου «Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής »( βλέπε σχόλιά μου στο άρθρο 1 του εν λόγω σχεδίου ) : Η χώρα μας δεν έχει ακόμη προσαρμόσει το δίκαιό της στις Οδηγίες της ΕΕ 2003/54 και 2009/72 που αφορούν στην απελευθέρωση της εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και δεν έχουν παρθεί αποφάσεις γιά τη δομή του Ελληνικού Ηλεκτρικού Συστήματος και για την δομή της ΔΕΗ( διαχωρισμός δραστηριοτήτων , ανεξαρτησία Διαχειριστού Συστήματος Διανομής κ.α.) Σημειωτέον ότι η προς μεταφορά Οδηγία της ΕΕ 2006/32 , στο άρθρο 1 β) αναφέρει ότι σκοπός της είναι η δημιουργία των συνθηκών γιά την ανάπτυξη και την προώθηση της αγοράς ενεργειακών υπηρεσιών . Λαμβανομένου υπόψη ότι σε ωρισμένα σημεία το παρόν σχέδιο νόμου δεν είναι πιστή μεταφορά της Οδηγίας 2006/32 , όπως επισημαίνω στο σχολιασμό του άρθρου 13 του παρόντος σχεδίου νόμου , θα ήταν δυνατόν να προκύψουν : στρέβλωση του ανταγωνισμού η/και πιέσεις για κατακερματισμό της ΔΕΗ με αποτέλεσμα να υπάρξει χωρίς λόγο καταστροφή αξίας ( βλέπε σχόλιά μου στο άρθρο 1 του Σχεδίου Νόμου «Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής »

    Με εκτίμηση ,
    Δρ. Χαράλαμπος Τσελέντης
    Πρώην στέλεχος ΔΕΗ

  • 17 Μαρτίου 2010, 12:39 | Dimitris

    Γιατί δεν επιτρέπεται και στα νησιά η έγκατάσταση μικρών μονάδων στις στέγες των σπιτιών;

  • 17 Μαρτίου 2010, 12:40 | helesco A.E.

    Αξιότιμοι κύριοι,

    Είναι αυτονόητο ότι, μετά από ένα τουλάχιστον διετή «βομβαρδισμό» για τις ενεργειακές επιθεωρήσεις και τους ενεργειακούς επιθεωρητές,θα υπάρχουν παρανοήσεις. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι πρέπει να χαθεί ο στόχος και να θεωρηθεί ότι όλα γυρνούν γύρω από επιθεωρήσεις και επιθεωρητές, όπως προκύπτει από το σημαντικό αριθμό παρατηρήσεων στην παρούσα διαβούλευση.
    Επειδή το παρόν Σχέδιο Νόμου αφορά στις ενεργειακές υπηρεσίες και στις εταιρείες που παρέχουν τις υπηρεσίες αυτές και όχι στις ρυθμιστικές διατάξεις του Ν.3661/2008 που αφορούν στις ενεργειακές επιθεωρήσεις κτιρίων για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και στους ενεργειακούς επιθεωρητές, έχω τις ακόλουθες παρατηρήσεις:

    1. Η ενεργειακή επιθεώρηση ή ενεργειακός έλεγχος ή ενεργειακή διάγνωση ή energy audit, αποτελεί ένα τμήμα των ενεργειακών υπηρεσιών που παρέχει μια ΕΕΥ και σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να παρέχει μόνο αυτό, γιατί τότε θα ήταν ενεργειακός επιθεωρητής και όχι ΕΕΥ.

    2. Οι ΕΕΥ έχουν σαν στόχο την παροχή υπηρεσιών στο σύνολο των τελικών καταναλωτών ενέργειας και όχι μόνο στον κτιριακό τομέα. Θεωρώ σκόπιμο, για λόγους αρχής, να ακολουθήσουν τις προβλεπόμενες στον ΚΕΝΑΚ και στην ΚΥΑ 11038/99 διαδικασίες, παρότι οι ΕΕΥ είναι εκ των πραγμάτων υποχρεωμένες να εγγυηθούν για το αποτέλεσμα των υπηρεσιών τους.

    3. Η ενεργειακή επιθεώρηση που θα εκτελέσει μια ΕΕΥ δεν έχει σαν στόχο την έκδοση πιστοποιητικού/ενεργειακής ταυτότητας, άρα δεν τίθεται θέμα ασυμβίβαστου για την ΕΕΥ.

    4. Η ενεργειακή επιθεώρηση της ΕΕΥ θα εκτελεστεί ακόμη και αν υπάρχει πιστοποιητικό/ενεργειακή ταυτότητα του κτιρίου, διότι η ΕΕΥ δεν μπορεί να υιοθετήσει de facto, αλλά μόνο να λάβει υπ’ όψιν, το οποιοδήποτε αποτέλεσμα ενεργειακής επιθεώρησης ακόμη και ενταγμένων στο μητρώο ενεργειακών επιθεωρητών, από τη στιγμή που αναλαμβάνει το τεχνικό και οικονομικό ρίσκο των σχεδιαζόμενων, από αυτήν, επεμβάσεων.

    5. Θεωρώ ότι, οι προδιαγραφές για ένταξη στο μητρώο των ΕΕΥ, θα περιλαμβάνουν κριτήρια εμπειρίας μετόχων ή εργαζομένων και πιστοποίηση των υπηρεσιών των ΕΕΥ και όχι, όπως αναφέρεται στο Άρθρο 12, πιστοποίηση των εργαζομένων των ΕΕΥ, που θα εκτελούν ενεργειακές επιθεωρήσεις.

    Καθίσταται σαφές λοιπόν ότι οι ΕΕΥ και οι ενεργειακοί επιθεωρητές είναι δύο διαφορετικά «εργαλεία» για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης που λειτουργούν ανεξάρτητα μεταξύ τους και οποιαδήποτε ταύτιση θα δημιουργήσει πρόβλημα.

    Με εκτίμηση

    Γιώργος Καμάρας
    Δ/νων Σύμβουλος
    helesco A.E.

  • Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
    Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης του νομοσχεδίου του ΥΠΕΚΑ για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τις ενεργειακές υπηρεσίες , παρακαλούμε λάβετε υπόψη σας τις ακόλουθες παρατηρήσεις της ΕΠΑ Αττικής:

    Γενική παρατήρηση:

    Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι διαχειριστές δικτύων διανομής φυσικού αερίου στους οποίους συμπεριλαμβάνεται και η ΕΠΑ Αττικής υποχρεούνται κατά το άρθρο 8 να προσφέρουν στους τελικούς καταναλωτές τους σε ανταγωνιστικές τιμές: α) ενεργειακές υπηρεσίες και β) ενεργειακές επιθεωρήσεις ή/και μέτρα βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης, καθίσταται ασαφές αν οι διαχειριστές δικτύων διανομής φυσικού αερίου εντάσσονται αυτοδίκαια στο Μητρώο ΕΕΥ του άρθρου 17 και στο Μητρώο Επιθεωρητών του άρθρου 12.
    Επειδή ως προς τα συγκεκριμένα πρόσωπα (διαχειριστές δικτύων διανομής φυσικού αερίου) δεν τίθεται δικαίωμα επιλογής τους για την παροχή των παραπάνω υπηρεσιών αλλά νομική τους υποχρέωση, θα παρακαλούσαμε να διευκρινισθεί πώς εκπληρώνεται η παραπάνω νομική υποχρέωση των διαχειριστών δικτύων διανομής όταν δεν πληρούν τα κριτήρια για να ενταχθούν στο Μητρώο ΕΕΥ και στο Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών.
    Για παράδειγμα στο Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών εγγράφεται νομικό πρόσωπο, της οποίας τα μέλη – εταίροι κατέχουν ατομική άδεια Ενεργειακού Επιθεωρητή. Θεωρητικά η ΕΠΑ Αττικής δεν έχει ούτε πρόκειται να έχει μέτοχο που να λάβει άδεια ενεργειακού επιθεωρητή. Αν η ίδια η εταιρεία ως νομικό πρόσωπο δεν μπορεί να λάβει διαπίστευση για τη διενέργεια επιθεωρήσεων και να εγγραφεί στο σχετικό μητρώο πώς υποχρεώνεται νομικά από τον παραπάνω νόμο να παρέχει ενεργειακές επιθεωρήσεις;

    1. Άρθρο 7 – «Ενεργειακή απόδοση κατά την τελική χρήση στο Δημόσιο και ευρύτερο Δημόσιο Τομέα»
    Θεωρούμε ότι θα πρέπει να προσδιοριστεί το χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο θα πρέπει να υλοποιηθεί η υποχρεωτική χρήση φυσικού αερίου συνεπώς προτείνουμε την τροποποίηση της παραγράφου 3 ως ακολούθως:
    «….Ειδικότερα, ρυθμίζονται οι απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης κατά την αγορά, εκμίσθωση ή ανέγερση κτιρίων ή τμημάτων τους, η υποχρεωτική χρήση φυσικού αερίου, εφόσον υπάρχει διαθεσιμότητα δικτύου, εντός ενός έτους από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου ….».

    Επιπρόσθετα, θεωρούμε ότι στην παράγραφο 6 θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα έτσι ώστε η αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής να συνεργάζεται με τις αντίστοιχες ΕΠΑ έτσι ώστε να διασφαλίζεται η τήρηση της υποχρεωτικής χρήσης φυσικού αερίου σύμφωνα και με την παράγραφο 3.

    2. Άρθρο 8 – «Υποχρεώσεις των διανομέων ενέργειας, διαχειριστών δικτύων διανομής και επιχειρήσεων λιανικής πώλησης ενέργειας»
    Προτείνουμε την τροποποίηση της παραγράφου 2 ως ακολούθως, δεδομένου ότι τέτοια δυνατότητα παρέχεται και από την κοινοτική οδηγία 2006/32/ΕΚ:
    Οι διανομείς ενέργειας … υποχρεούνται να προσφέρουν στους τελικούς καταναλωτές τους σε ανταγωνιστικές τιμές:
    α) ενεργειακές υπηρεσίες ή/και
    β) ενεργειακές επιθεωρήσεις ή/και μέτρα βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης, σύμφωνα με το άρθρο 12 του παρόντος.

    3. Άρθρο 9 – «Εθελοντικές Συμφωνίες»
    Θα θέλαμε να διευκρινίζεται στον νόμο το περιεχόμενο των εθελοντικών συμφωνιών και οι προϋποθέσεις σύναψής τους, διότι ενώ στο άρθρο 14 τίθενται πολλαπλά κριτήρια και προϋποθέσεις για τη σύναψη συμβάσεων ενεργειακής απόδοσης και επιβάλλονται συγκεκριμένες υποχρεώσεις στους παρόχους ενεργειακών υπηρεσιών, όσοι συνάπτουν εθελοντικές συμφωνίες φαίνεται ότι δεν χρειάζεται να πληρούν καμία απολύτως προϋπόθεση.

    4. Άρθρο 11 – «Ρύθμιση τιμολογίων και άλλες υποχρεώσεις για την ενίσχυση της ενεργειακής αποδοτικότητα»
    Θα θέλαμε να διευκρινιστεί το είδος και το περιεχόμενο των υποχρεώσεων υπηρεσιών κοινής ωφέλειας που αφορούν στην ενεργειακή αποδοτικότητα που μπορούν να επιβληθούν στις επιχειρήσεις φυσικού αερίου (παράγραφος 1) καθώς και τα στοιχεία των τιμολογίων των επιχειρήσεων διανομής και διαχείρισης δικτύων φυσικού αερίου που εξυπηρετούν κοινωνικό σκοπό (παράγραφος 2).

    5. Άρθρο 12 – «Ενεργειακές επιθεωρήσεις και ενεργειακοί επιθεωρητές»
    Προτείνουμε τη διαγραφή της παραγράφου 4 του άρθρου 12 «Η διενέργεια ενεργειακών επιθεωρήσεων στο πλαίσιο συστημάτων που βασίζονται σε εθελοντικές συμφωνίες μεταξύ ενδιαφερομένων φορέων και φορέων του δημοσίου, τεκμαίρεται ότι πληρούν τις απαιτήσεις της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου», διότι χορηγεί εξαιρέσεις στην παροχή ενεργειακών επιθεωρήσεων και παρέχει το δικαίωμα υπό προϋποθέσεις σε μη διαπιστευμένους φορείς να ενεργούν επιθεωρήσεις.

    6. Άρθρο 13 – «Μετρητές και αναλυτικοί λογαριασμοί για την κατανάλωση ενέργειας»
    Προτείνουμε την τροποποίηση της παραγράφου 2 ως ακολούθως:
    2. Οι ανωτέρω φορείς υποχρεούνται να διαθέτουν σε ανταγωνιστική τιμή τέτοιους ατομικούς μετρητές στις ακόλουθες περιπτώσεις εκτός εάν αυτό δεν είναι τεχνικώς δυνατό ή δεν είναι οικονομικώς αποδοτικό σε σχέση με τις εκτιμώμενες δυνατότητες μακροπρόθεσμης εξοικονόμησης ενέργειας:
    α) σε κάθε νέα σύνδεση τελικού καταναλωτή με τα αντίστοιχα δίκτυα, κατά την κατασκευή νέων κτιρίων ή τη ριζική ανακαίνιση υφιστάμενων κτιρίων, κατά την έννοια του άρθρου 5 του ν.3661/2008 και
    β) κατά την αντικατάσταση υφιστάμενου μετρητή.
    Θα θέλαμε ωστόσο να επισημάνουμε ότι θα πρέπει να δοθούν περαιτέρω διευκρινήσεις ως προς το είδος των μετρητών που απαιτείται για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων του συγκεκριμένου άρθρου. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να οριστεί περίοδος προσαρμογής η οποία δεν θα είναι μικρότερη από 15ετία, καθώς και πρόβλεψη χρηματοδότησης της εφαρμογής του μέτρου αυτού.

    Επιπρόσθετα, θα θέλαμε να προτείνουμε την ακόλουθη τροποποίηση στην αρχή της παρ. 3 του άρθρου 13: «οι κάτοχοι άδειας προμήθειας …. υποχρεούνται, εντός διετίας από την έναρξη ισχύος του παρόντος, να περιλαμβάνουν στους λογαριασμούς τους προς τελικούς καταναλωτές τα ακόλουθα στοιχεία:».

    7. Άρθρο 17 – «Μητρώο και Κώδικας Δεοντολογίας ΕΕΥ»
    Θα θέλαμε να προτείνουμε την ακόλουθη προσθήκη: «μέχρι την έκδοση των Προεδρικών Διαταγμάτων, που αναφέρονται στο παρόν άρθρο καθώς και στα άρθρα 8 και 12 του παρόντος νόμου, οι φορείς της παραγράφου 2 του άρθρου 8 μπορούν να διενεργούν ενεργειακές υπηρεσίες και ενεργειακές επιθεωρήσεις ή/και μέτρα βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης χωρίς άλλες προϋποθέσεις και τεκμαίρεται ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου αυτού.»

    Για οποιαδήποτε πρόσθετη πληροφορία ή διευκρίνιση, είμαστε στην διάθεσή σας.

    Με εκτίμηση,
    Χ. Μπαλάσκας
    Γενικός Διευθυντής

  • 15 Μαρτίου 2010, 22:07 | Μάνος Σ.

    Συμφωνώ με την ουσία όσων είπε ο κύριος Παναγιώτης Καρδαμίτσης και προσθέτω:

    «Τα κτήρια στην Ελλάδα, «Απορροφούν το 35% της συνολικής καταναλισκόμενης ενέργειας στη χώρα μας, έναντι 22% το 1980 και 31% το 1995. Αυτό ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ/ΤΚΜ), Πάρις Μπίλλιας, σε ημερίδα που διοργάνωσαν τον περασμένο Μάιο στη Θεσσαλονίκη το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και το ΤΕΕ/ΤΚΜ, σε συνεργασία με το ομοσπονδιακό υπουργείο Οικονομίας και Τεχνολογίας της Γερμανίας. Το 89% της ενέργειας αναλώνεται για θέρμανση-κλιματισμό, το 7% για φωτισμό και το 4% για όλες τις άλλες ανάγκες.

    Γερμανοί επιστήμονες παρουσίασαν λύσεις για τη δημιουργία, όχι μόνο κτιρίων χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας, αλλά ακόμα και ενεργειακά αυτόνομων κτιρίων, που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος, βοηθούν στην εξοικονόμηση χρημάτων και αυξάνουν αισθητά την ποιότητα διαβίωσης.

    Ο ταμίας του Συνδέσμου Οικοδομικών Επιχειρήσεων Βορείου Ελλάδος, ηλεκτρολόγος μηχανικός, Αντώνης Αθανασιάδης, υπογράμμισε ότι πρέπει να υπάρξουν μέτρα, όπως επιδότηση των παρεμβάσεων μεγαλύτερη του 35%, απαλλαγή της φορολόγησης των ενοικίων για μια πενταετία και φοροαπαλλαγή του εισοδήματος για την ιδιοκατοίκηση. Ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, Αγις Παπαδόπουλος, τόνισε ότι, με τις κατάλληλες λύσεις, η μέση δυνατή εξοικονόμηση ενέργειας, ανά κατοικία, υπερβαίνει το 25%.»
    Πηγή:http://energiaki-epidotisi.blogspot.com

    Επίσης ο κύριος Καρδαμίτσης (όπως και οι περισσότεροι από εμάς) είπε:
    «Θα πρέπει να επέμβουμε στα υπάρχοντα κτίρια με την μέθοδο της εξωτερικής θερμομόνωσης αρχής γενομένης από τα δημόσια.»

    Αν εννοούμε την μέθοδο εξωτερικής θερμομόνωσης με την πολυστερίνη, απλά να προσθέσω ότι δεν είναι ο μόνος τρόπος και σίγουρα όχι ο καλύτερος (θέματα οικολογίας αλλά και σοβαρά θέματα υγιεινής λόγω «σφραγγίσματος» του κτιρίου.
    Υπάρχουν νέοι τρόποι σοβαντίσματος αλλά και βαφής των κτιρίων, με σύγχρονα υλικά προηγμένης τεχνολογίας (μακάρι και οι δικές μας βιομηχανίες να επένδυαν στην έρευνα και στην απόκτηση τεχνογνωσίας, ώστε να μπορούν να παράγουν τέτοια), που μειώνουν δραματικά τις ενεργειακές απαιτήσεις των κτηρίων, αλλά και συνεισφέρουν στην δημιουργία και την διατήρηση ενός υγιεινού μικροκλίματος στον εσωτερικό του χώρο. Τέτοια υλικά είναι ευρέως διαδεδομένα στις βόρειες ευρωπαϊκές χώρες, στην Αγγλία, στην Γαλλία, στην Γερμανία και στις Η.Π.Α.
    Αν δεν γίνουν τέτοιου είδους ουσιαστικές παρεμβάσεις στα κτίρια μας, τότε η οποιαδήποτε προμήθεια εξοπλισμού χαμηλών ενεργειακών απαιτήσεων, δεν θα μπορέσει ποτέ να αποδόσει ούτε ένα μικρό μέρος των αναμενώμενων.

    Μάνος Σ.

  • 14 Μαρτίου 2010, 19:54 | RG

    Η ΕΓΝΑΝΤΙΑ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΔΙΟΔΙΑ ?

  • 10 Μαρτίου 2010, 05:47 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΡΔΑΜΙΤΣΗΣ

    Αξιότιμη κα υπουργέ,

    Το παρόν νομοσχέδιο στο μεγαλύτερο μέρος του αφορά και προσδιορίζει μόνον τίς προυποθέσεις των παρόχων ενέργειας και των ενεργειακών επιθεωρήσεων, αγνοώντας προκλητικά το γεγονός ότι πριν ασχοληθούμε με την μείωση κατανάλωσης ενέργειας θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για την μείωση των θερμικών απωλειών των κτιρίων με επεμβάσεις στα υπάρχοντα και αυστηρούς όρους στα νέα.
    Το σημαντικότερο είναι να περιορίσουμε τις θερμικές απώλειες των κτιρίων τα οποία στην χώρα μας είναι εξαιρετικά ενεργοβόρα. Είναι σαν να θέλουμε να μειώσουμε την κατανάλωση ενέργειας σε ένα ψυγείο αντικαθιστώντας το μοτέρ συμπίεσης ενώ δεν έχει επαρκή μόνωση η έχει ανοικτή την πόρτα.
    Εχω την εντύπωση ότι το νομοσχέδιο εξυπηρετεί επιχειρηματικά συμφέροντα μέσα στα πλαίσια της πράσινης ανάπτυξης και όχι τη ουσία.
    Οταν κρυώνουμε φοράμε τα απαραίτητα ρούχα και δεν προσπαθούμε να ζεσταθούμε από πηγές ενέργειας με μόνο κριτήριο την ενεργειακή τους επίδοση.
    Θα πρέπει να επέμβουμε στα υπάρχοντα κτίρια με την μέθοδο της εξωτερικής θερμομόνωσης αρχής γενομένης από τα δημόσια.
    Ευχαριστώ
    Παναγιώτης Καρδαμίτσης

  • 9 Μαρτίου 2010, 11:02 | ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΡΗΤΙΚΟΣ

    Αξιότιμοι κύριοι,

    Εφόσον ένας από τους σκοπούς του Νόμου είναι η έκδοση κανονιστικής πράξης για Ενεργειακούς Επιθεωρητές (ΠΔ), θα έπρεπε κατά τη γνώμη μου να λάβετε υπόψη σας σχετικές παρατηρήσεις κατά τη δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο κανονισμού ενεργειακής απόδοσης κτιρίων και το σχέδιο ΠΔ για τους ενεργειακούς επιθεωρητές κτιρίων και εγκαταστάσεων (που εάν ποτε εκδοθεί θα καταργηθεί με βάση την σχετική πρόβλεψη του παρόντος νόμου).

    Θα έπρεπε δηλαδή να αποφύγετε την επαναφορά του επιθετικού προσδιορισμού «ηλεκτρομηχανολογικές» στις παντός τύπου εγκαταστάσεις, γιατί αφενός μεν ο όρος αυτός είναι ταυτολογία, αφετέρου η επανανομιμοποίησή του (μετά την κατάργηση το 1949) θα σας οδηγήσει σε επικίνδυνες ατραπούς συντήρησης της υφιστάμενης καταπάτησης (με κανονιστικές πράξεις) συνταγματικών δικαιωμάτων πολλών ειδικοτήτων διπλωματούχων μηχανικών και παράνομης απόδοσης (με κανονιστικές πράξεις) επαγγελματικής ύλης σε άλλες ειδικότητες διπλωματούχων μηχανικών.

    Εκτός κι αν υπάρχει κανένας άλλος λόγος η προσαρμογή στην Οδηγία να εξαντλείται σ’ αυτά τα τερτίπια, να είναι δηλαδή η μόνη προσθήκη ο ορισμός ενεργειακού(sic) εξοπλισμού ως ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και το πέταγμα της ίδιας λέξης σε κάνα δυό σημεία, μήπως και δεν συνεχιστεί η , θα μου επιτρέψετε το χαρακτηρισμό, αθλιότητα!!!

    Μακάρι να πέφτω έξω, αλλά για καλό και για κακό λάβετε και σεις τα μέτρα σας, ιδίως εάν τα παραπάνω δεν είναι στις προθέσεις σας.

    Σε κάθε περίπτωση θα βοηθούσε αιτιολογική έκθεση των εθνικών προσθηκών και προσαρμογών σε σχέση με το κείμενο της Οδηγίας για να δηλώνονται οι προθέσεις και να αποφεύγονται οι ενδεχόμενες παρανοήσεις.

    Με εκτίμηση,

    Θεόδωρος Κρητικός
    Διπλωματούχος Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ
    Μέλος της ΕΕΕ – Χημικών Μηχανικών της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ.