Άρθρο 21 – Κατηγορίες Χρήσεων Γης

1. Οι χρήσεις γης που επιτρέπονται από τα χωροταξικά πλαίσια και τον εν γένει χωρικό και πολεοδομικό σχεδιασμό, καθορίζονται σύμφωνα με την παρ. 2 του παρόντος άρθρου.
2. Γενικές κατηγορίες χρήσεων
1. Αμιγής κατοικία
2. Γενική κατοικία
3. Πολεοδομικά κέντρα – κεντρικές λειτουργίες πόλης – τοπικό κέντρο συνοικίας-γειτονιάς
4. Τουρισμός – αναψυχή – παραθεριστική (δεύτερη) κατοικία
5. Εγκαταστάσεις Κοινής ωφέλειας
6. Ελεύθεροι χώροι- Αστικό Περιαστικό Πράσινο
7. Χονδρικό εμπόριο
8. Μεταφορές
9. Παραγωγικές εγκαταστάσεις χαμηλής και μέσης όχλησης, βιομηχανικού και βιοτεχνικού πάρκου (ΒΙΠΑ – ΒΙΟΠΑ)
10. Μικτής χρήσεως παραγωγικοί υποδοχείς (ΒΙΠΑ – ΒΙΟΠΑ- Ε.Π. προς εξυγίανση)
11. Επιχειρηματικά Πάρκα (Τύπου Β, Γ και Ειδικού Τύπου)
12. Τεχνολογικό Πάρκο
13. Επιχειρηματικά Πάρκα Ενδιάμεσου Βαθμού Οργάνωσης (ΕΠΕΒΟ)
14. Εμπορευματικό Κέντρο
15. Παραγωγικές εγκαταστάσεις υψηλής όχλησης
16. Επιχειρηματικά Πάρκα Τύπου Α
17. Εγκαταστάσεις Αστικών Υποδομών
18. Ιδιαίτερες χρήσεις
19. Γεωργικές, δασικές, κτηνοτροφικές, αλιευτικές και λοιπές αγροτικές
εκμεταλλεύσεις
20. Οικονομικές Δραστηριότητες

3. Σε κάθε χωροταξικό και πολεοδομικό σχέδιο, με το οποίο καθορίζονται χρήσεις γης, υποχρεωτικά χωροθετούνται περιοχές- ζώνες που περιλαμβάνουν κάθε μία από τις ανωτέρω κατηγορίες της παρ. 2 του παρόντος άρθρου, όπως αυτές εξειδικεύονται στα επόμενα άρθρα και με την επιφύλαξη της κατηγορίας των άρθρων 36 και 37 οι οποίες δύναται να εξαιρούνται εφόσον αντίκεινται σε υπερκείμενο επίπεδο χωροταξικού σχεδιασμού ή απαγορεύονται από ειδικότερες διατάξεις. Ειδικά για τις εντός σχεδίου περιοχές εξειδικεύονται ανά πολεοδομική ενότητα οι ανωτέρω χρήσεις κατά τον πολεοδομικό σχεδιασμό.
4. Οι αναφερόμενες στα επόμενα άρθρα κατηγορίες χρήσεων γης αντιστοιχίζονται κατά το Παράρτημα του παρόντος με τους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ) όπως αυτοί αναφέρονται στην εκάστοτε Εθνική Ονοματολογία Οικονομικών Δραστηριοτήτων. Η καταγραφή των ΚΑΔ ανά κατηγορία χρήσεων αναρτάται ηλεκτρονικά υπό μορφή πίνακα στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ ή σε ειδική βάση δεδομένων του ΥΠΕΚΑ.
5. Κάθε αλλαγή ΚΑΔ κατά τις κείμενες διατάξεις ενσωματώνεται στο σχετικό πίνακα, κατόπιν σχετικής διαπιστωτικής απόφασης του Υπουργού ΠΕΚΑ. Δύναται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής να τροποποιούνται ή συμπληρώνονται ΚΑΔ που δεν συμπεριλαμβάνονται στο παρόν.
6. Με κοινή Υπουργική απόφαση των αρμοδίων Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δύναται να διασυνδέονται οι σχετικές με τους ΚΑΔ ηλεκτρονικές βάσεις των Υπουργείων και να καθορίζεται η αυτόματη διαδικασία αντιστοίχησης των σχετικών ΚΑΔ με τις χρήσεις γης του παρόντος.
7. Με προεδρικό διάταγμα μετά από πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δύναται να τροποποιείται ή και να συμπληρώνεται το περιεχόμενο του παρόντος.

  • Sxetika me tin ypsili oxlisi: Na πρόβλεftei ότι η πραγματοποίηση έργων σύνθετων και μεγάλων έργων υψηλής όχλησης είναι δυνατή εντός των γηπέδων μεμονωμένων μεγάλων μονάδων χωρίς πολεοδόμηση, αλλά με εσωτερικό δίκτυο οργάνωσης.

    SVAP-2014

  • 20 Φεβρουαρίου 2014, 16:36 | ΔΕΗ Α.Ε.

    Στο άρθρο 21 καθορίζονται 20 κατηγορίες χρήσεων γης, για κάθε μία από τις οποίες, με ένα άρθρο ορίζονται οι επιτρεπόμενες δραστηριότητες (άρθρα 22 μέχρι και 41).
    Όπως ορίζεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 21 «4. Οι αναφερόμενες στα επόμενα άρθρα κατηγορίες χρήσεων γης αντιστοιχίζονται κατά το Παράρτημα του παρόντος, με τους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ) όπως αυτοί αναφέρονται στην εκάστοτε Εθνική Ονοματολογία Οικονομικών Δραστηριοτήτων.».

    Επισημαίνεται ότι, στο Παράρτημα Α του Νομοσχεδίου, σε πολλές περιπτώσεις δεν υπάρχει αντιστοιχία των ΚΑΔ με τις επιτρεπόμενες δραστηριότητες όπως αυτοί περιγράφονται στην ΕΘΝΙΚΗ ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ του έτους 2008.
    Για τις κατηγορίες χρήσεων γης στις οποίες αναφέρονται τα άρθρα 30, 32, 33, 34, 36, 37 επιτρέπονται συγκεκριμένα εγκαταστάσεις ΑΠΕ, αντιστοιχιζόμενες με ΚΑΔ της ΟΜΑΔΑΣ 35.1, η οποία περιλαμβάνει γενικά τις δραστηριότητες Παραγωγής, μετάδοσης και διανομής ενέργειας.
    Για τις κατηγορίες χρήσεων γης στις οποίες αναφέρονται τα άρθρα 30, 31, 32, 33, 34, 36, 37 επιτρέπονται γενικά Βιομηχανικές εγκαταστάσεις χαμηλής και μέσης όχλησης, οι οποίες στο Παράρτημα του Νομοσχεδίου αντιστοιχίζονται με ΚΑΔ των ΤΟΜΕΩΝ Γ και Δ.

  • 20 Φεβρουαρίου 2014, 15:20 | ΕΛΛΗΝΙΚH ΕΤΑIΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού

    Γενικές παρατηρήσεις
    Το κεφάλαιο αυτό συμπυκνώνει και αναθεωρεί το ΠΔ «Κατηγορίες Χρήσεων Γης» (ΦΕΚ 166/Δ/87). Πέραν των λεπτομερών παρατηρήσεων για το περιεχόμενο κάθε κατηγορίας επισημαίνονται παρακάτω βασικές προθέσεις του συντάκτη που θεωρούμε ότι θέτουν σε κίνδυνο υποβάθμισης, οικιστικές περιοχές κατοικίας τόσο υπό υφιστάμενα καθεστώτα όσο και μελλοντικών θεσμοθετήσεων χωροταξικών και πολεοδομικών σχεδίων.

    Άρθρο 21 Κατηγορίες Χρήσεων Γης

    Παράγραφος 2
    Στις γενικές κατηγορίες έχουν διατηρηθεί εκείνες του ισχύοντος ΠΔ και έχει εμπλουτιστεί με εξειδίκευση πολλών κατηγοριών παραγωγικών εγκαταστάσεων ΒΙΠΑ–ΒΙΟΠΑ, Επιχειρηματικά πάρκα κλπ. Ως προς τον εκτός πολεοδομημένων περιοχών χώρο (εκτός σχεδίου) προστίθεται μια γενική κατηγορία με σχετική αναφορά ορισμένων κατηγοριών στο Παράρτημα (“εγκαταστάσεις γεωργικών, κτηνοτροφικών, αλιευτικών και άλλων αγροτικών δραστηριοτήτων») που αφορά κυρίως εφαρμογή στα ΓΠΣ και ΣΧΟΟΑΠ. Απαιτείται συντονισμός και θεσμική επεξεργασία με τα ισχύοντα ΠΔ (270/Δ/85, 289/ΑΑΠ/11, 538/Δ/78).

    Παράγραφος 3
    Με την επιφύλαξη της κατανόησης της φράσης «κάθε μια» από τις γενικές κατηγορίες συμπεραίνεται ότι η πρόθεση εδώ είναι ότι κάθε χωροταξικό ή πολεοδομικό σχέδιο μπορεί να θεσπίζει οποιαδήποτε από τις ομαδοποιήσεις χρήσεων (κατηγορίες), πλην των δυο «υψηλής όχλησης» του άρθρου 36 και 37. Φαίνεται από τη διατύπωση ως οι υπόλοιπες κατηγορίες να μην ελέγχονται από τον υπερκείμενο σχεδιασμό ή άλλες θεσμικές ρυθμίσεις, εφόσον αντίκεινται σε υπερκείμενο επίπεδο χωροταξικού σχεδιασμού. Επίσης η εξειδίκευση ορίζεται ανά πολεοδομική ενότητα ενώ η συνήθης πρακτική αναφέρεται στην μονάδα οικοδομικού τετραγώνου (Ο.Τ.). Απαιτείται, επομένως διακριτά σε κλίμακα και σκοπό επίπεδα ΓΠΣ ΣΧΟΟΑΠ και Πολεοδομικών Σχεδίων.

    Παράγραφος 4
    Η αντιστοίχιση με τις κατηγορίες ΚΑΔ είναι χρήσιμη και διευκολύνει την σαφήνεια συνδέοντας την ονοματολογία χρήσεων με θεσμοθετημένο κατάλογο δραστηριοτήτων ωστόσο επισημαίνεται ότι η ταξινόμηση κατά ΚΑΔ αφορά την οικονομική αναπτυξιακή διάσταση και αδειοδότηση και όχι την πολεοδομική λειτουργία που περιλαμβάνει και το μείζον πρόβλημα των συγκρούσεων χρήσεων γης και γενικά την ποιότητα του οικιστικού περιβάλλοντος.
    Θα πρέπει να υπάρξει σχετική ευελιξία δυνατότητας επιλογής των χρήσεων για κάθε κατηγορία με την προσαρμογή στις ιδιαίτερες ανάγκες της συγκεκριμένης χωρικής ενότητας με δυνατότητα αφαίρεσης χρήσεων από τον κατάλογο της κατηγορίας.

    Παράγραφος 5
    Με το άρθρο αυτό είναι δυνατόν να αλλάξουν οι χρήσεις χωρίς τροποποίηση του σχετικού νόμου με απλή Υπουργική Απόφαση, πράγμα που μπορεί να οδηγήσει σε διαδικασίες κοινής πρακτικής και κατάχρησης της ευελιξίας. Θεωρούμε ότι οι αλλαγές στις θεσμοθετημένες χρήσεις γης πρέπει να γίνονται με φειδώ, μελέτη και μέσω δόκιμων ελεγκτικών μηχανισμών.

  • 20 Φεβρουαρίου 2014, 14:52 | ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

    Γενικότερα σχετικά με το θέμα των χρήσεων γης προτείνουμε την «Ηλεκτρονική Διαδικασία Παρακολούθησης», την αναμόρφωση και διεύρυνσή του για την εναρμόνιση του με την Οδηγία 2007/2/ΕΚ (INSPIRE), που θέτει τεχνικές προδιαγραφές, και θεσμικές ρυθμίσεις με τις οποίες πρέπει να συμμορφωθεί η χώρα μας καθώς και με τις διατάξεις του νόμου 3882/2010 για τη δημιουργία της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ).
    Στόχος είναι η άμεση παροχή στον επιχειρηματικό κόσμο ηλεκτρονικά των θεσμοθετημένων χρήσεων γης και όρων δόμησης στα πλαίσια της δραστικής μείωσης της γραφειοκρατίας και υλοποίησης του εξαγγελθέντος από τον κ. υπουργό Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας της δραστικής απλοποίησης έως και κατάργησης των διαδικασιών αδειοδότησης ακόμη και οικονομικών δραστηριοτήτων.

    ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

  • 20 Φεβρουαρίου 2014, 14:24 | Χρήστος Γεωρίου

    θα πρέπει να οριστεί σαφώς και να θεσμοθετηθούν όροι και προϋποθέσεις για την ίδρυση και τη λειτουργία Φοιτητικών Εστιών, μια χρήση που δεν είναι ούτε κατοικία ούτε τουρισμός. Υπάρχει μεγάλο κενό όχι μόνο νομικό αλλά και ουσιαστικό αφού απουσιάζουν οι ποιοτικές οργανωμένες Φοιτητικές Εστίες με βάση τα πρότυπα που ισχύουν σε άλλες χώρες.
    Ευχαριστώ.

  • 20 Φεβρουαρίου 2014, 13:49 | ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

    σχετικά με τις χρήσεις γης

    Κύριοι,

    Στο γενικότερο πλαίσιο της εφαρμογής μιας πολιτικής σύγχρονης αντίληψης για χωροταξικές ρυθμίσεις οφείλουμε να σας επισημάνουμε τα εξής:
    – Πρώτον την απαράδεκτη χρονίζουσα και παρελκυστική τακτική στο γενικότερο θέμα αξιοποίησης και αναβάθμισης του Ελαιώνα η οποία έχει ακινητοποιήσει και ανατρέψει κάθε επιχειρηματική πρωτοβουλία δυναμικών επιχειρήσεων που λειτουργούν στην περιοχή. Τα σχέδια του Ελαιώνα πρέπει να επανεξεταστούν όχι μόνο με περιβαλλοντικά κριτήρια αλλά και με τις αναπτυξιακές ανάγκες που έχει σήμερα η οικονομία μας. Ο Σύνδεσμος μας έχει ασχοληθεί με το θέμα και έχει προβάλει προτάσεις στα αρμόδια υπουργεία.
    – Δεύτερον την αψυχολόγητη απόφαση μετακίνησης επιχειρήσεων από το Όρος Αιγάλεω με σκοπό την ανάπλαση της περιοχής. Η άποψη μας δεν ανατρέπει οποιαδήποτε σκέψη για ανάπλαση της περιοχής αλλά θεμελιωμένη στην αρχή της συνύπαρξης του περιβάλλοντος με την ανάπτυξη συνιστά την επανεξέταση του όλου θέματος με αναζήτηση λύσεων λειτουργίας και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων στο Όρος Αιγάλεω.

    ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

  • 20 Φεβρουαρίου 2014, 12:50 | ΖΩΗ ΡΑΠΤΗ , ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΦΙΛΟΘΕΗΣ- ΨΥΧΙΚΟΥ

    Στο εν λόγω άρθρο (παρ. 2) παρατηρούμε ότι στην Γενική Κατηγορία Χρήσεων Γης δεν έχει περιληφθεί η κατηγορία «αποκλειστική κατοικία» και έχει αρκεστεί σε αναφορά μόνο στην αμιγή κατοικία και στην γενική κατοικία. Και τούτο, ενώ είναι γνωστό στο ΥΠΕΚΑ ότι με ειδικά διατάγματα: ΒΔ 20/11/1923 (ΦΕΚ Α΄342/24-11-1923), Π.Δ. 28-3-1924 (ΦΕΚ Α΄84/12-4-1924) και Π.Δ. 14-9-1979 (ΦΕΚ Δ΄553/10-10-1979, που αφορούν τον πρώην Δήμο Ψυχικού (ήδη Δημοτική Κοινότητα Ψυχικού) και Π.Δ. 31-8-1935 (ΦΕΚ Α’ 404/13-9-1935) και Π.Δ. 21-3-1934 (ΦΕΚ Α’ 120/29-3-1934, που αφορούν τον πρώην Δήμο Φιλοθέης (ήδη Δημοτική Κοινότητα Φιλοθέης), τα οποία κατισχύουν των γενικών διατάξεων περί χρήσης γης, σύμφωνα με πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, αποφάσεις ΣτΕ Ψυχικού: 707/1990, 708/1990, 709/1990, 4593/1995 και Φιλοθέης: 3516/2010, οι περιοχές αυτές τελούν υπό ειδικό καθεστώς προστασίας, το οποίο και θα πρέπει να εξακολουθεί να προβάλλεται στις σχετικές ρυθμίσεις, ως ξεχωριστή κατηγορία χρήσεων γης και να προστατεύεται.
    Συνεπώς, κατά την άποψή μας, θα πρέπει να γίνει ειδική μνεία περί της κατηγορίας χρήσης γης με τον όρο «αποκλειστική κατοικία» τόσο στο ανωτέρω άρθρο όσο και στα υπόλοιπα σχετικά άρθρα του σχεδίου νόμου.

  • 17 Φεβρουαρίου 2014, 14:00 | ΔΗΜΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑΣ

    Η άποψη του Δήμου Κηφισιάς επί του Σχεδίου Νόμου του θέματος όπως εκφράσθηκε με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου μετά από εισήγηση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής είναι η ακόλουθη.

    1. Είναι απαραίτητο να συνεχισθεί η ρύθμιση του περιεχομένου του Γ΄ κεφαλαίου με Προεδρικό Διάταγμα, όπως μέχρι τώρα (Π.Δ. 23-2-1987 / Φ.Ε.Κ. 166Δ΄6-3-1987 και Π.Δ. 81 / 1980) και για τους λόγους που αυτό εγένετο.
    Η ρύθμιση με Νόμο θα δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα περιβαλλοντικά, κυκλοφοριακά, αλλά και πολεοδομικά, όπου υφίσταται πολεοδομική σχεδίαση και όχι μόνο, η οποία έχει συνεκτιμήσει όλα τα σχετικά με την πολεοδόμηση στοιχεία και έχει διαμορφώσει καταστάσεις, οι οποίες είναι αδύνατον να τροποποιηθούν χωρίς σοβαρές συνέπειες στο οικιστικό περιβάλλον και στους όρους διαβίωσης των κατοίκων, σύμφωνα και με την πάγια νομολογία του Σ.τ.Ε.
    Χαρακτηριστικό παράδειγμα η παράγραφος 7 του άρθρου 43 (μεταβατικές διατάξεις).
    Ακόμα και το περιεχόμενο των επιμέρους διατάξεων δημιουργεί σοβαρότατους προβληματισμούς γενικώς, με τις προσθήκες νέων χρήσεων αλλά και ειδικότερα στην περιοχή του Δήμου Κηφισιάς, όπου οι πρόσθετες ρυθμίσεις ανατρέπουν την επί δεκαετιών εγκεκριμένη σχεδίαση.

  • 14 Φεβρουαρίου 2014, 16:45 | Μαρία Βερνάρδου

    Οι διατάξεις του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, σχετικά με τις χρήσεις γης, επιχειρούν με ΕΠΙΒΟΛΗ ΝΟΜΟΥ, να ανατρέψουν τον πολεοδομικό σχεδιασμό, τη πολεοδομική νομοθεσία, τη βιώσιμη ανάπτυξη των πόλεων και των οικισμών, καθώς και τους κανόνες δικαίου, όπως λειτουργούν και εφαρμόζονται στις ευνομούμενες δημοκρατικές κοινωνίες. Σε σύγκριση δε με το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που έχει τεθεί σε διαβούλευση (σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες για τη θεσμοθέτηση χρήσεων γης), από τον Φεβρουάριο του 2012 από το ΥΠΕΚΑ, γίνεται φανερή η απαξίωση της επιστημονικής γνώσης και εμπειρίας των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου, της πολεοδομικής και περιβαλλοντικής επιστήμης, της πολεοδομικής νομοθεσίας, των αρχών πολεοδομικού και περιβαλλοντικού δικαίου όπως προβλέπονται από το σύνταγμα και έχουν διατυπωθεί με δικαστικές αποφάσεις.
    Με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «περιβαλλοντική αναβάθμιση …» επιχειρείται εκ νέου (σε συνέχεια των ανίσχυρων συνταγματικά νόμων περί αυθαιρέτων), η ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΕΠΙΒΟΛΗ ΧΡΗΣΕΩΝ που είτε λειτουργούν αυθαίρετα και επιδιώκουν να εξασφαλίσουν την ούτως ή άλλως νομιμοποίησή τους, είτε επιδιώκουν να εγκατασταθούν σε περιοχές που μέχρι σήμερα δεν επιτρέπονται με τις ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις, με μοναδικό κριτήριο την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων, άνευ όρων και περιορισμών για τη προστασία των κατοίκων και της χρήσης «κατοικία», καθώς και της λειτουργικότητας των πόλεων και των οικισμών.
    Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι το υπόψη σχέδιο νόμου τίθεται σε διαβούλευση από το ΥΠΕΚΑ με διατάξεις, για τη σύνταξη των οποίων καθόλου δεν ελήφθησαν υπόψη οι απόψεις των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ. Αυταπόδεικτα απουσιάζουν οι γνώσεις και οι εμπειρίες των πολεοδόμων και αρχιτεκτόνων του υπουργείου σε ότι αφορά τη πολεοδομική επιστήμη, τη πολεοδομική νομοθεσία, το σύνταγμα, καθώς τις αρχές πολεοδομικού και περιβαλλοντικού δικαίου, όπως επανειλημμένα έχουν διατυπωθεί με δικαστικές αποφάσεις.

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 23:47 | ΑΜΑΛΙΑ ΚΟΥΔΟΥΝΗ

    Συμφωνώ με τα σχόλια της κ. Λεμπέση. Επίσης είναι απαράδεκτο με τις διατάξεις τυπικού νόμου να ορίζεται υποχρεωτική εφαρμογή σε κάθε περιοχή σχεδόν όλων των κατηγοριών χρήσεων ή συγκεκριμένες χρήσεις σε συγκεκριμένες θέσεις. Πάλι οι συντάκτες του ν/σχ θεωρούν ότι απλοποιούν τις διαδικασίες καταργώντας την επιστημονική πολεοδομική οργάνωση των χρήσεων σε κάθε πόλη και τμήμα αυτής που γίνεται με τον πολεοδομικό σχεδιασμό.Προφανώς εγείρονται θέματα συνταγματικότητας των διατάξεων σε ζωτικά ζητήματα που αφορούν τον κάθε πολίτη και την κάθε ιδιοκτησία. Τα άρθρα των χρήσεων γης είναι ένα κεφάλαιο ανεξάρτητο από το υπόλοιπο ν/σχ και πρέπει να εξαιρεθούν από το ν/σχ. Όπως προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία (υπάρχει εξουσιοδοτική διάταξη νόμου για έκδοση Π.Δ για τις χρήσεις γης, που δεν φαίνεται να απασχόλησε του ς συντάκτες) πρέπει να προωθηθεί προς επεξεργασία του ΣτΕ, το σχέδιο Π.Δ που έχει έτοιμο το Υπουργείο, για το οποίο είχε γίνει διαβούλευση στο παρελθόν. Δεν είναι δυνατό να προτείνεται νομοθέτηση διατάξεων για το μείζον αυτό θέμα των χρήσεων γης, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη όλη η επεξεργασία του σχεδίου Π.Δ που έχει «ενσωματώσει» κατά το δυνατό προτάσεις για αντιμετώπιση πληθώρας καθημερινών προβλημάτων αλλά και ισχυρής νομολογίας του ΣτΕ για το «πολεοδομικό κεκτημένο», που βέβαια δεν ξεπερνιέται με διατάξεις «τύπου» υποχρεωτικής εφαρμογής.

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 23:10 | Παρασκευή Φαρμάκη, Δ/νση Δόμησης & Πολ. Εφ.» Δήμου Θεσσαλονίκης

    Ως υπάλληλος υπηρεσίας χορήγησης βεβαιώσεων επιτρεπόμενων χρήσεων γης θα ήθελα να επισημάνω ότι το γεγονός της αντιστοίχισης των κατηγοριών χρήσεων γης με τους κωδικούς ΚΑΔ ίσως διευκολύνει την εξυπηρέτηση του πολίτη αφού θα διατυπώνεται με μεγαλύτερη σαφήνεια το περιεχόμενο κάθε κατηγορίας χωρίς «κλπ» ή υποκειμενικές ερμηνείες. Αρκεί βέβαια να μην απαιτηθεί και επιπλέον έγγραφο από οικονομικό φορέα προκειμένου για τη χορήγηση βεβαίωσης χρήσεων γης.
    Οι χρήσεις που μας έχουν κατά καιρούς προβληματίσει στην Υπηρεσία είναι τα φροντιστήρια, οι σχολές χορού, τα αρτοποιεία, τα γυμναστήρια, τα Internet cafe, οι παιδότοποι, … σε σχέση με τις περιοχές αμιγούς κατοικίας. Επίσης ερωτήματα πολιτών αφορούσαν τη λειτουργία ιατρείων ή μονάδων χρόνιας αιμοκάθαρσης ή κτηνιατρείων. Άλλη μία δραστηριότητα που προβλημάτισε ήταν αυτή των οίκων ανοχής. Ελπίζω οι δραστηριότητες αυτές να αποσαφηνίζονται στις νέες ρυθμίσεις.
    Η διάταξη της παρ.3 του άρθρου 21 νομίζω πως πρέπει να αναδιατυπωθει καθώς δεν είναι εφικτή η υποχρεωτική χωροθέτηση όλων των γενικών κατηγοριών χρήσεων σε όλα τα πολεοδομικά σχέδια.
    Ιδιαίτερη σημασία θα πρέπει να δοθεί στην αντιστοίχηση των νέων κατηγοριοποιήσεων με τα ήδη ισχύοντα σχέδια χρήσεων γης. Συμφωνώ με τους συναδέλφους που ζητούν να τεθεί σε διαβούλευση και το σχετικό παράρτημα γεγονός που ίσως «προλάβει» ερωτήματα.

  • 13 Φεβρουαρίου 2014, 20:45 | Ευτυχία Νεστορίδη

    Ένα θέμα τόσο σημαντικό για τις τοπικές κοινωνίες δεν μπορεί να βγαίνει σε δημόσια διαβούλευση με διάρκεια μόνο 15 ημερών. Ιδιαίτερα δε όταν το προηγούμενο σχέδιο διατάγματος που είχε κυκλοφορήσει το 2012 ήταν εντελώς διαφορετικό από αυτό που παρουσιάζεται σήμερα. Το κεφάλαιο Γ έχει στηθεί χωρίς σεβασμό σε πολεοδομικά συστήματα όπως την αποκλειστική κατοικία που λειτουργεί για σχεδόν 100 χρόνια στο λεκανοπέδιο. Στον «βωμό» της ανάπτυξης υποβαθμίζεται το περιβάλλον και «ευνουχίζεται» η τοπική αυτοδιοίκηση. Πώς να προλάβει ένα τοπικό συμβούλιο να εξετάσει τον νομοσχέδιο και να παρουσιάσει προτάσεις εντός 14 μέρες… Μέχρι να γίνει γνωστό το θέμα έχει αποσυρθεί.
    Υπάρχουν περιοχές όπως το Ψυχικό, την Φιλοθέη, τον Παπάγο, Οι Θρακομακεδόνες, η Εκάλη, Βούλας, και άλλες περιοχές και συνοικισμοί που προστατεύονται από ειδικά διατάγματα δόμησης. Δεν είναι δυνατόν να αγνοούνται οι περιοχές αυτές και να επιχειρείται μια υποτιθέμενη αναβάθμιση και τακτοποίηση της πολεοδομικής νομοθεσίας….

  • 12 Φεβρουαρίου 2014, 12:46 | Στέλιος Γκίκας

    Σχόλιο για το άρθρο 21.

    Θα πρέπει να προβλεφθεί και η κατηγορία Αποκλειστική Κατοικία
    ή Μόνο κατοικία, όπου αυτή προϋπήρχε, σε 4-5 Δήμους.
    Βλ. γιά τον πρώην Δήμο Βουλάς, νυν Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης,
    Δημοτική Ενώτητα Βούλας, αποφάσεις ολομέλειας ΣτΕ : 554/2000 και
    123/2007. Η κατηγορία αυτή χρήσης γης έχει ισχύσει για τη Βούλα
    και για άλλους Δήμους από συστάσεώς τους. Αν δεν προβλεφθεί, ο Νόμος
    θα «πέσει» σε ότι αφορά τη συγκεκριμένη χρήση.

  • 12 Φεβρουαρίου 2014, 12:17 | Στέλιος Γκίκας

    Άρθρο 21. Κατηγορίες Χρήσεων
    Θα πρέπει να προβλεφθεί και η κατηγορία Αποκλειστική Κατοικία
    ή Μόνο κατοικία, όπου αυτή προϋπήρχε, σε 4-5 Δήμους.
    Βλ. γιά τον πρώην Δήμο Βουλάς, νυν Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης,
    Δημοτική Ενώτητα Βούλας, αποφάσεις ολομέλειας ΣτΕ : 554/2000 και
    123/2007. Η κατηγορία αυτή χρήσης γης έχει ισχύσει για τη Βούλα
    και για άλλους Δήμους από συστάσεώς τους. Αν δεν προβλεφθεί, ο Νόμος
    θα «πέσει» σε ότι αφορά τη συγκεκριμένη χρήση.

  • 11 Φεβρουαρίου 2014, 22:03 | ΚΛΟΥΡΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

    Συμφωνώ με τις προηγηθείσες παρατηρήσεις – σχόλια σε σχέση με τους ΚΑΔ (π.χ. σχόλια της κας Λεμπέση). Είναι βέβαιο, ότι θα δημιουργηθεί μεγάλη σύγχυση. Δυστυχώς, όπως διαπιστώνω, η λογική του νομοσχεδίου διαπνέεται κυρίως από οικονομικίστικες λογικές, οι οποίες θα αλλοιώσουν και θα επιβαρύνουν σε βάθος χρόνου το οικιστικό περιβάλλον και την ποιότητα ζωής των κατοίκων πόλεων, οικισμών, κλπ.
    Διαφωνώ με τη δυνατότητα, η οποία δίνεται στον εκάστοτε Υπουργό ΠΕΚΑ να συμπληρώνει ή και να τροποποιεί κατά το δοκούν τους αναφερόμενους στο σχέδιο νόμου ΚΑΔ (παρ. 5), όπως και με τη διευκόλυνση της διαδικασίας τροποποίησης ή συμπλήρωσης του περιεχομένου του άρθρου 21(παρ. 7). Πρόκειται για επικίνδυνες προβλέψεις του νομοσχεδίου, οι οποίες δύνανται να οδηγήσουν σε μεγάλες αυθαιρεσίες του εκάστοτε Υπουργού ΠΕΚΑ, πολλώ δε μάλλον, όταν δεν προβλέπεται ένα δεσμευτικό πλαίσιο (προϋποθέσεις – κριτήρια), εντός του οποίου θα πρέπει να εντάσσονται οι μελλοντικές πρωτοβουλίες του εκάστοτε Υπουργού για τροποποιήσεις ή συμπληρώσεις του παρόντος. Η μέχρι σήμερα εμπειρία έχει αποδείξει, ότι η παροχή τέτοιων ευρύτατων εξουσιών, χωρίς τον παραμικρό περιορισμό, οδηγεί στην κατάχρησή τους.
    Η διατύπωση της παρ. 3 είναι άκρως προβληματική και επικίνδυνη. Εάν εννοείται, ότι σε κάθε πολεοδομικό σχέδιο, με το οποίο καθορίζονται χρήσεις γης, θα χωροθετούνται υποχρεωτικά περιοχές – ζώνες, που περιλαμβάνουν και τις 20 αναφερόμενες δραστηριότητες της παρ. 2, είναι προφανές, ότι θα επιβαρυνθούν επικίνδυνα ολόκληρες οικιστικές περιοχές. Σε κάθε περίπτωση, η επιβολή αυτής τής ρύθμισης («υποχρεωτικά») δεσμεύει απαραδέκτως τους μελετητές, οι οποίοι πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής και τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων της. Ανάπτυξη δεν πρόκειται να έρθει με την υποχρεωτική επιβάρυνση ολόκληρων οικιστικών συνόλων με βαριές εμπορικές χρήσεις, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής (πόλης, οικισμού, κλπ). Τέτοιες προβλέψεις είναι πρωτόγνωρες και πρωτοφανείς.
    Τέλος, επισημαίνω, ότι είναι απαραίτητη η επανάληψη της πρόβλεψης του άρθρου 11 παρ.1. του ΠΔ 23/2/87 (ΦΕΚ/166/Δ), σύμφωνα με το οποίο: «Από την πολεοδομική μελέτη είναι δυνατόν ορισμένες από τις χρήσεις γης που επιτρέπονται σύμφωνα με τα πιο πάνω άρθρα να απαγορεύονται ή να επιτρέπονται με όρους και προϋποθέσεις ή να αφορούν τμήματα
    οικοδομικών τετραγώνων ή οικοπέδων ή και ορόφους κτιρίων». Πρόκειται για μία ρύθμιση, η οποία προσδίδει μία ευελιξία στον καθορισμό των χρήσεων γης σε κάθε περιοχή, με την προσαρμογή τους στις ιδιαιτερότητες εκάστης περιοχής.

  • 11 Φεβρουαρίου 2014, 20:52 | Καρβουνάς Χαράλαμπος

    ΟΙ ΕΞΩΡΑΪΣΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΒΟΥΛΑΣ, ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΒΑΡΗΣ, ΒΟΥΛΑΣ, ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ
    Σε συνέχεια του από 11/1/2012 υπομνήματος με τις παρατηρήσεις των Εξωραϊστικών Συλλόγων της Δημοτικής Ενότητας Βούλας στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος περί χρήσεων γης και ειδικότερα στο Άρθρο 02 περί καθορισμού των διατάξεων της «αποκλειστικής κατοικίας», προς αποφυγή παρερμηνειών των εκτιθέμενων απόψεών μας υποβάλλουμε τις πιο κάτω διευκρινιστικές παρατηρήσεις μας, οι οποίες αποτελούν και τις οριστικές θέσεις μας σε ότι αφορά την περιοχή «αποκλειστικής κατοικίας»
    ΘΕΜΑ : Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος – Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων Γης
    Άρθρο 02: Περιοχές Αποκλειστικής Κατοικίας
    Περιοχές με αποκλειστική χρήση την κατοικία.
    Στις περιοχές αυτές δύναται να χωροθετούνται πλην της κατοικίας οι παρακάτω χρήσεις εφόσον προβλέπονται από το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο.
    1. Κοινωνική Πρόνοι
    2. Εκπαίδευση προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια
    3. Μικρές αθλητικές εγκαταστάσεις (μόνο κατηγορίας Α)
    4. Θρησκευτικοί χώροι που εξυπηρετούν τις ανάγκες της περιοχής
    Επιτρέπονται χρήσεις καταστημάτων, που εξυπηρετούν τις καθημερινές ανάγκες των κατοίκων της περιοχής εντός προσδιορισμένων χώρων, εφόσον προβλέπονται από προηγούμενα διατάγματα.
    Επί του ανωτέρου σχεδίου Π.Δ «Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων γης», ειδικότερα επί του άρθρου 2, περί της έννοιας «αποκλειστική κατοικία», προβάλλουμε τις εξής παρατηρήσεις:
    1) Οποιαδήποτε επί το δυσμενότερον αλλαγή χρήσεων είναι αντισυνταγματική, όπως η δια της μεταβολής του περιεχόμενου της έννοιας «αποκλειστική κατοικία»
    2) Σε κάθε περίπτωση κάθε τροποποίηση καθεστώτος χρήσεων γης πρέπει κατά το Σύνταγμα να είναι προϊόν ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού κατά τους κανόνες της επιστήμης.
    3) Ο χαρακτήρας της έννοιας της «αποκλειστικής κατοικίας», η οποία ως όρος εμφανίζεται για πρώτη φορά σε κείμενο νόμου εν ευρεία έννοια, προκύπτει από τις διατάξεις με τις οποίες ιδρύθηκαν ορισμένες περιοχές (Βούλα, Εκάλη, Π.Ψυχικό, Φιλοθέη), εντός των οποίων επιτρέπεται αποκλειστικά η ανέγερση κατοικιών και επιτρέπεται η χρήση καταστημάτων που εξυπηρετούν τις καθημερινές ανάγκες των κατοίκων της περιοχής, εντός σαφώς προσδιορισμένων χώρων, ΟΠΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΑ.
    Ο οικισμός της Βούλας δημιουργήθηκε με το από 15/17-9-1926 Π.Δ., το οποίο προβλέπει ότι είναι περιοχή «αποκλειστικής κατοικίας» με εμπορικό κέντρο, το οποίο οριοθετήθηκε με το Π.Δ.1983. Σήμερα στο εμπορικό κέντρο λειτουργούν καταστήματα, υγειονομικού ή μη ενδιαφέροντος, με τις εξής χρήσεις: Eμπορικά καταστήματα (είδη διατροφής, ένδυσης, υπόδησης, εξοπλισμού οικιακών και επαγγελματικών χώρων), καταστήματα παροχής προσωπικών υπηρεσιών, γραφεία, φροντιστήρια, τράπεζες, εστίασης αναψυκτήρια (όπως στην πρόταση του Υπουργείου που καθορίζονται εις το προτεινόμενο Π.Δ. 7Α, 7Β)
    Στην υπόλοιπη περιοχή της Βούλας ισχύουν τα Προεδρικά Διατάγματα που ήδη έχουν εκδοθεί και αφορούν χρήσεις καταστημάτων που εξυπηρετούν τις απαραίτητες ανάγκες των κατοίκων.
    Τα ανωτέρω έχουν κριθεί από πολλαπλές αποφάσεις Συμβουλίου Επικρατείας που προέκυψαν από πρσοφυγές των κατοίκων της Βούλας τα τελευταία 30 χρόνια για τη διασφάλιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, με αποτέλεσμα η Δημοτική Ενότητα Βούλας να διατηρεί τον χαρακτηρισμό της «αποκλειστικής κατοικίας».
    Συμφωνούμε με τις προτάσεις του Υπουργείου που ορίζουν την «αποκλειστική κατοικία» και προτείνουμε να ληφθούν υπόψη οι παρατηρήσεις μας.
    Οι παρακάτω φορείς που εκπροσωπούν κατοίκους της Δημοτικής Ενότητας Βούλας, συνυπογράφουν.
    Οι Εξωραϊστικοί Σύλλογοι: Βούλα Αττικής, 25 Ιανουαρίου 2012
    . Πανόραμα Βούλας
    . Θέμις
    . Θέα
    . Εξοχή
    . Κάτω Βούλας
    . Φιλαθλητικος & Εκπολιτιστικος 2004
    . Σύλλογος Περιβάλλοντος Βούλας

  • 11 Φεβρουαρίου 2014, 19:24 | Καρβουνάς Χαράλαμπος

    ΕΞΩΡΑΪΣΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΒΟΥΛΑΣ, ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΒΑΡΗΣ, ΒΟΥΛΑΣ, ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ

    Φεβρουάριος 2014

    Θέμα: Σχέδιο Νόμου «Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση – Βιώσιμη ανάπτυξη, εγκαταλελειμμένοι οικισμοί και Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί – Χρήσεις Γης»

    Α) Προτείνουμε όπως στις προτάσεις κατηγοριών «χρήσεις γης» Αμιγής κατοικία και Γενική κατοικία συμπεριληφθεί και ο όρος ‘‘Αποκλειστική κατοικία’’ όπως είχε προταθεί από το Υπουργείο ΠΕΚΑ σε σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος με τίτλο «ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ» τον Δεκέμβριο του 2012. Συγκεκριμένα το εν λόγω σχέδιο Π.Δ. αναφέρει:
    Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος – Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων Γης
    Άρθρο 02: Περιοχές Αποκλειστικής Κατοικίας
    Περιοχές με αποκλειστική χρήση την κατοικία.
    Στις περιοχές αυτές δύναται να χωροθετούνται πλην της κατοικίας οι παρακάτω χρήσεις εφόσον προβλέπονται από το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο.
    1. Κοινωνική Πρόνοια
    2. Εκπαίδευση προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια
    3. Μικρές αθλητικές εγκαταστάσεις (μόνο κατηγορίας Α)
    4. Θρησκευτικοί χώροι που εξυπηρετούν τις ανάγκες της περιοχής
    Επιτρέπονται χρήσεις καταστημάτων, που εξυπηρετούν τις καθημερινές ανάγκες των κατοίκων της περιοχής εντός προσδιορισμένων χώρων, εφόσον προβλέπονται από προηγούμενα διατάγματα.

    Β) Επί του ανωτέρω άρθρου 2 του Π.Δ. περί της έννοιας «αποκλειστική κατοικία», καταθέτουμε τις εξής παρατηρήσεις:
    1) Οποιαδήποτε επί το δυσμενέστερο αλλαγή χρήσεων γης είναι αντισυνταγματική, όπως η δια της μεταβολής του περιεχόμενου της έννοιας «αποκλειστική κατοικία» όπου αυτή έχει ήδη προβλεφθεί.
    2) Σε κάθε περίπτωση κάθε τροποποίηση καθεστώτος χρήσεων γης πρέπει κατά το Σύνταγμα να είναι προϊόν ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού κατά τους κανόνες της επιστήμης.

    3) Ο χαρακτήρας της έννοιας της «αποκλειστικής κατοικίας», η οποία ως όρος εμφανίζεται για πρώτη φορά σε κείμενο νόμου εν ευρεία εννοία, προκύπτει από τις διατάξεις (βλ. κατωτέρω) με τις οποίες ιδρύθηκαν ορισμένες περιοχές (Βούλα, Εκάλη, Π.Ψυχικό, Φιλοθέη), εντός των οποίων επιτρέπεται αποκλειστικά η ανέγερση κατοικιών και επιτρέπεται η χρήση καταστημάτων που εξυπηρετούν τις καθημερινές ανάγκες των κατοίκων της περιοχής, εντός σαφώς προσδιορισμένων χώρων, ΟΠΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΑ.
    Ο οικισμός της Βούλας δημιουργήθηκε με το από 15/17-9-1926 Π.Δ., το οποίο προβλέπει ότι είναι περιοχή «αποκλειστικής κατοικίας» με εμπορικό κέντρο, το οποίο οριοθετήθηκε με το Π.Δ.1983. Σήμερα στο εμπορικό κέντρο λειτουργούν καταστήματα, υγειονομικού ή μη ενδιαφέροντος, με τις εξής χρήσεις: Εμπορικά καταστήματα (είδη διατροφής, ένδυσης, υπόδησης, εξοπλισμού οικιακών και επαγγελματικών χώρων), καταστήματα παροχής προσωπικών υπηρεσιών, γραφεία, φροντιστήρια, τράπεζες, εστίασης αναψυκτήρια (όπως στην πρόταση του Υπουργείου που καθορίζονται εις το προτεινόμενο από το ΥΠΕΚΑ Π.Δ. στα 7Α, 7Β)
    Στην υπόλοιπη περιοχή της Βούλας ισχύουν τα Προεδρικά Διατάγματα που ήδη έχουν εκδοθεί και αφορούν χρήσεις καταστημάτων που εξυπηρετούν τις απαραίτητες ανάγκες των κατοίκων.
    Τα ανωτέρω έχουν κριθεί από πολλαπλές αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας (όπως οι υπ’ αριθ. 554/2000 και 123/2007) που προέκυψαν τα τελευταία 30 χρόνια από προσφυγές των κατοίκων της Βούλας για τη διασφάλιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, με αποτέλεσμα η Δημοτική Ενότητα Βούλας να διατηρεί τον χαρακτηρισμό της «αποκλειστικής κατοικίας».

    Γ) Το Σύνταγμα στο άρθρο 24 παρ.1 και 25 παρ.1, επιτάσσει την πραγμάτωση του δικαίου στην Πολιτεία και δια της διαφυλάξεως του κύρους του νόμου. Οι θεμελιώδεις αυτές αρχές πλήττονται όταν η εφαρμογή του νόμου δεν είναι αποτελεσματική, οι αποφάσεις των δικαστηρίων καταλήγουν στο λεγόμενο ‘χάρτινο δίκαιο’, ανατρέπεται ο ορθολογικός πολεοδομικός σχεδιασμός στον οποίο αποβλέπει η χωροταξία και τίθενται σε μειονεκτική θέση οι νομοταγείς πολίτες μιας περιοχής έναντι εκείνων που ανήγειραν κατασκευές κατά παράβαση των όρων δομήσεως και χρήσεων γης στην ίδια περιοχή. Ειδικότερον το άρθρο 24 του Συντάγματος επιτάσσει την χωροταξική ανάπτυξη και πολεοδομική διαμόρφωση της χώρας, ουσιώδες στοιχείο της οποίας είναι ο καθορισμός των όρων δομήσεως και των χρήσεων γης, βάσει ορθολογικού σχεδιασμού υπαγορευομένου από πολεοδομικά κριτήρια και παρισταμένου ως προϊόντος επιστημονικής μελέτης, προς τον σκοπό εξασφαλίσεως των καλλιτέρων δυνατών όρων διαβιώσεως των κατοίκων, μη επιτρεπομένης της η καθ’ οιονδήποτε τρόπο επί το δυσμενέστερο μεταβολή των όρων διαβιώσεως ή τη νόθευσή τους. Περαιτέρω, η αρχή του κράτους δικαίου επιβάλλει την πραγμάτωση του Δικαίου στη Πολιτεία, μεταξύ άλλων δια της διαφυλάξεως του κύρους του νόμου, επιτελουμένης και δια της θεσπίσεως παγίων διατάξεων ρυθμιστικών της ατομικής και κοινωνικής δραστηριότητος των πολιτών στα πλαίσια της συμμετοχής των στην οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας (άρθρο 5 παρ.1 του Συντάγματος), ο δε σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου επιβάλλουν στο κράτος και την υποχρέωση να εγγυάται υπέρ των πολιτών την πιστή εφαρμογή των νόμων, να προασπίζεται τα νομίμως και όχι παρανόμως κτηθέντα από τους πολίτες αγαθά και να σέβεται και να προάγει την εμπιστοσύνη των πολιτών στο νόμο και την έννομη τάξη.

    Δ) Κατόπιν όλων των ως άνω προαναφερομένων, ζητούμε όπως στο προτεινόμενο σχέδιο Νόμου απαραίτητα συμπεριλάβετε και τον χαρακτηρισμό «χρήση αποκλειστικής κατοικίας» για τις περιοχές που ήδη ισχύει το καθεστώς της αποκλειστικής κατοικίας.

    Υπογράφουν οι εξωραϊστικοί σύλλογοι της Δημοτικής Ενότητας Βούλας, του Δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, Νομού Αττικής:

    – Εξωραϊστικος Σύλλογος ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ Βούλας ‘Η ΘΕΜΙΣ’
    – Εξωραϊστικος Σύλλογος ‘ΕΞΟΧΗ’ Βούλας
    – Εξωραϊστικος Σύλλογος ‘ΘΕΑ’ Βούλας
    – Εξωραϊστικος Σύλλογος ‘ΠΗΓΑΔΑΚΙΑ’ Βούλας
    – Εξωραϊστικος Σύλλογος ‘ΠΟΛΙΤΕΙΑ’ Βούλας
    – Σύλλογος ‘ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ’ Βούλας
    – Σύλλογος ‘ΦΙΛΑΘΛΗΤΙΚΟΣ & ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ 2004’

  • 10 Φεβρουαρίου 2014, 18:28 | ΕΞΩΡΑΪΣΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΒΟΥΛΑΣ, ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΒΑΡΗΣ, ΒΟΥΛΑΣ, ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ

    ΕΞΩΡΑΪΣΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΒΟΥΛΑΣ, ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΒΑΡΗΣ, ΒΟΥΛΑΣ, ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ

    Φεβρουάριος 2014

    Θέμα: Σχέδιο Νόμου «Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση –
    Βιώσιμη ανάπτυξη, εγκαταλελειμμένοι οικισμοί και Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί –
    Χρήσεις Γης»

    Α) Προτείνουμε όπως στις προτάσεις κατηγοριών «χρήσεις γης» Αμιγής κατοικία και Γενική κατοικία συμπεριληφθεί και ο όρος ‘‘Αποκλειστική κατοικία’’ όπως είχε προταθεί από το Υπουργείο ΠΕΚΑ σε σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος με τίτλο «ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ» τον Δεκέμβριο του 2012. Συγκεκριμένα το εν λόγω σχέδιο Π.Δ. αναφέρει:

    Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος – Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων Γης
    Άρθρο 02: Περιοχές Αποκλειστικής Κατοικίας
    Περιοχές με αποκλειστική χρήση την κατοικία.
    Στις περιοχές αυτές δύναται να χωροθετούνται πλην της κατοικίας οι παρακάτω χρήσεις εφόσον προβλέπονται από το εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο.
    1. Κοινωνική Πρόνοια
    2. Εκπαίδευση προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια
    3. Μικρές αθλητικές εγκαταστάσεις (μόνο κατηγορίας Α)
    4. Θρησκευτικοί χώροι που εξυπηρετούν τις ανάγκες της περιοχής
    Επιτρέπονται χρήσεις καταστημάτων, που εξυπηρετούν τις καθημερινές ανάγκες των κατοίκων της περιοχής εντός προσδιορισμένων χώρων, εφόσον προβλέπονται από προηγούμενα διατάγματα.

    Β) Επί του ανωτέρω άρθρου 2 του Π.Δ. περί της έννοιας «αποκλειστική κατοικία», καταθέτουμε τις εξής παρατηρήσεις:
    1) Οποιαδήποτε επί το δυσμενέστερο αλλαγή χρήσεων γης είναι αντισυνταγματική, όπως η δια της μεταβολής του περιεχόμενου της έννοιας «αποκλειστική κατοικία» όπου αυτή έχει ήδη προβλεφθεί.
    2) Σε κάθε περίπτωση κάθε τροποποίηση καθεστώτος χρήσεων γης πρέπει κατά το Σύνταγμα να είναι προϊόν ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού κατά τους κανόνες της επιστήμης.
    3) Ο χαρακτήρας της έννοιας της «αποκλειστικής κατοικίας», η οποία ως όρος εμφανίζεται για πρώτη φορά σε κείμενο νόμου εν ευρεία εννοία, προκύπτει από τις διατάξεις (βλ. κατωτέρω) με τις οποίες ιδρύθηκαν ορισμένες περιοχές (Βούλα, Εκάλη, Π.Ψυχικό, Φιλοθέη), εντός των οποίων επιτρέπεται αποκλειστικά η ανέγερση κατοικιών και επιτρέπεται η χρήση καταστημάτων που εξυπηρετούν τις καθημερινές ανάγκες των κατοίκων της περιοχής, εντός σαφώς προσδιορισμένων χώρων, ΟΠΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΑ.

    Ο οικισμός της Βούλας δημιουργήθηκε με το από 15/17-9-1926 Π.Δ., το οποίο προβλέπει ότι είναι περιοχή «αποκλειστικής κατοικίας» με εμπορικό κέντρο, το οποίο οριοθετήθηκε με το Π.Δ.1983. Σήμερα στο εμπορικό κέντρο λειτουργούν καταστήματα, υγειονομικού ή μη ενδιαφέροντος, με τις εξής χρήσεις: Εμπορικά καταστήματα (είδη διατροφής, ένδυσης, υπόδησης, εξοπλισμού οικιακών και επαγγελματικών χώρων), καταστήματα παροχής προσωπικών υπηρεσιών, γραφεία, φροντιστήρια, τράπεζες, εστίασης αναψυκτήρια (όπως στην πρόταση του Υπουργείου που καθορίζονται εις το προτεινόμενο από το ΥΠΕΚΑ Π.Δ. στα 7Α, 7Β)
    Στην υπόλοιπη περιοχή της Βούλας ισχύουν τα Προεδρικά Διατάγματα που ήδη έχουν εκδοθεί και αφορούν χρήσεις καταστημάτων που εξυπηρετούν τις απαραίτητες ανάγκες των κατοίκων.
    Τα ανωτέρω έχουν κριθεί από πολλαπλές αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας (όπως οι υπ’ αριθ. 554/2000 και 123/2007) που προέκυψαν τα τελευταία 30 χρόνια από προσφυγές των κατοίκων της Βούλας για τη διασφάλιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, με αποτέλεσμα η Δημοτική Ενότητα Βούλας να διατηρεί τον χαρακτηρισμό της «αποκλειστικής κατοικίας».

    Γ) Το Σύνταγμα στο άρθρο 24 παρ.1 και 25 παρ.1, επιτάσσει την πραγμάτωση του δικαίου στην Πολιτεία και δια της διαφυλάξεως του κύρους του νόμου. Οι θεμελιώδεις αυτές αρχές πλήττονται όταν η εφαρμογή του νόμου δεν είναι αποτελεσματική, οι αποφάσεις των δικαστηρίων καταλήγουν στο λεγόμενο ‘χάρτινο δίκαιο’, ανατρέπεται ο ορθολογικός πολεοδομικός σχεδιασμός στον οποίο αποβλέπει η χωροταξία και τίθενται σε μειονεκτική θέση οι νομοταγείς πολίτες μιας περιοχής έναντι εκείνων που ανήγειραν κατασκευές κατά παράβαση των όρων δομήσεως και χρήσεων γης στην ίδια περιοχή. Ειδικότερον το άρθρο 24 του Συντάγματος επιτάσσει την χωροταξική ανάπτυξη και πολεοδομική διαμόρφωση της χώρας, ουσιώδες στοιχείο της οποίας είναι ο καθορισμός των όρων δομήσεως και των χρήσεων γης, βάσει ορθολογικού σχεδιασμού υπαγορευομένου από πολεοδομικά κριτήρια και παρισταμένου ως προϊόντος επιστημονικής μελέτης, προς τον σκοπό εξασφαλίσεως των καλλιτέρων δυνατών όρων διαβιώσεως των κατοίκων, μη επιτρεπομένης της η καθ’ οιονδήποτε τρόπο επί το δυσμενέστερο μεταβολή των όρων διαβιώσεως ή τη νόθευσή τους. Περαιτέρω, η αρχή του κράτους δικαίου επιβάλλει την πραγμάτωση του Δικαίου στη Πολιτεία, μεταξύ άλλων δια της διαφυλάξεως του κύρους του νόμου, επιτελουμένης και δια της θεσπίσεως παγίων διατάξεων ρυθμιστικών της ατομικής και κοινωνικής δραστηριότητος των πολιτών στα πλαίσια της συμμετοχής των στην οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας (άρθρο 5 παρ.1 του Συντάγματος), ο δε σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου επιβάλλουν στο κράτος και την υποχρέωση να εγγυάται υπέρ των πολιτών την πιστή εφαρμογή των νόμων, να προασπίζεται τα νομίμως και όχι παρανόμως κτηθέντα από τους πολίτες αγαθά και να σέβεται και να προάγει την εμπιστοσύνη των πολιτών στο νόμο και την έννομη τάξη.

    Δ) Κατόπιν όλων των ως άνω προαναφερομένων, ζητούμε όπως στο προτεινόμενο σχέδιο Νόμου απαραίτητα συμπεριλάβετε και τον χαρακτηρισμό «χρήση αποκλειστικής κατοικίας» για τις περιοχές που ήδη ισχύει το καθεστώς της αποκλειστικής κατοικίας.

    Υπογράφουν οι εξωραϊστικοί σύλλογοι της Δημοτικής Ενότητας Βούλας, του Δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, Νομού Αττικής:

    – Εξωραϊστικος Σύλλογος ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΩΝ Βούλας ‘Η ΘΕΜΙΣ’
    – Εξωραϊστικος Σύλλογος ‘ΕΞΟΧΗ’ Βούλας
    – Εξωραϊστικος Σύλλογος ‘ΘΕΑ’ Βούλας
    – Εξωραϊστικος Σύλλογος ‘ΠΗΓΑΔΑΚΙΑ’ Βούλας
    – Εξωραϊστικος Σύλλογος ‘ΠΟΛΙΤΕΙΑ’ Βούλας
    – Σύλλογος ‘ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ’ Βούλας
    – Σύλλογος ‘ΦΙΛΑΘΛΗΤΙΚΟΣ & ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ 2004’

  • 9 Φεβρουαρίου 2014, 11:37 | Γιώργος Μαδεμοχωρίτης

    Θα συμφωνήσω σε μεγάλο βαθμό με την Κα Λεμπέση.
    Η αντιστοίχιση των κωδικών του υπουργείου οικονομικών με τις χρήσεις θα δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα. Είναι άποψη γραφειοκρατική και κυρίως αντιεπιστημονική.
    Ο πολεοδομικός σχεδιασμός θέτει βασικές – σαφείς αρχές και κατευθύνσεις μελλοντικής εφαρμογής και στόχων με στόχο την ανάπτυξη και τηνβ ελτίωση της ποιότητας ζωής. Ο αστικός σχεδιασμός μπορεί να εξειδικεύεται περισσότερο αλλά παντα αφήνει περιθώρια προσαρμογών ανάλογα με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις.
    Η τόσο λεπτομερής αντιστοίχιση δραστηριοτήτων θα μπλοκάρει κάθε προσπάθεια δημιουργικής πρωτοβουλίας για νέες δραστηριότητες που δεν τις προβλέπει ο ΚΑΔ κλπ και αυτές έχουμε ανάγκη στα πλαίσια της ανάπτυξης που επιζητούμε..
    Μήν ξεχναμε οτι η οι ΚΑΔ- ΤΑΚΟΔ έγιναν με βάσει φορολογικά κριτήρια και συντελεστές φορολόγησης και οι διαφοροποιήσεις αφορούν τον τρόπο παροχής της υπηρεσίας και όχι της παραγωγικής δράστηριότητας.
    Η κωδικοποίηση του Υπουργείου οικονομικών πρέπει να προσαρμοστεί στην πολεοδομική νομοθεσία και όχι το αντίθετο .
    Με τρομάζει ο αριθμός των ΝΕΩΝ ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ που θα προκύψουν κτηριακά και λειτουργικά.
    Ας σταματήσουν τα αυθαίρετα εδώ.

  • 7 Φεβρουαρίου 2014, 02:45 | Ένωση Ιδιοκτητών Ψυχικού

    Ίσως από αμέλεια ο συντάκτης τού άρθρου παρέλειψε την υπ’ αρ. 1 χρήση τών σχετικών διαταγμάτων. Παρακαλούμε να περιλάβετε την χρήση «Αποκλειστική Κατοικία», που αποτελεί υποσύνολο τών χρήσεων τής «Αμιγούς κατοικίας». Το θέμα αφορά παλαιούς πρότυπους οικισμούς όπως Ψυχικού, Φιλοθέης, και νεώτερους όπως Θρακομακεδόνων, που νομοθετικά δεν επιτρέπεται να …εξαλειφθούν.

    Στο link
    http://www.ypeka.gr/LinkClick.aspx?fileticket=nPYrOQ3jkOI%3D&tabid=367&language=el-GR (άρθρο 2) αναφέρονται οι επιτρεπόμενες χρήσεις.

    Ευχαριστούμε εκ τών προτέρων για την αποκατάσταση τής παραλείψεως.

  • 4 Φεβρουαρίου 2014, 14:38 | ΕΛΕΝΗ ΜΠΟΥΤΟΥ ΛΕΜΠΕΣΗ

    Συνέχεια προηγούμενων σχολίων
    Προφανώς η ενιαία κωδικοποίηση θα ήταν ευχής έργο, αλλά η κατάταξη που γίνεται με τα άρθρα 21 ως 44 είναι μάλλον τυχαία και ενώ θα έπρεπε να οδηγούμαστε σε απλουστεύσεις και σαφήνεια, οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου δημιουργούν μεγάλη σύγχυση για την εφαρμογή τους, δεδομένου ότι παρατηρούνται τα εξής:
    1.Τα άρθρα 30, 32, 34, 36 και 37 με τους διάφορους βαθμούς όχλησης παραγωγικών δραστηριοτήτων, θα μπορούσαν να περιληφθούν το πολύ σε 2 άρθρα, εάν υπήρχε η συγχρόνως και η σωστή ρύθμιση του άρθρου 11 παρ.1. του ΠΔ/23-2-87 ΦΕΚ/166/Δ που όριζε: «Από την πολεοδομική μελέτη είναι δυνατόν ορισμένες από τις χρήσεις γης που επιτρέπονται σύμφωνα με τα πιο πάνω άρθρα να απαγορεύονται ή να επιτρέπονται με όρους και προϋποθέσεις ή να αφορούν τμήματα
    οικοδομικών τετραγώνων ή οικοπέδων ή και ορόφους κτιρίων.»
    2.Με το άρθρο 26 διατηρείται η αστοχία που υπήρχε στο άρθρο 10 του ΠΔ/23-2-87 ΦΕΚ/166/Δ, αφού δεν πρόκειται για «περιοχές», αλλά για σημειακές ρυθμίσεις εντός όλων των περιοχών. Επομένως το άρθρο είναι περιττό.
    3.Θα μπορούσε να ενσωματωθεί το άρθρο 35 στο άρθρο 28, αφού πρόκειται για υποστηρικτική χρήση.
    4.Δεν βρίσκω κανένα νόημα στην καθιέρωση της χρήσεως γης του άρθρου 41, δεδομένου ότι οι χρήσεις των κτιρίων που αναφέρονται έχουν ενταχθεί ήδη στα υπόλοιπα άρθρα.

    Λεπτομερέστερη αναφορά είναι ατελέσφορη, δεδομένου ότι γενικά παρατηρείται το φαινόμενο, η νέα τάση, να εξαφανίζονται όλες οι προηγούμενες ρυθμίσεις αντί να γίνεται προσπάθεια εξειδίκευσης, κωδικοποίησης και συμπλήρωσής τους. Έτσι κάθε φορά βρισκόμαστε στο σημείο ΜΗΔΕΝ.

  • 4 Φεβρουαρίου 2014, 14:52 | ΕΛΕΝΗ ΜΠΟΥΤΟΥ ΛΕΜΠΕΣΗ

    Ενώ το νομοσχέδιο αφορά σε ρυθμίσεις πολεοδομικού σχεδιασμού έχει δοθεί απόλυτη προτεραιότητα σε οικονομικούς όρους, ενώ είναι προαπαιτούμενο να υπάρχει η κατάλληλη επιστημονική προσέγγιση για τον προσδιορισμό τόσο των χρήσεων γης όσο και των χρήσεων κτιρίων που επιτρέπεται να ενταχθούν στις γενικά καθοριζόμενες χρήσεις γης.

    Αντί να χρησιμοποιηθεί το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΕΙΔΙΚΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ του σχεδίου ΠΔ για τις Χρήσεις γης, που τέθηκε σε διαβούλευση τον Φεβρουάριο του 2012, στο οποίο είχαν κωδικοποιηθεί όλες οι χρήσεις κτιρίων σε 18 κύριες κατηγορίες χρήσεων κτιρίων και αποτελούσε ένα πράγματι χρήσιμο εργαλείο, «πρωτοτυπώντας» το νομοσχέδιο, καθορίζει 20 (!) κατηγορίες χρήσεων γης και ακολουθεί τη λογική των κωδικών ΚΑΔ [άγνωστο ποιου έτους, μάλλον του 2008 με τις 261 (!) σελίδες, ή μήπως νοούνται οι ΣΤΑΚΟΔ] με τους οποίους δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπίζονται τα θέματα του πολεοδομικού σχεδιασμού.
    Από κωδικούς άλλο τίποτα, έχουμε ένα σωρό όπως:
    -Κωδικοί Αριθμοί Δραστηριότητας 2008 (ΚΑΔ 2008). Είναι οι επίσημοι ΚΑΔ από την ΕΣΥΕ, που χρησιμοποιούνται στην Εφορία για την Έναρξη Εργασιών, αλλά και στα επιδοτούμενα προγράμματα για τον έλεγχο της επιλεξιμότητας της εκάστοτε επιχείρησης.
    -Καθορισμός επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που εντάσσονται στις κατηγορίες των επενδυτικών σχεδίων της Τεχνολογικής Ανάπτυξης και της Περιφερειακής Συνοχής του Ν.3908/2011 για το έτος 2012 (για ένταξη σε επενδυτικά σχέδια) με την Απ.10852/7.3.2012 (ΦΕΚ Β’ 677/07-03-2012)
    – Αντιστοίχηση των κατηγοριών των βιομηχανικών και βιοτεχνικών δραστηριοτήτων και των δραστηριοτήτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με τους βαθμούς όχλησης που αναφέρονται στα πολεοδομικά διατάγματα με την Αποφ.3137/191/Φ15/12 ΦΕΚ/1048/Β/12
    -άλλες κατηγορίες με την Υ1γ/Γ.Π/96967/08.10.2012 ΦΕΚ/2718/Β Υγειονομικοί όροι και προϋποθέσεις λειτουργίας επιχειρήσεων τροφίμων και ποτών και άλλες διατάξεις.
    -με το Άρθρο 10 του Ν.3850/1 ΦΕΚ/84/Α οι επιχειρήσεις, εκμεταλλεύσεις και εργασίες κατατάσσονται σε κατηγορίες, των οποίων οι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας σημειώνονται με κωδικό αριθμό, με βάση τη στατιστική ταξινόμηση από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδος, έτους 1980
    -τους κωδικούς ΣΤΑΚΟΔ
    ΚΩΔΙΚΟΥΣ ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΛΟΥΣ
    ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΩΝ ΟΡΩΝ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΩΝ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ.
    Βλέπε συνέχεια σχολίων

  • 1 Φεβρουαρίου 2014, 14:11 | ΜΠΕΖΑΝΤΕ Χριστίνα

    Επειδή οι κρίσεις και τα σχόλια δεν επιτρέπεται κατά τη γνώμη μου να περιορίζονται στις αδυναμίες και τα σφάλματα του Ν/Σ, θα ήθελα να ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΩ όποιον είχε την πρωτοβουλία να συνδεθούν οι επιτρεπόμενες Χρήσεις Γης με το σύστημα των ΚΑΔ που χρησιμοποιείται στη Φορολογική Νομοθεσία. Είναι όντως ο μόνος τρόπος «Ασφάλειας Δικαίου» για τον πολίτη, που πρέπει άμεσα, ρητά και δίχως ανάγκη «κατά περίπτωσην» ερμηνείας να γνωρίζει, πού επιτρέπεται και πού όχι να αναπτύξει οποιαδήποτε οικονομική δραστηριότητα. ΜΠΡΑΒΟ