Άρθρο 37 Προσόντα διορισμού

1. Ως λειτουργός του ΝΣΚ διορίζεται, κατόπιν διαγωνισμού, όποιος: α) έχει την ελληνική ιθαγένεια ή ομογενής που δεν έχει την ελληνική ιθαγένεια, εφόσον αυτό προβλέπεται από ειδικό νόμο, β) είχε ή έχει την ιδιότητα του δικηγόρου ή του δικαστικού λειτουργού, γ) έχει συμπληρώσει το εικοστό έκτο (26ο) έτος και δεν έχει υπερβεί το τριακοστό πέμπτο (35ο) έτος της ηλικίας του και δ) έχει άριστη γνώση της αγγλικής ή γαλλικής ή γερμανικής ή ισπανικής ή ιταλικής γλώσσας, που αποδεικνύεται σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39).
2. Η ηλικία αποδεικνύεται από το δελτίο αστυνομικής ταυτότητας και σε περίπτωση αμφισβήτησης, από τη ληξιαρχική πράξη γέννησης που έχει συνταχθεί εντός ενενήντα (90) ημερών από τη γέννηση. Αν δεν υπάρχει τέτοια πράξη, η ηλικία αποδεικνύεται από τα μητρώα αρρένων για τους άνδρες και από το γενικό μητρώο δημοτών (δημοτολόγιο) για τις γυναίκες. Αν υπάρχουν περισσότερες εγγραφές στα μητρώα, επικρατεί η χρονικά προγενέστερη.
3. Δικαστικές αποφάσεις ή διοικητικές πράξεις που βεβαιώνουν την ηλικία ή διορθώνουν τις σχετικές εγ-γραφές δεν λαμβάνονται υπόψη.
4. Τα απαιτούμενα προσόντα για τον διορισμό πρέπει να συντρέχουν κατά την ημέρα της έναρξης του διαγωνισμού, όπως αυτή προσδιορίζεται με την προκήρυξη και κατά τον χρόνο του διορισμού. Το προσόν της ηλικίας πρέπει να υπάρχει κατά την ημέρα έναρξης του διαγωνισμού.
5. Διατάξεις νόμων που θεσπίζουν προνόμια για την κατά προτίμηση κατάληψη θέσεων, δεν έχουν εφαρμογή για τον διορισμό σε θέση λειτουργού του ΝΣΚ.

  • 19 Ιουνίου 2021, 13:32 | Η.Μ.

    Η αποτελεσματική δικηγορία στο ελληνικό σύστημα δικαίου, ιδίως προς υπεράσπιση των συμφερόντων του δημοσίου, απαιτεί προηγούμενη εμπειρία και τριβή με το αντικείμενο. Το ως άνω όριο ηλικίας θα πρέπει να είναι όμοιο με το όριο ηλικίας για την εισαγωγή στο δικαστικό σώμα. Παράλληλα να μοριοδοτείται προηγούμενη αντίστοιχη δικηγορική εμπειρία του υποψηφίου.

  • 17 Ιουνίου 2021, 20:21 | Χριστίνα Κ.

    Η προτεινόμενη διάταξη κινείται σε τελείως διαφορετική κατεύθυνση από αυτήν που θα έπρεπε. Ποιο σκοπό δημοσίου συμφέροντος εξυπηρετεί η απάλειψη της προϋπόθεσης της διετούς άσκησης δικηγορίας ως προσόν διορισμού; Πώς μπορεί ένας νεαρός νομικός, 26 ετών (!), χωρίς καθόλου δικηγορική και δικαστηριακή εμπειρία, να εκπροσωπεί τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου, ενώπιον έμπειρων Δικαστών και αντιδίκων δικηγόρων; Η προϋπόθεση της διετούς δικηγορίας, όπως ισχύει μέχρι σήμερα, διασφαλίζει τουλάχιστον ότι θα υπάρχει ένα minimum προηγούμενης εμπειρίας, ενώ όμοια προϋπόθεση – (2ετής) δικηγορία – υφίσταται και όσον αφορά τον διαγωνισμό για τη Σχολή Δικαστών. Μάλιστα, θα έπρεπε να υπάρχει διαδικασία που θα διασφαλίζει ότι η άσκηση δικηγορίας ήταν πραγματική (παραστάσεις σε Δικαστήρια, παροχή νομικών συμβουλών κτλ.). Δεδομένου, εξάλλου, ότι από τη στιγμή του διορισμού τους ως Δοκίμων Δικαστικών Πληρεξουσίων, οι επιτυχόντες του διαγωνισμού μπορούν να παρίστανται και να εκπροσωπούν το Ελληνικό Δημόσιο, όχι μόνο στα πρωτοβάθμια, αλλά και στα δευτεροβάθμια Δικαστήρια (Εφετεία) και να μετέχουν σε διάφορες διοικητικές Επιτροπές, με αποφασιστική ψήφο, είναι μάλλον αμφίβολο κατά πόσο ο καθορισμός της ηλικίας εισαγωγής στο ΝΣΚ μεταξύ 26 και 35 ετών εξυπηρετεί την ορθή λειτουργία του ΝΣΚ και το συμφέρον της αποτελεσματικής δικαστικής και εξωδικαστικής εκπροσώπησης του Ελληνικού Δημοσίου, δεδομένου ότι η είσοδος στο Σώμα προσώπων μεγαλύτερης ηλικίας, έχει και τη θετική πλευρά ότι τα πρόσωπα αυτά θα έχουν, κατά τεκμήριο, μεγαλύτερη πείρα της ζωής γενικώς, αλλά και της δικηγορίας ή της άσκησης δικαστικών καθηκόντων, γεγονός που έχει ιδιαίτερη σημασία για την άσκηση των καθηκόντων του λειτουργού του ΝΣΚ. Η προτεινόμενη διάταξη έρχεται άλλωστε σε πλήρη αντίθεση με την γενικότερη τάση, σε συμμόρφωση με διατάξεις υπερνομοθετικής ισχύος, για αύξηση ή κατάργηση των ορίων ηλικίας για συμμετοχή σε διαγωνισμούς εισαγωγής σε νομικά επαγγέλματα. Ειδικότερα, με το άρθρο 9 του ν. 4451/2017 καταργήθηκε (παντελώς) το ανώτατο όριο ηλικίας συμμετοχής στον διαγωνισμό της Ειδικής Νομικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών, η οποία έχει ιεραρχική εξέλιξη και καθήκοντα που ομοιάζουν σε αυτά του ΝΣΚ, προκειμένου, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου αυτού, «να αποκατασταθεί ένα σηµαντικό ζήτηµα που αφορά στην εφαρµογή της Οδηγίας 2000/78/ΕΚ για την ίση µεταχείριση στην απασχόληση και την εργασία», που απαγορεύσει τις διακρίσεις για την πρόσβαση στην απασχόληση λόγω ηλικίας, ρύθμιση που διατηρήθηκε και στο νέο νόμο για το Υπουργείο Εξωτερικών (άρθρα 359 επ. του ν. 4781/2021). Επιπλέον, με το ν. 4745/2020 το ανώτατο όριο ηλικίας για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό των συμβολαιογράφων αυξήθηκε από τα 42 στα 45 έτη. Με το άρθρο 326 παρ. 9 του ν. 4072/2012 το ανώτατο όριο ηλικίας για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό των δικαστικών επιμελητών αυξήθηκε από τα 35 στα 40 έτη. Επίσης, η προσθήκη της λέξης «είχε» την ιδιότητα του δικηγόρου, αφήνει περιθώριο συμμετοχής σε πρόσωπα που είχαν κάποτε, ίσως και για πάρα πολύ μικρό χρονικό διάστημα, την ιδιότητα του δικηγόρου και έκτοτε έχουν απομακρυνθεί από την άσκηση του δικηγορικού ή άλλου νομικού επαγγέλματος, με συνέπεια να έχουν αποξενωθεί από τα σχετικά καθήκοντα. Το σχολιαζόμενο άρθρο θα έπρεπε συνεπώς να επαναδιατυπωθεί ως εξής: «Ως λειτουργός του ΝΣΚ διορίζεται, κατόπιν διαγωνισμού, όποιος: α) έχει την ελληνική ιθαγένεια ή ομογενής που δεν έχει την ελληνική ιθαγένεια, εφόσον αυτό προβλέπεται από ειδικό νόμο, β) έχει την ιδιότητα του δικηγόρου ή του δικαστικού λειτουργού, γ) έχει συμπληρώσει το εικοστό όγδοο (28ο) έτος και δεν έχει υπερβεί το τεσσαρακοστό πέμπτο (45ο) έτος της ηλικίας του και δ) έχει άριστη γνώση της αγγλικής ή γαλλικής ή γερμανικής ή ισπανικής ή ιταλικής γλώσσας, που αποδεικνύεται σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39)».

  • 17 Ιουνίου 2021, 12:23 | Μαρίνα

    Το ανώτατο όριο ηλικίας για την συμμετοχή στο διαγωνισμού του Ν.Σ.Κ. πρέπει να παραμείνει στα σαράντα (40) έτη, σε εναρμόνιση με τα ισχύοντα για τους διαγωνισμούς των δικαστών αλλά και την νομολογία των ελληνικών και ευρωπαϊκών δικαστηρίων. Σε κάθε περίπτωση, η εισαγωγή μεταβατικής διάταξης για τον επερχόμενο διαγωνισμός στερεί το δικαίωμα συμμετοχής εξετάσεων από όσους θα είχαν την ευκαιρία να δώσουν άλλη μία ή δύο φορές στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, λαμβανομένου μάλιστα υπόψη ότι όσοι έλαβαν μέρος στον προηγούμενο διαγωνισμό και δεν πέτυχαν περίμεναν επτά ολόκληρα χρόνια (!) και ουσιαστικά τους αποστερείται ξαφνικά το δικαίωμα περαιτέρω προσπαθειών για έναν τόσο απαιτητικό διαγωνισμό! Από την άλλη, όσου έχουν συμπληρώσει το 25ο έτος της ηλικίας τους, θα έχουν -δεδομένου της θέσπισης της περιοδικότητας του διαγωνισμού- τη δυνατότητα να προσπαθήσουν τουλάχιστον 5 φορές (ανά διετία), γεγονός που τους δίνει αδικαιολόγητο προβάδισμα σε σχέση με υποψηφίους μεγαλύτερων ηλικιών που είχαν συνολικά –λόγω των κατά περιόδων διαφοροποιήσεων στα όρια ηλικίας και στις προϋποθέσεις συμμετοχής- μόνο μία ή δύο δυνατότητες να συμμετέχουν στον συγκεκριμένο διαγωνισμό!

  • 16 Ιουνίου 2021, 14:47 | Maria

    Εργάζομαι ως νομικός σε δημόσια υπηρεσία και ως εκ τούτου έρχομαι σε επαφή με λειτουργούς του ΝΣΚ σε καθημερινή βάση. Από τη συνεργασία μου με τους δικαστικούς εκπροσώπους του ΝΣΚ, έχω διαπιστώσει ότι το να είναι έμπειροι στη δικηγορία είναι απαραίτητο για τη σωστή επιτέλεση του έργου τους και τη συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες. Συγκεκριμένα, υπάρχει φόρτος εργασίας, καθώς και αγώνας να προλάβουν προθεσμίες, μιας και η συνεργασία με τη δημόσια διοίκηση καθίσταται συχνά δυσχερής λόγω εγγενών προβλημάτων των αρμόδιων υπηρεσιών.
    Ως εκ τούτου, ειλικρινά καθίσταται ακατανόητη η μείωση του ανωτάτου ηλικιακού ορίου διορισμού στα 35 έτη. Με τα δεδομένα που ισχύουν στην αγορά εργασίας και μαζί με τον χρόνο άσκησης, μέχρι τα 35 δύσκολα ένας δικηγόρος έχει αποκτήσει ικανή εμπειρία για να διαχειριστεί υποθέσεις δύσκολες και συχνά μεγάλου οικονομικού ύψους για το δημόσιο.
    Όπως αναφέρθηκε μάλιστα ανωτέρω, η πρόταση μείωσης του ηλικιακού ορίου είναι εξόφθαλμα αντίθετη στα νομολογιακά δεδομένα που υφίστανται τα τελευταία χρόνια (λ.χ.εγγραφή δικηγόρων, διορισμός συμβολαιογράφων κλπ), τα οποία συχνά προέρχονται από τις ευρωπαϊκές επιταγές και τις υπερνομοθετικής ισχύος απαγορεύσεις διάκρισης λόγω ηλικίας.
    Εξάλλου, δεν προκύπτει καμία πρακτική χρησιμότητα, είτε αντικειμενική είτε υπαγορευόμενη από λόγους δημοσίου συμφέροντος, για τον περιορισμό των ηλικιακών προσόντων διορισμού στα 35 έτη. Πολλώ δε μάλλον, που οι προκηρύξεις για την εισαγωγή στην ΕΣΔΙ τα τελευταία έτη και σε συμμόρφωση με τη γενική τάση, έχουν ανεβάσει το ηλικιακό όριο συμμετοχής στον διαγωνισμό στα 45 έτη.
    Κατά συνέπεια, πρέπει οπωσδήποτε να αλλαχθεί το ανώτατο ηλικιακό όριο στα 45 έτη, ως πιο εύλογο και το κατώτερο να προσδιοριστεί στα 35, ώστε να υπάρχει προϋπάρχουσα εμπειρία στην ενεργή δικηγορία.
    Αντίθετη επιλογή θα προκαλέσει μεταξύ άλλων και δικαστικές διαμάχες, με την προσπάθεια ακύρωσης των υπουργικών αποφάσεων που θα εκδοθούν δυνάμει του νόμου, ως αντισυνταγματικών.

  • 13 Ιουνίου 2021, 21:12 | ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΜΑΡ.

    Η επικαλούμενη στην ανάλυση συνεπειών της ρύθμισης «φύση της εργασίας των Δικαστικών Πληρεξουσίων, με συνεχή παράσταση σε κάθε είδους δικαστήρια και συμμετοχή σε συμβούλια και επιτροπές, σε συνδυασμό με ιδιαίτερα αργή βαθμολογική εξέλιξη των λειτουργών του ΝΣΚ», δεν δύναται να δικαιολογήσει την διαφοροποίηση με το όριο ηλικίας των Δικαστών, διότι την ίδια – τουλάχιστον, αν όχι συχνότερη – συνεχή παράσταση στα δικαστήρια και συμμετοχή σε πολυάριθμα συμβούλια και επιτροπές, επιπροσθέτως των κύριων καθηκόντων τους, έχουν και οι Δικαστές και επιπλέον έχουν και τη συνεχή μετακίνηση στα δεκάδες περιφερειακά Δικαστήρια της Χώρας, μεταβατικές έδρες κτλ. Η δε φύση της εργασίας μεταξύ των δύο κατηγοριών έχει κριθεί δικαστικά ταυτόσημη (Ειδικό Δικαστήριο του άρθρου 88 παρ. 2 του Συντάγματος αποφάσεις 57/2016, 38/2014, 86/2013, 64/2013, 16/2013, 25/2011, 66/2010, 148/2007, 1/2005). Τέλος, πώς μπορεί να στοιχειοθετηθεί η «συνεχής παράσταση στα δικαστήρια», όταν εξαγγελλόμενος σκοπός του νέου Οργανισμού είναι να επιφέρει αλλαγές στη λειτουργία του ΝΣΚ, ενόψει ψηφιοποίησης της Δικαιοσύνης, που θα απαιτεί λιγότερη φυσική παρουσία στα δικαστήρια; Η βαθμολογική εξέλιξη των λειτουργών του ΝΣΚ είναι σε κάθε περίπτωση γρηγορότερη από αυτή των Δικαστών, γι’ αυτό και οι τελευταίοι προβαίνουν σε άσκηση αγωγών στα διοικητικά δικαστήρια για την διεκδίκηση των υψηλότερων αποδοχών που λαμβάνουν οι λειτουργοί του ΝΣΚ, με τα ίδια χρόνια υπηρεσίας, λόγω γρηγορότερης υπηρεσιακής εξέλιξης – προαγωγής τους σε μεγαλύτερο βαθμό (βλ. προαναφερόμενες αποφάσεις Ειδικού Δικαστηρίου).

  • 13 Ιουνίου 2021, 21:53 | ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΜΑΡ.

    Mε την υπ’ αριθ. 1/2005 απόφαση του Ειδικού Δικαστηρίου του άρθρου 88 του Συντάγματος κρίθηκε ότι τα καθήκοντα των Δικαστών «ασκούνται υπό εργασιακές συνθήκες ταυτόσημες προς εκείνες υπό τις οποίες παρέχουν τα υπερασπιστικά καθήκοντα και τις δικαστηριακές υπηρεσίες τους οι λειτουργοί του ΝΣΚ» (ομοίως και σε ΕλΣυν Ολ. 6/2008, Ειδ.Δικ. 75/2007, Γνμδ ΝΣΚ 288/2016 για λειτουργική, βαθμολογική και μισθολογική εξομοίωση του κύριου προσωπικού του Ν.Σ.Κ. με τους Δικαστές). Το ανώτατο όριο ηλικίας για την εισαγωγή στο Δικαστικό Σώμα, μέσω της συμμετοχής στον σχετικό εισαγωγικό διαγωνισμό, διαμορφώνεται σήμερα στα 45 έτη και ισχύει για τους Δικαστές της Πολιτικής – Ποινικής Δικαιοσύνης, τους Εισαγγελείς, και τους Δικαστές της Διοικητικής Δικαιοσύνης (Συμβούλιο της Επικρατείας, Ελεγκτικό Συνέδριο και Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια), σύμφωνα με το άρθρο 10 παρ. 1 περ. ββ του ν. 3689/2008. Συνεπώς, η προτεινόμενη διάταξη για τη μείωση του ορίου ηλικίας εισαγωγής στα 35 έτη, παρεκκλίνει αδικαιολόγητα από τα γενικώς ισχύοντα για τους Δικαστές, προς τους οποίους εξομοιώνονται βαθμολογικά και μισθολογικά οι λειτουργοί του ΝΣΚ και αντίκειται στη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της ισότητας (άρ. 4 Σ.). Πρέπει να ληφθεί ακόμη υπόψη ότι οι διαγωνισμοί της Εθνικής Σχολής Δικαστών είναι ετήσιοι, ενώ προβλέπεται ότι ο διαγωνισμός του ΝΣΚ θα είναι ανά διετία. Δηλαδή, κάποιος έχει την δυνατότητα να συμμετάσχει 18 φορές στον διαγωνισμό των Δικαστών (28-45 ετών) και, με τις προτεινόμενες διατάξεις, μόλις 5 φορές στον διαγωνισμό του ΝΣΚ.

  • 13 Ιουνίου 2021, 11:29 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ Κ.

    Σύμφωνα με την Απόφαση C‑914/19 της 3ης Ιουνίου 2021 του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ – 2ο Τμήμα) «το άρθρο 21 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το άρθρο 6, παράγραφος 1, της οδηγίας 2000/78/ΕΚ του Συμβουλίου, της 27ης Νοεμβρίου 2000, για τη διαμόρφωση γενικού πλαισίου για την ίση μεταχείριση στην απασχόληση και την εργασία, έχουν την έννοια ότι αντιτίθενται σε εθνική ρύθμιση η οποία καθορίζει ανώτατο όριο ηλικίας για τη συμμετοχή υποψηφίων σε διαγωνισμό, κατά το μέτρο που αυτή η εθνική ρύθμιση δεν υπηρετεί τους σκοπούς της διασφάλισης αδιάλειπτης άσκησης του εκάστοτε επαγγέλματος για ικανό χρονικό διάστημα πριν από τη συνταξιοδότηση, της προστασίας της ορθής άσκησης του εκάστοτε επαγγέλματος και της διευκόλυνσης της ηλικιακής ανανέωσης του εκάστοτε επαγγέλματος και της μείωσης του μέσου όρου ηλικίας των προσώπων που το ασκούν και, εν πάση περιπτώσει, αντιτίθενται σε εθνική ρύθμιση η οποία υπερβαίνει το αναγκαίο μέτρο για την επίτευξη των σκοπών αυτών». Ως εκ τούτου, η θέσπιση του 35ου έτους ως ανώτατου ορίου ηλικίας για την συμμετοχή υποψηφίων στον διαγωνισμό για την Εισαγωγή στο ΝΣΚ παραβιάζει, σύμφωνα με το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το άρθρο 21 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το άρθρο 6, παράγραφος 1, της οδηγίας 2000/78/ΕΚ του Συμβουλίου, της 27ης Νοεμβρίου 2000.
    Επίσης, η εν λόγω προτεινόμενη διάταξη (για την επιβολή του 35ου έτους ως ανώτατου ορίου ηλικίας για την συμμετοχή στο διαγωνισμό του ΝΣΚ) παραβιάζει την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) διότι, σύμφωνα με την πάγια νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ), η προτεινόμενη διάταξη περιορίζει την πρόσβαση των υποψηφίων ηλικίας άνω των 35 ετών στο επάγγελμα του λειτουργού του ΝΣΚ.
    Τέλος, η θέσπιση του 35ου έτους ως ανώτατου ορίου ηλικίας για την συμμετοχή στον διαγωνισμό του ΝΣΚ αντίκειται στο Σύνταγμα της Ελλάδας (δικαίωμα στην επαγγελματική ελευθερία ως ειδικότερη έκφραση του δικαιώματος στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας του ανθρώπου), διότι, σύμφωνα με την πάγια Νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), «η συμπλήρωση του 35ου έτους της ηλικίας ενός υποψηφίου, κατά κοινή πείρα, δεν απομειώνει την βιολογική του ικανότητα σε βαθμό που να δικαιολογεί τη θέσπιση κωλύματος συμμετοχής του στον διαγωνισμό» και διότι «η ηλικία, από μόνη της, δεν σχετίζεται με τις ηθικές ιδιότητες, ούτε αναγκαίως μειώνει τις πνευματικές ικανότητες για την άσκηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος».
    Περιττό να σημειωθεί ότι η τυχόν θέσπιση του 35ου έτους ως ανώτατου ορίου ηλικίας για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό του ΝΣΚ θα πυροδοτήσει την έγερση πολυάριθμων Αιτήσεων Ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) εκ μέρους των υποψηφίων ηλικίας άνω των 35 ετών και συνεπώς η επίμαχη νομοθετική διάταξη θα καθυστερήσει για χρονικό διάστημα πολλών μηνών την διεξαγωγή του επόμενου διαγωνισμού του ΝΣΚ έως ότου δημοσιευθούν οι αποφάσεις του ΣτΕ επί των προαναφερθέντων Αιτήσεων Ακυρώσεως κατά της Προκήρυξης του επόμενου διαγωνισμού του ΝΣΚ.
    Εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι η ηλικία για τη συμμετοχή των υποψηφίων στον διαγωνισμό του ΝΣΚ πρέπει να οριστεί, κατά ανώτατο όριο, στα 45 έτη, όπως ακριβώς ισχύει για την εισαγωγή υποψηφίων στην Εθνική Σχολή Δικαστών (ΕΣΔι) (άρθρο 10 παρ. 1 περ. ββ του ν. 3689/2008, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα).

  • 11 Ιουνίου 2021, 23:09 | ΙΩΑΝΝΗΣ Χ.

    Με την ΣτΕ 2421/2018 έχει κριθεί ότι αντίκειται στα άρθρα 4 παρ. 1 και 6 παρ. 1 της Οδηγίας 2000/78/ΕΚ εθνική ρύθμιση η οποία περιορίζει το δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό υποψηφίων συμβολαιογράφων, λόγω συμπλήρωσης του 42 έτους ηλικίας. Με την ΣτΕ Ολομ. 1621/2012 κρίθηκε ότι το ανώτατο όριο ηλικίας των 35 ετών για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό δικαστικών επιμελητών αντίκειται στο Σύνταγμα, διότι, κατά το σκεπτικό της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, η συμπλήρωση του 35ου έτους της ηλικίας ενός υποψηφίου, κατά κοινή πείρα, δεν απομειώνει την βιολογική του ικανότητα σε βαθμό που να δικαιολογεί τη θέσπιση κωλύματος συμμετοχής του στον διαγωνισμό. Με την ΣτΕ Ολ. 3516/2013 κρίθηκε ότι το όριο των 33 ετών για την άσκηση του επαγγέλματος του δικηγόρου, αντίκειται στο Σύνταγμα, διότι, κατά το σκεπτικό του Δικαστηρίου, «η ηλικία, από μόνη της, δεν σχετίζεται με τις ηθικές ιδιότητες, ούτε αναγκαίως μειώνει τις πνευματικές ικανότητες για την άσκηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος». Με την πρόσφατη απόφαση του ΔΕΕ της 3ης Ιουνίου 2021 (υπόθεση C‑914/19, επί προδικαστικού ερωτήματος του Ιταλικού Συμβουλίου της Επικρατείας) κρίθηκε ότι το άρθρο 21 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το άρθρο 6, παράγραφος 1, της οδηγίας 2000/78/ΕΚ του Συμβουλίου, της 27ης Νοεμβρίου 2000, για την διαμόρφωση γενικού πλαισίου για την ίση μεταχείριση στην απασχόληση και την εργασία, έχουν την έννοια ότι αντιτίθενται σε εθνική ρύθμιση η οποία καθορίζει ανώτατο όριο ηλικίας 50 ετών για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό συμβολαιογράφων. Η προτεινόμενη ρύθμιση για τη μείωση του ορίου ηλικίας για τον διαγωνισμό του ΝΣΚ στα 35 έτη αντίκειται ΚΑΤΑΦΩΡΑ στις απορρέουσες από το Ευρωπαϊκό Δίκαιο – και συγκεκριμένα από την Οδηγία 2000/78/ΕΚ – υποχρεώσεις της Χώρας, καθώς και στο Σύνταγμα και θα εγείρει δικαστικές αμφισβητήσεις. Η ηλικία συμμετοχής στον διαγωνισμό πρέπει να οριστεί, κατά κατώτερο και ανώτερο όριο, στα 28 και στα 45 έτη, αντίστοιχα, με την υποχρεωτική άσκηση 2ετούς δικηγορίας, όπως ισχύει για τους Δικαστές (άρθρο 10 παρ. 1 περ. ββ του ν. 3689/2008, όπως ισχύει, για την Εθνική Σχολή Δικαστών).

  • 9 Ιουνίου 2021, 19:47 | ΕΝΩΣΗ ΜΕΛΩΝ ΝΣΚ

    Η Ένωση προτείνει την αύξηση του ορίου ηλικίας από τα είκοσι έξι (26) στα είκοσι επτά (27) έτη, καθώς και τη διετή άσκηση δικηγορίας ως προσόντα διορισμού, διότι οι προϋποθέσεις αυτές ανταποκρίνονται στο γεγονός ότι η δικαστική εκπροσώπηση του Δημοσίου ενώπιον των δικαστηρίων αποτελεί βασική αρμοδιότητα των λειτουργών του Ν.Σ.Κ. ειδικά στη βαθμίδα των δικαστικών πληρεξουσίων. Επίσης, προτείνει το ανώτατο όριο ηλικίας για την συμμετοχή στο διαγωνισμού του Ν.Σ.Κ. να παραμείνει στα σαράντα (40) έτη, σε εναρμόνιση με τα ισχύοντα για τους διαγωνισμούς των δικαστών (άρθρο 36 παρ. 4 του σχετικού Οργανισμού Λειτουργίας Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών), καθώς δεν υφίσταται λόγος για μείωση του ορίου αυτού κατά πέντε έτη σε σχέση με την έως τώρα ισχύουσα ρύθμιση.
    Προτείνουμε η διάταξη να αναδιατυπωθεί ως εξής:
    «1. Ως λειτουργός του ΝΣΚ διορίζεται, κατόπιν διαγωνισμού, όποιος: α) έχει την ελληνική ιθαγένεια ή ο ομογενής που δεν έχει την ελληνική ιθαγένεια, εφόσον αυτό προβλέπεται από ειδικό νόμο, β) ήταν ή είναι δικηγόρος με διετή τουλάχιστον άσκηση δικηγορίας ή είναι δικαστικός λειτουργός, γ) έχει συμπληρώσει το εικοστό έβδομο (27ο) έτος και δεν έχει υπερβεί το τεσσαρακοστό (40ο) έτος της ηλικίας του και δ) έχει άριστη γνώση της αγγλικής ή γαλλικής ή γερμανικής ή ισπανικής ή ιταλικής γλώσσας, που αποδεικνύεται σύμφωνα με το άρθρο 28 του π.δ. 50/2001 (Α’ 39), όπως ισχύει».

  • 6 Ιουνίου 2021, 13:42 | ΧΡΗΣΤΟΣ

    Τα προβλεπόμενα προσόντα θέτουν πολύ χαμηλά τον πήχη διορισμού.
    Οι λειτουργοί του ΝΣΚ είναι οι νομικοί παραστάτες του Ελληνικού Δημοσίου και αμείβονται όπως ακριβώς οι Δικαστές. Το Ελληνικό Δημόσιο αυτονόητα και θα πρέπει να εμπιστεύεται τη νομική του υποστήριξη σε νομικούς υψηλού επιπέδου, δηλαδή με ακαδημαϊκές περγαμηνές αλλά και προηγούμενη ελάχιστη επαγγελματική – δικηγορική εμπειρία, δικαστηριακή αλλά και εξωδικαστηριακή. Τα όρια ηλικίας που προβλέπει η διάταξη (κατώτατο 26 ετών και ανώτατο 35 ετών, ΕΝΩ το αντίστοιχο ανώτατο όριο ηλικίας για την εισαγωγή στην ΕΣΔΙ είναι τα 45 έτη) δεν εξυπηρετούν την παραπάνω ανάγκη, στερούν από το Ελληνικό Δημόσιο τις υπηρεσίες καταρτισμένων και έμπειρων νομικών, οι οποίοι θα μπορούσαν να εισφέρουν τις γνώσεις και την εμπειρία τους από την προηγούμενη δραστηριότητα τους ως δικηγόροι – νομικοί σύμβουλοι, ώστε το δημόσιο συμφέρον να εξυπηρετείται με το βέλτιστο δυνατό τρόπο. Είναι αδιανόητο το Ελληνικό Δημόσιο να εμπιστεύεται τις υποθέσεις του σε νομικούς ηλικίας 26 έως 35 ετών, δηλ. με δικηγορική εμπειρία (δίχως να λαμβάνεται υπόψη η δικηγορική άσκηση) από 2 έως 11 έτη στην καλύτερη περίπτωση. Με ποιες επαγγελματικές, κοινωνικές, προσωπικές κλπ παραστάσεις ένας νομικός ηλικίας 26 έως 35 ετών είναι σε θέση να χειριστεί υποθέσεις του Ελληνικού Δημοσίου, σημαντικού οικονομικού αντικειμένου, δίχως μάλιστα να απαιτείται να έχει προηγουμένως μία ορισμένη ελάχιστη προϋπηρεσία με την ιδιότητα του δικηγόρου – νομικού συμβούλου ; Πώς θα αντιμετωπίσει ή/και συνεργαστεί με έμπειρους δικηγόρους και δικαστές ; Κατ’ ουσία, νομικοί ευθύς μόλις ολοκληρώσουν τις προπτυχιακές, και ενδεχομένως μεταπτυχιακές, σπουδές τους, θα γίνονται δεκτοί ως μέλη του ΝΣΚ, μόνο και μόνο επειδή πέτυχαν σε γραπτές και προφορικές εξετάσεις τύπου «Πανελληνίων», και έπειτα το Ελληνικό Δημόσιο θα χρηματοδοτεί την εκπαίδευση τους (με μισθούς που στον ιδιωτικό τομέα μονάχα καταξιωμένοι νομικοί απολαμβάνουν) στην εφαρμοσμένη νομική για σειρά ετών, μέχρι να αποκτήσουν ένα κάποιο επίπεδο εμπειρίας, ενώ το ζητούμενο θα έπρεπε να είναι οι νεοεισερχόμενοι να είναι άμεσα αποδοτικοί και να «μεταγγίζουν» στο ΝΣΚ εμπειρίες από την προηγούμενη δραστηριότητα τους στον ιδιωτικό τομέα. Αντί να επιχειρηθεί η προσέλκυση δοκιμασμένων – συνειδητοποιημένων νομικών, με τη διάταξη αυτή συντηρούνται «στρατοί» υποψηφίων απόφοιτων της νομικής με στόχο την απορρόφηση στο Ελληνικό Δημόσιο το ταχύτερο δυνατό. Τα όρια ηλικίας θα έπρεπε να τεθούν μεταξύ 35 (κατώτατο) και 45 (ανώτατο) ετών, με την πρόσθετη προϋπόθεση της προηγούμενης δικηγορικής εμπειρίας τουλάχιστον 10 ετών (δίχως να λαμβάνεται υπόψη η δικηγορική άσκηση).