Άρθρο 23 Αρχική εισφορά ΣΚΕΥ

Η αρχική εισφορά των Μελών καταβάλλεται στο Συνεγγυητικό για την απόκτηση της ιδιότητας του συμμετέχοντος μέλους, εφάπαξ και σε μετρητά ως εξής:
α) Ποσό που αντιστοιχεί σε κάθε καλυπτόμενη επενδυτική υπηρεσία, για την οποία έχει αδειοδοτηθεί το συμμετέχον μέλος, σύμφωνα με τα ακόλουθα:
αα) Για την υπ’ αρ. 1 του τμήματος Α του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι του ν. 4514/2018 (Α’ 14) επενδυτική υπηρεσία της λήψης και διαβίβασης εντολών σχετικών με ένα ή περισσότερα χρηματοπιστωτικά μέσα, καταβάλλεται ποσό δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ.
αβ) Για την υπ’ αρ. 2 του τμήματος Α του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι του ν. 4514/2018 επενδυτική υπηρεσία της εκτέλεσης εντολών για λογαριασμό πελατών, καταβάλλεται ποσό είκοσι πέντε χιλιάδων (25.000) ευρώ.
αγ) Για την υπ’ αρ. 3 του τμήματος Α του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι του ν. 4514/2018 επενδυτική υπηρεσία της διενέργειας συναλλαγών για ίδιο λογαριασμό, καταβάλλεται ποσό πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ.
αδ) Για την υπ’ αρ. 4 του τμήματος Α του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι του ν. 4514/2018 επενδυτική υπηρεσία της διαχείρισης χαρτοφυλακίου καταβάλλεται ποσό είκοσι πέντε χιλιάδων (25.000) ευρώ.
αε) Για την υπ’ αρ. 6 του τμήματος Α του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι του ν. 4514/2018 επενδυτική υπηρεσία της αναδοχής χρηματοπιστωτικών μέσων ή τοποθέτησης χρηματοπιστωτικών μέσων με δέσμευση ανάληψης, καταβάλλεται ποσό πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ.
αστ) Για την υπ’ αρ. 7 του τμήματος Α του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι του ν. 4514/2018 επενδυτική υπηρεσία της τοποθέτησης χρηματοπιστωτικών μέσων χωρίς δέσμευση ανάληψης, καταβάλλεται ποσό δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ.
αζ) Για την υπ’ αρ. 1 του τμήματος Β του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ Ι του ν. 4514/2018 παρεπόμενη υπηρεσία της φύλαξης και διαχείρισης χρηματοπιστωτικών μέσων για λογαριασμό πελατών, καταβάλλεται ποσό εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ.
β) Ειδικό τέλος συμμετοχής (entry fee) που συναρτάται με το ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο που υποχρεούται κάθε κατηγορία μελών να τηρεί με βάση την άδεια λειτουργίας που έχει εκδοθεί από την Αρμόδια Αρχή και ορίζεται:
βα) Για τις ΑΕΠΕΥ της παρ. 1 του άρθρου 65 του ν. 4920/2022 (Α’ 74) αρχικού μετοχικού κεφαλαίου τουλάχιστον επτακοσίων πενήντα χιλιάδων (750.000) ευρώ και τα πιστωτικά ιδρύματα σε ποσό τριάντα έξι χιλιάδων πεντακοσίων (36.500) ευρώ.
ββ) Για τις ΑΕΠΕΥ της παρ. 3 του άρθρου 65 του ν. 4920/2022 αρχικού μετοχικού κεφαλαίου τουλάχιστον εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ σε ποσό έξι χιλιάδων διακοσίων πενήντα (6.250) ευρώ.
βγ) Για τις ΑΕΔΑΚ του άρθρου 12 του ν. 4099/2012 (Α’ 250) μετοχικού κεφαλαίου τουλάχιστον πεντακοσίων χιλιάδων (500.000) ευρώ, σύμφωνα με το άρθρο 13 του ν. 4099/2012, σε ποσό είκοσι πέντε χιλιάδων (25.000) ευρώ.
βδ) Για τις εξωτερικές ΑΕΔΟΕΕ των παρ. 4 και 5 του άρθρου 6 του ν. 4209/2013 (Α’ 253) μετοχικού κεφαλαίου τουλάχιστον εκατόν είκοσι πέντε χιλιάδων (125.000) ευρώ, σύμφωνα με το άρθρο 9 του ν. 4209/2013, σε ποσό έξι χιλιάδων διακοσίων πενήντα (6.250) ευρώ.
βε) Για τις ΑΕΠΕΥ της παρ. 2 του άρθρου 65 του ν. 4920/2022 αρχικού μετοχικού κεφαλαίου τουλάχιστον εβδομήντα πέντε χιλιάδων (75.000) ευρώ σε ποσό δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) ευρώ και
βστ) Για τις ΑΕΕΔ του άρθρου 87 του ν. 4514/2018 μετοχικού κεφαλαίου τουλάχιστον σαράντα χιλιάδων (40.000) ευρώ σε ποσό δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ.

  • 25 Μαΐου 2022, 16:32 | ΣΙΝΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

    Από την στιγμή που κάποια ΕΠΕΥ, ΑΕΔΑΚ, ΑΕΔΟΕ κλπ. -για λόγους ευκολίας ας τους ονομάσουμε διαχειριστές κεφαλαίων- έχει λάβει από τον επενδυτή εντολή(εξουσιοδότηση) διαρκείας για την διοικητική διαχείριση και μεταφορά των περιουσιακών στοιχείων που δίδονται υπό διαχείριση υπάρχει κίνδυνος από τις επιλογές που οι διαχειριστές κάνουν ως προς την φύλαξη αυτών από τρίτους. Επίσης από την στιγμή που τα κεφάλαια δεν τηρούνται στους θεματοφύλακες τους στο όνομα του τελικού επενδυτή αλλά τηρούνται στο όνομα του διαχειριστή ή του αμοιβαίου κεφαλαίου που είναι υπό διαχείριση, η εταιρεία διαχείρισης έχει τον πραγματικό έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων του επενδυτή, καθώς ουσιαστικά έμμεσα τα κατέχει και υπάρχει κίνδυνος για την απώλεια αυτών. Η διατύπωση της Ένωσης Θεσμικών Επενδυτών ότι από τις εταιρείες διαχείρισης δεν δημιουργείται οποιοσδήποτε κίνδυνος για το Συνεγγυητικό και μόνον μια συμβολική συμμετοχή τους είναι αρκετή είναι υπερβολική και λανθασμένη. Άλλωστε η συμμετοχή τους είναι ήδη συμβολική και αυτό προκύπτει από μια σύντομη ανάγνωση του άρθρου 23. Με πόσο λιγότερα κεφάλαια άραγε θέλουν να συμμετέχουν στο Συνεγγυητικό οι Θεσμικοί Επενδυτές;
    Απόψεις σαν και αυτές δεν προάγουν το γενικότερο συμφέρον της αγοράς. Πρέπει η ΕΘΕ να έχει υπόψιν της ότι οι αποζημιώσεις του Συνεγγυητικού προς επενδυτές αφορούν και την περίπτωση της απάτης. Την περίπτωση δηλαδή που κάποιος διαχειριστής υπερβεί τους νόμους και ζητήσει από τον πελάτη παραπλανώντας τον και ενεργώντας παράνομα να καταθέσει τα χρήματα όχι απευθείας στον θεματοφύλακα αλλά στον τραπεζικό λογαριασμό του διαχειριστή και στην συνέχεια αυτός τα καταχραστεί. Αυτά θα έχουν φύγει από τον λογαριασμό του διαχειριστή μέλους του Συνεγγυητικού και όχι του Θεματοφύλακα. Και τα δικαστήρια εννοείται ότι θα δικαιώσουν τον επενδυτή έναντι του Συνεγγυητικού.
    Επίσης σε όλα τα παραπάνω θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν και οι πολύ μικρές κεφαλαιακές απαιτήσεις που υπάρχουν πλέον για τις εταιρείες διαχείρισης.

  • Ως προς τις εταιρίες, οι οποίες ουδέποτε έχουν υπό τη κατοχή τους κεφάλαια και τίτλους των πελατών και από τις οποίες δεν δημιουργείται οποιοσδήποτε κίνδυνος για το Συνεγγυητικό δικαιολογείται μόνο συμβολική συμμετοχή στο κεφάλαιο ΣΚΕΥ.

    Δεδομένου ότι πλέον προσδιορίζεται με σαφήνεια η έκταση αποζημιωτικής ευθύνης του Συνεγγυητικού – δηλαδή η απώλεια τίτλων και κεφαλαίων που ανήκουν σε επενδυτή και βρίσκονται στην κατοχή Μέλους που αδυνατεί να τους επιστρέψει – μπορεί πλέον να προσδιορισθεί βάσει στοιχείων ανά Μέλος για την αξία περιουσιακών στοιχείων πελατών που κατέχει (είτε κατά μέσο όρο για παρελθούσα περίοδο είτε κάποια συγκεκριμένη στιγμή μέτρησης). Σε αυτό τον κίνδυνο μπορεί να προστεθεί και πάγια εισφορά όλων που αντιστοιχεί στο δικαίωμα συμμετοχής τους στην αγορά, ανεξάρτητα από το αν οι δραστηριότητές τους δημιουργούν πρόσθετο κίνδυνο για το Συνεγγυητικό. Επομένως προτείνουμε για κάθε είδος εισφοράς το ΔΣ να αποφασίζει βάσει τύπου που θα προσδιορισθεί με υπουργική απόφαση.

    Επίσης, οι διαφορές που προκύπτουν μεταξύ των αρχικών εισφορών που έχουν καταβληθεί από τα υπάρχοντα μέλη βάσει του ισχύοντος άρθρου 71 παρ. 2 του ν.2533/1997 και οι προτεινόμενες στο παρόν σχέδιο νόμου και άρθρο πως θα αντιμετωπιστούν στην πράξη;

    Τέλος πρέπει να οριστεί χρονικό όριο για την επιστροφή από το Συνεγγυητικό ποσών προς τα μέλη του τα οποία προκύπτουν από μειωμένες συνδρομές επομένου έτους σε σχέση με την συνδρομή που είχε καταβληθεί το προηγούμενο έτος.

  • Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η διοικητικη φύλαξη μεριδίων/ μετοχών ΟΣΕ από ΑΕΔΑΚ/ ΑΕΔΟΕΕ με βάση τις διατάξεις του ν. 4099/2012 και 4209/2013, αντίστοιχα, που αντιστοιχεί στην πραγματικότητα στη διάθεση μεριδίων/ μετοχών ΟΣΕ μέσω omnibus accounts δεν συνεπάγεται την καταβολή τακτικής εισφοράς.