ΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 4872/2021

 

Άρθρο 26
Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης – Τροποποίηση άρθρου 3 ν. 4872/2021
Στο άρθρο 3 του ν. 4872/2021 (Α’ 247), περί της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, η προθεσμία της παρ. 1 για την κατάργηση της ως άνω υπηρεσίας παρατείνεται, οι παρ. 2 και 3 αντικαθίστανται, και το άρθρο 3 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 3
Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
1. Συστήνεται στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης» (Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ), ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία που υπάγεται στον αρμόδιο για θέματα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) Υπουργό, και καταργείται στις 31.12.2035.
2. Η Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ έχει ως σκοπό την υλοποίηση, τον προγραμματισμό και την παρακολούθηση των πολιτικών της ΔΑΜ, στο πλαίσιο του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ), την εφαρμογή των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ) και του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης 2021-2027 (ΠΔΑΜ), καθώς και την αξιοποίηση των σχετικών διαθέσιμων εθνικών ή ευρωπαϊκών πηγών χρηματοδότησης.
3. Η Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) την υλοποίηση των πολιτικών ΔΑΜ, καθώς και του κεντρικού σχεδιασμού και της αναθεώρησης της εθνικής στρατηγικής ΔΑΜ, όπως αυτή αποτυπώνεται στο ΣΔΑΜ,
β) τη συστηματική παρακολούθηση και αποτίμηση της εφαρμογής του ΣΔΑΜ και των ΕΣΔΙΜ, στο πλαίσιο των διαθέσιμων εθνικών και ευρωπαϊκών πηγών χρηματοδότησης και την εισήγηση προς τον αρμόδιο, για θέματα ΔΑΜ Υπουργό, και τα αρμόδια συλλογικά κυβερνητικά όργανα, τρόπων αντιμετώπισης των προβλημάτων που ανακύπτουν κατά την υλοποίηση του σχεδιασμού της ΔΑΜ,
γ) την αποτύπωση, ιεράρχηση και εξειδίκευση των αναγκών στους τομείς των πολιτικών ΔΑΜ, την υποστήριξη των φορέων που εμπλέκονται στην υλοποίηση επενδύσεων, έργων και αναπτυξιακών σχεδίων ΔΑΜ σε σχέση με τις διαθέσιμες εθνικές και ευρωπαϊκές πηγές χρηματοδότησης,
δ) την παροχή ενημέρωσης και κατευθύνσεων προς τους δυνητικούς δικαιούχους για τις δυνατότητες χρηματοδότησης έργων, επενδύσεων και αναπτυξιακών σχεδίων ΔΑΜ από τους διαθέσιμους εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους,
ε) τη διαχείριση του Προγράμματος ΕΣΠΑ-ΔΑΜ 2021-2027.».

Άρθρο 27
Διάρθρωση Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης – Τροποποίηση άρθρου 4 ν. 4872/2021
Στο άρθρο 4 του ν. 4872/2021 (Α’ 247), περί της διάρθρωσης της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, στην περ. α) μετονομάζεται η Διαχειριστική Αρχή Επιχειρησιακού Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης ΕΣΠΑ-ΔΑΜ, η περ. γ), περί Διεύθυνσης Διοικητικής Υποστήριξης, καταργείται, προστίθεται περ. ε), και το άρθρο 4 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 4
Διάρθρωση Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Η Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) αποτελείται από:
α) Τη Διαχειριστική Αρχή Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης ΕΣΠΑ-ΔΑΜ,
β) Την Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης,
γ) Καταργείται,
δ) Το Τμήμα Νομικής Υποστήριξης,
ε) Το Αυτοτελές Τμήμα Παρατηρητηρίου.».

Άρθρο 28
Διαχειριστική Αρχή Επιχειρησιακού Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης ΕΣΠΑ-ΔΑΜ – Τροποποίηση άρθρου 5 ν. 4872/2021
Στον τίτλο και στην παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 4872/2021 (Α’ 247), επικαιροποιείται η ονομασία της Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης ΕΣΠΑ-ΔΑΜ, στην παρ. 2 επικαιροποιείται αντιστοίχως η ονομασία του Επιχειρησιακού Προγράμματος, και το άρθρο 5 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 5
Διαχειριστική Αρχή Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης ΕΣΠΑ-ΔΑΜ
1. Συστήνεται με τη μορφή ειδικής υπηρεσίας Διαχειριστική Αρχή Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης ΕΣΠΑ-ΔΑΜ (Διαχειριστική Αρχή ΕΣΠΑ – ΔΑΜ), η οποία υπάγεται στον αρμόδιο για θέματα ΔΑΜ Υπουργό, λειτουργεί εντός της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ και οι αρμοδιότητες, καθώς και η λειτουργία της διέπονται από τις διατάξεις των Διαχειριστικών Αρχών του ΕΣΠΑ 2021-2027.
2. Η Διαχειριστική Αρχή ΕΣΠΑ-ΔΑΜ έχει ως σκοπό τη διαχείριση των πόρων, που συνδέονται με την υλοποίηση του Προγράμματος για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση στο πλαίσιο του Εταιρικού Συμφώνου Περιφερειακής Ανάπτυξης για τα έτη 2021-2027 (ΕΣΠΑ 2021-2027).
3. Η Διαχειριστική Αρχή ΕΣΠΑ-ΔΑΜ αποτελείται από τις Μονάδες, που αναφέρονται και προσδιορίζονται στο νομοθετικό πλαίσιο για την υλοποίηση του Προγράμματος ΕΣΠΑ 2021-2027.».

Άρθρο 29
Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης – Αντικατάσταση παρ. 2 άρθρου 6 ν. 4872/2021
Η παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 4872/2021 (Α’ 247), περί των αρμοδιοτήτων της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Χρηματοδότησης, αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Η Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης δύναται να συνδράμει στη διαμόρφωση, παρακολούθηση και αναθεώρηση των πολιτικών ΔΑΜ, καθώς και στην υποστήριξη των φορέων που εμπλέκονται στην υλοποίηση επενδύσεων, έργων και αναπτυξιακών σχεδίων ΔΑΜ, σε σχέση με την εφαρμογή του ευρωπαϊκού Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης (Πρόγραμμα ΔΑΜ, Καθεστώς Δίκαιης Μετάβασης στο πλαίσιο του «InvestEU» και Δανειακή Διευκόλυνση του Δημόσιου Τομέα), των έργων που έχουν περιληφθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΕΣΑΑ) και σε άλλα εθνικά προγράμματα και συνδέονται με τη ΔΑΜ.
Οι αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης, με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 5, είναι οι εξής:
α) η υλοποίηση των πολιτικών ΔΑΜ, του κεντρικού σχεδιασμού και της αναθεώρησης του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ),
β) η συλλογή και επεξεργασία στοιχείων από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, η συστηματική παρακολούθηση και αποτίμηση της εφαρμογής του ΣΔΑΜ και των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ), στο πλαίσιο των διαθέσιμων εθνικών και ευρωπαϊκών πηγών χρηματοδότησης, και η προώθηση του διαλόγου σε τοπικό επίπεδο,
γ) η σύνταξη εκθέσεων για την ενημέρωση του αρμόδιου για θέματα ΔΑΜ Υπουργού, των αρμόδιων συλλογικών κυβερνητικών οργάνων και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχετικά με την πρόοδο υλοποίησης των πολιτικών ΔΑΜ,
δ) η παρακολούθηση των εξελίξεων και η εισήγηση προς τον Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ, τρόπων αντιμετώπισης των προβλημάτων που ανακύπτουν κατά την υλοποίηση του σχεδιασμού ΔΑΜ, καθώς και σχετικών νομοθετικών ρυθμίσεων,
ε) ο σχεδιασμός και η πρόταση για την αναθεώρηση των ΕΣΔΙΜ, σε συνεργασία με τη Διαχειριστική Αρχή ΕΣΠΑ ΔΑΜ,
στ) η συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς για τον συντονισμό και την παρακολούθηση της υλοποίησης δράσεων ΔΑΜ, χρηματοδοτούμενων από άλλα προγράμματα πλην ΕΣΠΑ και ΕΣΑΑ, ιδίως το Πράσινο Ταμείο, το Καθεστώς Δίκαιης Μετάβασης, στο πλαίσιο του «InvestEU» και της Δανειακής Διευκόλυνσης του Δημόσιου Τομέα του ευρωπαϊκού Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης, καθώς και το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης,
ζ) η οργάνωση και η προώθηση συνεργασιών για την αξιοποίηση πόρων από τις διαθέσιμες πηγές χρηματοδότησης δράσεων ΔΑΜ, καθώς και η ενημέρωση των δυνητικών δικαιούχων για τις δυνατότητες χρηματοδότησης έργων και επενδυτικών σχεδίων ΔΑΜ,
η) η οργάνωση και παρακολούθηση της διαδικασίας χαρακτηρισμού των Έργων ΔΑΜ,
θ) η οργάνωση δράσεων δημοσιότητας,
ι) η άσκηση αρμοδιοτήτων οικονομικής, διοικητικής και οργανωτικής διαχείρισης,
ια) η υλοποίηση ως δικαιούχος πράξεων τεχνικής βοήθειας από το Πράσινο Ταμείο.».

Άρθρο 30
Σύσταση Τμήματος Νομικής Υποστήριξης – Τροποποίηση άρθρου 8 ν. 4872/2021
Στο άρθρο 8 του ν. 4872/2021 (Α’ 247), περί σύστασης Τμήματος Νομικής Υποστήριξης, επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις και το υφιστάμενο άρθρο διαμορφώνεται ως παρ. 1, προστίθεται παρ. 2, και το άρθρο 8 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 8
Σύσταση Τμήματος Νομικής Υποστήριξης
1. Συστήνεται Τμήμα Νομικής Υποστήριξης, το οποίο υπάγεται απευθείας στον Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ), και ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) τη νομική υποστήριξη της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ για τη διαχείριση των νομικών ζητημάτων που ανακύπτουν κατά την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων της,
β) τη μελέτη των βέλτιστων νομοθετικών πρακτικών διεθνώς, για την αντιμετώπιση των ζητημάτων που ανακύπτουν από την απεξάρτηση Περιφερειών, ή και τομέων από βιομηχανικές διεργασίες έντασης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη χρήση λιγνίτη,
γ) την εισήγηση νομικών ρυθμίσεων και τη νομική διαχείριση ζητημάτων όσον αφορά τις προς αποκατάσταση και αξιοποίηση εκτάσεις.
2. Στο Τμήμα Νομικής Υποστήριξης συστήνονται δύο (2) θέσεις δικηγόρων με σχέση έμμισθης εντολής. Η κάλυψη των θέσεων της παρούσας πραγματοποιείται με προσλήψεις δικηγόρων με σχέση έμμισθης εντολής, σύμφωνα με τον Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α’ 208), για τις αποδοχές των οποίων εφαρμόζεται ο ν. 4354/2015 (Α’ 176). Στο Τμήμα Νομικής Υποστήριξης συστήνεται θέση Προϊσταμένου, η οποία συμπεριλαμβάνεται στις θέσεις της παρούσας.».

Άρθρο 31
Προσωπικό Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης- Τροποποίηση άρθρου 11 ν. 4872/2021
Στο άρθρο 11 του ν. 4872/2021 (Α’ 247), περί του προσωπικού της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, α) η παρ. 1 αντικαθίσταται, β) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 2 αυξάνεται ο αριθμός των επιτρεπόμενων αποσπάσεων, γ) η παρ. 3: γα) τροποποιείται ως προς το αρμόδιο Υπουργείο, γβ) βελτιώνεται νομοτεχνικά η αρίθμηση των υποπεριπτώσεων της περ. α), γγ) η σύμφωνη γνώμη των υπηρεσιακών συμβουλίων του δευτέρου εδαφίου της ως άνω ίδιας περίπτωσης, τρέπεται σε απλή, γδ) τα δύο τελευταία εδάφια της περ. β αντικαθίστανται, δ) η παρ. 5 βελτιώνεται νομοτεχνικά, τροποποιείται ως προς το αρμόδιο Υπουργείο, και το άρθρο 11 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 11
Προσωπικό Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
1. Στην Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ, πλην της Διαχειριστικής Αρχής ΕΣΠΑ – ΔΑΜ, συστήνονται είκοσι (20) θέσεις προσωπικού Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης ή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, οι οποίες κατανέμονται ως εξής:
(α) 16 θέσεις ΠΕ,
(β) 2 θέσεις ΤΕ,
(γ) 2 θέσεις δικηγόρων με σχέση έμμισθης εντολής.
Τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα για την κάλυψη των θέσεων της παρ. 1 προβλέπονται στο π.δ. 85/2022 (Α’ 232).
2. Η στελέχωση της Διαχειριστικής Αρχής ΕΣΠΑ-ΔΑΜ δύναται να πραγματοποιηθεί μέσω αποσπάσεων είκοσι τεσσάρων (24) υπαλλήλων που απασχολούνται με οποιαδήποτε σχέση εργασίας στη Μονάδα Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (ΜΟΔ Α.Ε.), καθώς και σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και σε Φορείς Γενικής Κυβέρνησης του Μητρώου Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Ο αριθμός των αποσπασμένων υπαλλήλων δύναται να τροποποιείται με κοινή απόφαση του αρμόδιου για θέματα ΔΑΜ Υπουργού και του Υπουργού Εσωτερικών. Για τις αποσπάσεις ακολουθείται η διαδικασία της παρ. 3. Ειδικά για την περίπτωση απόσπασης υπαλλήλου Ο.Τ.Α. α’ ή β’ βαθμού απαιτείται σύμφωνη γνώμη Δημάρχου ή Περιφερειάρχη, αντίστοιχα.
3. α) Οι θέσεις προσωπικού της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ, με εξαίρεση τις θέσεις δικηγόρων καλύπτονται τουλάχιστον κατά το ήμισυ με αποσπάσεις προσωπικού, το οποίο απασχολείται ως μόνιμο προσωπικό ή με σχέση Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, στους Φορείς Γενικής Κυβέρνησης του Μητρώου Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Κατά την πρώτη εφαρμογή του παρόντος, η απόσπαση του προσωπικού διενεργείται με απόφαση του αρμόδιου για θέματα ΔΑΜ Υπουργού κατόπιν αίτησης των ενδιαφερομένων υπαλλήλων, ύστερα από δημόσια πρόσκληση, που εκδίδει ο αρμόδιος για θέματα ΔΑΜ Υπουργός, κατόπιν σχετικής εισήγησης του Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας, χωρίς να απαιτείται απόφαση ή γνώμη των αρμόδιων υπηρεσιακών συμβουλίων του φορέα προέλευσης. Σε περίπτωση απόσπασης υπαλλήλου Ο.Τ.Α. α` ή β` βαθμού απαιτείται σύμφωνη γνώμη Δημάρχου ή Περιφερειάρχη αντίστοιχα. Οι ενδιαφερόμενοι/υποψήφιοι αξιολογούνται από τον Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ, ο οποίος εισηγείται σχετικά στον αρμόδιο για θέματα ΔΑΜ Υπουργό. Η απόσπαση πραγματοποιείται για τρία (3) έτη με δυνατότητα ισόχρονης ανανέωσης της απόσπασης για μία (1) φορά κατόπιν αίτησης του υπαλλήλου, σύμφωνης γνώμης του Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ και έκδοσης σχετικής απόφασης του αρμόδιου για θέματα ΔΑΜ Υπουργού. Ο χρόνος υπηρεσίας των αποσπασμένων λογίζεται ως χρόνος υπηρεσίας στην οργανική τους θέση για θέματα βαθμολογικής και μισθολογικής εξέλιξης και οι αποδοχές τους, πλην: αα) των αποσπασμένων στη Διαχειριστική Αρχή του Προγράμματος «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση» και αβ) του προσωπικού που προέρχεται από τη Μονάδα Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων, το οποίο αποσπάται στις λοιπές, εκτός της Διαχειριστικής Αρχής του Προγράμματος «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση», διευθύνσεις και τμήματα του άρθρου 4 του παρόντος, βαρύνουν τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, πλην των δαπανών που προβλέπονται στην περ. δ της παρ. 5 του άρθρου 33 του ν. 4914/2022 (Α’ 61), οι πιστώσεις των οποίων εγγράφονται σε ειδικό έργο συλλογικής απόφασης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
β) Η κάλυψη των θέσεων της παρ. 1 δύναται να πραγματοποιηθεί και με προσλήψεις προσωπικού με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου διάρκειας έως τριών (3) ετών, που δύναται να παραταθεί άπαξ για ίσο χρονικό διάστημα, καθώς και με σχέση έμμισθης εντολής. Η πρόσληψη για την πλήρωση των θέσεων με σύμβαση Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου πραγματοποιείται, κατόπιν έγκρισης της Επιτροπής της παρ. 1 του άρθρου 2 της υπ’ αρ. 33/2006 Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (Α΄ 280) με την έκδοση σχετικής προκήρυξης ύστερα από έλεγχο του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ), από το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ. Η συνολική διαδικασία, συμπεριλαμβανομένης και της αξιολόγησης των αιτήσεων, διενεργείται από την Ειδική Υπηρεσία, επιφυλασσομένης της αρμοδιότητας του ΑΣΕΠ για τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας της προκήρυξης και του κατ’ ένσταση ελέγχου των προσωρινών πινάκων κατάταξης. Η πρόσληψη με σχέση έμμισθης εντολής γίνεται σύμφωνα με τον Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α΄ 208) και για τις αποδοχές εφαρμόζεται ο ν. 4354/2015 (Α’ 176). Οι σχετικές πιστώσεις βαρύνουν τον τακτικό προϋπολογισμό του του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
γ) Η λήξη της σύμβασης πρόσληψης ή της απόσπασης του προσωπικού της παρ. 1 μπορεί να γίνει οποτεδήποτε με μόνη πράξη του αρμοδίου οργάνου, κατόπιν ειδικώς αιτιολογημένης εισήγησης του Διοικητή
δ) Για το προσωπικό της παρούσας εφαρμόζεται αναλογικά το άρθρο 48 του ν. 4795/2021 (Α` 62).
4. Ως διευθυντές και προϊστάμενοι των οργανικών μονάδων της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ ορίζονται μέλη του προσωπικού της με οποιαδήποτε μορφή απασχόλησης και τοποθετούνται με απόφαση του αρμοδίου για θέματα ΔΑΜ Υπουργού, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ.
5. Το προσωπικό της Ειδικής Υπηρεσίας, με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 35 του ν. 4314/2014 (Α’ 265), υπάγεται στο Πειθαρχικό και Υπηρεσιακό Συμβούλιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.».

Άρθρο 32
Αποσπάσεις προσωπικού στην «Ελληνική Εταιρεία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης» και στην Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης – Προσθήκη άρθρου 12Α στον ν. 4872/2021
Στον ν. 4872/2021 (Α’ 247) προστίθεται άρθρο 12Α ως εξής:
«Άρθρο 12Α
Αποσπάσεις προσωπικού
Η διαδικασία για τη διενέργεια αποσπάσεων στην «Ελληνική Εταιρεία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης Α.Ε.» του δεύτερου εδαφίου της παρ. 2 του εσωτερικού άρθρου 20, του καταστατικού του άρθρου 15 και στην Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης της περ. α) της παρ. 3, δύναται να εφαρμοσθεί άπαξ, εντός ενός (1) έτους, από την 1η Δεκεμβρίου 2023.».

Άρθρο 33
Δαπάνες λειτουργίας Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης – Τροποποίηση άρθρου 13 ν. 4872/2021
Στο άρθρο 13 του ν. 4872/2021 (Α’ 247), περί δαπανών λειτουργίας της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, αντικαθίστανται οι παρ. 1 και 5, η παρ. 2 τροποποιείται ώστε να συμπεριλαμβάνει επιπλέον ανταμοιβές και παροχές, καθώς και ως προς το αρμόδιο Υπουργείο, και το άρθρο 13 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 13
Δαπάνες λειτουργίας Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
1. Οι δαπάνες λειτουργίας της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, καλύπτονται από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, πλην αυτών των περ. γ), δ) και ε) της παρ. 5 του άρθρου 33 του ν. 4914/2022 (Α΄61), οι οποίες καλύπτονται από τη Μονάδα Οργάνωσης της Διαχείρισης ΑΕ (ΜΟΔ ΑΕ) βάσει των αρμοδιοτήτων της. Οι αναγκαίες πιστώσεις εγγράφονται, κάθε έτος, σε ιδιαίτερο φορέα και με ιδιαίτερους κωδικούς στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
2. Αρμόδια για τη διαχείριση των πιστώσεων του τακτικού προϋπολογισμού, την έκδοση αποφάσεων δέσμευσης του προϋπολογισμού και την εκκαθάριση και πληρωμή δαπανών, συμπεριλαμβανομένης της μισθοδοσίας, τυχόν επιπλέον ανταμοιβών και λοιπών παροχών του προσωπικού, που βαρύνει τον τακτικό προϋπολογισμό, είναι η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
3. Στην Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ ανήκουν η διαχείριση, συντήρηση και εποπτεία των κτιρίων, εγκαταστάσεων, επίπλων και κάθε άλλου εξοπλισμού τους, των μηχανημάτων και του αναλώσιμου ή μη υλικού που διατίθενται για τις ανάγκες των υπηρεσιών της, με την επιφύλαξη της αρμοδιότητας της Μονάδας Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων, σύμφωνα με το άρθρο 33 του ν. 4914/2022. Η Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ δύναται να προβεί, διά του αρμοδίου για τα θέματα ΔΑΜ Υπουργού, στη σύναψη σύμβασης μίσθωσης ακινήτου για την κάλυψη των στεγαστικών της αναγκών, κατόπιν δημοσίευσης πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων περί μίσθωσης ακινήτων για τη στέγαση δημόσιων υπηρεσιών.
4. Η Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ δύναται να συνάπτει συμβάσεις για την υλοποίηση έργων τεχνικής βοήθειας και παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών για την ωρίμανση, δημοπράτηση και παρακολούθηση έργων ΔΑΜ με διεθνείς οργανισμούς. Στο πλαίσιο αυτό, η Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ είναι αρμόδια για την παρακολούθηση της σχετικής σύμβασης και οι επιμέρους πράξεις για την εκτέλεση αυτής διενεργούνται από τον αρμόδιο για θέματα ΔΑΜ Υπουργό.
5. Για διοικητικά και οικονομικά θέματα, το Γραφείο Διοικητή και το Τμήμα Νομικής Υποστήριξης επικουρούνται από τις οργανικές μονάδες του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
6. Η ΜΟΔ ΑΕ ορίζεται ως δικαιούχος πράξεων τεχνικής βοήθειας του Προγράμματος «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση.».

Άρθρο 34
Εξουσιοδοτικές διατάξεις – Τροποποίηση άρθρου 16 ν. 4872/2021
Στο άρθρο 16 του ν. 4872/2021 (Α’ 247), περί εξουσιοδοτικών διατάξεων, οι παρ. 4 και 5, περί προσωπικού, καταργούνται, στην παρ. 8 τροποποιείται το όργανο στο οποίο υποβάλλεται η αίτηση του φορέα επένδυσης, και το άρθρο 16 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 16
Εξουσιοδοτικές διατάξεις Μέρους Β΄
1. Με απόφαση του αρμόδιου για θέματα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) Υπουργού δύναται να καθορισθούν, συμπληρωθούν και εξειδικευθούν, οι αρμοδιότητες των Τμημάτων της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ του άρθρου 4, οι θέσεις ευθύνης, καθώς και η κατανομή του προσωπικού της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ στις επιμέρους Διευθύνσεις, Τμήματα και τις άλλες οργανικές μονάδες αυτής.
2. Ο Διοικητής της Υπηρεσίας ΔΑΜ του άρθρου 9 με απόφασή του, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δύναται να εξουσιοδοτεί τους προϊσταμένους των οργανικών μονάδων της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ να υπογράφουν κατηγορίες πράξεων που σχετίζονται με αυτήν.
3. Με κοινή απόφαση του αρμοδίου για θέματα ΔΑΜ Υπουργού και του Υπουργού Οικονομικών, ύστερα από εισήγηση του Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ, καθορίζονται οι αποδοχές του προσωπικού του άρθρου 11, που προσλαμβάνεται με σύμβαση Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου και σχέση έμμισθης εντολής, η μέθοδος και το σύστημα αξιολόγησης της απόδοσης, καθώς και ο προσδιορισμός επιπλέον ανταμοιβής συγκεκριμένου ποσοστού επί του μισθολογικού κόστους του προσωπικού της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ του άρθρου 11 συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού της Διαχειριστικής Αρχής του άρθρου 5, σε περίπτωση επίτευξης στόχων, λαμβάνοντας υπόψη τη βαρύτητα της θέσης και τον βαθμό ευθύνης εκάστου.
4. Καταργείται
5. Καταργείται
6. Η διάθεση των πιστώσεων του κρατικού προϋπολογισμού για τις δαπάνες λειτουργίας της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης του άρθρου 13, γίνεται με απόφαση του αρμοδίου για θέματα ΔΑΜ Υπουργού και η διενέργεια των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού γίνεται από τον Διοικητή του άρθρου 9, ως κύριο διατάκτη.
7. Με απόφαση του αρμόδιου για θέματα ΔΑΜ Υπουργού, καθορίζονται η διαδικασία σύστασης και συγκρότησης των Επιτροπών της παρ. 1 του άρθρου 14, τα μέλη τους, οι αρμοδιότητές τους, η θητεία τους, η διαδικασία αξιολόγησης των αιτήσεων, τα κριτήρια αξιολόγησης των αιτήσεων, η διαδικασία καθορισμού των τιμών μίσθωσης των ακινήτων της παρ. 4 του ως άνω άρθρου, η διαδικασία μίσθωσης ακινήτων, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου 14. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του αρμόδιου για θέματα ΔΑΜ Υπουργού, καθορίζεται το ύψος της αμοιβής των μελών των Επιτροπών της παρ. 1 του άρθρου 14, η οποία καταβάλλεται από τον τακτικό προϋπολογισμό.
8. Με απόφαση του αρμόδιου για θέματα ΔΑΜ Υπουργού, κατόπιν σχετικής αίτησης του φορέα της επένδυσης, που υποβάλλεται στη Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ, δύναται να χαρακτηρίζονται ως Έργα ΔΑΜ, τα έργα, οι επενδύσεις και τα αναπτυξιακά σχέδια της παρ. 2 του άρθρου 14.».

Άρθρο 35
Ρύθμιση για την απορρόφηση της «ΜΕΤΑΛΙΓΝΙΤΙΚΗΣ ΑΕ» από τη «ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε.» – Προσθήκη παρ. 10 άρθρου 28 ν. 4872/2021
Στο άρθρο 28 του ν. 4872/2021 (Α’ 247), περί μεταβίβασης του Κλάδου Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης των Πυρήνων Ζωνών Απολιγνιτοποίησης, προστίθεται παρ. 10 ως εξής:
«10. Οι παρ. 3, 5, 6, 8 και 9 εφαρμόζονται αναλόγως και κατά τη διαδικασία συγχώνευσης με απορρόφηση της «ΜΕΤΑΛΙΓΝΙΤΙΚΗΣ Α.Ε.» από τη «ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε.», κατ’ εφαρμογή του άρθρου πρώτου του ν. 4956/2022 (Α΄ 140).».

Άρθρο 36
Καταργούμενες διατάξεις – Κατάργηση άρθρων 7 και 12 ν. 4872/2021
Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργούνται τα άρθρα 7 και 12 του ν. 4872/2021 (Α’ 247), περί σύστασης Διεύθυνσης Διοικητικής Υποστήριξης και στελέχωσης υπηρεσιών για την παρακολούθηση της υλοποίησης των έργων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, αντίστοιχα.

  • 7 Δεκεμβρίου 2023, 14:48 | Anastasia_Dalaka

    Στο άρθρο 27
    δεν πρεπει να καταργηθει η Διευθυνση Διοικητικης Υποστηριξης άλλα το Αυτοτελές Τμήμα Παρατηρητηρίου..

  • 7 Δεκεμβρίου 2023, 12:40 | Vicky_Mp

    Στο άρθρο 4 το Αυτοτελές Τμήμα Παρατηρητηρίου επρεπε να καταργηθεί ή να συγχωνευτεί στην Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης, ετσί θα έχει πιο αποτελεσματική παρακολούθηση και τον συντονισμό των στόχων, οι οποίοι εξειδικεύονται στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης.
    Στο ίδιο άρθρο δεν έπρεπε να καταργηθεί η Διευθυνσή Διοικητικής Υποστήριξης καθώς είναι αναγκαία η αυτονομή οικονομική και διοικητική της λειτουργία για τις Δαπάνες λειτουργίας της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης.
    Τελός η κάλυψη των θέσεων με σύμβαση Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου είναι λάθος, καλύτερα μονο με αποσπασμένους Δημοσιους Υπάλλήλους που έχουν και την σχετική εμπειρία.

  • 4 Δεκεμβρίου 2023, 10:16 | Basiliy

    Congratulations

  • 2 Δεκεμβρίου 2023, 14:04 | Basiliy

    Bravo