ΜΕΡΟΣ Β’ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΡΟΣΚΟΠΤΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

 

Άρθρο 3
Διάταξη για τη λειτουργία του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης
Οι υπηρεσίες που μεταφέρθηκαν σε άλλο Υπουργείο με την έκδοση του π.δ. 77/2023 (Α΄ 130), εξακολουθούν να υποβάλουν τις προτάσεις τους για την ένταξη έργων προς χρηματοδότηση στο πλαίσιο του ν. 4635/2019 (Α΄167) για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ), στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΤΠΑ) του Υπουργείου στο οποίο ανήκαν (ΤΠΑ προέλευσης), πριν την έκδοση του ανωτέρω π.δ., έως την αναθεώρηση του ΤΠΑ στο οποίο μεταφέρονται (ΤΠΑ υποδοχής). Η πρόταση της υπηρεσίας φέρει τη σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου για το ΤΠΑ υποδοχής Υπουργού. Η υπηρεσία διαχείρισης του ΤΠΑ προέλευσης ασκεί τις αρμοδιότητες του άρθρου 132 του ν. 4635/2019, έως την αναθεώρηση του ΤΠΑ υποδοχής. Με απόφαση του αρμόδιου για το ΕΠΑ Υπουργού ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα που αφορούν στη μεταφορά ενταγμένων έργων μεταξύ των ΤΠΑ.

Άρθρο 4
Διαδικασία αναθεώρησης Τομεακών Προγραμμάτων Ανάπτυξης και Περιφερειακών Προγραμμάτων Ανάπτυξης, καθώς και υλοποίηση έργων του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης – Τροποποίηση άρθρου 128 ν. 4635/2019
Στο άρθρο 128 του ν. 4635/2019 (Α΄ 167), περί της παρακολούθησης, αξιολόγησης και αναθεώρησης των Τομεακών Προγραμμάτων Ανάπτυξης και των Περιφερειακών Προγραμμάτων Ανάπτυξης, επικαιροποιείται η αρμοδιότητα της παρ. 2, η παρ. 3 αντικαθίσταται, και το άρθρο 128 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 128
Παρακολούθηση, αξιολόγηση και αναθεώρηση των ΤΠΑ και ΠΠΑ
1. Σύμφωνα με τις διαδικασίες της απόφασης της παραγράφου Γ’ του άρθρου 129 του παρόντος, η Υπηρεσία Διαχείρισης του ΤΠΑ ή ΠΠΑ συντάσσει και υποβάλλει στη Δι.Δι.Ε.Π. ενδιάμεση έκθεση προόδου σχετικά με την εφαρμογή και υλοποίηση του προγράμματος, με συγκεντρωτικά στοιχεία για την οικονομική και φυσική πρόοδό του. Στην έκθεση αναφέρονται επίσης οι χρονικές ή άλλες αποκλίσεις που διαπιστώνονται κατά την υλοποίηση του προγράμματος και ο βαθμός επίτευξης των στόχων του ΕΠΑ. Στις εκθέσεις οι αρμόδιες υπηρεσίες διαχείρισης οφείλουν να χρησιμοποιούν δείκτες εκροής ή άλλους δείκτες, οι οποίοι περιλαμβάνονται αντίστοιχα στα κείμενα των οικείων προγραμμάτων και προσκλήσεων για να αποτυπώσουν την πρόοδο της υλοποίησης.
2. Με πρωτοβουλία του φορέα κατάρτισης ή του αρμόδιου για τα ΤΠΑ και ΠΠΑ Υπουργού, τα ΤΠΑ και ΠΠΑ μπορεί να επανεξετάζονται και, αν απαιτείται, να αναθεωρούνται, σε μια ή περισσότερες από τις εξής περιπτώσεις:
α) ύστερα από αναθεώρηση του ΕΠΑ,
β) εφόσον από τις εκθέσεις προόδου της παραγράφου 1 και τα λοιπά δεδομένα της παρακολούθησης και αξιολόγησης του προγράμματος προκύπτει ότι δεν έχει συντελεστεί η προγραμματισμένη πρόοδος της υλοποίησής του,
γ) μετά την κατανομή των αποθεματικών,
δ) εξαιτίας της μεταβολής των οικονομικών ή άλλων συνθηκών.
3. Οι υπηρεσίες διαχείρισης των ΤΠΑ και ΠΠΑ συντάσσουν το αναθεωρημένο πρόγραμμα, το οποίο εγκρίνεται από τον αρμόδιο για το ΕΠΑ Υπουργό και δημοσιεύεται σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 125. Εάν το ΕΠΑ αναθεωρηθεί εξαιτίας αλλαγών στη διοικητική δομή, η οποία επιβάλλει διάσπαση, συνένωση ή μεταφορά ΤΠΑ/ΠΠΑ ή μέρους αυτών, μετά την έκδοση της σχετικής απόφασης αναθεώρησης του ΕΠΑ που ανακατανέμει τον προϋπολογισμό μεταξύ των Προγραμμάτων, οι Υπηρεσίες Διαχείρισης συντάσσουν αναθεωρήσεις των ΤΠΑ/ΠΠΑ που περιλαμβάνουν μεταβολές προς εναρμόνιση με τις ως άνω αλλαγές που αφορούν: α) αναπτυξιακούς στόχους και άξονες προτεραιότητας, β) αναλυτικούς χρηματοδοτικούς πίνακες της περ. δ) της παρ. 2 του άρθρου 125, οι οποίες εγκρίνονται από τον αρμόδιο για το ΕΠΑ Υπουργό.
4. Εντός έξι (6) μηνών από τη λήξη της περιόδου εφαρμογής των ΤΠΑ και ΠΠΑ, οι αρμόδιες υπηρεσίες διαχείρισης υποβάλλουν στη Δι.Δι.Ε.Π. έκθεση ολοκλήρωσης του προγράμματος, σύμφωνα με τις οριζόμενες στην απόφαση της παραγράφου Γ’ του άρθρου 129 προδιαγραφές.
5. Πριν ή μετά την υποβολή της ενδιάμεσης έκθεσης προόδου του ΤΠΑ/ΠΠΑ, κατόπιν αιτιολογημένης πρότασης του αρμοδίου οργάνου, δύναται να τροποποιούνται στοιχεία της παρ. 2 του άρθρου 125 που περιλαμβάνονται στα εγκεκριμένα προγράμματα και ειδικότερα:
α) να προστίθενται νέοι δείκτες εκροών και δυνητικοί δικαιούχοι,
β) να προστίθενται στους χρηματοδοτικούς πίνακες της περ. δ’ της παρ. 2 του άρθρου 125 άξονες προτεραιότητας σε αναπτυξιακούς στόχους που προβλέπονται στο ΤΠΑ/ΠΠΑ και να ανακατανέμεται ο προϋπολογισμός μεταξύ των αξόνων προτεραιότητας του προγράμματος και των υποπρογραμμάτων του,
γ) να ανακατανέμεται ο προϋπολογισμός μεταξύ των αξόνων προτεραιότητας του προγράμματος και των υποπρογραμμάτων του στους χρηματοδοτικούς πίνακες της περ. δ’ της παρ. 2 του άρθρου 125.
Οι τροποποιήσεις των περ. α’, β’ και γ’ λαμβάνονται υπόψη σε αναθεώρηση του προγράμματος, στην ενδιάμεση έκθεση προόδου και στην έκθεση ολοκλήρωσης των ΤΠΑ/ΠΠΑ».

Άρθρο 5
Ρύθμιση θεμάτων ένταξης έργων συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων – Προσθήκη παρ. 9 στο άρθρο 33 του ν. 4314/2014
Στο άρθρο 33 του ν. 4314/2014 (Α ‘265) περί εθνικών πόρων προστίθεται παρ. 9 ως εξής:
«9. Οι κατηγορίες των μη επιλέξιμων δαπανών που δύνανται να αυξάνουν την εθνική συμμετοχή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, της παρ. 2, εφαρμόζονται αναλόγως και για τις δράσεις του χρηματοδοτικού μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» 2014-2020 και της προγραμματικής περιόδου 2021- 2027.».

Άρθρο 6
Σύναψη δανειακών συμβάσεων για έργα που βαρύνουν το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων – Προσθήκη άρθρου 21Α στον ν. 4914/2022
Στον ν. 4914/2022 (α’ 61) προστίθεται άρθρο 21Α ως εξής:
«Άρθρο 21Α
Σύναψη δανειακών συμβάσεων για έργα που βαρύνουν το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
Για τη σύναψη δανειακής σύμβασης που αφορά έργα στο χρηματοδοτικό σχήμα των οποίων συμπεριλαμβάνονται δάνεια με πόρους που αντλούνται από ευρωπαϊκά ταμεία, ευρωπαϊκά προγράμματα, ευρωπαϊκούς ή διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς, προκειμένου να ενταχθούν στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), εντός των εγκεκριμένων ορίων του, απαιτείται συνυπογραφή του αρμόδιου για το ΠΔΕ Υπουργού. Για την ένταξη έργων στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του ΠΔΕ, τα οποία χρηματοδοτούνται από προγράμματα και πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για τα οποία δεν λειτουργεί Υπηρεσία, που ασκεί σχετικά καθήκοντα διαχείρισης, απαιτείται η προηγούμενη σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου για το ΠΔΕ Υπουργού, πριν την υποβολή του σχετικού αιτήματος προς τους αρμόδιους οικονομικούς φορείς.».

  • 8 Δεκεμβρίου 2023, 07:56 | Dimitrios I.

    Οι διατάξεις του άρ. 3 είναι στην ουσία μεταβατικές, προκειμένου να εξυπηρετηθεί η απρόσκοπτη υλοποίηση των ΗΔΗ ΕΝΤΑΓΜΕΝΩΝ έργων των ΤΠΑ. Οι αρχές καλής νομοθέτησης επιβάλλουν τέτοιες διατάξεις να έχουν συγκεκριμένο και σύντομο χρονικό ορίζοντα εφαρμογής.
    Εδώ, προφανώς επειδή η αρμόδια συντονιστική υπηρεσία του ΕΠΑ δεν ξέρει πότε και αν θα καταφέρει να ολοκληρώσει την αναθεώρηση του ΕΠΑ και να εγκρίνει τα αναθεωρημένα ΤΠΑ, επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής της και στα ΝΕΑ ΕΡΓΑ (!) που θα ενταχθούν και προτείνει την εφαρμογή της διάταξης για αόριστο χρόνο, δηλαδή μέχρι στην έγκριση του ΤΠΑ ΥΠΟΔΟΧΗΣ.
    Η έγκριση του ΤΠΑ ΥΠΟΔΟΧΗΣ προϋποθέτει α) έγκριση του ΕΠΑ, β) εκπόνηση και υποβολή αναθεωρημένου σχεδίου του ΤΠΑ ΥΠΟΔΟΧΗΣ από την Υπηρεσία Διαχείρισης του ΤΠΑ και γ) έλεγχος και έγκριση του αναθεωρημένου σχεδίου ΤΠΑ από τον αρμόδιο για το ΕΠΑ Υπουργό.
    Δεδομένου ότι, το ΕΠΑ ολοκληρώνεται στις 31/12/2025 και η αλλαγή στη δομή της Κυβέρνησης είναι γεγονός εδώ και έξι μήνες (από 27/06/2023), εύλογα αναρωτιέται κανείς, γιατί η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δεν έχει κάνει τίποτα μέχρι τώρα…
    Η ίδια Υπηρεσία δεν έχει ολοκληρώσει σημαντικές διαδικασίες του εγχειριδίου διαδικασιών του ΕΠΑ 2021-2025 (ελέγχου, επαλήθευσης, ολοκλήρωσης έργων) εδώ και τρία χρόνια (2021-2023) (http://epa.gov.gr/?page_id=244).
    Για την επιτάχυνση υλοποίησης του ΕΠΑ προτείνουμε να δοθεί μεγαλύτερο bonus στις αρμόδιες υπηρεσίες από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

  • 6 Δεκεμβρίου 2023, 21:15 | σαββινα

    το προσωπικο ολων των ειδικοτητων που απασχολειται στο τομεα υγειας με σ.ο.χ καλυπτει παγιες και διαρκεις θεσεις αρκετα χρονια,πριν την πανδημια,στην διαρκεια της οποιας θπερεβαλε εαυτον κυριολεκτικα.Το υπουργειο υγειαςτοτε ειχε δεσμευτει στη μονιμοποιηση ολων των συμβασιουχων.ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ λοιπον πραξεις και οχι μονο υποσχεσεις.

  • 4 Δεκεμβρίου 2023, 10:38 | Basiliy

    Congratulations

  • 3 Δεκεμβρίου 2023, 08:56 | ΕΛΕΝΗ ΒΕΡΡΑ

    ΟΣΟ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΕΞΑΜΗΝΗ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΩΝ ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΟΣΑ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟΣΕΣ ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ ΞΑΦΝΙΚΑ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΝΑΝΕΩΣΗ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΕΞΙ ΜΗΝΕΣ. ΟΤΑΝ ΞΕΚΙΝΗΣΕ Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΠΡΟΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΑΙ Ο ΤΟΤΕ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ ΥΠΟΣΧΕΘΗΚΑΝ ΜΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΣΤΗΡΙΞΟΥΝ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ. ΜΕ ΕΥΘΥΝΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΙΝΔΥΝΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ ΟΙ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΟΙ ΣΤΗΡΙΞΑΝ ΜΕ ΟΛΕΣ ΤΟΥΣ ΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ ΠΟΥ ΣΧΕΔΟΝ ΚΑΤΕΡΕΕ. ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΑΥΤΗ Η ΕΞΑΜΗΝΗ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΚΑΙ ΤΟ ΧΕΙΡΟΚΡΟΤΗΜΑ ΤΩΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΩΝ ΜΑΣ. ΛΥΠΑΜΑΙ ΠΟΛΥ ΓΙΑΤΙ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΚΟΜΗ ΦΟΡΑ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΗ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΗΣ.

  • 2 Δεκεμβρίου 2023, 14:59 | Basiliy

    Συγχαρητήρια