• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΕΩΡΓΙΑ ΞΕΚΑΛΑΚΗ' | 4 Ιουλίου 2016, 22:59

    Γεωργία Ξεκαλάκη, Υποθηκοφύλακας Αγίας Παρασκευής-Αττικής Διαβάζοντας κανείς το σχέδιο νόμου παρατηρεί αμέσως ότι έχει συνταχθεί από μη νομικούς, οι οποίοι δεν έχουν γνώση περί της φύσης, λειτουργίας και αποστολής των Υποθηκοφυλακείων. Η συνοπτική αναδιάρθρωση του θεσμού των Υποθηκοφυλακείων σε 8 μόνο άρθρα όχι μόνο προδίδει μία προχειρότατη προσέγγιση του θεσμού και της λύσης που προτείνεται, αλλά οδηγεί σε επικίνδυνες νέες δομές που παραβλέπουν το λόγο ύπαρξης των Υποθηκοφυλακείων και Κτηματολογικών Γραφείων, ο οποίος δεν είναι και δεν πρέπει να είναι άλλος από τη διασφάλιση της νομιμότητας των μεταγραφών και της προστασίας της περιουσίας του πολίτη. Με έρεισμα και πρόφαση τα οικονομικά προβλήματα που πλήττουν τα Υποθηκοφυλακεία, όπως και όλους τους τομείς άλλωστε της ελληνικής οικονομίας, αποδομείται ο νομικός θεσμός των εν λόγω υπηρεσιών και θυσιάζεται η ασφάλεια των συναλλαγών με την απομάκρυνση των νομικών Υποθηκοφυλάκων από θέσεις ευθύνης και τη δημιουργία μεγαθήριων υπηρεσιών που θα οδηγήσουν αναπόφευκτα στην καθημερινή γραφειοκρατία που συναντά κανείς στα ήδη έμμισθα Υποθηκοφυλακεία. Ειδικότερα: 1. Στο άρθρο 1 προβλέπεται η λειτουργία 41 νέων έμμισθων Υποθηκοφυλακείων και η διεύρυνση της τοπικής αρμοδιότητας υφιστάμενων 15 εμμίσθων Υποθηκοφυλακείων. Σκοπός του Νομοθέτη οφείλει να είναι η καλύτερη διευκόλυνση του πολίτη και η ασφάλεια των συναλλαγών. Με την κατάργηση τόσων Υποθηκοφυλακείων στην Ελληνική ύπαιθρο και κυρίως στα νησιά, όχι μόνο τίθεται σε δεύτερη μοίρα η επαγγελματική ζωή των Υποθηκοφυλάκων και υπαλλήλων αφού ουσιαστικά το σχέδιο νόμου τους ωθεί σε παραίτηση, προκειμένου να μην μετακομίσουν αυτοί και οι οικογένειές στους σε άλλο νησί ή πόλη, αλλά και δυσχεραίνει σε υπέρμετρο βαθμό τις συναλλαγές του απλού πολίτη καθόσον για μία απλή κατάθεση συμβολαίου προς μεταγραφή ή αίτησης για χορήγηση πιστοποιητικού θα υποχρεούται να ταξιδέψει πολλά χιλιόμετρα για να βρεθεί στο αρμόδιο έμμισθο υποθηκοφυλακείο. Σημειώνεται ότι δυνατότητα ηλεκτρονικής αποστολής εγγράφων και λήψης πιστοποιητικών από τα Υποθηκοφυλακεία δεν υφίσταται. Το σχέδιο νόμου δεν λαμβάνει υπόψιν όχι μόνο το πρόβλημα της νησιωτικότητας και της γενικότερης απόστασης μεταξύ τόπου κατοικίας του πολίτη και έμμισθου υποθηκοφυλακείου, αλλά και της οικονομικής επιβάρυνσης που θα έχει ένα τέτοιο σχήμα όχι μόνο για τους επαγγελματίες του κλάδου (συμβ/φους, δικηγόρους, δικαστικούς επιμελητές, μηχανικούς, μεσίτες), αλλά και για τον απλό πολίτη. Ουδεμία πρόβλεψη ελήφθη για την επαγγελματική και οικονομική δραστηριότητα όλων αυτών των επαγγελματιών και την απομόνωση που ήδη υφίστανται τόσο τα νησιά, όσο και η γενικότερη ύπαιθρος. Στην Αθήνα το έμμισθο Υποθηκοφυλακείο Αθηνών θα απορροφήσει τόσα Υποθηκοφυλακεία που θα οδηγήσει, όπως πολλοί ήδη έχουν σχολιάσει, σε ένα τερατούργημα, σε μία μαζική υπηρεσία που αδυνατώ ως νυν Υποθηκοφύλακας και Προϊσταμένη Μεταβατικού Κτηματολογικού Γραφείου να φανταστώ πως είναι δυνατόν να εξυπηρετήσει τον νομικό έλεγχο μεταβιβάσεων και τη διόρθωση κτηματολογικών εγγραφών σε μία τόσο διευρυμένη περιφέρεια. Η δημιουργία μίας τέτοιας υδροκέφαλης δημόσιας υπηρεσίας στελεχωμένη μάλιστα από προϊσταμένους μη νομικούς, πτυχιούχους ΠΕ, ΤΕ, ή ακόμα και αποφοίτους ΔΕ θα οδηγήσει αναπόφευκτα στην αποδόμηση της νομικής φύσης του Υποθηκοφυλακείου και στην μετατροπή του από μία δημόσια υπηρεσία που διασφαλίζει την νομιμότητα της εμπράγματης συναλλαγής σε μία υπηρεσία απρόσωπη, χωρίς νομική εξειδίκευση και στελέχωση. 2. Στο άρθρο 2 προβλέπεται ότι καθήκοντα Προϊσταμένου μεταγραφών, υποθηκών κλπ θα έχουν όχι οι ήδη Υποθηκοφύλακες νομικοί και πλέον αρμόδιοι στον εν λόγω τομέα, αλλά οιοσδήποτε πτυχιούχος ΠΕ, ΤΕ ακόμα και απόφοιτος ΔΕ. Με απλά λόγια αξιότιμε κύριε Νομοθέτη όταν ο συμβολαιογράφος, δικηγόρος, μηχανικός, δικαστικός επιμελητής ή απλός πολίτης μεταβαίνει στο Υποθηκοφυλακείο για νομική του υπόθεση θα συμβουλεύεται επί θεμάτων εμπραγμάτου δικαίου και κτηματολογίου τον απόφοιτο οιασδήποτε σχολής πανεπιστημιακής ή τεχνολογικής κατεύθυνσης ή ακόμα και τον απόφοιτο λυκείου;;; Έχετε ποτέ επισκεφθεί Μεταβατικό Κτηματολογικό Γραφείο για να διαπιστώσετε, όπως καθημερινά βιώνουν οι επαγγελματίες του κλάδου και οι απλοί πολίτες, σε τι νομικές αστοχίες και λάθη έχει οδηγήσει η περίφημη κτηματογράφηση της χώρας; Ως Υποθηκοφύλακας και Προϊσταμένη Μεταβατικού Κτηματολογικού Γραφείου σας ενημερώνω ότι στα δύο συμβόλαια που έρχονται για μεταγραφή το ένα δεν δύναται να καταχωρισθεί διότι από τον νομικό έλεγχο της κτηματολογικής βάσης προκύπτουν λάθη που πρέπει πρώτα να διορθωθούν από τον ιδιοκτήτη του ακινήτου είτε δικαστικώς, είτε εξωδικαστικώς (με αποφάσεις διόρθωσης που εκδίδουμε εμείς οι Προϊστάμενοι). Τα νομικά θέματα και προβλήματα που ανακύπτουν σε καθημερινή βάση είναι αδύνατον να αντιμετωπιστούν από μη νομικούς. Αυτό το θεωρώ ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ. Όπως αυτονόητο θεωρώ το γεγονός ότι οι Υποθηκοφύλακες πτυχιούχοι νομικής σχολής, κάτοχοι οι περισσότεροι μεταπτυχιακών τίτλων στο εξωτερικό και το εσωτερικό και με προηγούμενη δικηγορική εμπειρία τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε χώρες του εξωτερικού θα τοποθετηθούν ως νομικοί σε θέσεις ευθύνης, ως Προϊστάμενοι και Τμηματάρχες των διαφόρων διευθύνσεων. Τούτο όμως δεν προβλέπεται στο σχέδιο νόμου. Σας υπενθυμίζω ότι οι Υποθηκοφύλακες έχουν διορισθεί με απόφασή Σας αξιότιμε κύριε Υπουργέ κατόπιν επιτυχίας τους σε αδιάβλητο διαγωνισμό του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Τα πρόσωπα αυτά ορκισθήκανε να υπηρετούν την νομιμότητα και αποτελούν δημόσιους λειτουργούς σύμφωνα με το άρθρο 92 του Συντάγματος στους οποίους η Πολιτεία εμπιστεύθηκε την στρογγυλή σφραγίδα του Κράτους. Και είμαι σίγουρη κύριε Υπουργέ ότι επίσης γνωρίζετε ότι οι περισσότεροι από τους Υποθηκοφύλακες που το Υπουργείο Σας έκρινε νομικά άξιους να αναλάβουν αυτήν την ευθύνη έχουν ήδη επιτύχει και στις αντίστοιχες εξετάσεις των Συμβολαιογράφων. Στο σημείο αυτό περιττό να αναφερθεί ότι οι υπάλληλοι των υποθηκοφυλακείων με τους οποίους μας εξισώνει το σχέδιο νόμου δεν έχουν περάσει από εξετάσεις ΑΣΕΠ ή οποιαδήποτε άλλη κρίση και φέρουν τη ιδιότητα του ιδιωτικού υπαλλήλου. Δεν είναι, λοιπόν, λογική και δίκαιη η απομάκρυνση των νομικών Υποθηκοφυλάκων από τις θέσεις ευθύνης που κατέχουν αξιοκρατικά και αδιάβλητα. Το νέο σύστημα που σχεδιάζεται ως στόχο οφείλει να έχει την τήρηση της νομιμότητας, την προστασία του δημοσίου συμφέροντος και των περιουσιακών δικαιωμάτων του πολίτη στηριζόμενο στην νομική εμπειρία τόσων χρόνων που κατέχουν οι Υποθηκοφύλακες ως οι πλέον εξειδικευμένοι νομικοί σε θέματα εμπραγμάτου δικαίου και κτηματολογίου. 3. Στο άρθρο 5 παρ. 1 τίθεται 20ήμερη αποκλειστική προθεσμία από τη δημοσίευση του νόμου εντός της οποίας οι άμισθοι Υποθηκοφύλακες και οι υπάλληλοι των άμισθων υποθηκοφυλακείων υποχρεούνται να δηλώσουν εάν επιθυμούν να συμμετάσχουν στο νέο σχήμα. Η 20ήμερη προθεσμία όχι μόνο είναι υπερβολικά σύντομη, αλλά και καταχρηστική δεδομένου του ότι δεν γνωρίζουμε ποια θέση θα καταλάβουμε. Το σχέδιο νόμου μας υποχρεώνει να δηλώσουμε αν θα αποδεχτούμε μία θέση την οποία ΔΕΝ γνωρίζουμε. Μόνο κατόπιν σύνταξης και κοινοποίησης του σχετικού οργανογράμματος της υπηρεσίας τίθεται θέμα αποδοχής ή όχι μίας θέσης. Η δε εναλλακτική της επιστροφής στη δικηγορία που προβλέπεται στην παρ. 2 δεν μας εξασφαλίζει επαγγελματικά λόγω της ανυπαρξίας δικηγορικής ύλης, του δικηγορικού υπερπληθωρισμού και των μεγάλων οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν πλέον οι δικηγόροι. Απορίας άξιον είναι, ωστόσο, γιατί ο Νομοθέτης δεν προβλέπει τη δυνατότητα διορισμού των αμίσθων Υποθηκοφυλάκων ως Συμβολαιογράφων, πρόβλεψη που ρητά αναφέρεται στον Ν. 2664/1998, ενώ πολύ καλά γνωρίζει ότι οι περισσότεροι άμισθοι Υποθηκοφύλακες έχουν επιτυχώς περάσει και τις αντίστοιχες εξετάσεις των Συμβολαιογράφων. Οι Υποθηκοφύλακες ρόλο έχουν βάσει της κείμενης νομοθεσίας να ελέγχουν την νομιμότητα των προς μεταγραφή συμβολαίων και λοιπών εγγράφων (δικαστικών αποφάσεων, διοικητικών πράξεων κλπ) και ως οι πλέον καταρτισμένοι και αρμόδιοι στο χώρο δικαιωματικά πρέπει να έχουν την επιλογή εξάσκησης του συμβολαιογραφικού λειτουργήματος.