• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΙΡΗΝΗ ΡΑΚΙΝΤΖΗ' | 5 Ιουλίου 2016, 00:55

    Ειρήνη Ρακιντζή, Υποθηκοφύλακας Κορίνθου Α΄ Τα Υποθηκοφυλακεία της χώρας αποτελούν το θεσμό εκείνο που είναι επιφορτισμένος με τον έλεγχο νομιμότητας και την καταχώριση σε δημόσια βιβλία των συμβάσεων και εν γένει πράξεων που αφορούν στην σύσταση ή μεταβίβαση εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί ακινήτων. Πρόκειται για έναν θεσμό που λειτουργεί από της συστάσεως του Ελληνικού Κράτους, διασφαλίζοντας την ασφάλεια των εμπραγμάτων συναλλαγών επί ακινήτων και την ομαλή λειτουργία της κτηματικής αγοράς. Σε αυτά προΐσταται πτυχιούχος Νομικής (από το έτος 2002 δε και έπειτα επιλέγεται κατόπιν διαγωνισμού διενεργούμενου από το ίδιο το Υπουργείο Δικαιοσύνης), ο οποίος έχει τη θέση αμίσθου δημοσίου λειτουργού, εποπτευόμενος από τις εισαγγελικές αρχές, φέρει πλήρη και προσωπική την ευθύνη για οποιοδήποτε λάθος ή δυσλειτουργία κατά τη λειτουργία του γραφείου, ενώ είναι απολύτως υπεύθυνος για την κάλυψη κάθε δαπάνης που αφορά στη μισθοδοσία των υπαλλήλων, οι οποίοι εργάζονται με καθεστώς ιδιωτικού δικαίου, αλλά και την εν γένει λειτουργία του υποθηκοφυλακείου. Για τον λόγο αυτό, η λειτουργία των αμίσθων υποθηκοφυλακείων ουδόλως επιβαρύνει το Δημόσιο οικονομικά, ενώ οποιαδήποτε αξίωση τρίτων - συναλλασσομένων ήθελε προκύψει, αυτή υφίσταται έναντι του προσώπου του Υποθηκοφύλακα και ουδέποτε γεννά αστική ευθύνη του Δημοσίου, σε αντίθεση με τους προϊσταμένους των εμμίσθων υποθηκοφυλακείων, οι οποίοι είναι δικαστικοί υπάλληλοι και για κάθε πράξη ή παράλειψή τους γεννάται ευθύνη του Δημοσίου κατ’ αρ. 105 Εισ.Ν.Α.Κ.). Είναι, λοιπόν, προφανές γιατί ο νομοθέτης επέλεξε το πρότυπο αυτό του αμίσθου καθεστώτος των υποθηκοφυλακείων, απαλλάσσοντας έτσι το Κράτος από κάθε ευθύνη και κόστος λειτουργίας, και οργάνωσε την συντριπτική πλειοψηφία των υποθηκοφυλακείων της χώρας ως άμισθα (378) περίπου τον αριθμό σε σχέση με τα 17 τον αριθμό υπάρχοντα σήμερα έμμισθα υποθηκοφυλακεία. Στις περιοχές δε, όπου η κτηματογράφηση έχει ολοκληρωθεί, όπως και στην περιοχή της αρμοδιότητας του Άμισθου Υποθηκοφυλακείου, του οποίου προίσταμαι, τα Υποθηκοφυλακεία που βρίσκονται στην περιφέρειά αυτών των περιοχών, λειτουργούν ως Μεταβατικά Κτηματολογικά Γραφεία, κατά το ίδιο άμισθο καθεστώς, οι Προϊστάμενοι δε αυτών – Άμισθοι Υποθηκοφύλακες είναι επιφορτισμένοι εκτός από τη έγκυρη καταχώρηση των συμβολαίων στα κτηματολογικά βιβλία, διενεργώντας έλεγχο νομιμότητας και με την διόρθωση των ανακριβών αρχικών κτηματολογικών εγγραφών, ασκώντας «οιονεί δικαστικό έλεγχο», διαφυλάσσοντας με τον τρόπο αυτό την προστασία των εμπραγμάτων δικαιωμάτων και της περιουσίας των πολιτών, τα οποία δικαιώματα και περιουσία προσβάλλονται από τις εσφαλμένες αρχικές κτηματολογικές εγγραφές του Εθνικού Κτηματολογίου, κατόπιν των νομικών λαθών, αστοχιών και παραλείψεων της κτηματογράφησης κάθε περιοχής, που δυστυχώς είναι πολλές, χωρίς την διόρθωση των οποίων, δεν θα μπορούσε να καταχωρηθεί η πλειοψηφία των εισερχομένων προς καταχώρηση συμβολαίων και λοιπών εγγραπτέων πράξεων . Όλες οι παραπάνω υπηρεσίες αποτελούν εδώ και δεκαετίες το νομικό έργο του Άμισθου Δημοσίου Λειτουργού – Υποθηκοφύλακα, που συνίσταται στην έγκυρη και κατά νόμο μεταγραφή και καταχώρηση συμβολαίων και λοιπών εγγραπτέων πράξεων, με σκοπό την ασφάλεια των εμπράγματων συναλλαγών επί της ακίνητης περιουσίας των πολιτών (φυσικών προσώπων, νομικών προσώπων, Δημοσίου κ.λ.π.), τον οποίο Άμισθο Δημόσιο Λειτουργό, η ίδια η Πολιτεία έχει επιλέξει για την θέση αυτή, κατόπιν επιτυχούς συμμετοχής σε διαγωνισμό του Υπουργείου Δικαιοσύνης, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τους όρους του Ν. 2993/2002, φέροντας πλήρη και προσωπική την ευθύνη κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, του ιδίου και των προστιθέντων από αυτόν υπαλλήλων και εκτελώντας τα καθήκοντα του μέχρι σήμερα με ευσυνειδησία και στο ακέραιο παρά την δύσκολη οικονομική συγκυρία, που διανύουμε, προσπαθώντας παράλληλα να διατηρήσει τις θέσεις εργασίας των υπαλλήλων στο υποθηκοφυλακείο. . Με το παρόν όμως σχέδιο νόμου επιχειρείται η υποβάθμιση και εν τέλει η αποδόμηση του παραγόμενου μέχρι σήμερα νομικού έργου και επαγγέλματος του Άμισθου Υποθηκοφύλακα –Άμισθου Δημοσίου Λειτουργού με την κατάργηση αφενός του θεσμού του Άμισθου Υποθηκοφύλακα, κατά παράβαση της διάταξης του άρθρου 92 παρ. 4 του Συντάγματος και αφετέρου με την απομάκρυνση αυτών από τις θέσεις ευθύνης, που κατείχαν μέχρι σήμερα, αξιοκρατικά, κατόπιν επιτυχίας τους σε αδιάβλητο διαγωνισμό του Υπουργείου Δικαιοσύνης και την τοποθέτηση τους σε υπαλληλικές θέσεις με σχέση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, παραγνωρίζοντας αδικαιολόγητα όλα εκείνα τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που είχαν μέχρι σήμερα για την θέση αυτή του Άμισθου Υποθηκοφύλακα – Προϊσταμένου Υποθηκοφυλακείου, την μακρόχρονη εμπειρία τους στην διοίκηση της δημόσιας υπηρεσίας του Υποθηκοφυλακείου και την εξειδίκευση τους στο εμπράγματο δίκαιο, ως πτυχιούχοι ΠΕ νομικής κατεύθυνσης και στο νομοθετικό πλαίσιο των διατάξεων του Εθνικού Κτηματολογίου, αφού με τις αποφάσεις αυτών ως Προισταμένων των Μεταβατικών Κτηματολογικών Γραφείων διορθώνονται εξωδικαστικά οι αρχικές ανακριβείς κτηματολογικές εγγραφές, δίνονται νομικές λύσεις και κατευθύνσεις στα άπειρα νομικά θέματα και προβλήματα, που ανακύπτουν από την εφαρμογή της νομοθεσίας του Εθνικού Κτηματολογίου, βοηθώντας με τον τρόπο αυτό και στην ολοκλήρωση του έργου του Εθνικού Κτηματολογίου. . Παράλληλα το άρθρο 2 του παρόντος σχεδίου νόμου προβλέπει ότι καθήκοντα Προϊσταμένου των διαφόρων Δ/νσεων και Τμημάτων, που θα δημιουργηθούν, θα έχει πτυχιούχος κατηγορίας ΠΕ , ΤΕ ακόμα και απόφοιτος ΔΕ. Πως είναι δυνατόν οι Προϊστάμενοι των Δ/νσεων και Τμημάτων που θα δημιουργηθούν να μην είναι πτυχιούχοι ΠΕ νομικής κατεύθυνσης, αφού οι υπηρεσίες που παρέχουν τα Υποθηκοφυλακεία ως Δημόσιες Υπηρεσίες έχουν αμιγώς νομικό χαραχτήρα και εξ αυτού του λόγου άπτονται της ασφάλειας των συναλλαγών? Αν συμβεί αυτό, τότε αυτό, που θα έχετε πετύχει δεν θα είναι η αναδιάρθρωση των Υποθηκοφυλακείων της Χώρας αλλά η μετατροπή μιας δημόσιας υπηρεσίας που διασφάλιζε και διασφαλίζει μέχρι σήμερα την νομιμότητα της εμπράγματης συναλλαγής σε μια υπηρεσία χωρίς νομικούς επιστήμονες και χωρίς νομική εξειδίκευση και άρα χωρίς εχέγγυα για την ασφάλεια των συναλλαγών. Σκοπός ενός τέτοιου νομοθετήματος για την αναδιάρθρωση των υποθηκοφυλακείων της χώρας και την αλλαγή του καθεστώτος λειτουργίας των υποθηκοφυλακείων από άμισθα σε έμμισθα, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να είναι η αποδόμηση και η απαξίωση του νομικού έργου και λειτουργήματος των αμίσθων υποθηκοφυλάκων αλλά η συνδρομή των νομικών αυτών επιστημόνων σε θέσεις ευθύνης στο νέο καθεστώς λειτουργίας των υποθηκοφυλακείων προκειμένου να διασφαλιστεί η με ασφάλεια δικαίου μεταγραφή και καταχώρηση των συμβολαίων, που μόνο ο νομικός έλεγχος, που γίνεται από τον αρμόδιο μέχρι σήμερα αυτόν νομικό επιστήμονα, μπορεί να τις εξασφαλίσει. Τέλος το άρθρο 5 του παρόντος σχεδίου νόμου προβλέπει 20ήμερη αποκλειστική προθεσμία από τη δημοσίευση του νόμου εντός της οποίας οι άμισθοι Υποθηκοφύλακες υποχρεούνται να δηλώσουν εάν επιθυμούν να συμμετάσχουν στο νέο σχήμα λειτουργίας των υποθηκοφυλακείων της χώρας. Η 20ήμερη προθεσμία, που τίθεται είναι υπερβολικά σύντομη, αλλά και άδικη δεδομένου ότι δεν μπορούμε να γνωρίζουμε από και δια της δημοσίευσης του παρόντος σχεδίου νόμου ποια τελικώς θέση θα καταλάβουμε και πότε. Κατά συνέπεια πως είναι δυνατόν να αποδεχθεί κάποιος μια θέση, που εκ των προτέρων δεν γνωρίζει? Γιατί δεν προβλέπεται και η δυνατότητα του διορισμού των Άμισθων Υποθηκοφυλάκων ως Συμβολαιογράφων, κάτι που προβλέπει ρητά για τους άμισθους υποθηκοφύλακες ο Ν. 2664/1998 για τα οριστικά κτηματολογικά γραφεία, την στιγμή μάλιστα που υπάρχουν αρκετές κενές θέσεις Συμβολαιογράφων που δεν έχουν πληρωθεί από τον διαγωνισμό που διενεργείται για τον σκοπό αυτόν?. Εκ της ιδιότητας τους και της ενασχόλησης τους κατά κόρον με τον έλεγχο νομιμότητας των προς καταχώρηση συμβολαιογραφικών πράξεων, οι Υποθηκοφύλακες έχουν την δυνατότητα να ασκήσουν το συμβολαιογραφικό λειτούργημα