• Σχόλιο του χρήστη 'Colour Youth - Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας' | 9 Ιουνίου 2017, 23:04

    Οι προτάσεις της Colour Youth - Κοινότητας LGBTQ Νέων Αθήνας ως προς το Άρθρο 7: Πολύ σωστά το σχέδιο νόμου στο Άρθρο 7 προσθέτει τα χαρακτηριστικά φύλου στον νόμο Ν. 927/1979. Όμως δεν προβαίνει σε άλλες απαραίτητες κινήσεις για μια σφαιρική προστασία των τρανς ανθρώπων και της ταυτότητας φύλου. 1) Άτομα που δεν έχουν ληξιαρχική πράξη στην Ελλάδα Το σχέδιο νόμου που το Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει καταθέσει στη δημόσια διαβούλευση δεν έχει καμία πρόβλεψη για τη νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου των ανθρώπων που δεν έχουν ληξιαρχική πράξη γέννησης σε Ληξιαρχείο της Ελλάδας. Συγκεκριμένα θα πρέπει να προβλέπεται διαδικασία διόρθωσης καταχωρισμένου φύλου, κύριου ονόματος και επιθέτου: α) Για Πρόσφυγες (Άτομα στα οποία η Ελλάδα χορηγεί διεθνή ή επικουρική προστασία): Προτείνουμε η διαδικασία να αποτελείται από δήλωση του προσώπου στην Υπηρεσία Ασύλου. Η Υπηρεσία Ασύλου θα πρέπει να εκδίδει νέα έγγραφα στο πρόσωπο αλλά και έγγραφο ταυτοπροσωπίας το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιείται από το πρόσωπο για την διαδικασία που προβλέπει η Παράγραφος 3 του Άρθρου 4. β) Για Μετανάστες με άδεια παραμονής: Με δεδομένα ότι η Ελλάδα οφείλει να προστατεύσει τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των ανθρώπων που βρίσκονται στην επικράτειά της αλλά και πως οι περισσότερες χώρες του κόσμου δεν έχουν διαδικασία νομικής αναγνώρισης της ταυτότητας φύλου ή έχουν διαδικασία που προϋποθέτει μη αναστρέψιμες επεμβάσεις στείρωσης, θα πρέπει να υπάρξει ειδική διαδικασία για τα άτομα που δεν έχουν ληξιαρχική πράξη γέννησης στην Ελλάδα. Προτείνουμε η διαδικασία να αποτελείται από δήλωση του προσώπου στην αρχή η οποία εξέδωσε την άδεια παραμονής του προσώπου. Η αρχή θα εκδίδει νέα άδεια παραμονής που θα κάνει σαφή αναφορά και στο διορθωμένο όνομα και φύλο, πέρα από το όνομα με το οποίο αναγνωρίζει το πρόσωπο η χώρα προσέλευσης. Η υπηρεσία θα εκδίδει έγγραφο ταυτοπροσωπίας το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιείται από το πρόσωπο για την διαδικασία που προβλέπει η Παράγραφος 3 του Άρθρου 4. 2) Αναγνώριση Διαδικασιών που λαμβάνουν χώρα στο εξωτερικό Ένα άτομο που έχει διορθώσει το καταχωρισμένο του όνομα και φύλο σε άλλη χώρα θα πρέπει να μην χρειάζεται να επαναλάβει μια τέτοια γραφειοκρατική, χρονοβόρα ή/και κοστοβόρα διαδικασία. Προτείνουμε να προστεθεί Παράγραφος : “Η Ελλάδα αναγνωρίζει κάθε απόφαση ξένου κράτους για αναγνώριση της ταυτότητας φύλου ενός προσώπου, εφόσον αυτή έχει γίνει με τη συγκατάθεση του προσώπου. Η απόφαση αυτή, επίσημα μεταφρασμένη στα Ελληνικά, θα υποχρεώνει τις υπηρεσίες που αναφέρονται στην παράγραφο 3 του Άρθρου 4 να προβούν στις απαραίτητες διορθώσεις.” 3) Στρατολόγηση τρανς ανδρών Η σημερινή πραγματικότητα των ενόπλων δυνάμεων, τόσο σε ό,τι αφορά το προσωπικό αλλά και όσο σε ό,τι αφορά τις υποδομές, δεν μπορεί να εξασφαλίσει την ασφάλεια, την αξιοπρέπεια αλλά και την μυστικότητα των τρανς ανδρών. Η εμπειρία δείχνει πως δεν υπάρχουν οι δομές αντιμετώπισης του τρανσφοβικού εκφοβισμού που θα υφίστανται τα τρανς άτομα στα στρατόπεδα. Οι τρανς άνδρες, σε κάθε περίπτωση, σήμερα απαλλάσσονται από τη στρατολόγηση λόγω ψυχιατρικής διάγνωσης που αφορά σε “διαταραχή της ταυτότητας φύλου”, μίας διάγνωσης που το σύστημα απαιτεί από τα τρανς άτομα πριν τους δώσει την άδεια να προχωρήσουν με οποιαδήποτε ιατρική διαδικασία επαναπροσδιορισμού φύλου. Η διαδικασία όμως αυτή παθολογικοποιεί ακόμα περισσότερο τα τρανς άτομα, ενώ τα αναγκάζει να έρχονται σε επαφή με στρατιωτικούς γιατρούς που πολύ συχνά δε θα είναι ενήμεροι/ες για ζητήματα ταυτότητας φύλου. Μια διαδικασία που δε θα εξασφαλίζει καθόλου την αξιοπρέπεια του προσώπου. Με βάση τα παραπάνω, και έως ότου λυθούν τα προβλήματα αυτά, ζητάμε στο Άρθρο 7 του σχεδίου νόμου να προστεθεί παράγραφος που θα ρυθμίζει το παραπάνω θέμα, προσθέτοντας στην παράγραφο 1 του Άρθρου 13 του Ν. 3421/2015, ως λόγο απαλλαγής από τη στράτευση, “Όσα πρόσωπα εγγράφονται στο μητρώο αρρένων ύστερα από διόρθωση του καταχωρισμένου φύλου.” 3) Σχετικά με τον ιατρικό επαναπροσδιορισμό φύλου (φυλομετάβαση): α) Το κράτος θα πρέπει να καλύπτει το πλήρες κόστος των ιατρικών επεμβάσεων στις οποίες ένα τρανς άτομο επιθυμεί να προβεί, συμπεριλαμβανομένων και των επεμβάσεων στα γεννητικά όργανα. β) Ειδική πρόβλεψη θα πρέπει να γίνει για τα ανασφάλιστα τρανς άτομα με δεδομένο τον έντονο αποκλεισμό μεγάλου μέρους της τρανς κοινότητας από την αγορά εργασίας. γ) Το Υπουργείο Υγείας θα πρέπει να εκδώσει σαφές ιατρικό πρωτόκολλο για την διαδικασία του ιατρικού επαναπροσδιορισμού φύλου, ώστε να καταπολεμηθεί η σχέση εξουσίας μεταξύ γιατρών και τρανς ανθρώπων. δ) Δημιουργία μηχανισμού ελέγχου και ενστάσεων για τις αποφάσεις των επιστημόνων υγείας σχετικά με τη διαδικασία επαναπροσδιορισμού φύλου. ε) Δημιουργία, μέσω του ΕΣΥ, ασφαλή οδηγού για τα άτομα που επιθυμούν να μπουν στην διαδικασία επαναπροσδιορισμού φύλου, που θα περιέχει τις κλινικές-νοσοκομεία με ειδικούς γιατρούς. 4) Εξασφάλιση παροχής δωρεάν ψυχολογικής υποστήριξης από εκπαιδευμένους και ευαισθητοποιημένους ειδικούς ψυχικής υγείας κατά τη διάρκεια της διαδικασίας της νομικής αναγνώρισης της ταυτότητας φύλου ή/και του ιατρικού επαναπροσδιορισμού φύλου για όσα άτομα το επιθυμούν. 5) Επέκταση του Ν. 4443/2016 ώστε να καλύπτει τα τρανς (αλλά και γενικότερα τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα) και στους τομείς πέραν της εργασίας. Εξαιρετικής σημασίας είναι η προέκταση της προστασίας στους τομείς της Υγείας, της Εκπαίδευσης και της Στέγασης, καθώς εκεί παρατηρούνται τα σημαντικότερα προβλήματα. 6) Σαφή προσθήκη της ταυτότητας φύλου στις νομοθεσίες προστασίας από διακρίσεις με βάση το φύλο (Ν. 3769/2009, Ν. 3896/2010, Ν. 4097/2012). Αντικατάσταση της αναχρονιστικής αναφοράς σε “αλλαγή φύλου” από το Άρθρο 3 του Ν. 3896/2010. 7) Αποπαθολογικοποίηση της τρανς ταυτότητας στην χώρα. Προτείνουμε το μοντέλο της Μάλτας που αναφέρει: “Η κάθε μορφής παθολογικοποίηση του σεξουαλικού προσανατολισμού, της ταυτότητας φύλου ή/και της έκφρασης φύλου όπως μπορεί να ταξινομείται από τη Διεθνή Στατιστική Ταξινόμηση Νόσων και Συναφών Προβλημάτων Υγείας ή άλλη διεθνώς αναγνωρισμένη παρεμφερή ταξινόμηση, δεν ισχύει στη Μάλτα. Η ακυρότητα τέτοιων ταξινομήσεων δε θα επηρεάζει αρνητικά την πρόσβαση ενός ατόμου σε υπηρεσίες υγείας σχετικές με το φύλο ή τα χαρακτηριστικά του φύλου.” 8) Ποινικοποίηση της “θεραπείας μεταστροφής” της ταυτότητας φύλου και του σεξουαλικού προσανατολισμού, ειδικά από ειδικούς υγείας και ψυχικής υγείας. Εκ μέρους της Colour Youth - Κοινότητας LGBTQ Νέων Αθήνας, Φίλιππος Παγάνης, Πρόεδρος