• Σχόλιο του χρήστη 'Γ ΚΟΥΛΟΥΡΗΣ' | 6 Σεπτεμβρίου 2020, 10:07

    Μπορούν να διατυπωθούν πολλές ενστάσεις για το προτεινόμενο νομοθέτημα. Μερικές που αξιολογώ πως αποτελούν μείζονα λόγο αντίρρησης είναι οι ακόλουθες. Εισάγεται το λεγόμενο νέο πρότυπο δίκης, αυτό που σχετίζεται με τις πρόνοιες του ν.4335/2015 (ΦΕΚ τ.Α' 87/23-07-2015). Δεδομένου, τούτου πιστεύω ακράδαντα πως σε διασφάλιση της τήρησης των συνταγματικών κανόνων και του διαχρονικού πνεύματος δικαίου που διέπει τον νομικό μας πολιτισμό θα πρέπει να εξαιρεθούν αυτής της διαδικασίας όλες εκείνες οι εκκρεμούσες υποθέσεις που είχαν κατατεθεί και λάβει δικάσιμο πριν από την 1η Ιανουαρίου 2016. Αυτές οι υποθέσεις, εφόσον δεν έχουν αναβληθεί μεταγενέστερα της 01/01/2016 και με την προϋπόθεση ότι έχουν επικαιροποιηθεί όταν ζητήθηκε το 2015 θα πρέπει να συνεχίσουν ως έχουν και να περιμένουν την εκδίκασή τους στη δοθείσα αρχικώς ημερομηνία. Τα στοιχεία που κατά καιρούς ανακοινώνονται αποκαλύπτουν ένα διαχειρίσιμο αριθμό, κοντά στις 12.000 - 15.000 υποθέσεις. Εάν ανάμεσα σε αυτές συγκαταλέγονται υποθέσεις που εκτείνονται χρονικά προς εκδίκαση πέραν του 2023 θα μπορούσε να υπάρχει πρόνοια να έρθουν με ευθύνη των Γραμματέων των δικαστηρίων (οίκοθεν) εγγύτερα και κατά προτεραιότητα. Για όλες τις λοιπές υποθέσεις, δηλαδή όλες αυτές που κατατέθηκαν μετά την 1η Ιανουαρίου 2016 (που συνιστούν την πλειοψηφία) και που δεν έχουν επικαιροποιηθεί ήδη κατά το παρελθόν, θα μπορούσε να ισχύσει υπό όρους το νέο πρότυπο δίκης (που διαλαμβάνει και την ηλεκτρονική ανταλλαγή στοιχείων). Ο επαναπροσδιορισμός θα πρέπει να γίνει ΑΤΕΛΩΣ και το αίτημα να κατατείθεται ηλεκτρονικά εντός χρονικού διαστήματος τριμήνου από την αρχή ισχύς του νομοθετήματος που για εμένα θα πρέπει να είναι η 1η Ιανουαρίου 2021 ώστε να δίνεται ένας έξτρα επιπλέον χρόνος σε δικαστές και διαδίκους να προετοιμαστούν. Έπειτα από το αίτημα επαναπροσδιορισμού θα πρέπει να δίνεται τουλάχιστον χρόνος 4 μηνών (120 ημερών) ώστε να γίνουν προτάσεις και ένας επιπλέον χρόνος 2 μηνών (60 ημερών) για τυχόν προσθήκες/αντικρούσεις. Σε αυτό το διάστημα θα μπορούσε να ζητείται και μια μικρή επικαιροποίηση οικονομικών στοιχείων για προσθήκη στον υπάρχον φάκελο, όπως τα δύο πιο πρόσφατα εκκαθαριστικά φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και του ΕΝ.Φ.Ι.Α. Τίποτα, όμως περισσότερο. Σκέψεις να προσκομίζονται εκκαθαριστικά παλαιοτέρων ετών και ειδικά σε βάθος μεγαλύτερο των τριών ετών από την ημέρα κατάθεσης της αίτησης είναι καινοφανή! Πρέπει να τονιστεί πως οι πιστωτές ήδη από το 2012 έχουν πρόσβαση στα φορολογικά δεδομένα των δανειοληπτών και από το 2018 έχουν πρόσβαση και στα τραπεζικά δεδομένα. Συνεπώς, όποιος ήθελε ή θέλει να προβάλει ένσταση σε βάρος μιας εκκρεμούσας υπόθεσης μπορούσε και μπορεί ήδη να το κάνει και εάν η ένστασή του κριθεί εύλογη ο αντίδικος δανειολήπτης να απωλέσει την προσωρινή προστασία. Ο,τιδήποτε άλλο γράφεται περί δήθεν "μπαταχτσήδων", "στρατηγικών κακοπληρωτών" και λοιπά είναι απλός αστείο, ένα αφήγημα στη φαρέτρα του κάθε νομοθέτη να επικοινωνήσει και καλά την αναγκαιότητα μεταρρύθμισης ενός νόμου, συχνά προς το χειρότερο και στα όρια ή και εκτός ορίων της συνταγματικής χάρτας. Τέλος, για τις εφέσεις, θα πρέπει να ισχύσει το άρθρο 518 του Κ.Πολ.Δικ. (δηλαδή για όσες δεν κοινοποιούνται ο χρόνος να εξαντλείται στα 2 έτη). Άλλωστε, αμφότεροι οι διάδικοι έχουν τη δυνατότητα να κοινοποιήσουν νωρίτερα! Συνοψίζοντας, ναι στο νέο πρότυπο δίκης για όλες τις υποθέσεις που κατατέθηκαν μετά την 1η Ιανουαρίου 2016. Όχι, για όσες κατατέθηκαν έως 31 Δεκεμβρίου 2015 και δεν έχουν λάβει αναβολή μεταγενέστερα. Εξαίρεση από τις νέες νομοθετικές προβλέψεις για όλες αυτές τις υποθέσεις λοιπόν, οι περισσότερες των οποίων δικάζονται μεταξύ 2021 και 2022. Για τις λίγες μετά το 2022 εγγύτερη ημερομηνία από τα δικαστήρια αυταπαγγέλτως. Για τις υποθέσεις που κατατέθηκαν ή επανήλθαν μετά την 01/01/2016 νέο πρότυπο δίκης, αλλά μεγαλύτερο χρονικά διαστήματα κατάθεσης προτάσεων με μέγιστο συνολικό χρόνο 180 ημερών (6 μηνών). Το νομοθέτημα να τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2021 ώστε να δοθεί λίγος έξτρα χρόνος σε δικηγόρους, δικαστήρια, διαδίκους να προετοιμαστούν καθώς πιθανολογείται βάσιμα πως θα υπάρξει μεγάλος όγκος δεδομένων προς διαχείρηση. Η έφεση να ακολυθεί τις χρονικές επιταγές του αρ. 518 Κ.Πολ.Δικ. Τέλος, κάτι που δεν ανέφερα νωρίτερα, μεγάλη προσοχή στο θέμα του Γραμματίου. Οι προτάσεις έχουν επιφέρει μεγάλη σύγχυση. Το έχουν σημειώσει και άλλοι. Για όλες τις λοιπές υποθέσεις, δηλαδή όλες αυτές που κατατέθηκαν μετά την 1η Ιανουαρίου 2016 και που αποτελούν την πλειοψηφία θεωρώ πως η κάμψη της υποχρεωτικής προφορικότητας με την καθιέρωση της κατ’ εξαίρεση διαδικασίας εμμάρτυρης απόδειξης επιτρέπει την ένταξή τους στο νέο πρότυπο δίκης. Και εδώ, πάντως, προτρέπω το Υπουργείο Δικαιοσύνης να περιοριστεί μόνον στην ηλεκτρονική κατάθεση αιτήματος επαναπροσδιορισμού ατελώς καθώς δεν είναι υπαιτιότητα του ενάγοντος η μη απόδοση εγγύτερης ημερομηνίας δικασίμου!