• Σχόλιο του χρήστη 'Billy' | 1 Απριλίου 2021, 17:32

    Το άρθρο αυτό, όπως τροποποιείται, αντιφάσκει προς την προηγούμενη γενικότερη διάταξη του άρθρου 1518 ΑΚ, σύμφωνα με την οποία στην έννοια της επιμέλειας υπάγεται η γενικότερη επίβλεψη του τέκνου, η εκπαίδευση και η επιλογή του τόπου διαμονής του. Η εξαίρεση που διαλαμβάνει το παρόν άρθρο, υπάγει τα ζητήματα υγείας, εκτός από τα επείγοντα και εντελώς τρέχοντα, καθώς και τα ζητήματα εκπαίδευσης που επιδρούν αποφασιστικά στο μέλλον του παιδιού στην υποχρεωτική συμφωνία και των δύο γονέων, και στην περίπτωση μη επίτευξης αυτής της συμφωνίας, στην κατ' αναλογική εφαρμογή του άρθρου 1512 ΑΚ, εδ. β', υποχρεωτική προσφυγή στο δικαστήριο για την άρση της διαφωνίας. Αυτή η πρόβλεψη, εκτός του ότι αντιστρατεύεται τη νομοθετικά ισχύουσα έννοια της επιμέλειας, θα προκαλέσει πλείστα όσα ερμηνευτικά προβλήματα, όπως επί παραδείγματι το πώς θα κρίνεται ο επείγων σε αντιδιαστολή προς τον τρέχοντα χαρακτήρα και πώς θα διαφοροποιούνται οι αποφάσεις επί εκπαιδευτικών θεμάτων σε αυτές που είναι αποφασιστικές και σε αυτές που δεν είναι. Το βέβαιο είναι ότι θα δημιουργηθούν τεράστια θέματα φόρτου υποθέσεων των δικαστηρίων, καθώς οι γονείς που δεν έχουν καλές σχέσεις και συνεννόηση θα καταφεύγουν σε αυτά, με τον γονέα που δεν έχει την επιμέλεια να αντιμάχεται τις αποφάσεις του άλλου γονέα. Κατ' αποτέλεσμα, ζητήματα καθημερινότητας του παιδιού θα τίθενται σε αναστολή μέχρι να εκδοθεί απόφαση από το δικαστήριο. Ο γονέας που έχει την επιμέλεια, ο οποίος και φέρει τα οικονομικά βάρη της ανατροφής του παιδιού με πενιχρή, πολλές φορές ενίσχυση-διατροφή από τον άλλο γονέα, θα είναι υποχρεωμένος/-η να υποβάλλεται σε οικονομικά έξοδα για την συνεχή δικαστική του/της εκπροσώπηση. Τέλος, και η διάταξη αυτή, αμφισβητεί το τεκμήριο που έχουν οι αποφάσεις του έχοντος την επιμέλεια γονέα ότι λαμβάνονται προς το συμφέρον του τέκνου και οδηγεί στην αποδυνάμωση των διακριτικών του ευχερειών επί ζημία τελικώς του συμφέροντος του ίδιου του τέκνου. Περαιτέρω, η πρόβλεψη ότι «για τη μεταβολή του τόπου διαμονής του τέκνου που επιδρά ουσιωδώς στο δικαίωμα επικοινωνίας του γονέα με τον οποίο δεν διαμένει το τέκνο, απαιτείται προηγούμενη έγγραφη συμφωνία των γονέων ή προηγούμενη δικαστική απόφαση που εκδίδεται μετά από αίτηση ενός από τους γονείς. Το δικαστήριο μπορεί να διατάξει κάΚε πρόσφορο μέτρο» αντίκειται προς το ισχύον αλλά και το ίδιο το προτεινόμενο άρθρο 1518 παρ. 1. Σύμφωνα με το τελευταίο, ο έχων/η έχουσα την επιμέλεια του τέκνου γονέας μπορεί να προσδιορίζει τον τόπο διαμονής του, εφόσον αυτό το δικαίωμα υπάγεται στην έννοια της επιμέλειας του προσώπου. Το ισχύον αλλά και το προτεινόμενο άρθρο 1519 ΑΚ, εκτός του ότι αντιβαίνουν στη γενικότερη διάταξη του άρθρου 1518 ΑΚ, επιρρίπτουν χωρίς διακρίσεις και ειδικότερες προϋποθέσεις (π.χ. μετεγκατάσταση του έχοντος την επιμέλεια γονέα σε άλλη χώρα) και κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας, στον γονέα που ασκεί την επιμέλεια, ένα βάρος το οποίο όχι μόνον νομικώς προσκρούει στην έννοια της επιμέλειας αλλά περιορίζει το συνταγματικώς κατοχυρωμένο δικαίωμα του γονέα αυτού στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας και στο δικαίωμα εργασίας. Είναι σαφές ότι ένας γονέας που θα ασκεί την επιμέλεια του παιδιού υπό τους δεκάδες περιορισμούς που θέτει το νομοσχέδιο, δέσμιος στην πραγματικότητα της συναίνεσης του άλλου γονέα, δεν θα είναι ήρεμος και ευτυχισμένος και αυτό θα έχει το αντίθετο αποτέλεσμα από το επιδιωκόμενο, δηλαδή θα αποβεί εις βάρος και όχι προς όφελος των συμφερόντων του τέκνου που διαμένει κατά κύριο λόγο μαζί του Άμεση απόσυρση νομοσχεδίου!