• Σχόλιο του χρήστη 'Διεθνής Διαφάνεια Ελλάς' | 22 Νοεμβρίου 2022, 10:36

    Η αδυναμία γνωστοποίησης του θιγόμενου προσώπου προ της παρόδου τριετίας οδηγεί σε λειτουργική εξουδετέρωση των συνταγματικών του δικαιωμάτων. Πέρα από την ανάπτυξη των θέσεων που έχουν γίνει από διακεκριμένους επιστήμονες και την ΑΔΑΕ, η συγκεκριμένη ρύθμιση φαίνεται να μην είναι σύμφωνη με τα κριτήρια ελέγχου του κράτους δικαίου, όπως αυτά έχουν διαμορφωθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη Δημοκρατία μέσω του Δικαίου (Επιτροπή Βενετίας) που λειτουργεί υπό το Συμβούλιο της Ευρώπης. Βλ. σχετικά την μετάφρασή των εν λόγω κριτηρίων της Επιτροπής Βενετίας στην έκδοση του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων (Φθινόπωρο 2022) με τίτλο «Το Κράτος Δικαίου. Κριτήρια Ελέγχου» που εκδόθηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης και ειδικότερα την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη Δημοκρατία μέσω του Δικαίου (Επιτροπή Βενετίας) ενώ υιοθετήθηκε στην 106η Σύνοδο της Ολομέλειάς της στις 11-12/3/2016, Η έκδοση προλογίζεται από τον Πρόεδρο της Βουλής κ. Απόστολο Τασούλα και είναι προσπελάσιμη διαδικτυακά στον ιστότοπο: https://foundation.parliament.gr/flipbook/192?fbclid=IwAR0OUID80UEl1dvIJWWXrKYksfmsGG5s2oUypiIQjxTKjMNPmtGeSUXZyEM . Στη σελ. 105 της ως άνω έκδοσης τίθεται το εξής ερώτημα ελέγχου για κάθε κράτος μέλος του Συμβουλίου της Ευρώπης: «υπάρχουν αποτελεσματικά ένδικα μέσα για φερόμενες παραβιάσεις ατομικών δικαιωμάτων λόγω στρατηγικής παρακολούθησης;». Με βάση το τόσο μακρινό χρονικό διάστημα που δίδεται για την δυνατότητα πληροφόρησης, και πέρα από τις απολύτως εύλογες ενστάσεις επί του διαδικαστικού σκέλους και σχετικά με την αρμοδιότητα του αποφασίζοντος οργάνου κλπ., είναι φανερό ότι ο όποιος δικαστικός/διοικητικός έλεγχος παρακολούθησης προσώπων για λόγους ασφαλείας, όπως διαγράφεται κατά την διάταξη του άρ. 4 του ΣχΝ, θα είναι εκ των πραγμάτων αναποτελεσματικός. Άλλωστε η αναποτελεσματικότητα του διοικητικού/δικαστικού ελέγχου προκύπτει από το ότι κατά τις προβλέψεις της παρ. 3 του άρ. 5 του ΣχΝ «το σύνολο του πληροφοριακού υλικού που εξάγεται για τις ανάγκες της Υπηρεσίας από το σύστημα επισυνδέσεων σε έγχαρτη μορφή ή αποτυπωμένο σε υλικούς φορείς καταστρέφεται εντός έξι (6) μηνών από τη λήξη της ισχύος της εισαγγελικής διάταξης που διέταξε την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών και συντάσσεται έκθεση για την καταστροφή». Επίσης ζητήματα μπορούν να τεθούν με την εμπλοκή του Προέδρου της Βουλής στην διαδικασία άρσης του απορρήτου που αφορά πολιτικά πρόσωπα. Και αυτό γιατί παρά το πολιτειακό αξίωμα του Προέδρου της Βουλής, ο τελευταίος είναι και βουλευτής. Επομένως είναι πιθανό να τεθεί σε δοκιμασία το κύρος του θεσμού, εφόσον θα πρέπει ένα πολιτικό πρόσωπο να πάρει αποφάσεις που θα έχουν ως αποτέλεσμα την παραβίαση των ατομικών δικαιωμάτων ομολόγων του.