• Σχόλιο του χρήστη 'Βασίλης Καραβίτης' | 18 Ιουνίου 2010, 11:55

     Η προδικαστική προσφυγή ήταν μέχρι προ ολίγων ετών δυνατή, χωρίς  πρσκόμιση παραβόλου 0,1% επί του προϋπολογισμού του διαγωνισμού, υπέρ του δημοσίου, (με ελάχιστο €1.000) που καθιερώθηκε με το ΠΔ 118/2007, για την αποτροπή πλήθους ενστάσεων και για να επιταχύνει τις διαδικασίες τελεσφόρησης των διαγωνισμών.   Το ΠΔ 118/07 ευνοεί σκανδαλωδώς τις μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν αυξημένες δυνατότητες "επιρροής" για την προετοιμασία φωτογραφικών προδιαγραφών σε διαγωνισμούς, αλλά και, λόγω οικονομικού μεγέθους, στην υποβολή ενστάσεων με την καταβολή του παραβόλου. Αντίθετα, είναι καταστροφικό για τις μικρές επιχειρήσεις που, λόγω αδυναμίας να καταβάλουν τέτοια ποσά και μάλιστα σε επανειλημμένες περιπτώσεις διαγωνισμών, ευρίσκονται σε κατάφωρα μειονεκτική θέση έναντι των ισχυρών, στερούμενες παντός μέσου ένστασης κατά των (συχνοτάτων) αυθαιρεσιών στελεχών της διοίκησης. Το αποτέλεσμα αυτής της αδυναμίας είναι, όχι μόνο η βλάβη των μικρών επιχειρήσεων, αλλά και του δημοσίου, λόγω περιορισμού του ανταγωνισμού και της ευνόησης πράξεων αυθαιρεσίας  Η υποβολή ενστάσεων κατά προδιαγραφών και άλλων αυθαιρεσιών της διοίκησης πρέπει να είναι άνευ κόστους, και οι διαδικασίες να είναι σύντομες και να μην δημιουργούν μακρόχρονες καθυστερήσεις στην κατακύρωση, με δευτερογενή αποτελέσματα την αύξηση του κόστους των διαγωνισμών, για όλους τους ενδιαφερόμενους και την μακρόχρονη παρακώλυση των προμηθειών. Πρέπει να υπάρξουν αντικίνητρα για τις αυθαιρεσίες, με την επιβολή χρηματικών ποινών προσωπικώς στους αυθαιρετούντες υπαλλήλους καθώς και στους αμέσους προσταμένους τους. Οι χρηματικές ποινές στο νομικό πρόσωπο ΔΕΝ αποτρέπουν τις αυθαιρεσίες και παρανομίες. Θα πρέπει να εισαχθεί ο θεσμός του αυστηρού ελέγχου των προδιαγραφών, ώστε να είναι δυνατή η παραπομπή της εξέτασής των, σε επιτροπή  από αμερόληπτους και αγνώστους στους ενδιαφερόμενους, εμπειρογνώμονες, της επιλογής κάποιου οργάνου (π.χ. δικαστηρίου ή προϊσταμένου διοικητικού οργάνου), σε περιπτώσεις υποψίας "φωτογραφικών" περιγραφών των υπό προμήθεια ειδών. Ας σημειωθεί ότι οι "φωτογραφικές προδιαγραφές" είναι ο κατ' εξοχήν τρόπος φαλκίδευσης της διαφάνειας της μεγάλης πλειοψηφίας των διαγωνισμών. Δεν είναι δυνατόν, είδη με σήμανση CE, που χρησιμοποιούνται από όλα τα ευρωπαϊκά κράτη, να κρίνονται μόνο στην Ελλάδα ανεπαρκή, γιατί, π.χ. έχουν ...υποκίτρινο χρώμα (από πραγματικές προδιαγραφές σειράς διαγωνισμών!). Τα στελέχη της διοίκησης που επιχειρούν να επωφεληθούν από την συγγραφή φωτογραφικών προδιαγραφών θα πρέπει να τιμωρούνται με προσωπικές, και όχι του νομικού προσώπου, χρηματικές ποινές .