• Σχόλιο του χρήστη 'Χάρις Τσίγκου, Δικηγόρος Αθηνών' | 12 Φεβρουαρίου 2013, 15:39

    1. Ο ΔΣΑ, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις του Προέδρου του, δεν φαίνεται να έλαβε υπόψη τις παρατηρήσεις των συναδέλφων για τα ζητήματα έμμισθης εντολής κατά την προηγηθείσα διαβούλευση. Ως αποτέλεσμα, η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή του Υπουργείου Δικαιοσύνης υιοθετεί ομοίως ρυθμίσεις που απολήγουν στη δημιουργία δικηγόρων τριών ταχυτήτων (μάχιμοι, έμμισθοι άνευ αναστολής και έμμισθοι με υποχρεωτική αναστολή). Έτσι, οι έμμισθοι δικηγόροι φαίνεται να αποτελούν την αιχμή του δόρατος στην προσπάθεια σιωπηρής υπαλληλοποίησης τμήματος του δικηγορικού σώματος. 2. Ως προς τους έμμισθους δικηγόρους των Ανεξάρτητων Αρχών η υποχρεωτική και μάλιστα αναδρομική (για τους ήδη απασχολούμενους) θέση σε αναστολή δημιουργεί σωρεία ερωτημάτων. Οι περισσότεροι από αυτούς προσλήφθησαν μέσω ΑΣΕΠ κατόπιν προκήρυξης που έθετε ως απαραίτητα προσόντα άδεια άσκησης επαγγέλματος, μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, αλλά και πρακτική εμπειρία στο οικείο αντικείμενο. Με την προτεινόμενη ρύθμιση οι ήδη απασχολούμενοι δικηγόροι απαξιώνονται αναδρομικώς, εφόσον αιφνιδιαστικά και μονομερώς η ενασχόλησή τους εξομοιώνεται ως προς τα απαιτούμενα προσόντα με εκείνη του απλού αποφοίτου Νομικής Σχολής. Αντιθέτως, αναστολή δεν προβλέπεται για άλλες κατηγορίες ειδικών επιστημόνων των Ανεξάρτητων Αρχών με ειδικότητες για τις οποίες απαιτείται ομοίως άδεια άσκησης επαγγέλματος (οικονομολόγοι, μηχανολόγοι μηχανικοί, ηλεκτρολόγοι μηχανικοί κλπ), καίτοι ορισμένοι από αυτούς ασκούν επίσης γνωμοδοτικά καθήκοντα. 3. Η εισαγωγή του θεσμού των Ανεξάρτητων Αρχών αποτέλεσε πολιτική επιλογή σύμπλευσης με την πρακτική άλλων κοινοτικών χωρών και λειτουργεί ως μαχητό τεκμήριο εξυγίανσης του δημόσιου τομέα μέσω της απαλλαγής του από κομματικές εξαρτήσεις. Ωστόσο, η επιλογή των μελών των Ανεξάρτητων Αρχών πραγματοποιείται από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής με κριτήρια εν πολλοίς πολιτικής φύσεως. Επομένως, στην πραγματικότητα μοναδικό μαχητό τεκμήριο της ανεξαρτησίας των Αρχών αυτών παρέμενε (έως σήμερα) η απασχόληση επιστημόνων μη υπαγόμενων στο διευθυντικό δικαίωμα ή την πειθαρχική εξουσία των μελών αυτής. Η προτεινόμενη ρύθμιση οδηγεί χωρίς αμφιβολία όχι μόνο στη υπαλληλοποίηση των ειδικών επιστημόνων, αλλά και στη διακύβευση του όποιου κύρους απολαμβάνουν ακόμη οι Αρχές αυτές. Ερωτάται, επομένως, εάν μέσω της οδού της αναστολής επιχειρείται εν κρυπτώ η εκ νέου πρόσδεση των Ανεξάρτητων Αρχών στο άρμα του στενού δημόσιου τομέα από τον οποίο υποτίθεται ότι έχουν αποσπασθεί. 4. Περαιτέρω, επισημαίνεται ότι, ενώ απαιτείται αναστολή άσκησης επαγγέλματος για τους δικηγόρους των Ανεξάρτητων Αρχών, οι οποίοι απλώς γνωμοδοτούν χωρίς να διαθέτουν αποφασιστική αρμοδιότητα, η ίδια προϋπόθεση ΔΕΝ απαιτείται για τα μέλη αυτών, παρά μόνο για τον εκάστοτε Πρόεδρο (άρθρο 33 παρ. 1 ε). Έτσι, εν ενεργεία δικηγόροι μπορούν να τοποθετούνται ως μέλη και να αποφασίζουν για τα θέματα της αρμοδιότητάς τους χωρίς αυτό να προσκρούει σε οποιαδήποτε διάταξη νόμου ή κανόνα επαγγελματικής δεοντολογίας!! 5. Οι δικηγόροι των Ανεξάρτητων Αρχών σε αντίξοες συνθήκες και με μονίμως ελλειμματική υλικοτεχνική υποδομή επεξεργάζονται ετησίως μεγάλο όγκο υποθέσεων, εκ των οποίων πολλές πολύκροτες, καταθέτοντας εισηγήσεις που συχνά λειτουργούν ως πρόκριμα για την πορεία των υποθέσεων αυτών στα πολιτικά ή διοικητικά δικαστήρια. Παράλληλα, όπως πολλοί από τους λοιπούς έμμισθους συναδέλφους τους, λειτουργούν σε κατακερματισμένο νομοθετικό πλαίσιο με απαρχαιωμένες διατάξεις που παραπέμπουν την επίλυση των εργασιακών τους ζητημάτων (άδειες ασθένειας, λοχείας, εκπαιδευτικές κλπ) στον Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων. Επομένως, η αναθεώρηση του Κώδικα περί Δικηγόρων (ήτοι του Επαγγελματικού Συλλόγου προάσπισης και προαγωγής των δικαιωμάτων των μελών του) θα εκπληρώσει το σκοπό της εάν και εφόσον επιτύχει να δημιουργήσει ενιαίο και σύγχρονο πλαίσιο ρύθμισης όλων των ζητημάτων που απασχολούν τους έμμισθους δικηγόρους με σεβασμό στη δικηγορική τους ιδιότητα και εμμονή στην κατοχύρωση της επαγγελματικής τους ανεξαρτησίας.