• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ Σ.' | 13 Ιουλίου 2010, 00:15

    Μία από τις διατάξεις που κατά την άποψή μου χρήζει τροποποίησης είναι και το άρθρο 10 παρ.1 εδ. α περ. αα΄ του Ν.3689/2008, με το οποίο χορηγείται δικαίωμα συμμετοχής στους διαγωνισμούς της Εθνικής Σχολής Δικαστών στους δικαστικούς υπαλλήλους, θέτοντας ως προϋπόθεση την κατοχή πτυχίου Νομικής Σχολής και τη συμπλήρωση πέντε ετών υπηρεσίας στη θέση αυτή. Με την εν λόγω ρύθμιση εισάγεται διάκριση σε βάρος των λοιπών δημοσίων υπαλλήλων, δεδομένου ότι εκ του Συντάγματος δεν θεσπίζεται διακριτή και ευνοϊκή μεταχείριση για τους δικαστικούς υπαλλήλους έναντι των λοιπών εργαζομένων του δημόσιου τομέα. Οι δημόσιοι υπάλληλοι-κάτοχοι πτυχίου Νομικής Σχολής στερούνται, λόγω της ελλιπούς διατύπωσης της διάταξης αυτής, το δικαίωμα συμμετοχής τους στους διαγωνισμούς της Εθνικής Σχολής Δικαστών, παρά το γεγονός ότι μπορεί να διαθέτουν αυξημένα προσόντα. Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις δημοσίων υπαλλήλων που έχουν ολοκληρώσει την 18μηνη πρακτική άσκηση για την απόκτηση άδειας άσκησης δικηγορικού επαγγέλματος και έχουν ασκήσει δικηγορία πριν από την πρόσληψή τους στο δημόσιο τομέα, αλλά δεν έχουν συμπληρώσει, λόγω του διορισμού τους στο Δημόσιο, την προϋπόθεση της άσκησης διετούς δικηγορίας, που ρητά προβλέπει το άρθρο 10 παρ. 1 εδ. α περ. αα΄ Ν.3689/2008.             Περαιτέρω η προϋπόθεση περί ασκήσεως διετούς δικηγορίας δεν αποτελεί ασφαλές κριτήριο για την ικανότητα του υποψηφίου προς εισαγωγή στην Εθνική Σχολή Δικαστών, δεδομένου ότι αρκεί η προσκόμιση ενός απλού πιστοποιητικού από τους κατά τόπους Δικηγορικούς Συλλόγους, για τη συμμετοχή των υποψηφίων στις εξετάσεις, δίχως να ελέγχεται αν ο ενδιαφερόμενος έχει στην πραγματικότητα ασκήσει το Δικηγορικό λειτούργημα.   Το πλέον ασφαλές κριτήριο, προκειμένου να αξιολογηθεί η ικανότητα ενός υποψήφιου δικαστικού λειτουργού, είναι οι τίτλοι σπουδών που διαθέτει, η επιτυχής συμμετοχή του στις υψηλών απαιτήσεων εισαγωγικές εξετάσεις της Εθνικής Σχολής Δικαστών, καθώς και η συνεχής αξιολόγηση της προσωπικότητας και των επαγγελματικών του δυνατοτήτων κατά το διάστημα της φοίτησής του στη Σχολή Δικαστών.                Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλώ να λάβετε υπ’ όψιν σας τις ακόλουθες προτάσεις για την τροποποίηση του άρθρου 10 παρ. 1 εδ. α περ. αα΄ Ν.3689/2008:   1)Επέκταση του πεδίου εφαρμογής της εν λόγω ρύθμισης σε όλους τους δημοσίους υπαλλήλους, παρέχοντάς τους το δικαίωμα να συμμετέχουν στις εξετάσεις με την τήρηση ορισμένων προϋποθέσεων (πτυχίο Νομικής Σχολής και πενταετή υπηρεσία σε θέση δημοσίου υπαλλήλου), όπως ακριβώς έχει προβλεφθεί νομοθετικά για τους δικαστικούς υπαλλήλους. Μέσω της νομοθετικής αυτής ρύθμισης η Εθνική Σχολή Δικαστών θα πραγματοποιήσει ένα άνοιγμα προς την κοινωνία και δεν θα αποκλείονται πλέον από τη ισότιμη συμμετοχή τους στη διαγωνιστική διαδικασία όσοι επιστήμονες διορίστηκαν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και επιθυμούν να βελτιώσουν το επαγγελματικό τους μέλλον, λαμβάνοντας μέρος στον συγκεκριμένο διαγωνισμό.      2)Χορήγηση δικαιώματος συμμετοχής στον ανωτέρω διαγωνισμό και σε υποψήφιους που είναι κάτοχοι διπλωμάτων μεταπτυχιακών σπουδών, με μονοετή άσκηση δικηγορίας, όπως προβλέπεται ήδη νομοθετικά για τους κατόχους διδακτορικών τίτλων.   3)Κατάργηση της προϋπόθεσης άσκησης μονοετούς δικηγορίας για τους υποψήφιους που είναι κάτοχοι διδακτορικών τίτλων, δεδομένου ότι είναι ανακόλουθο να αναγνωρίζεται η επιστημονική αξία ενός υποψηφίου από την ευρύτερη πανεπιστημιακή κοινότητα και παράλληλα να τίθεται ως προαπαιτούμενο για αυτόν η άσκηση μονοετούς δικηγορίας, προκειμένου να επιτραπεί η συμμετοχή του στις εν λόγω εξετάσεις.        4)Κατάργηση της προϋπόθεσης του άρθρου 10 παρ. 1 εδ. α περ. αα΄ του Ν.3689/2008 περί διετούς δικηγορίας και επαναφορά στο καθεστώς του Ν.2236/1994, το οποίο προέβλεπε μόνο την κατοχή πτυχίου νομικού τμήματος Α.Ε.Ι., ως προϋπόθεση συμμετοχής στις εξετάσεις. Η ρύθμιση περί διετούς δικηγορίας θέτει κατά την άποψή μου ένα αυθαίρετο χρονικό περιορισμό, αποκλείοντας εξαρχής από τη διαγωνιστική διαδικασία τους υποψήφιους, οι οποίοι έχουν προβεί σε συγκεκριμένες επαγγελματικές επιλογές (π.χ. διορισμός σε δημόσια θέση), και είναι πλέον αδύνατον να τις ανατρέψουν, προκειμένου να επανέλθουν στην ενεργό δικηγορία.