• Κύριε Υπουργέ της Δικαιοσύνης, κυρίες και κύριοι νομοθέτες, Με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου θεσμοθετείται το νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας ενός καταστήματος κράτησης υψίστης ασφαλείας «Τύπου Γ’». Θεωρούμε ότι οι προθέσεις όλων μας είναι η διαφύλαξη της δημόσιας ασφάλειας και προς αυτή την κατεύθυνση οφείλει να κινείται και κινείται το σχέδιο νόμου, πλην όμως με τις διατάξεις του 2ου κεφαλαίου, άρθρο 10 και άρθρο 21 παράγραφος 2, δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα στη λειτουργία του Τμήματος Εξωτερικής Φρούρησης που θα εδρεύει στο Κατάστημα τύπου Γ’, δηλαδή της υπηρεσίας του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων που από το 2000 μέχρι και σήμερα είναι επιφορτισμένη με το έργο της Εξωτερικής Φρούρησης των Καταστημάτων Κράτησης. Πιο συγκεκριμένα : Με το αρ. 21 παρ. 2 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου ο νομοθέτης δίνει τη δυνατότητα στον Διευθυντή του Καταστήματος κράτηση Υψίστης Ασφαλείας (Γ’ τύπου) να επιφορτίζει τους εξωτερικούς φρουρούς του Υπουργείου Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων και με άλλα καθήκοντα, πέραν των οριζομένων στα οικεία Προεδρικά Διατάγματα, κατά νομοθετική εξουσιοδότηση του αρ. 48 Νόμου 2721 /99 όπως ισχύει. Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία είναι παράλογη, αντίθετη σε συνταγματικές αρχές της χρηστής διοίκησης και εξυπηρετούσα ύποπτες σκοπιμότητες. Τούτο διότι: 1) σύμφωνα με τον νόμο (αρθρο 49 ν. 27221/99, αρ.8 , όπως προστέθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 1 του ν 3388/2005) καθήκοντα διοικητή της υπηρεσίας εξωτερικής φρούρησης ασκούν οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. Κατά παράβαση της ρητής αυτής νομοθετικής διάταξης, της οποίας η σκοπιμότητα και η λειτουργικότητα είναι προφανής, για τις ανάγκες του υπό διαβούλευση νόμου, αρμοδιότητα για την αφαίρεση καθηκόντων ή την προσθήκη νέων στους υπηρετούντες εξωτερικούς φρουρούς δεν θα έχει πια ο Διοικητής –Αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ, αλλά ο Διευθυντής του οικείου καταστήματος κράτησης. Κατά συνέπεια εποπτεία επί των νέων καθηκόντων των εξωτερικών φρουρών θα ασκεί αυτός που τους τα ανάθεσε, δηλαδή ο διευθυντής της φυλακής. Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι για άλλα καθήκοντα εποπτεία και διοίκηση θα ασκεί ο Διοικητής - Αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ) και για άλλα ο διευθυντής της φυλακής. Η αντισυνταγματικότητα είναι πρόδηλη. Αλλά και ο παραλογισμός μάλλον περισσεύει. 2) Καταστρέφεται ένα έμπειρο προσωπικό που επί 14 και πλέον έτη εκτελεί με εξαιρετικά αποτελέσματα τις αρμοδιότητες που εξαρχής όρισε ο νόμος. 3) Επέρχεται πλήρης σύγχυση αρμοδιοτήτων 4) Απαξιώνεται το έργο των εξωτερικών φρουρών, δεσμεύεται δυσανάλογα μεγάλος αριθμός αστυνομικών υπαλλήλων σε καθήκοντα που ουδέποτε έχει εκτελέσει και αντίστοιχα επιβαρύνονται οι έμπειροι σε αυτά τα καθήκοντα εξωτερικοί φρουροί με άλλα τα οποία δε γνωρίζουν. 5) Η διάταξη είναι μονομερώς επιβαρυντική για τους εξωτερικούς φρουρούς, καθώς ουσιαστικά εντέλλονται σε υπηρεσίες εσωτερικής φύλαξης, χωρίς να απολαμβάνουν τα υπηρεσιακά διοικητικά ή άλλα προνόμια των αντίστοιχων σωφρονιστών φυλάκων, π.χ. μισθολογικά θέματα προαγωγής . Εν κατακλείδι η ανάθεση τέτοιου είδους καθηκόντων δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα φιλοδοξεί να λύσει, καταργώντας ουσιαστικά το ωφέλημα της εμπειρίας δεκαετιών , προκαλώντας σύγχυση στη διοικούσα αρχή των εξωτερικών φυλάκων και εισάγοντας ύποπτες και θολές εξουσίες υπέρ των σωφρονιστικών φυλάκων και των διευθυντών τους . Ως εξωτερικοί φρουροί σωφρονιστικών καταστημάτων δεν αντιτιθέμεθα στην κατ’ εξαίρεση διεύρυνση των αρμοδιοτήτων μας, με την αυστηρή όμως προϋπόθεση ότι τα νέα καθήκοντα δεν θα ασκούνται εις βάρος της κύριας αποστολής μας, όπως καθορίζεται στον νόμο, δεν θα θίγει την φυσική μας ηγεσία και την ιεραρχία, δε θα μας αφοπλίζει (κυριολεκτικά και μεταφορικά) και δεν θα αποδοκιμάζει την εξαιρετική υπηρεσία που επί δεκαετίες παρέχουμε και έχει πανθομολογηθεί προκειμένου να εμφιλοχωρήσουν ύπουλα στοχεύσεις άλλων κλάδων, που έχουν επανειλημμένα αποδοκιμαστεί από την φυσική και ιεραρχική μας ηγεσία και εν τέλει από την κοινωνία που ζούμε. Κατά συνέπεια, ζητούμε την απόσυρση της παρ. 2 του αρ. 21 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, την εκ βάθρων δε τροποποίηση του αρθ. 10 του ίδιου νομοσχεδίου, έτσι ώστε και στα καταστήματα κράτησης γ’ τύπου οι εξωτερικοί φρουροί να έχουν τις ίδιες αρμοδιότητες με τα υπόλοιπα καταστήματα τα στελέχη δε της ΕΛ.ΑΣ να τους συνδράμουν στο έργο αυτό κυρίως δε στην περιμετρική των καταστημάτων κράτησης περιοχή και όχι μέσα σε αυτά.